תעשיית הקיפוח של ערביי ישראל

למרות שהם אוהבים להתלונן, בחינת דפוסי ההוצאה והצריכה של המגזר הערבי מלמדת על רמת חיים נאה, המתחרה בזו של תושבי חיפה ואשקלון.

יופי של קיפוח. בניה לא חוקית בפזורה הבדואית בנגב. צילום: באדיבות רגבים

הערבים ומליצי היושר מהשמאל אוהבים להתלונן על "שנים של קיפוח" שהובילו להצטברות של מתחים וליצירתו של "זעם" מעמדי אותנטי. כשבוחנים את הנתונים היבשים מתברר שלתלונות אלו אין בסיס של ממש, בטח לא מהסוג שמאפשר להצדיק את רמות ההסתה והאלימות המתגברות לאחרונה.

יותר טוב מהחיים בחיפה

כשבוחנים הבדלים בין אוכלוסיות נוטים בדרך כלל להתייחס לנתוני ההכנסות – כמה כסף מרוויחים היהודים לעומת הערבים ומה-זה-אומר-עלינו-כחברה. אבל מדד זה הוא מטעה ושגוי: אין בו התייחסות להכנסות לא מדווחות, ואין בו התייחסות להכנסות שאינן כספיות (מתנות או דברים המועברים כסחורות). בהתחשב בהבדלים בדפוסי הפרנסה והעבודה בין המגזר היהודי למגזר הערבי, אלו נקודות קריטיות ביותר.

בשל כך, כדי לעמוד על ההבדלים האמיתיים בין הקבוצות, צריך להניח את ההכנסות ולהתרכז בצריכה: כמה כסף אנשים מוציאים? איזה רכוש עומד לרשותם? כמה מכוניות הם מחזיקים? וכן הלאה.

כשבוחנים את ההוצאות הכספיות של צריכה מתגלה תמונה דומה: המשפחה הערבית הממוצעת ביישוב עירוני מוציאה כל חודש 13,100 ש"ח על צריכה. אמנם, זה פחות מפתח תקווה (13,612 ש"ח), ותל-אביב (15,365 ש"ח); אבל זה יותר מאשדוד (12,541  ש"ח) וחיפה (12,105 ש"ח).

ועל מה יוצא הכסף? הערבים מוציאים יחסית הרבה על מזון (2,397 ש"ח, לעומת פחות מ-2,000 ש"ח ברשויות היהודיות), וזו ממש לא צריכת מצוקה: הערבים מוציאים יותר מפי-2 על בשר ועופות מהיהודים (781  ש"ח, לעומת 377-230 ש"ח); מוציאים יותר על דגים (102 ש"ח לעומת 80-50 ש"ח ברוב הרשויות היהודיות) יותר על שמנים ומוצריהם (99 ש"ח לעומת 83-54 ש"ח); והרבה יותר על משקאות קלים (145 ש"ח לעומת 99-63 ש"ח).

הערבים מוציאים באופן משמעותי גם יותר כסף על ריהוט מאשר היהודים (895 ש"ח לעומת 520-378 ש"ח); על חפצי קישוט לבית (98 ש"ח לעומת 55-30 ש"ח) וגם על הלבשה והנעלה (520 ש"ח לעומת 453-373 ש"ח ברוב היישובים היהודיים). ערבים משקיעים יותר במוצרי טבק (235 ש"ח לעומת 133-74 ש"ח אצל יהודים); קוסמטיקה (210 ש"ח לעומת 183-112 ש"ח); ובשירותים משפטיים (232 ש"ח לעומת 167-72 ש"ח).

לעומת זאת, יש סעיפים בהם יהודים מוציאים יותר, כמו למשל שכר דירה (1774-377 ש"ח לעומת 64 ש"ח ברשויות הערביות), וההסבר פשוט: רוב מוחלט של הערבים (כ-92.6%) מתגוררים בדירות שבבעלותם, בשיעור העולה על זה של האזרחים היהודים (כ-70%). ואפילו על זה של העשירון העליון (84.4%)

יהודים מוציאים גם פי-שניים ושלושה על חינוך ילדיהם (1118-614 ש"ח לעומת 460 ש"ח ברשויות הערביות); ומשקיעים יותר בבריאות (891-616 ש"ח לעומת 520 ש"ח), במופעי תרבות וספורט (420-194 ש"ח לעומת 63 ש"ח) ומוצרי תרבות בני קיימה (355-162 ש"ח לעומת  179 ש"ח בלבד). על עיתונים ספרים ומכשירי כתיבה היהודים משקיעים בין 67-37 ש"ח בחודש, ואילו הערבים כמעט ולא מוציאים דבר.

למרות פערים מסוימים, שקיימים גם בין רשויות יהודיות עשירות ועניות, ההבדלים בין דפוסי הצריכה משקפים בראש ובראשונה הבדלים בסדרי עדיפויות ובתרבות. אז היהודים אוכלים פחות בשר וקוראים יותר ספרים. נו, שויין. אם על זה הערבים יוצאים לרחובות, אולי באמת עדיף פשוט לקרוא קצת יותר ספרים?

תעשיית הקיפוח של ערביי ישראל
עניין של סדרי עדיפות צרכניות. אזרחים ערבים מוציאים קצת כסף. צילום: פלאש90.

