תוקעים בג"ץ בגלגלי המשק

למרות שקיבלו רשיונות כנדרש ע"פ חוק, הצליח ארגון 'אדם טבע ודין' לגייס את בג"ץ לעצירת קידוחי הניסיון שטרם החלו ברמת הגולן.

תסמונת "לא בחצר הבית שלי"; קידוחי נפט בונצואלה. צילום: סרג' אתל/פלאש90

בשבוע שעבר בג"ץ נעתר לבקשת עמותת 'אדם טבע ודין' להקפיא את חיפושי הנפט של חברת 'אפק' ברמת הגולן – חיפושים שלמעשה טרם החלו. חברת אפק קיבלה רישיון חיפוש עקרוני בשנה שעברה ורישיון סופי לפני מספר חודשים, לאחר שעמדה בכל דרישות החוק.

החלטת בג"ץ בעניין הקפאת החיפושים "עד לדיון מעמיק בנושא" מעלה שוב את שאלת המשילות בישראל. האם בג"ץ מתכוון לכך שהרישיון ניתן לחברה ללא דיון מעמיק בנושא? האם רישיונות כאלה ניתנים בקלות רבה מדי? או שמא "מערכת המשפט בישראל אינה מייחסת חוקיות להחלטות שלא ניתנו במסגרת המערכת המשפטית", כפי שהתבטא בעניין עורך-דין העוסק בתחום.

משימה בעלת חשיבות לאומית

חברת 'אפק' היא חברה בת של התאגיד 'ג'יניהולדינגס' שבראשו עומדים שר החוץ לשעבר של ארה"ב ריצ'רד צ'ייני, רופרט מרדוק ויעקב רוטשילד. בראש החברה הישראלית עומד השר לשעבר אפי איתם. בחברה מאמינים בפוטנציאל הנפט ברמת הגולן ונערכו להשקעה גדולה באזור חיפוש בדרום רמת הגולן – בין קצרין למעט דרומה מקיבוץ עין גב. אחרי עבודת סקר נרחבת, כמחויב בחוק, ולאחר שהושמעו הסתייגויות הרשויות המקומיות וכל הגורמים המקצועיים הרלבנטיים ניתן האור הירוק להתחיל חיפושים בחלק מ-15 האתרים שהורשו. מדובר בחיפושי ניסיון של קידוח אופקי בעומקים שנחשבים בתחום ללא גדולים.

עם התקדמות החברה לקראת החיפוש בפועל החלו לעלות חששות בקרב התושבים, בעיקר למטרדי רעש וזיהום מי התהום. רבים מהם הודו שמדובר בפוטנציאל חשוב למדינה בכלל ולרמת הגולן בפרט, אך הביעו חשש גדול יותר לחצר הבית שלהם ולטווח המידי. החששות האלה מוכרים בעולם ומוגדרים על ידי מומחי הסביבה כ-(NIMBYN (Not In My Back Yard – "לא בחצר הבית שלי". חברת אפק, שוודאי ידעה לצפות את החששות האלה, פתחה ערוצי הידברות עם התושבים והמנכ"ל, אפי איתם, מרבה לדבר בעניין עם התושבים.

מתמחים בעצירת מיזמים. אדם, טבע ודין
מתמחים בעצירת מיזמים. אדם, טבע ודין

החשש הגדול שלהם הוא משמועה שנפוצה על חיפושים המכונים 'פראקינג' Fracking – שיטת חיפוש באמצעות הזרקת מים וכימיקלים לקרקע. לשיטה הזו חסרונות רבים הכוללים סכנות לזיהום מי התהום. אלא שהחברה חזרה והבהירה לתושבים, שאין לה כוונה לערוך חיפושים מסוג זה. שמועות אמרו גם שהחברה תחפש פצלי שמן – דלק במצב צבירה מוצק – חיפושים שנחשבים מזיקים יותר לסביבה. אלא שגם את השמועה הזו החברה חוזרת ומבקשת להזים. "אנחנו עומדים לבצע קידוחי ניסיון אופקיים", אומרים בחברה.

