ובינתיים בצפון: חיזבאללה מחכה לעיתוי מתאים

חיזבאללה נמצא בתהליך צבירת כוח וממתין להשתנות הנסיבות באזור. האם צה"ל מוכן לעמוד בפני היכולות החדשות של הארגון?

בשמונה שנות השקט בצפון חיזבאללה לא התגרה בישראל. האם לא עשה זאת משום שפחד? • הארגון עדיין בתהליכי צבירת כוח, ונכון לעכשיו כבר יש לו יכולות שלא נתקלנו בהן בעבר, כמו הגנה אווירית וכוח ימי • הידרדרות למלחמה יכולה לקרות במקרה של נפילת שלטון אסד, או משבר פוליטי קיצוני בלבנון • אפשרות שלישית: תרחיש של הידרדרות מהירה ובלתי נשלטת בדומה ליולי 2006

ISRAEL HEZBOLLAH
חסן נסראללה. "יש גירסה שאומרת שבגלל המלחמה בסוריה ועיראק הוא לא יתקוף. יש גם גירסה הפוכה". צילום: פלאש90

8 שנים עברו מאז מלחמת לבנון השנייה, ששיקמה את ההרתעה של צה"ל בצפון הארץ. בעוד הגזרה הצפונית שקטה כבר זמן רב, הגזרה הדרומית סיימה עתה לחימה ארוכה. אמנם החמאס הראה לנו יכולות צבאיות בינוניות במיוחד, אך היכולת של ארגון טרור מבודד כדוגמת החמאס לבנות לעצמו תשתית צבאית כה ענפה, מדליקה נורה אדומה. מתום מבצע 'עופרת יצוקה' הצליחה הזרוע הצבאית לבנות כמעט מחדש את מערך הטילים והרקטות ולשבור שיא חדש כאשר חצו את קו ה-150 קילומטרים והגיעו עד לחיפה.

החמאס בנה מערך מנהרות תת-קרקעיות מפותחות ומתוחכמות, עם מנהרות תקיפה, מנהרות העברת ציוד, מנהרות הברחת נשק, מחסני תחמושת תת קרקעיים, בונקרים ותאי פיקוד, הן בגבול עם ישראל והן בלב השכונות העזתיות. יש דיבורים על כך שאפילו בחברון בנה חמאס "עיר תחתית" עם רשת מנהרות.

עד שנדע את התשובות לכל השאלות על חמאס, הצבא צריך כבר להתכונן למערכה הבאה כנגד אויב חזק בהרבה, עם ארסנל טילים הרבה יותר גדול. אויב שאינו מבודד על ידי גורמים העוינים אותו, והוא מקבל נשק וציוד באין מפריע.

8 השנים השקטות בגבול הלבנוני אינן מעידות על המצב האמיתי בשטח. חיזבאללה מתחמש, יש לו הרבה מעל ל- 100 אלף טילים. אלה מכניסים לטווח את כל חלקי המדינה, ויכולות הירי ממשגרים רב קניים וממשגרים תת קרקעיים גדלה ומתפתחת ביחד עם הגדלת עוצמת ראשי הנפץ ושיפור יכולות הדיוק.

גם בנושא המנהרות, אפשר רק לדמיין מה קורה היום בגבול הצפוני: במשך 8 השנים שחלפו מאז לבנון 2 בנה לו חיזבאללה מערכת מנהרות הגנתיות והתקפיות שייעשה בהן שימוש ביום פקודה.

למרות הפגיעה בלוחמי חיזבאללה במהלך מלחמת לבנון השנייה, ולמרות האבדות של הארגון במלחמת האזרחים בסוריה, חיזבאללה מחזיק מצבת כוח אדם גדולה מאוד. לפי גורמי המודיעין בישראל, הארגון מחזיק בכ-40 אלף חיילים, רובם לוחמים אך יש גם אנשי פיקוד ומטה. הלוחמים גדלים בגני הילדים של החיזבאללה ויונקים את תורת הלחימה מגיל הגן ועד לתיכון. בגיל 18 הם מתגייסים לשורות הארגון ומתחילים באימונים. כך בנה חיזבאללה צבא של שאהידים, שצובר ניסיון מבצעי בלחימה בסוריה. בעתיד נדע מה הם למדו שם.