הממשלה שופכת מליונים

אבל הצריכה האישית היא לא כל הסיפור. לא רק שהערבים מסתדרים יפה מאוד בעצמם, מדינת ישראל, באמצעות כספי משלם המיסים, עוזרת להם להסתדר אפילו יותר.

מדי שנה מעבירה הממשלה מענקי איזון במאות מיליוני שקלים לרשויות ולמועצות בישראל, שנועדו לפצות על גירעונות תקציביים שנובעים בעיקר מבעיות בגביית הארנונה. סכומים אלו מועברים לרשויות יהודיות וערביות כאחת, בהתאם למצבן הפיננסי של הרשויות. באופן לא מפתיע, שיעורן של הרשויות הערביות בתקבולים האלו גבוה משמעותית מחלקם באוכלוסייה.

כך, לפי מחקר שנערך בשנת 2009, בעוד ששיעור התושבים ברשויות הערביות הוא כ-14 אחוז מהאוכלוסייה, הם גבו רק 2 אחוזים מההכנסות הארציות מארנונה, ומנגד זכו בלא פחות מ-38 אחוזים ממענקי האיזון. ובשנת 2013, הרשויות הערביות זכו למיליארד ש"ח לעומת 1.6 מיליארד ליהודיות. במילים אחרות, הרשויות הערביות קיבלו מהממשלה כ-1,000 ש"ח לנפש, לעומת 258 ש"ח בלבד ברשויות היהודיות.

תופעה דומה קיימת גם בהעברות התקציביות של משרד החינוך: בעוד שבשנת 2009, העביר משרד החינוך לרשויות הערביות הועברו סכומים שהגיעו לכדי 1,169 ש"ח, לרשויות היהודיות הועבר חצי: 558 ש"ח לתלמיד.לא רק הרשויות נהנות מכספי משלם המיסים הציוני. גם האזרח הפשוט זוכה לתגמולים נאים. כידוע, הממסד המרושע הקים גוף המכונה "ביטוח לאומי", שנועד לאפשר באופן חוקי העברת הכנסות של אזרחים עובדים ופרודוקטיביים לכיסם של אלו שאינם. אתם יודעים, סולידריות קוראים לזה. מסתבר שהאזרחים ה"פלסטינים ישראלים" יודעים להנות היטב מהסולידריות הציונית. למרות שאין בידינו נתונים מלאים על שיעורי התקבולים של ערבים ויהודים מהביטוח הלאומי, בסעיף אחד – הבטחת הכנסה – יש מספרים: המגזר הערבי, שמהווה כ-20 אחוזים מהאוכלוסייה, מקבל 51.6 אחוזים מתקבולי הבטחת ההכנסה של הביטוח הלאומי.

במדינת רווחה אלו הכללים, והערבים שווי הזכויות רשאים כמובן להנות מכך. אבל אם אפשר, בבקשה, קצת פחות להתלונן ולתקוף צירי תנועה ראשיים באבנים ובקבוקי תבערה, זה יכול להיות נחמד.

png;base642f855fa3cfeca57b
מקור: מרכז המחקר והמידע של הכנסת

התנהלות רקובה

הסיבה המרכזית למצבן הרע של הרשויות הערביות היא התנהלות לקויה של המועצות, הנובעת מפוליטיקה חמולתית ומהעדר תרבות ניהולית ראויה. 18 מתוך 25 הועדות הקרואות שהוקמו בישראל מאז שנת 2005, הן ברשויות הערביות וכמעט אצל כולן הוחלט על צעד זה בשל "התנהלות תקציבית לקויה".

משהו על המשמעות של ההתנהלות הזו אפשר ללמוד מהמקרה של המועצה האזורית בוסתן אל מרג' בגליל. בשנת 2009 מונתה ועדת חקירה לחקור את התנהלות המועצה לאחר שהמועצה סבלה מגרעונות מצטברים בסכומים ניכרים. בבדיקה שערכה הוועדה התברר כי ראש המועצה אחמד זועבי נהג להתערב בכל ההליכים המקצועיים שנערכו במחלקות השונות, תוך שהוא מונע מהפקידות המקצועית לבצע את עבודתה. כל הליכי גיוס העובדים למשל, טופלו באופן בלעדי על ידיו – כולל הצבתם במחלקות השונות וקביעת שכרם. מנהלי המחלקות במועצה טענו כי הם לא היו מודעים בכלל למה שקורה וש"לא תואם איתם כל נושא קליטת העובדים, תפקידם ומטלותיהם". מנהל מחלקת החינוך למשל טען שהוא אפילו לא מכיר חלק מהעובדים ש"עובדים לכאורה במחלקתו", ושקליטתם בכלל לא הייתה על דעתו.

ומה קורה כשמגייסים עשרות עובדים בלי הצדקה ובלי התייחסות לאילוצי התקציב? הגירעון מתחיל לצמוח.

ראש המועצה היה מודע כנראה לחורים בתקציב, ולכן הוא טיכס עצה. משרד החינוך העביר בשנת 2008 כ-10.5 מיליון ש"ח למועצה כחלק ממימון שירותי החינוך בעיר. על פי החוק, המועצה אמורה להוסיף עוד 25 אחוזים, והסכום הכולל (13 מיליון ש"ח) אמור להפוך לתקציב החינוך המקומי. אבל מה עושים כשחסר כסף? פשוט מאוד: יוצרים "ספיירים" ומשתמשים בהם לדברים אחרים. על פי התקציב הרשמי של המועצה, בבוסתן אל מרג' העבירו למחלקת החינוך 9.9 מיליון ש"ח בלבד, ושמרו 1.5 מיליון לעצמם. צריך הרי לתת משהו למקורבים, לא?

