מכתב מאוהד הפועל מודאג

לפני 15 שנה נוסד ארגון האוהדים הקיצוני "האולטראס" והכניס לקבוצת הפועל תל אביב תרבות אלימה ואנרכיסטית, שהרסה כל חלקה טובה

הפועל 2

מוחצים את הגולגלת של מכבי. מסמלי האולטראס

לפני כחצי שנה פנה אליי אדם המוכר לי כאדם מיושב ובעל משפחה, בן חמישים לערך, וסיפר לי על החששות האמיתיים שלו מן המתרחש במועדון הפועל תל אביב אותו הוא אוהד. ביקשתי ממנו לפרסם את הדברים אך הוא סירב מפחד שהקיצוניים במועדון יפגעו בו או בקרובים לו פיזית. האירוע שהתרחש אתמול, במהלכו הותקף שחקן מכבי ת"א ערן זהבי על-ידי אוהד הפועל, שכנע אותו סופית לפרסם את הדברים בעילום שם. הפכתי את השיחות עמו ועם גורמים אחרים שאינם רוצים להזדהות, למונולוג:

"אני אוהד הפועל מיום שעמדתי על דעתי, שמחתי מאוד בשעתו לגלות שגם רעייתי משתייכת למשפחה אדומה ובני הוא אדום בכל רמ"ח ושס"ה.

אבל קבוצת הפועל תל-אביב שאותה אהדתי בעבר כבר איננה קיימת מזה כמה כמה וכמה שנים; במקומה קם יצור אחר שאיננו עוד מועדון כדורגל אלא הרבה מעבר לכך. התקיפה שביצע אוהד הפועל כנגד ערן זהבי, שחקן מכבי ת"א, לא הפתיעה אותי מאחר וכיום הפועל תל-אביב היא גוף שנשלט על ידי ארגון בעל סממנים עברייניים אלימים, עם מבנה היררכי מסודר ומשמעת שאיננה מביישת אפילו את הקוזה נוסטרה.

כיצד קרה הדבר ולמה, לא ברור לגמרי אבל ניתן להצביע על נקודת ההתחלה כעל 1999, שנת יסוד ה"אולטראס" של הפועל או UHTA99, הארגון שמהווה את הגרעין הקשה והאלים של אוהדי הפועל תל-אביב.

האגדה מספרת שהורתו ולידתו של הארגון – האולטראס – כפי שאוהדי הפועל מכנים אותו היתה עוד לפני כן, כאשר כמה אוהדים הוכו על ידי אחיו של משה סיני שאימן את הקבוצה בשנות ה-90 משום שהעזו למתוח עליו ביקורת. ביקורת בסביבה הזאת פירושה לקלל אותו ואת כל משפחתו לדורותיה. הם גורשו משער 7 מקום מושבם המיתולוגי של אוהדי הפועל לשער 5.

חולדאי, אתה הבא בתור

"כך או אחרת, עד מהרה מאז רכשו את המועדון ה"ה סגול תאומים ושות', החל הארגון לצבור תמיכה בקרב האוהדים וחשוב מכך החל ליצור תרבות אוהדים חדשה בישראל, שסממניה הם קיצוניות, שנאה מוחלטת ליריבים ספורטיביים, התבדלות וטוטליות.

השנאה לאחר הלכה והתעצמה עם השנים והפכה לתת-תרבות עם שירים ושלטים וטקסים, וכמובן גם עם אלימות שאיננה רק מילולית והמעשים מדברים בעד עצמם וידועים לכל. החל מבובת הילד של אובארוב, החזיז שהפך את אדהם שביטה לנכה, ועד להשחתת קבר הוריו של רון חולדאי בשנת 2007 בתוספת הכיתוב, "אתה הבא בתור". חולדאי הורשע על ידם בגין החלטתו להרוס את אולם אוסישקין שעל הירקון. התקיפה מיום אתמול היא רק אחת בסידרה של איומי שרשרת שבסוף גם מתגשמים.

בד בבד עם האהדה הקיצונית להפועל והשנאה הטוטלית לכל מי שאיננו הפועל או אף לכל מי שלדעת אנשי 'האולטראס' איננו מחוייב מספיק באהדתו להפועל אימץ לו הארגון גם אידיאולוגיה פוליטית שמאלנית קיצונית בהשפעת ארגוני אוהדים אנרכיסטיים שאותם הכירו ואליהם התחברו במהלך מסעותיה של הקבוצה באירופה. מדובר בארגוני האוהדים של סנט פאולי בגרמניה, סטנדרט ליאז' מבלגיה ואומוניה ניקוסיה מקפריסין. הדעת נותנת שהגרעין הפוליטי הסמוי העניק סוג של הגנה ולגיטימציה לבריונות, בעיני התקשורת.

