ג'יי סטריט פועל להשעיית הסנקציות על איראן

יחד עם השדולה הפרו-איראנית, ארגון השמאל היהודי שותף לקמפיין של לחצים על חברי קונגרס להשעות את הסנקציות על איראן במסגרת ההסכם.

ארגון השמאל היהודי שותף לקמפיין של לחצים על חברי קונגרס להשעות את הסנקציות על איראן במסגרת ההסכם • סגן היועץ לביטחון לאומי בן רודס אמר שההסכם עם איראן חשוב לנשיא באותה כמו רפורמת הבריאות הממלכתית 'אובמה-קייר' • יחד עם ג'יי סטריט פועלים עוד ארגוני שמאל רדיקליים בשיתוף עם השדולה הפרו-איראנית • ראש סבא"א יוקיה אמאנו: האיראנים הפסיקו לשתף פעולה • עד היכן הבית הלבן ירחיק לכת כדי להימנע מדרדור היחסים עם האיראנים?

עם השמאל הרדיקלי, נגד הסנקציות; חברת כנסת ישראלית בכנס של ג'יי סטריט, 2012. צילום: jstreetdotorg CC BY-NC-SA 2.0
עם השמאל הרדיקלי, נגד הסנקציות; חברת כנסת ישראלית בכנס של ג'יי סטריט, 2012. צילום: jstreetdotorg CC BY-NC-SA 2.0

בימים אלה מנסה שדולת השמאל היהודית ג'יי-סטריט להשפיע על חברי הקונגרס במטרה לסלול את דרכו של ממשל אובמה להגיע להסכם עם איראן סביב תוכנית הגרעין. יחד עם שורה ארוכה של ארגוני שמאל רדיקלי וארגונים פרו-איראניים בארצות-הברית, חתמה לאחרונה השדולה על עצומה שמפצירה בחברי הסנאט ובית הנבחרים לאפשר לאובמה להשעות את הסנקציות שהוטלו על איראן, כשלב ראשוני בהסכם.

"אנו ארגונים המייצגים מיליוני אמריקנים הדוגלים בדרכים דיפלומטיות כדי להבטיח הסכם המוודא שאיראן לא תשיג נשק גרעיני", נכתב בפתח העצומה. "אנו כותבים כדי לבטא את חששנו העמוק מהרטוריקה הלא-מדוייקת והלא-מועילה של קומץ חברי קונגרס ביחס לאפשרות התוצאות של המשא-ומתן הנוכחי. במיוחד לא אחראיים האיומים להתנגד לכל הסכם כולל המגביל את תוכנית הגרעין של איראן, שמשעה תחילה את הסנקציות האמריקניות על איראן…".

בעצומה מבקשים הארגונים לשכנע את נבחרי הציבור האמריקניים כי האפשרות להטיל מחדש את הסנקציות עדיין תישאר בידם, במידה והאיראנים לא ימלאו את התחייבויותיהם.

הארגונים "הביעו אכזבה לשמוע על כמה חברי קונגרס שאיימו להתנגד לכל הסכם שלא 'יחסל' או 'יפרק' את מתקני העשרת האורניום האיראני. מטריד אותנו שחברי קונגרס אלו לא יתמכו בהסכם שניתן לעמוד בו, המבטיח ומוודא כי איראן לא תוכל לצבור במהירות חומרים לפצצה גרעינית, ומוודא שכל מאמץ שכזה יזוהה במהירות וינוטרל על-ידי ארה"ב והקהילה הבינלאומית".

"התעקשות נאיבית על כניעה איראנית מלאה של העשרת אורניום", חתמו הארגונים באיום, "תוביל, ככל הנראה, לסדיקת משטר הסנקציות הבינלאומי, לתוכנית גרעין איראנית לא מוגבלת ולא מפוקחת, ולמלחמה נוספת במזרח-התיכון".

לצד שדולת ג'יי סטריט, חתומים על עצומה זו ארגונים כמו 'קוד-ורוד' (CODEPINK) –  ארגון שמאל רדיקלי פמיניסטי שמנהל קמפיינים למען חמאס, נגד "המצור על עזה", "חומת האפרטהייד", ושכמה ממנהיגותיו נפגשו עם אחמדינג'אד ב-2008 אחרי ביקורו באו"ם; וכמו 'המועצה הלאומית האיראנית-אמריקנית' (NIAC), שדולה פרו-איראנית רבת השפעה בוושינגטון, שנחשדה בעבר בקשרים ישירים עם טהראן, כפי שפרסמנו בעבר ב'מידה'.