ראש המועצה מצא דרכים מעניינות נוספות להעביר כספים מתקציב המועצה לצרכים אחרים. כך למשל, במסגרת תביעה של חברה קבלנית הוטל על נכסי המועצה עיקול על סך מיליון ש"ח, בגין אי-תשלום ודברים נוספים. אך במקום להיאבק על הצדק, המועצה בכלל לא התגוננה בבית המשפט: היועץ המשפטי של המועצה מעולם לא ראה את כתב התביעה, לא שותף בבדיקת טענות ההגנה של העירייה – והחמור מכל, לא היה מעורב בהסכם פשרה שנחתם לבסוף. ומי כן היה מעורב? ראש המועצה כמובן, שבמשרדו נחתם הסכם פשרה בו התחייבה המועצה לשלם את הסכום כולו, כולל 65,000 ש"ח מע"מ על שכר טרחה, למרות שבכלל לא התנהל הליך משפטי בבית המשפט.

בחקירה מפורטים עוד ועוד מעללים, שמסבירים היטב מדוע תוספת של כך וכך כספים ממשלתיים, לא תוכל לפתור דבר. כמו למשל, הלוואה שנטל ראש המועצה בשוק האפור מ"חלפן כספים בשם אכרם דניאל" בסך 100,000 ש"ח לטובת המועצה, בריבית של 7% לחודש, 88% שנתית. החוקרים מציינים כי הלוואה, שהוחזרה אחרי חודש, נלקחה בתקופה שבה מצב המועצה עוד היה יציב, כך ש"המניעים ללקיחת ההלוואה לא ברורים".

ניתן לפרט עוד ועוד ולהזכיר מקרים רבים נוספים, כמו העיירה עראבה בגליל שנהגה להעניק הנחות מארנונה למי שקיבל קנסות על עבירות בנייה, אבל נדמה שהתמונה ברורה.

Bustanelmarj
דרכים מקוריות לגיוס משאבים. בנייני המועצה האזורית בוסתן אל-מרג'. צילום: ויקימדיה

הפשע די משתלם

נתוני הפשיעה במגזר הערבי מצביעים על עומק הבעיה. במסמך שפרסם מרכז המחקר של הכנסת לרגל מהומות החטיפה ביולי האחרון, רוכזו כמה נתונים על שיעורי הפשיעה במגזר. אז בואו ניתן למספרים לדבר: 49 אחוזים מהאסירים הפליליים בישראל משתייכים למגזר הערבי, המונה, כידוע, חמישית מהאוכלוסייה בלבד. למקרה ששאלתם, הם לא יושבים שם על הרצת מניות או שיווק ביצים נגד תקנות מועצת הלול: הערבים (יחד עם זרים אחרים) אחראים על 55 אחוזים מהחשודים ברצח, ו-49 אחוזים מהמואשמים ברצח; 55 אחוזים מהחשודים בניסיונות הרצח, ו-58 אחוז מהאשמים בו; ו-58 אחוזים מהחשודים בחבלה גופנית חמורה ו-45 אחוז מהאשמים בה.

אבל נתונים אלו משקפים רק את הפשע והתקיפות שיצאו לפועל. על פוטנציאל הסכנה אפשר ללמוד ממספרי העבירות הקשורות באחזקה ורכישה של נשק לא חוקי במגזר: בין השנים 2013-2006 נפתחו למעלה מ-11,000 תיקים במגזר הערבי בגין עבירות אלו, ומדובר כמובן רק במקרים שהגיעו לידיעות המשטרה ולטיפולה. על-פי ההערכות, כפי שפורסם לא מזמן בתחקיר מיוחד של 'מידה', בכפרי הצפון ובמקומות נוספים נמצאים אלפים רבים של כלי נשק ותחמושת, שכנראה לא נועדו רק לירי בחתונות.

png;base6443574e597d7e9419
מקור: מרכז המידע של הכנסת

אז מה עושים?

לנוכח העובדות קשה לקבל את תיאוריית "הנישול והקיפוח" כהצדקה למעשי האלימות והפשע. כשמקלפים את בליל טענות הגזענות שמשמיעים ארגוני השמאל והערבים, נשארים בעיקר עם תלונות על תחושת אפליה בקבלה למקומות עבודה. אבל במדינה שמכהנים בה שופטים, רופאים בכירים וראשי מכללות ערביים קשה לקבל את זה כעילה למרד.

את הסיבות לפרצי האלימות צריך אפוא לחפש במקומות אחרים, בתרבות השבטית והחמולתית שעדיין חזקה מאוד במגזר הערבי, ובהתחזקות הגורמים האסלאמיים בשנים האחרונות. הללו, מצליחים אט-אט לנתב את האנרגיות והיכולות הארגוניות של הפשיעה וההברחות לכיוונים לאומניים, ולחבר גם את ההמונים למאבק על המולדת הפלסטינית במשולש ובוואדי ערה.