מומחים בתחום, שחיפשו נפט בישראל במשך שנים רבות, טוענים שהסבירות להימצאות הנפט באזור החיפוש לא גבוהה במיוחד, אבל קיימת. בכל מקרה ראשי ממשלה הצהירו בעבר וגם לאחרונה, שלחיפושי נפט וגז בארץ יש חשיבות לאומית מהמדרגה הראשונה, כחלק מניסיונות העצמאות האנרגטית של המדינה. לישראל יש סיבות חשובות נוספות לרצות בקידוחים האלה מעבר להיבט הכלכלי הטריוויאלי של ניתוק התלות בגורמים חיצוניים, שכן מאז קום המדינה ישראל נאלצת לבחור בין רכישות נפט מגורמים המקדמים את הטרור לבין ההכרח לספק אנרגיה למשק.

אדם, טבע ועינוי דין

אלא שאת עמותת 'אדם, טבע ודין' לא מעניינים שיקולים לאומיים מעין אלה. כמו ארגוני סביבה אחרים בעולם הם מתמחים בעצירת מיזמים. בישראל בתי המשפט נוחים מאוד לשתף פעולה עם המדיניות הזו של הקפאת מיזמים, חשובים ככל שיהיו. במקרים רבים בעבר מיזמי ענק בוטלו לאלתר לאחר שהמשקיעים העדיפו להימנע מהמאבקים האלה שגם פוגעים בשמם וגם מגדילים את הסיכון הכלכלי הכרוך בכך. כך למשל, חברת 'שיכון ובינוי אנרגיה' החליטה להפסיק לחלוטין את ההשקעות והעיסוק בכלל באנרגיה מתכלה, לאחר שהביעה נכונות להשקעה של מאות מיליוני דולרים בהקמת תחנות כוח מונעות בגז טבעי. כבר לפני יותר מ-15 שנה ממשלת ישראל קיבלה החלטה להגביר את השימוש בגז טבעי ולקרוא למשקיעים פרטיים לייצר חשמל – במקום להשקיע כספים מהקופה הציבורית. אלא שעד כה מדינת ישראל לא הצליחה לעמוד ביעדים אלה, החיוניים מאוד למשק, רק מכיוון שהמשקיעים הפרטיים לא מצליחים לממש את רישיונות הייצור שלהם.

כל ניסיון להקים מיזם חיפוש, או הקמת תחנת כוח, נתקל בהתנגדויות תושבים אליהם נחלצים ארגוני סביבה, שמצליחים לעכב את המיזמים באמצעות בג"ץ, עד שהמשקיע מותש ונוטש.

שרים רבים מלינים על בעיית המשילות בישראל. שר האנרגיה לשעבר, עוזי לנדאו, הסביר לי בעבר עד כמה הוא אינו יכול להשפיע על נושאים שנמצאים בתחום אחריותו, כמו מחירי החשמל, מדיניות חברות האנרגיה ועוד. השר לנדאו חתם על הרישיון של חברת 'אפק', שלפי שעה לא מצליחה לממש אותו בשטח, ולא מכיוון שבג"ץ מצא דופי בהליך הרישוי ובחוקיותו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. ויחד עם זאת, לוקחים בחשבון שיש תושבים שיעשה להם זיהום אויר????

    1. כן. השלכות על התושבים והסביבה נלקחות כחלק מתהליך מתן הרישיון.

  2. שיקולים של איכות הסביבה ובריאותם של התושבים הינם שיקולים לאומיים לא פחות מהפקה ושימוש בנפט ודומיו.
    מכיון שמדובר בכסף גדול, אין לי שום סיבה להאמין בדברי החברה או מנהליה או נציגיה.
    חוץ מזה, יש לא מעט טכנולוגיות להפקת אנרגיה נקיה, אבל הן לא נחשבות בשיקולים הלאומיים, אולי משום שביצור ושימוש בהן אין מספיק קולות של מצביעים, בודאי ביחס למצביעים העובדים בחברת החשמל או קשורים בה. ולמי שלא הבין את הרמז – הסיבה שכולנו צורכים מקורות אנרגיה מזהמים היא רק בגלל שיקולים של פוליטיקאים (צבירת מצביעים וכסף).
    אז במקרה הזה אני תומך מאד בעמותות ירוקות, למרות שבנושאים אחרים רבים אני מתנגד להן מאד.