האנטי-פה (אנטי-פשיזם) שהוא הכינוי המכובס לקומוניזם האירופי הישן תורגם על-ידי אנשי הארגון ל'די לכיבוש', להפגנות בבילעין, לעידוד סרבנות גיוס ו'שוברים שתיקה' ולסיוע ל"פליטים" אריתריאים וסודנים; והכל תוך שימוש בשם המועדון, תוך שהם תולים בגאווה במשחקי הפועל את השלט "מייצגים את הפועל ולא את ישראל", לצד תמונותיו של צ'ה גווארה – הקנאי הקומוניסטי מקובה שרצה לשרוף את העולם באש המהפיכה. ואכן כך מגדירים האולטרס את עצמם בדף הבית שלהם:

"בתחילת 2001 חל המפנה ממנו החלה צמיחתו של האירגון ושדרוגו. הוחלט לצאת לדרך חדשה תחת השם החדש – 'המיליציה האדומה'. מקורו של השם, כמובן, מהמיליציות האדומות באיטליה -אירגון שמאלני קיצוני מחתרתי שפעל במהלך שנות ה-70 ושהתאים, עבורנו, לזיהוי הפוליטי שלנו כיחידים ושל הפועל כמועדון".

אנחנו נגד הבאסטיונרים של מחנה יהודה

השנאה כאן היא שנאה פוליטית, אגרסיבית כנגד מי שאינו שייך אידיאולוגית, שנאה לכל מה שהוא לא המועדון, כפי שנכתב בדף הבית של האולטרס בו חברי הארגון מסבירים מדוע הם שונאים את אוהדי בית"ר ירושלים המורכבים מ:

"הליכודניקים, הגזענים, הבאסטיונרים של מחנה יהודה, המזרחיים, המקופחים. האנטי-תזה הנצחית של מה שמסמלת הפועל. שנים של יריבות, שנאה הדדית ומפגשים טעונים שמסתיימים בתקריות אלימות".

הצעד המתבקש הבא היה השתלטות לא רק על קהל האוהדים ודיכוי כל נסיון התנגדות אלא על המועדון עצמו וכך כאשר בעלי הקבוצה לשעבר, מוני הראל, נדרש על-ידי בית המשפט להעביר את הקבוצה לאלי טביב החל מאבק נגד טביב בעילות שונות ומשונות. המלחמה נגד אלי טביב כללה משמרות מחאה ליד ביתו, ליד החנויות של אשתו, ואפילו ליד עסקיו במיאמי. היו הפגנות המוניות ששיאן השלכת רימון לביתו של טביב. מקרה דומה אירע לטביב כשהיה בעליה של בית"ר ירושלים, אך במקרה ההוא המשטרה העריכה כי מדובר בגורמים מן העולם התחתון ולא אוהדים של הקבוצה.

הקיצונים מבין אוהדי הפועל החלו ליישר קו עם העולם התחתון. בשנת 2006 השליך אוהד הפועל רימון הלם במהלך משחק בין בית"ר ירושלים להפועל תל-אביב. את האלימות המילולית שחורגת מגבולות כל שיח ספורטיבי נורמטיבי ניתן לראות כאן בהפגנת אחד במאי בה השתתפו אוהדי המועדון. בהפגנה שהונפו בה דגלי הפטיש והמגל – צלב הקרס הסטליניסטי – נשמעות קריאות "חבל שלא נספית בשואה, תחזרו לאושוויץ, שייפול עליכם הכותל, ירושלים בירדן", במשחק הזה בו המון מוסת קורא "שתהיה שואה למכבי". או הקריאות "שימו את מכבי בתאים, תמלאו אותם בגז".

שירי השואה הללו – יחד עם האלימות הבוטה – באים לשדר מסר ברור: אנחנו נגד כל מה שקשור למדינה הזאת.

זה אינו מסר ספורטיבי.

הפועל
השנואים והכתובת שעל הקיר

האוהדים הוותיקים מפחדים לדבר

תופעת האוהדים המתפרעים אינה חדשה, ותופעות כגון ארגון 'לה-פמיליה', ארגון גזעני ואלים של קומץ אוהדי בית"ר ירושלים, מוכרות היטב בספורט. אבל ה'אוטלראס' מציבים רף חדש ומדאיג. פה לא מדובר ב"קומץ", אלא מאות אם לא אלפים. הוא לא מייצג את כלל ציבור אוהדי הפועל תל-אביב שהם ברובם אנשים מתונים שבסך הכל רוצים לראות כדורגל, אוהדים בנוסח אריק איישנטיין ועלי מוהר ז"ל. אך אוהדי המועדון הוותיקים פוחדים לדבר נגד ה'אולטראס' או אפילו להיחשף, מאחר שמדובר בארגון קיצוני חסר מעצורים, שמתגאה בפוליטיזציה האלימה שהוא ערך לקבוצה. הארגון האלים הזה הוא הנותן את הטון בהפועל גם אם לא מייצג את רוב קהלה.