שלב ראשון בטיפול בבעיה הוא הזיהוי הנכון שלה. וכשמבינים שבניגוד לתעמולה הקבועה המניע איננו כלכלי-חברתי, אפשר להתקדם אל הפתרון הנכון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

81 תגובות למאמר

  1. איך אתה יודע שהוא תקף שוטרים כי הם יהודים? הם בכלל היו ברכב ג, גם קצת קשה להבדיל.

    1. אם מסתכלים היטב בסרטון המתעד את תקיפת השוטרים, רואים שהצעיר לא פגע באף שוטר. הוא דפק עם סכין על הרכב, זה נכון. אבל אף שוטר לא נשרט באירוע. מכאן המסקנה היא שהצעיר החביב בכלל לא רצה לתקוף את השוטרים, אלא כנראה פשוט יש לו משהו נגד רכבים גדולים.

    2. הערבי תקף את השוטרים כי הם מייצגים את המדינה שהוא התנגד לקיומה. מבחינתו, גם שוטר דרוזי או מוסלמי, אם היו באוטו, נחשבים כיהודים, בוגדים.

      אם מסתכלים היטב בסרטון רואים שהיתה לערבי כוונת רצח. הוא תקף באמוק והעובדה שאף שוטר לא נשרט היא הרבה בגלל הטימטום של הערבי, כדרך שערבים נוהגים לטמטם את עצמם לדעת. בכל מקרה, הבחור יצא מאיזון והתפרע ואף שהפנה כבר את גבו לרכב, הרי שהוא היה בדרכו להמשיך באלימות. בכל מקרה מדובר בשניות ומבחינת תגובה אנושית זה זמן קצר. השוטר שירה, מהעבר השני של הרכב (כנראה הנהג) ראה את כל האירוע מזוית אחרת ומאיימת יותר.

      בעקרון אני בעד חיסול כל מחבלון כזה בדרך קבע וחובה, גם אם הבנדיט כבר הפסיק את מעשה איוולתו. צריך להרוג יותר ערבים אלימים כדי להרגיע את הנותרים.

    3. אני מזמין את כל הספקנים פה ויש לומר גם מצומצמי שכל ומחשבה לשלוף סכין באותו אופן מול שוטר אמריקאי ואז נדבר!

  2. אתם מתעקשים בכל טור להתייחס להזנחה של היישובים הערבים על ידי המשטרה כפריווילגיה. אני רוצה משטרה איכותית, אזרח אבל אם שוטרים היו מפחדים מארגוני פשע בשכונה שלי (מה שלא קורה, כי אני לא גר בשכונה ערבית) גם אני הייתי מנסה לשים יד על נשק בלתי חוקי.בטורים פה מתייחסים לזה כאילו הערבים נהנים מרציחות באמצע העיר ומפרוטקשן. החהחה

    1. מנין לך שהנשק הנאסף הוא אכן לצורך הגנת עצמית מארגוני הפשע, ולא פשוט ע"י ארגוני הפשע עצמם? אתה יודע, לא כל כך פשוט לאדם מן השורה להשיג נשק לא חוקי.

      בכל מקרה, ההתעלמות שלך מאלמנטים אלימים בתרבות הערבית, בה יורים בחתונות ורוצחים נשים על רקע "כבוד המשפחה", היא מקוממת.

      לדידך כל נגע חולה בחברה הערבית הוא אשמת הממשלה. אתה מתעלם מאלמנטים תרבותיים וסביבתיים. אם נתבונן בערבים במדינות השכנות, שהם כולם בעלי תרבות דומה, נגלה פשיעה לא פחותה משל הערבים בישראל. אולי גם בפשיעה שם ממשלת ישראל אשמה?

    2. אמיר, האמת היא שפשוט להרבה אנשים יש נשק, פושעים ולא פושעים. בעיסאוויה אפשר להשיג אמ 16 בחצי שעה ובפרוטות. חלקו משמש לפשע, חלקו משמש לירי בחתונות, חלקו משמש להגנה עצמית. הנקודה היא לא הסיבה בגינה אנשים מתחמשים אלא עצם חוסר הפיקוח.

  3. מאמר מאלף!

    תודה למידה על הנתונים הברורים והחשובים שלא ניתן למצוא בשום מקום אחר.

  4. מאמר במקומו ובזמנו, יחד עם זאת שאינו מחדש, הוא מבהיר תמונה טרגית ציונית. ראוי לציין לפי מה נורמלו נתוני הצריכה, האם זה לפי משק בית ? הרי משק הבית של הערבי הממוצע גדול מזה שבאשקלון או אשדוד, האם הוכללו החרדים בנתוני הצריכה של היהודים ?ב

    1. עד כמה שידוע לי, חרדים הם יהודים לכל דבר-על אף שיש חלק בתוכינו שמתייחס אליהם כחייזרים מכוכב אחר.

    2. גילי, ברור שכולנו יהודים על זרמינו, יחד עם זאת יש חשיבות לידיעה האם הנתונים כוללים את החרדים, כיוון שידוע שהוצאות הצריכה שלנו קטנות משל חילונים ולכן אם כך הדבר, הפערים בצריכה כנגד הערבים בולטים עוד יותר

      לא היתה לי כוונה לפגוע באף אחד, בטח כשלא מדובר עוד בדעה האישית שלי

  5. כדאי ללמוד מגוליאני בניו יורק ומראש העיר של שיקגו. ,גם חוסיין נהג כך בירדן.