זו לא הפעם הראשונה שג'יי סטריט עובדת בצמוד עם NIAC, במטרה למנוע אפשרות של תקיפה צבאית או החמרת הסנקציות הכלכליות על איראן.עוד בשנת 2009 פעלו יחד ג'רמי בן עמי, ראש שדולת ג'יי סטריט, וד"ר טריטה פרסי של NIAC נגד הסנקציות, ובין הארגונים נרקמו עם השנים קשרים חמים. תחקיר שפורסם בעבר בג'רוזלם פוסט אף חשף כי ג'יי סטריט קיבלה תרומות מגורמים מוסלמים וערבים, ביניהם אישים הקשורים באופן ישיר ל-NIAC.

יהודים ואיראנים מסרבים להיות אויבים; המועצה הלאומית האיראנית-אמריקנית. צילום: Al Garman CC BY-ND 2.0
יהודים ואיראנים מסרבים להיות אויבים; המועצה הלאומית האיראנית-אמריקנית. צילום: Al Garman CC BY-ND 2.0

ג'יי-סטריט בשירות הבית הלבן

אופי הארגונים והלחץ המתוזמן שמופעל על הסנאט ובית הנבחרים "מלמטה", מעלה תהיות מטרידות לגבי התפקיד שממלא ג'יי-סטריט בשירות הבית הלבן. עוד במחצית הראשונה של שנת 2013 פנה קרי בעצמו לקונגרס בבקשה דומה, שלא להחריף את הסנקציות על איראן ולאפשר לממשל מרחב תמרון נוסף כדי להגיע להסכם. באותו הזמן איראן עמדה בפני הבחירות לנשיאות, והבית הלבן לא רצה לפגוע באפשרות שייבחר מנהיג מתון יותר מאחמדינג'אד. עד כה, למרות שפני השלטון השתנו ולמרות החיוכים והדיבורים הרכים, האיראנים לא התרצו ותוכנית הגרעין עדיין בפועלת במלוא המרץ.

עיתוי העצומה אינו מקרי. ב-24 בנובמבר יפקע תאריך האולטימטום שנקבע לאיראן במסגרת שיחות הגרעין. יחד עם המעצמות, הממשל האמריקני עושה מאמצים רבים כדי לנסות ולהגיע להסכם עם טהראן, שאמור להפחית באופן ניכר את כמות הצנטריפוגות הפעילות שבידיהם. בראיון ל'תוכנית של צ'רלי רוז' אמר מזכיר המדינה ג'ון קרי כי הוא מתכונן למרתון של דיונים לקראת ועידת הפסגה שתערך בעומאן בסוף השבוע הבא. "אנו קרובים יותר [להסכם] ממה שהיינו לפני שבוע או לפני עשרה שבועות", אמר, "אך עדיין יש לפנינו פערים גדולים". קרי הוסיף כי הוא חושש שהאיראנים "טיפסו על עץ גבוה" והם תקועים עליו בגלל דרישה כזו או אחרת.

הנשיא אובמה חזר ואמר לא פעם כי באשר לסוגיית הגרעין "כל האופציות על השולחן", אך האיומים הללו מאבדים מתוקפן לאור העובדה שהוא עושה כל שביכולתו להתרחק מתקיפה צבאית או החרפת הסנקציות. ושלא יהיה ספק – גם האיראנים מזהים זאת. רק לפני מספר ימים חשף אתר ה-Washington Free Beacon התבטאות יוצאת דופן של סגן היועץ לביטחון לאומי בן רודס, אחד מיועציו הקרובים של אובמה, בדבר החשיבות הגדולה שהממשל רואה בהשגת הסכם עם איראן. "בשורה התחתונה, זו כנראה הזדמנות הטובה ביותר שהייתה לנו לפתור את הסוגיה האיראנית בדרכים דיפלומטיות, בוודאי מאז שאובמה נכנס לתפקיד", אמר. "אז לא הזדמנות קטנה, זה עניין רציני. זה כנראה הדבר הגדול ביותר שהנשיא אובמה יעשה בתחום מדיניות החוץ במהלך כהונתו השנייה". חשוב עבור הממשל עד כדי כך, תיאר זאת רודס, כמו רפורמת הבריאות 'אובמקייר'.

הדברים הללו יכולים גם להסביר את התחממות היחסים בין וושינגטון לטהראן, על רקע סוגיית דאע"ש. העדויות בדבר "שותפות שקטה עם איראן" הולכות ומצטברות, ביניהן העובדה כי ארה"ב ממשיכה ומפנה גב לבעלות בריתה המסורתיות במזרח-התיכון; הזמנת האיראנים לקואליציה למלחמה בדאע"ש; אזהרות שנשלחו לטהראן מראש לפני הפצצות הקואליציה של אובמה בסוריה; ועוד.