אירוע תקיפה ביום שני בערב אינו מפתיע איש. החשש הוא שבפעם הבאה הארגון הזה, שמרגיל את אנשיו לאלימות בכיסוי אידיאולוגי, יפעל גם באמצעות נשק קר.

קו ישר מוביל משיגרת האלימות של האנארכיסטים נגד הגדר בבילעין למגרשי הכדורגל; פגיעות פיזיות משולבות בסתימת פיות ותרבות שנאה. והכתובת? לא בין השורות וגם לא על הקיר. אלא במגרש, ביציעים, ברחוב".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

18 תגובות למאמר

  1. אח… כמה שאני שמח להשמר נפשי רחוק מכל מהאשפה של הכדורגל בארץ שלנו!!!

  2. אז הערסים מהמגרשים הם בעצם אוהבי ערבים יפי נפש? איכשהו לא השתכנעתי

    1. למה שתשתכנע מעובדות?
      תן לי לנחש: גם לא השתכנעת שהחמאס הוא אירגון,טרור, ושדעא"ש זה לא אשמת הכיבוש ושאבו מאזן הוא פרטנר וזהבה גלאון לא נבחרה לראשות הממשלה.
      אז לא השתכנעת. א מוישה גרויס.

    2. לא חסרים חוליגנים בעולם עם זיהוי שמאל קיצוני.
      נוסף על השמות שהוזכרו בכתבה (סנט פאולי וכו') אפשר לציין גם את האולטראס של ברצלונה, ה"בוישס נויס", שמקורותיהם גם בשמאל.

  3. לפני 17 שנה הייתי במשחק בבלומפילד בין הפועל ת"א לבית"ר ירושלים, זה היה בעונת האליפות של השלישית של בית"ר ירושלים בעונת 96 /97 (אני אוהד בית"ר) בית"ר כמובן ניצחה אז 4-1 למי שיודע או זוכר, לא היה אז שום קללות על שום שחקן, הרבה שירת הלל לשחקנים(אוחנה חרזי וכדומה), לא קללות בין אוהדים או אלימות ביניהם , נוכחות משטרה מועטה(מפנים ובחוץ) חגיגות ניצחון ושערים, בסוף המשחק כולם הלכו הביתה בשקט ובלי בעיות. הדבר שהכי צורם היה שאוהדי הפועל ת"א קראו לכיוון מאמנם "תתפטר תתפטר.." דאז משה סיני, שסופו באמת הלך באמת הביתה. גם רשת ורטואלית לא הייתה נפוצה אז.

    מאז אותו משחק לא הלכתי לשום משחק בין בית"ר והפועל(ובכלל מאותם שנים אני בכלל לא הולך לשום משחק בארץ),היום לשמוע על משחקי כדורגל בלי לאלימות זה הזוי, מה שרציתי לומר שזה יחודי לבוא היום לראות דברים כאלו במחוזות הכדורגל הישראלי!
    סתם מבט נוסטלגי!!!

  4. זה מסביר למה השופט מיהר להרחיק את המותקף. לא רק שזה שמאל קלאסי, להעניש את המותקף מרגע שלא עומד דום וסופג את האלימות הצודקת של השמאל או הערבי, אלא שיתכן וחשש לחייו.

    בבריטניה הוקמה יחידת משטרה מיוחדת נגד בריוני הכדורגל. מקווה שלא יתעוררו פה רק כשנגיע למימדי האלימות שזה תפס שם.

  5. תודה לאל שאין מועדון כדורגל שמזוהה עם הימין הפוליטי ומתנהג באלימות מאורגנת נגד אוהדים של קבוצות יריבות וסתם שמאלנים וערבים. אבל אני בטוח שאם היה כזה הייתם מסקרים גם אותו באיזון הראוי.

    1. אין מה להשוות. אוהדי הפועל הם 10 רמות רשע מעל השאר. מי לועג ליתום (רגב פנאן – "איפה אבא של רגב, הוא מת") על המגרש? מי עושה בובה של תינוק ומתעלל בה (התינוק של שורה אובארוב)? מי שר שירי נאצה על אהובה תומר ("אש אש אש – אהובה תומר עולה באש")? מי שר שירים על השואה כל משחק ("שימו את מכבי בתאים, תמלאו אותם בגז"),? מי צייר צלב קרס על מכוניתו של שמעון מזרחי בתוספת הכיתוב "נאצי"? מה יש להם נגד הרוגי אסון ורסאי? מי ייצר דיסק הסתה שלם של שירי נאצה נגד איתן טייב ("חברים שרים טייב")? ומה עם האלימות? אדהם שביטה שנפצע עקב פצצת תאורה שזרקו אוהדי הפועל? והאבן שכמעט הרגה את שארונס?