  6. אני רוצה לדעת על מדינה ערבית אחת. כלומר אחת ששם מצב האוכלוסיה טוב כל כך כמו בישראל. . האיזה מדינה מצויים ווילות כמו בכפר הערבי בישראל רמת חיים כפי שחיים בישראל. .

    1. קטאר, איחוד האמירויות, כוויית – בכל אחת מאלה רמת החיים שלהם אמנם לא זהה לרמת החיים שלהם בישראל, אבל זה רק בגלל שהיא גבוהה יותר!

      גם בסעודיה, עומאן ובחריין רמת החיים של הערבים לא נופלת בהרבה מישראל אם בכלל. אז כן, יש להם נפט וגז וכל זה, אבל את רצית לדעת, ועכשיו את יודעת.

      כנראה שכשהערבים בארץ מתלוננים על קיפוח הם משווים את עצמם לערבים בקטאר או לערבים בארה״ב ולא לערבים בעיראק או במצרים. אבל אי אפשר להאשים אותם – גם כשהיהודים בארץ מדברים על מחירים גבוהים ומשכורות נמוכות הם משווים אותנו לברלין וללונדון ולא ללואנדה או מוסקבה.

    2. תלוי לאיזו אוכלוסייה בקטאר כוויית וכו,
      שם רמת החיים גבוהה רק למיוחסים ששייכים לשבטים מסויימים,
      השאר חיים או כמו עבדים או ממש עבדים.

    3. כסף אינו הפרמטר היחיד לפיו קובעים "רמת חיים". בסעודיה לנשים אסור לנהוג, בקטאר מי ששותה אלכוהול חוטף מלקות, ואם גבר לא מוסלמי שכב עם אישה מוסלמית נשואה – עונשו מוות. הומוסקסואליות – עונש מוות. חילול כבודו של אללה – שבע שנים בכלא. מוות ע"י סקילה הוא חוקי. באיחוד האמירויות המצב פחות או יותר כמו קטאר. בבחריין מצב זכויות האזרח בכלל ונשים בפרט הוא מזוויע. עינויים הם כלי נפוץ במעצרים פוליטיים.

      ערביי ישראל לא יחזיקו מעמד חודש באחת מהמדינות הנ"ל. אחרי שהם טעמו חירות ושיוויון שניתנות ע"י דמוקרטיה מערבית, הם לעולם לא יחזרו אחורה לימי הביניים, היכן שכמעט כל מדינה ערבית עדיין תקועה.

  7. שוכחים לציין שהישובים הערביים הם היחדים שאין להם בנייה לגובה, ועדיין מקבלים הקלות בארנונה וכו'…….

  8. מה מספר הנפשות הממוצע במשפחה אצל הערבים ומה אצל תושבי פתח תקוה? אני מניח שבהוצאה לנפש יהיה פער של 30%. פער שאכן מצביע על קיפוח !!!
    אבל הקיפוח הוא של האוכלוסיה היהודית משלמת המיסים
    אגב אותה צרה אבל לא אלימה יש אצל החרדונים

    1. נכון שהמשפחה גדולה יותר אבל בהנחה שההוצאות משקפות מהן ההכנסות זה מראה ששני בני זוג מרויחים יחד לא פחות. זה שיש להם יותר ילדים זה עניינם

  9. למה התייחסת לאוכלוסיה הערבית ביישובים עירוניים בלבד לצורך ביצוע ההשווה. האוכלוסיה הערבית הכפרית עניינ הרבה יותר. לא?

    1. סקר הלמ"ס נעשה רק על האוכלוסייה העירונית. בכל אופן, רוב האוכלוסייה נמצאת ביישובים שמוגדרים עירוניים, דהיינו 2,000 תושבים ומעלה

  10. עקיבא – המרחק בינך לבין יהודי רחוק כשנות הגלות. המשפט הבסיסי ביותר ביהדות "ואהבת לרעך כמוך" סמוי מעינייך וממוחך ונחבא תחת מעטה של שנאה תהומית וגזענית. "למרות שהם אוהבים להתלונן", "אתה צריך להיות שמאלני במיוחד", כל מי שהוא לא אתה ולא מחזיק בדעות שלך, באמונות שלך, הוא אוטומטי פחות ונחות… זו הגישה המעוותת של מה שנקרא "עם סגולה", במקום להיות עם שמשמש דוגמה לשאר העולם, כיום זה מתפרש כעם השולט שכולם או צריכים להיות כמוהו או צריכים לשרת אותו. אתה גזען בצורה הבסיסית ביותר, אתה מלא שנאה ורוע ואתה צריך להתבייש בכל בוקר כשאתה פוקח את העיניים… לפני ה"מודה אני".

    בוש והיכלם.