לאחר מלחמת לבנון השנייה הבין חיזבאללה כי עקב האכילס שלו הינו חיל האוויר הישראלי. לחיזבאללה לא היו אמצעים להתמודד עם העליונות האווירית וההפצצות המרובות של חייל האוויר, לכן עם סיום המלחמה החל חיזבאללה לשקוד על בניית מערך הגנה אווירית קטן. הוא לא משוכלל ולא משתמש באמצעים מיוחדים ואמצעים טכנולוגיים מפותחים, אך הוא כן יכול לגרום נזק לחיל האוויר. גם נפילת מטוס אחד ולקיחת טייס בשבי היא בעלת משמעות אסטרטגית.

חיזבאללה בנה יכולות אוויריות נוספות. במהלך מבצע 'צוק איתן' סיפרו לוחמי חמאס שנשבו כי נשלחו למלזיה להתאמן בפיגועים באמצעות מצנחי רחיפה. סביר מאוד שגם חיזבאללה שותף לשיטת הלוחמה הזו. בנוסף לכך, כבר בשנת 2013 ערך חיזבאללה מספר ניסויים במזל"טים, אחד מהם אפילו חדר לשטח האוירי של ישראל ויורט בחוף הים של חיפה. האם בעתיד נראה מזל"ט "קמיקזה" תוצרת חיזבאללה?

computers, surveillance devices and communication equipment are seen in the house of a Hezbollah militant
ממתינים ומפתחים יכולות. ציוד האזנה של חזבאללה שנתפס במלחמת לבנון השניה. צילום: פלאש90

תמיכה בינלאומית בחיזבאללה

רשימת האיומים גדולה וארוכה, ויש עוד יכולות רבות בתפריט שלא נגעתי בהן. למשל, לחיזבאללה יש יכולת ימית ויכולת בלוחמת הסייבר. גם יכולות המודיעין וההאזנה שלהם פועלות ברמה טובה. מלבד זאת, יש להם טילי קרקע-ים מסוג 'יאחונט' שקיבלו מנשיא סוריה, וכאמור, מערכות הגנה אוירית.

עד שלב מסוים במבצע 'צוק איתן' היינו עדים לתמיכה חסרת תקדים של מדינות העולם בישראל, אך נראה שחלק גדול ממנה אבד לקראת סיום המבצע. ישראל היתה צריכה להתחשב בעמדות ארצות הברית עם התמיכה המסובכת של הממשל וישנה גם מצרים של א-סיסי. מדינות ערביות נוספות גיבו את ישראל, כולל הרש"פ ואבו מאזן. אך מעמדו הבינלאומי של חיזבאללה שונה.

החיזבאללה מחולק לשתי זרועות, ובניגוד לזרוע הצבאית שהוכרזה על ידי מדינות מסוימות כארגון טרור, הזרוע הפוליטית לגיטימית לחלוטין.יש לה כוח רב בממשלה הלבנונית הנוכחית. היא מצליחה להיות לשון המאזניים ולהחזיק את ראש הממשלה הלבנוני בכף ידו של נסראללה. מצב כזה מסוכן לישראל, ועשוי להגביל את פעילות ישראל וצה"ל.

אל"מ במיל. שאול שי, מהמכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי הרצליה, אומר: "ארה"ב איננה עושה את ההפרדה הזו, כפי שעושה האיחוד האירופי למשל, מבחינתם החיזבאללה כמכלול הוא ארגון טרור. עם זאת, כמובן שהמעורבות של חיזבאללה בענייני ממשלת לבנון משפיעה רבות על המצב, בלבנון לא הייתה ממשלה זמן רב בגלל שחיזבאללה לא הסכים לכך. חיזבאללה מהווה כוח פוליטי משמעותי. בנוסף יש לעשות את ההפרדה מעזה שעניין הריבונות בה הוא שונה. לבנון היא מדינה ריבונית לחלוטין, וזה יכול להשפיע על הלגיטימיות של פעולה ישראלית במדינה, לטוב ולרע".

אנו שומעים לרוב כי החיזבאללה לא ימהר לעשות מהלכים כנגד ישראל מכיוון שהוא מורתע אחרי התגובה הישראלית במלחמת לבנון השנייה, הגיעה השעה לפוצץ את הבלון הזה. החיזבלאלה לא מורתע. הרתעה היא לא רק ההבנה כי לאויב יש צבא חזק יותר, הרתעה היא לגרום לאויב להבין שההנהגה מסוגלת להשתמש בצבא הזה, שלהנהגה יש כושר החלטה וכושר שיפוט רב כדי להשתמש בנשק עוצמתי וביכולות ההתקפיות של הצבא כנגד האויב. זה הבסיס להרתעה. לא נשק, אלא הנהגה. הרתעה אמיתית היא זו המשלבת יכולות צבאיות הגנתיות והתקפיות, והנהגה בעלה כושר החלטה.