      מכבי שרים נגד ערבים. בית"ר גזענים ושונאים שמאלנים. אבל רק קבוצה אחת תשיר שירים על השואה בערב יום השואה, ועוד תשיר "מחר חג שמח". הפועל.

    2. אני לא יודע איך מודדים רשע, אבל בית"ריסטים מעורבים בהרבה יותר אלימות מאשר פועליסטים. ולא רק במגרש. ולא רק נגד ערבים ושמאלנים.

    3. לא, זהו מיתוס. בית"ר מעורבת בהרבה יותר ביטויי גזענות נגד ערבים מכל קבוצה אחרת, זה נכון. אבל לא באלימות פיזית. בית"ר אכן הייתה מעורבת באלימות קיצונית, כגון זריקת בקבוק תבערה לעבר משרדי התאחדות הכודרגל. בשום פנים ואופן אוהדי בית"ר אינם טלית שכולה תכלת. אבל לא ניתן להשוות את מספר האירועים האלימים של בית"ר אל מול הפועל. אתה מוזמן לקרוא בעצמך בדף "אלימות בכדורגל הישראלי" בוויקיפדיה, ולראות איזה אוהדים "מככבים":

      http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%AA_%D7%91%D7%9B%D7%93%D7%95%D7%A8%D7%92%D7%9C_%D7%94%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C%D7%99#.D7.90.D7.9C.D7.99.D7.9E.D7.95.D7.AA_.D7.9E.D7.99.D7.9C.D7.95.D7.9C.D7.99.D7.AA_.D7.95.D7.A4.D7.99.D7.96.D7.99.D7.AA_.D7.A2.D7.9C_.D7.99.D7.93.D7.99_.D7.90.D7.95.D7.94.D7.93.D7.99.D7.9D

  6. כמה שקרים,כמה שטויות,איזה בילעין ואיזה רימון לבית של טביב….פתאום המאבק נגד טביב לא מוצדק? שכחתם שכבר בתחילת המאבק נגד העבריין המורשע אלי טביב 90 אחוז מהקהל של הפועל היה נגדו?

  7. ןבינתיים, פורסם שהבן של ח"כ דב חנין הוא בין החוליגנים העצורים. הוכחה נוספת לנכונות המאמר

  8. פשוט אסופה של שטויות מבנאדם שאני בספק אם היה בחייו במשחק כדורגל ובפרט של הפועל תל אביב.
    רק בקיץ האחרון קברו אוהדי הקבוצה ארבעה לוחמים שנהרגו בעזה והיו מיושבי שער 5.
    אשכנזים? שונאי מזרחים? תגיד, אתה אמיתי? ראיתי פעם מה הולך ביציעים של הפועל? דודו טופז לא היה כותב את זה יותר טוב.
    השנאה למכבי היא בדיוק כמו השנאה של מכבי אל הפועל.

    1. המקור של הכתבה הזאת התראיין אתמול – 5.11.14 – בתכנית לא סותם את הפה עם אראל סגל ב 10:00 בבוקר. הוא עשה זאת בעוד קולו מעוות. מדוע? מאחר והוא חושש מפגיעה בו. אוהדי הפועל כבר תקפו אותו – אוהד הפועל קרוב לארבעים שנה – ורק התערבות המשטרה סייעה לאדם הזה שהוא סבא לנכדים.

      הציטוטים המופיעים בכתבה לקוחים מאתר אולטראס. הם לא נכתבו על דעת כותב המאמר, אלא מייצגים את דעתם של מחנה שעל פי ההערכות מונה כמה אלפים.

      כאמור, כבר לפני חצי שנה פנה אליי המקור – להזכיר, סבא לנכדים – וסיפר לי על החששות שלו מן המתחרש במועדון, אך הוא סירב להיחשף מפחד לפגיעה בו ובקרובים בו.

      הדברים עם המקור מבוססים על שיחות אחרות עם אנשים אחרות. מה שמאפיין את כולם הוא חוסר הרצון להיחשף בשם, תופעה שכבר חורגת מתחום הספורט ומעידה על פחד שקשור לתחום הפלילי.

      כפי שצוין בסוף הכתבה, רוב אוהדי הפועל אינם כאלו, אך האולטראס קובעים את הטון.

      ניתן להאזין לריאיון עם המקור שלי כאן.

      http://www.icast.co.il/PlayerWin.aspx?file=http://pod.icast.co.il/27cd0449-5138-4b0e-a467-4d7935165306.icast.mp3&IndexID=485289&name=iCast

  9. בשביל מה עשית את הכתבה הזו?? מדובר בתת אלימות על כלל האלימות שיש! עם כל הרוע שיש בכדורגל, האלימות של הנוער היא יותר גרועה מאשר בתוך המגרשי כדורגל או בספורט בכלל!!!