    1. בס"ד
      רועי
      אתה בעצמך מלא שנאה, שנאה נגד יהודים
      עקיבא פה לא דיבר מדעתו הוא הביא נתונים, ואתה כמו עוד יהודים אחרים כמו היהודים בשואה מצדיק את הגוי הרשע כן מגיע לי שהוא עושה לי את זה אני מקפח אותו די מספיק עם זה לא באנו למדינת ישראל כדי להמשיך לפחד מהקוזאק הרוסי
      אם יש לך טענה תתייחס לנתונים אם אין לך נתונים שב בשקט
      דרך אגב אני בטוח שאין לך במשפחה מישהו שנפגע מאירוע חבלני לכן אתה כל כך אוהב את הערבים ברגע שיפגעו בך פתאום תתפקח

    2. לי דווקא נראה שהתגובה של 'רועי' היא אנטישמיות קלסית, למרות שהוא מסתתר מאחורי 'המודה אני'. הוא צריך למצוא לו את הקהל האנטישמי שיקבל את דבריו בתשואות, וכנראה שזה לא יצליח לו בישראל.

  11. עקיבא ביגמן
    מאמר אדיר
    תמיד טענתי שהערבים חיים על חשבוננו אבל לא היה לי איך להוכיח
    עכשיו נתת נתונים מספריים
    עשית שירות אמיתי למען השלום
    תודה
    תודה

  12. איזה כתבה נוראית! פשוט מגעיל. קיפוח לא נמדד רק בהוצאות צריכה. למה ערבי צריך להתנצל שהוא צורך אוכל? חצופים! קיפוח נמדד גם בשדה התעופה, בחינוך. פשוט גועל

    1. רוני בתור אחד שעובד במעברי הגבול הבין לאומיים של ישראל, אני יכל להבטיח לך שכל ערבי או יהודי בעלי דרכון ישראלי מקבלים את אותו היחס…
      אז דיי לבולשיט

    2. מי אמר שהוא צריך להתנצל?
      אבל אם הוא מתלונן על קיפוח שלא היה – ועוד דורש כסף עבור מקרוביו
      הוא בהחלט צריך להתנצל

  13. מאמר גדול.
    אשמח אם החולקים עליך יעמתו אותך עם נתונים ועובדות, באם קיימים,
    כדי שהנושא הזה (שבתכלס היה ברור לכולנו כבר שנים) יתברר סוףסוף.

    1. אתה יכול לעבור למדינה אחרת, זו מדינה חופשית. אבל טוב לך מאוד בישראל, המדינה והחברה הרחוקות מהנאציזם בשיא המרחק האפשרי. התנכלות מילולית מן הסוג שלך מעידה עליך וחושפת את זהותך, מה לעשות. אסור שנדע עובדות שאתה מבקש להסתיר? מידע חופשי משמעותו נאציזם או פרוטו נאציזם? דרך מחשבה כשלך היא אחת הסיבות שהחברה הערבית הגיעה למצבה.

    2. עוד עלוב נפש שחושב שאן הוא ידפוק את עניין השואה בכל מילה שנייה הוא מרגש מישהו.. אף אחד כבר לא מתיחחס לרטוריקה העלובה הזו שנובעת מהיעדר טיעונים מבוססים. מה לא מדויק בטיעונים שהוא הביא? אתה מסוג האנשים העלובים, המתייפייפים ואכולי השנאה העצמית שמתרפסים בפני הערבים. בגלל "יהודים" כמוך שונאים אותנו בעולם!

  14. הפסקתי לקרוא שהתחלת להטיל רפש במגזרים שלמים בישראל:
    להיות תמים במיוחד – או שמאלני במיוחד
    הערבים ומליצי היושר מהשמאל

    ועוד…

    למה אי אפשר להביע את דעתך בלי לסכסך, ללכלך, ולפלג?
    ולא, הטיעון של הצד השני עושה את זה (נכון או לא) איננו קביל.

    1. "הפסקתי לקרוא שהתחלת להטיל רפש במגזרים שלמים בישראל:
      להיות תמים במיוחד – או שמאלני במיוחד
      הערבים ומליצי היושר מהשמאל" הפוסל במומו פוס:השמאלנים בני הבליעל הם אלו שהכי מטילים רפש על כל מגזר שלא מסכים עם העמדות ה"נאורות" שלהם שסוגדות לתרבות הכי ברבריות ופרימטיביות. לפגוע במגזר הערבי/מוסלמי?! הצחקת אותי,הם אלו שפוגעים בעצמם על ידי ההתנהגות הברברית שלהם(שלאף אחד לא מותר לבקר), גויים ברברים, צאצאי רוצחים ואנסים.

    2. "עופר" יוצא נגד "לסכסך ולפלג". זו בדיחה? לא מצחיקה אבל. אני כשמאל הבנתי היטב שהכתבה מתייחסת לשמאל החדש שהוגדרו בכנס בנושא "האנטישמיות החדשה" (2009, אונ' חיפה) – אנטישמים. לא אמרתי ש"עופר" הוא "שמאל חדש". בישראל זו קבוצה קטנה מאוד, ואין להם אובססיה להגיב שיטתית באתרים 'ימנים'. באובססיה הזו ניחנים ערבים אנטישראלים בעלי עניין רב בין השאר, בלסכסך בין 'שמאל' ל'ימין'. אשר לערבים ישראלים המכירים בזכות קיום לישראל, הצורך בשינוי מהותי בהתנהלות המגזר וודאי מעסיק אותם.