    1. נו באמת, מספיק כבר עם תאוריות הקונספריציה!

      אם הייתה טכנולוגיה נקייה זולה וזמינה היינו משתמשים בה. לא רק אנחנו אלא כל העולם. אין כזו בנמצא, ולכן משתמשים בנפט גז ושאר משאבים שמצריכים קידוח באדמה.

      הסיבה שאנחנו צורכים מקורות אנרגיה מזהמים היא בגלל שהאנרגיה הנקייה פשוט יקרה מדי ולא ישימה. אין פאנל סולארי אחד בעולם שנתן יותר אנרגיה מהאנרגיה שנדרשה ליצירתו. אין פאנל סולרי אחד שנותן לך אנרגיה 24 שעות ביממה. אכסון החשמל הוא ברוך לא נורמלי ויש לך פחת משמעותי. שלא לדבר על כך שאין לך מספיק שמש בהרבה מדינות בעולם. טורבינות רוח גם הן מייצרות חשמל מתי שיש רוח ולא מתי שנחוץ. וגם רוח חזקה אין בכל מקום בעולם. מקור האנרגיה הנקי היחיד שהוא ריאלי היא אנרגיה הידראולית. הבעיה היחידה היא שאתה צריך נהרות ו/או מפלים גדולים בשביל להשתמש בה. כלומר, לא רלבנטי ל 95% מן העולם.

      כל האנרגיה הנקייה שיש בעולם (למעט אנרגיה הידרואלית), מסובסדת ע"י ממשלות. אין אף יצרן פרטי שמרוויח בכוחות עצמו מהאנרגיה הנקייה. האנרגייה הירוקה היא עדיין בגדר פנטזיה. אולי יום יבוא…

    2. מה עם תקני זיהום אויר???
      מה עם האחריות על הנזקים של התעשיות האורבניות עושות לסביבה וצריכות לשלם על כך???

  3. לכל הבכיינים: שמעתם על "יום-שני-ללא בשר"? צמחונים? טבעונים? עם כל זה שאני אוכל בשר, אבל עקרון המחשבה מבורך. אנשים חושבים שלא לאכול בשר, ובמקום להתלהם, ולהחיל לעבוד כנגד כולם – הם לא אוכלים בשר, וכך מקטינים בפועל את צריכת הבשר בעולם. נכון יש כאלה שגם מנסים לכפות את זה על כולם, אבל אלו לא רוב הצמחונים.
    באופן די מפתיע, לא שמעתי על ירוקים שהחליטו שלא להשתמש בחשמל. הירוקים הכי-ירוקים בעולם סה"כ מקפידים שלא לבזבז חשמל כמו כל "קמצן מצוי", הם נוסעים ברכבים והכל. במילים אחרות, הם רוצים שלא יזהמו את האוויר, אבל אם כבר מזהמים – אז הם מנצלים את זה.
    בקיצור, כל הבכיינים, תלכו ברגל, אל תשתמשו בחשמל, וככה חברת החשמל ויצרני האנרגיה יהיו צריכים לייצר פחות. עזבו אותנו בשקט.

    1. אח יקר,
      אתה אח דמגוג.

      מה הקשר בין מחט לתחת…

      אנרגיה חלופית כרגע לא יכולה להחליף עדיין נפט. צודק .
      אבל ואבל גדול,
      הגולן לא יכול לשאת תעשייה פטרוכימית זה נוגד את כל התוכנית העתידית

      מה יהיה עם התיירות?הכלכלה?התושבים?הרווחה?
      , הקידוחים האלה מתאימים לשטחי ענק ולא למקום כמו הגולן.
      מסכן את מי התהום ואת הכנרת.

      יש לכם אגמים חלופיים?

      אני לא נגד פיתוח אבל אני נגד הפיתוח הזה.

      אין בזה הגיון אין בזה ערכים אין בזה שכל ורגש לאזרחי ישראל.

      מדינה אוכלת תושביה.