מעבר לכך, במשך 8 השנים הללו חיזבאללה לא התגרה בישראל לא מכיוון שפחד, אלא מכיוון שבנה את כוחו והעצים עצמו, והארגון עדיין בתהליכי צבירת כוח. בתקופה בה העולם הערבי עדיין נמצא במשברים, החיזבאללה ממשיך לפעול בחוזקה על אחת המטרות החשובות של הארגון, הישארותו של אסד בשלטון.

דבר שני שהחיזבאללה ממשיך לעשות הוא המשך חיזוק האחיזה בכבלי השלטון בלבנון ובכך ליצור לעצמו תשתית צבאית וכלכלית חזקה בהרבה משיש לו בימים אלו.

Flickr_-_Israel_Defense_Forces_-_Entrance_to_Explosives_Room_in_Hezbollah_Bunker
ויש גם מנהרות. בונקר חזבאללה שנחשף במהלך מלחמת לבנון השניה. צילום: דו"צ

מה יגרום לחיזבאללה לתקוף?

המצב הזה עלול להתפוצץ בכמה תסריטים: האחד הוא נפילת שלטון אסד, במצב כזה חיזבאללה ירגיש מבודד ועשוי להפעיל את כוחו; השני הוא משבר פוליטי בלבנון, משבר שידחוק את חיזבאללה מהממשל עשוי לגרום להם לתקוף את ישראל, מתוך מטרה להוביל את לבנון לבחירות או למשבר פוליטי נוסף שיחזיר את חיזבאללה למוקדי הכוח המרכזיים; השלישי הוא הידרדרות ביטחונית מהירה, כתוצאה מחשבון מוטעה, כמו ביולי 2006.

האם חיזבאללה יפעל נגד ישראל כאשר הוא מעורב במלחמה בסוריה ובעיראק. "יש לכך שתי תשובות והן הפוכות לחלוטין",אומר שאול שי. "הגישה הראשונה סוברת שבגלל שחיזבאללה עסוק כל כך בסוריה ובעיראק הוא לא ירצה לפתוח חזית נוספת. הגישה השנייה אומרת שבמידה וחיזבאללה יתחיל לאבד לגיטימציה בלבנון בגלל המעורבות שלו בסוריה ועיראק הוא ינסה לשקם את עצמו דרך עימות מול ישראל שיגרום לו לאהדה".

סעד אל חרירי ראש ממשלת לבנון לשעבר, אמר כי "השורש למשבר הפוליטי בלבנון הוא הנשק שיש בידי ארגון חיזבאללה", העובדה שיש בלב המדינה ארגון טרור שהוא חזק יותר מהמדינה עצמה, ויש לו יכולות צבאיות ענפות, מהווה סכנה ליציבות המשטר בלבנון, והוא אחד הגורמים למשברים הפוליטיים שקיימים במדינה ולמתח הרב ששורר בין העדות.

האם מיטוט החיזבאללה ופירוקו האבסולוטי של הארגון יכול להוביל לתמורות מדיניות חיוביות עבור ישראל? האם חיסולו של הארגון, על כוחו הצבאי, חייליו ומנהיגיו, עשוי להוביל להסכם עתידי עם לבנון? אל"מ שי סובר שאפשרות כזו היא בגדר חלום: "האפשרות שיום אחד חיזבאללה יעלם, גם אם ישראל תלך עד הסוף כנגדו, היא חלומות באספמיה. ארגון החיזבאללה הוא מאוד שורשי ומאוד ותיק בלבנון, יש לו דריסת רגל במירב התחומים בחברה הלבנונית, החיזבאללה הוא הנציג הגדול ביותר של הזרם השיעי בלבנון, והזרם השיעי בדרך להיות רוב במדינה, כך שהסיכוי של דבר כמו זה לקרות ולהוביל לתמורות פוליטיות חיוביות לישראל הוא אפסי".