  15. הערה לגבי ההכנסות של הרשויות הערביות מארנונה:
    נכון שיש שחיתות ותת-גביה, אבל התעלמת מגורם מרכזי בהכנסות מארנונה – הימצאות נכסים נכסים מניבי ארנונה בשטח השיפוט המועצה.
    כמו שמלמד הדוח של עמותת סיכוי, יש פער עצום במצאי של נכסים כאלה בין רשויות ערביות ויהודיות, באותו אזור גאוגרפי ובאותו סדר גודל של אוכלוסיה – פער מתמשך ועקבי שהוא הגורם העיקרי להבדלים בהכנסות המועצות מארנונה.

    http://www.sikkuy.org.il/wp-content/uploads/2014/06/rashuyot_ivrit.pdf

    1. אם הם היו עושים את החלק שלהם – לגבות ארנונה ולהבטיח שנכסי ממשלה ביישובים שלהם לא יהיו פגיעים יותר מאשר ביישובים יהודיים, אז היה מקום לבוא בטענות למחסור בנכסים מניבי ארנונה. עד אז – שידאגו לעצמם לפני שהם מבקשים מאחרים לעשות זאת בשבילם.

  16. צודק לחלוטין. הגיע הזמן שהמשטרה תטפל במתפרעים ועבריינים בצורה הראויה. היחס המתחשב לפורעי חוק בא על חשבון אזרחים טובים שמחזיקים את המדינה הזו, ומממנים גם את המשטרה. כאשר מוותרים לעבריין, הוא לא אסיר תודה, אלא רואה בכך חולשה שאותה יכול לנצל שוב. דרך אגב, זה נכון לגבי יהודים וערבים כאחד

  17. בארצות הברית. שוטר הייה יורה מוודא הריגה בשביל שלא חס וחלילה יהייה משפט עם תביעה על נזקי גוף. מסיים תחקור וחוזר למשמרת. וכנראה גם מקבל חח על האומץ תוך כדי סיכון עצמי ועל עירנות. הוא לא עשה את זה לחיילים. אלה לשוטרים. זה לא לאומני אלה פלילי. ואם יש מהומות זה פשוט הייה סיבה למסיבה. ברצינות ערביות פנימיות על רקע כבוד וכסף. אין הפגנה. אפילו לא תלונה במשטרה. זה פשוט ניצול ציני של המצפון היהודי.

  18. המאמר מנסה להסביר שאין קשר בין המצב הכלכלי למהומות. אבל למעשה המצב הכלכלי שמתואר כאן נוגע רק לרשויות המקומיות בישראל, כלומר לערביי ישראל, וזה נראה לא רלוונטי בהתחשב בעובדה שרוב המפגעים הם תושבי הרשות הפלשתיניץ. המחבלים שעשו את הפיגועים בשבועות האחרונים לא גרו ברשויות המקומיות כך שהייתי מצפה לראות את הנתונים הכלכליים שלהם ולא של הערבים האחרים…
    המאמר מעניין אבל מפספס את הנקודה.
    מה המצב הכלכלי של תושב שכם? האם הוא דומה לתושב חיפה?
    ככל הנראה מפגע שיוצא משכם לא עושה זאת מטעמי תסכול כלכלי אלא מטעמים אידאולוגיים אך בכל זאת יש מקום לבחון זאת.

  19. אנחנו אלה שלימדנו את ערביי ישראל שרק להם מותר הכל. אנחנו. כולנו.
    *
    רק להם מותר לקיים "ימיי זעם", לדרוס יהודים על ימין ועל שמאל, לדקור, להשפיל ולירוק על ריבונות ישראל בפרצוף.
    רק להם מותר לזרוק אבנים וסלעים במטרה ברורה של רצח יהודים. ~"אינתיפאדה שקטה"
    רק להם מותר להשתלט על שטחים לא להם.
    רק להם מותר לבנות ווילות, מגדלים ואין סוף הרחבות בלי תכנון, בלי אישורי בניה בלי אגורה למיסים.
    רק להם מותר מועצות בגירעונות של עשרות מיליוני שקלים שאני ואתם משלמים עבורם.
    רק להם מותר להשחית ציוד עירוני (הרכבת הקלה) שרק אנחנו כמובן שנממן את שיפוצה.
    רק להם מותר לגנוב לחקלאים בעלי חיים וציוד ואף להשחית ציוד בשווי כולל של עשרות אם לא מאות מיליונים.
    רק להם מותר לנהוג על הכביש עם עשרות הרשעות במשאיות לא תקינות, לסכן ולרצוח אחרים.
    רק להם מותר לא לשרת בצבא, להסית ולאיים ברצח כל ערבי שרק יעז להציע השתלבות בצבא ו/או בחברה. (מוחמד זועבי)
    רק להם מותר לא לשלם ארנונה כשאותנו שוחטים במיסים.
    רק להם מותר לצדד בזמן מלחמה באויב ולהאשים אותנו שלא דאגנו להם למקלטים כשרקטות ההתנגדות נופלות.
    רק להם מותר לרצוח נשים שמעזות להתחתן עם היהוד "על רקע כבוד המשפחה", ואין פוצה פה.
    רק להם מותר לקבל חשמל חינם. (יש רשימות כאלה בחברת החשמל).
    רק להם מותר לקבל מקופת חולים חיסוני-חינם לנוסעים למכה. כשאסע לאפריקה החיסונים שלי יצאו רק מהכיס שלי.
    רק להם מותר להסית את ההמון נגד היהוד.
    רק להם מותר לדרוש ולקבל דמי אבטלה ולעבוד כל היום "בשחור".
    רק להם מותר לדרוש מכל בעל עסק בבאר-שבע "פרוטקשיין".
    רק להם מותר להזרים שפכים בכוונה תחילה כדי לזהם את מקורות המים של כולנו.
    רק להם מותר לא להישבע אמונים למדינה ולדגל (בארה"ב קיים חוק מסודר בנושא).
    רק להם מותר להחזיק כמה נשים ועשרות ילדים במטרה לסחוט את הביטוח הלאומי.
    *
    רק להם מותר הכל ואף אחד לא עושה עם זה כלום חוץ מלקטר. לי אסור הכל וכל העולם ואחותו יכנסו בי הכי חזק אם אעז לנסות. מה משתמע מכל זה? *אני* זה שמרגיש אזרח סוג ב' במדינה *שלי*!
    *
    היחס אלי אינו שווה לייחס אותו האזרחים סוג א' הנ"ל מקבלים. אני, בניגוד לסוגה העילית, מקפיד לשמור על כל חוקי המדינה. הם לא רק נהנים מכל זכויות האזרח אלה מזכויות יתר, אפליה מתקנת, העלמת עין בוטה של זרועות החוק של המדינה ואפס חובות.
    *
    רק אני מרגיש אזרח סוג ב' במדינה שעוקמה לה יחדיו?