רק לא עימות; קרי, קתרין אשטון ושר החוץ האיראני ג'וואד זריף בפגישה בוינה. צילום: שגרירות ארה"ב בוינה, CC BY-ND 2.0
רק לא עימות; קרי, קתרין אשטון ושר החוץ האיראני ג'וואד זריף בפגישה בוינה. צילום: שגרירות ארה"ב בוינה, CC BY-ND 2.0

איראן לא משתפת פעולה

בתוך כך, במהלך היממה האחרונה תקף מזכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) יוקיה אמאנו את איראן, וטען כי היא הפסיקה לשתף פעולה עם הסוכנות בתקופה האחרונה ואינה עונה לשאלותיה בדבר היבטים צבאיים אפשריים של תוכנית הגרעין שלה. על אף שנשיא איראן חסן רוחאני הבטיח "לפזר את אי-הבהירות", נכתב בניו יורק טיימס, הדבר אינו מתרחש בפועל. "זה הזמן לפעולות", אמר אמאנו ביחס לנושאים הדורשים בירור, ושעליהם סירב המשטר האיראני להגיב במשך שנים.

טהראן, מצדה, מכחישה כל ניסיון להסתיר מידע מהקהילה הבינלאומית, ולא מסתמן שהיא עומדת "לרדת מהעץ הגבוה שטיפסה עליו", כדבריו של ג'ון קרי. לאור כל זאת מטריד לחשוב: עד היכן הבית הלבן ירחיק לכת כדי להימנע מדרדור היחסים עם האיראנים? איפה עובר הגבול? כרגע לא ברור, אולם הניסיון מלמד שבכל הנוגע לקווים האדומים של אובמה הסיכויים אינם נוטים לטובת ישראל. ובכל זאת, נקודת אור אחת היא שלקונגרס יש כוח לבלום במידה מסוימת את הנשיא. על פי ההערכות, בחירות האמצע שיערכו מחרתיים (יום שלישי) רק יחזקו עוד יותר את הכוח השמרני.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. לא הבנתי. מהטקסט עולה שמה שהם רוצים זה לא לחתום על הסכם שלא ת מאפשר הטלת סנקציות עתידית. איך זה קשור להסרה?

  2. קראתי הסבר דומה באתר קונספיל האתר למרות שמו המרתיע משהו מספק אינפורמציה על קרן טיידס המקבלת מענקים מאשתו של גון קרי אותה קרן טיידס מממנת את קוד פינק וזהו הקשר התת קרקעי בין אותם אירגוני שמאל קיצוני לראשי הממשל ויחסם http://www.conspil.com/%d7%9b%d7%aa%d7%95%d7%aa-%d7%a1%d7%95%d7%93%d7%99%d7%95%d7%aa/%d7%94%d7%a8%d7%a9%d7%aa-%d7%94%d7%a9%d7%91%d7%aa%d7%90%d7%99%d7%aa-%d7%a9%d7%9c-%d7%a7%d7%a8%d7%99-%d7%95%d7%97%d7%95%d7%a1%d7%99%d7%99%d7%9f-%d7%90%d7%95%d7%91%d7%9e%d7%94-%d7%97%d7%9c%d7%a7-%d7%90/לישראל רצ"ב קישור

  3. הארת מקום אפל בגיי סטריט
    אם הם היו קיימים בשנת 38 ודאי היו פועלים למניעת כניסתה של ארה"ב למלחמה נגד גרמניה

  4. המערב תומך בשיעים הנאצים באירן מ1979…

  5. בדיוק כמו ב200 השנים האחרנות, יש יהודים התומכים במובהק באינטרסים של המערב, עמי המערב ומדינותיהם, ומהצד השני של המתרס יהודים התומכים במובהק באויב של עמי המערב ומדינותיהם עד כדי אובססיה הזויה ומלחמתית

    עלינו להתרחק מאותם יהודים ולהבדיל אותם מאיתנו כמו שמבדילים בין שיעים לסונים (רק בלי אלימות), אחרת הזעם עליהם יופנה (שוב) אלינו …

  6. הגדרת ג'יי סטריט כאירגון יהודי, פרו-ישראלי או שוחר שלום פרושו לא לומר את האמת. ראשי אירגון זה עשו וממשיכים לעשות ככל שהם יכולים על מנת להביא לחיסולה של מדינת הלאום הליבראלית-דמוקראטית של העם היהודי באמצעות פעילות העומדת בניגוד מחלטת לאינטרסים הלאומיים והביטחניים של מדינתנו. אירגון זה קיים על מנת לחזק את מדיניותו האנטי-ישראלית של הנשיא הנכחי של ארה"ב, מר ברכ חוסיין אובאמה