בינתיים צריך להמתין לבחירות לנשיאות לבנון, ולהתפתחויות בסוריה. התחזקות הגוש האנטי-סורי והפרו-מערבי מול הגוש המקביל בהובלת חיזבאללה, עשוי להוביל להתפתחות מדינית מרחיקה לכת. השאלה הקריטית היא כיצד התרשם נסראללה מפעולותיה של ישראל בעזה. העובדה היא שהוא סירב לתחינות חמאס להצטרף לירי הטילים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. היי שהם,

    כתבה מעניינת, אבל הייתי רוצה להתייחס למה שגיא בכור ואפילו מרדכי קידר אמרו בנוגע לעזרה למדינות שלידנו.

    אין לנו שום סיבה לנסות למוטט את חיזבאללה בלבנון, או אפילו את ISIS בעיראק.
    העולם הערבי נמצא בתהפוכות שסופן כנראה יהייה יותר נזק אלינו מאשר טוב.

    אבל, עם זאת, צריכים להיות ערוכים לקראת המלחמה הבאה.
    המלחמה הבאה בלבנון, ובתנאי שהקבינט המדיני ילמד משהו.. תהייה הרבה יותר קשה ומסובכת.
    כיוון שהאויב כבר מכיר טריק אחד של צה"ל.
    אבל במיוחד כיוון שהמלחמה הבאה תהייה הרבה יותר רחבת הקיף.

    זה נכון שאם חיזבאללה או אפילו חמאס יצליחו להפיל מסוק או מטוס של חה"א זה יהייה ניצחון אדיר עבורם…
    אבל, צריכים לזכור איזה נשק נ"מ יש להם אופציה להשיג.

    רוב.. -כל- טילי הכתף שנמצאים היום בעולם הם בגדר רעיון רע כנגד מטוסים בעלי רום גבוה, ואופציה רעה מעט פחות כנגד מטוסים או מסוקים מנמיכי טוס.

    כל הטילים הללו, מ IGLA-N הרוסי עד ה Stinger -E האמריקאי מתבססים על מערכת ביות מובססת חום.

    כיום, לכל מטוס ואפילו למסוקים יש נורים ומערכת אשר מודיעה לטייס שיורים עליו ומתבייתים עליו.
    מסוקים מודרניים כדוגמת ה Apache הנמצא בארץ אפילו בנויים בצורה כזאת כדי למזער את החום הנפלט מהמנוע.
    לקחים אשר למדו האמריקאים מהרוסים עוד במלחמת אפגניסטן.

    חה"א שלנו לדוגמא למד שההגנות האוויריות המערביות, וחוץ מההגנה האווירית הרוסית הכי חדישות, קרי S300 ו s400, פשוט אינן יעילות.
    בעיקר כיוון שלא המשיכו לשדרג אותם כנגד הפיתוחים שעשו במטוסים כדי לנגוד את אותן המערכות.

    לכן, ומבלי לפגוע בבטחון שדה – עשה שינויים במערך.

    אני אחזור לנקודה שרשמתי מקודם.
    אם הקבינט המדיני יחליט שכאשר תתחיל המלחמה הבאה בלבנון – הפעם לא נהייה הומנים, ובעצם נילחם כמו שצריך – המלחמה תיגמר מאוד מהר.
    אמריקה, רוסיה, וברית נאט"ו לא נלחמות בצורה הומנית. הם נלחמים כדי לנצח – ואם זה אומר שמשטחים כפר, אז משטחים כפר.
    כי השאלה בסופו של דבר צריכה להיות:
    "כמה שווה חייל שלנו לעומת אזרחים וחיילים של האוייב?"
    הוא שווה אזרח אחד ? עשרה אזרחים ? החייל יקר מפז ?

    אני אומר שהחיילים של כוחותינו יקרים מפז, וכך רוב הצבאות רואים את חייליהם.
    הגיע הזמן שהממשלה שלנו תחשוב גם כך, ובמיוחד לגבי אזרחי מדינת ארץ ישראל.

    הלחימה תהייה ברוטלית, היא תהייה עקובה מדם – לאוייב.
    אבל, אנחנו ננצח.

    1. תגובה מומלץ לקריאה:
      חיזבאללה לא הילחם בישראל אם ישראל תצא למלחמה לנצח וזה גם נכון לחמס
      לישראל אין אינטרס לנצח, המפיה של הון שלטון בישראל מעונינת לשמר את המצב . כולם מרווחים

  2. לא לחכות לרגע אחרון.
    הוא לא מודיע מראש והוא לא צוחק איתנו.