    1. נכון ומדויק. וכל זה במדינה ה"יהודית" מקומם ומחפיר!

  20. אם מסתכלים בקובץ המצורף אפשר לראות שהמספרים שכותב הכתבה מדבר עליהם הם הוצאה חודשית למשק בית, ובמשק בית ערבי ישנם 4.75 נפשות לעומת 2.2 בתל אביב ו2.35 בחיפה.

    1. אורי, מספר ילדים למשק בית הוא עניין של החלטה ושל סדרי עדיפויות, לא של קיפוח.

  21. לפי הטבלה שלך יש לאותם ערבים שמוציאים יותר כסף גם משהו כמו 50% יותר נפשות במשק בית. יצאת קצת חומוס עם ההשוואה הזו. את העובדה שלא קם יישוב ערבי אחד מאז קום המדינה (מלבד יישובי הקבע של הבדואים, נניח), לעומת זאת, לא מצאת לנכון לציין – שזה מעניין מאוד בתור מישהו שמספרים חשובים לו.

    1. אז אתה מודה שמצב העוני שמדווח על בסיס ההכנסות לא משקף את המציאות. כבר משהו. מספר הילדים שמחליטים ללדת הוא עניין של סדרי עדיפויות, לא של קיפוח.
      לגבי הקמת יישובים, זה נכון ויש לזה גם סיבות שרובן מוצדקות. אבל כשמדובר על רמת החיים של הפרט מה זה חשוב כמה יישובים יש לו ומי הקים אותם?

  22. שאלה לכותב – בנתוני ההוצאות, ציינת הוצאות של "המשפחה הערבית הממוצעת ביישוב עירוני". מעבר להבדל בגודל המשפחה שציינו כאן כבר, רוב הערבים (בניגוד ליהודים) אינם חיים ביישוב עירוני, כך שיכול להיות שההשוואה הזו מעוותת, ושהערבים שגרים ביישובים , עירוניים נמצאים במצב טוב יותר מאלה שבכפרים , ואתה בעצם לא משווה את הערבי הממוצע ליהודי הממוצע

    1. "ערבים חיים בכפרים" זה עוד מיתוס שאין לו קשר למציאות. יישוב עירוני על פי הגדרות הלמ"ס זה יישוב שיש בו למעלה מ-2,000 משפחות. יש היום בישראל 255,000 משקי בית ערביים שנכללים בהגדרה הזו ונלקחו בחשבון בסקר הלמ"ס. מדובר ברובה המוחלט של האוכלוסייה הערבית בישראל.

    2. טוב עם כל הכבוד ללמ"ס ישוב של אלפיים איש (400 משפחות) זה לא עיר.

  23. נו באמת,אתה מתבלבלים בין סיבה לתוצאה.
    מצב התשתיות,החינוך ואכיפת החוק שם הוא חרא. זה שאנשים מנסים לחיות למרות זאת,לא הופך את זה לשקרים.
    נגיד זאת כך,אם כל כך טוב שם ,מי מכם היה מסכים מחר לגור בכפר ערבי עם חינוך ותשתיות וביוב כמו שיש שם,למרות זה מגורים כמעט חינם ?
    אף אחד.אף יהודי.

    אז במקום להמציא סיבות למה להפלות ערבים,תתחילו לעשות אפליה מתקנת בתקציבי חינוך,תשתיות,ושיטור. תעבירו את כל תקציבי ההתנחלויות למגזר הערבי למשך עשר שנים.
    תאמינו לי שאז תראו שינוי לטובה…

    1. אפליה מתקנת כבר יש לכם וזה נזכר במאמר, אמנם לא בהגדרה הזו. האם זה עזר לכם? לא, מפני שאינכם יודעים להתנהל באופן תקין מסיבות סוציולוגיות והיהודי אינו יכול להשקיע בכם את אותו הון עתק הנדרש לסתימת בורות התקציב שהמגזר מייצר, מפני שאין לכם סולידריות פנימית, אין לכם מחויבות ואחריות לסדר חיים במדינה דמוקרטית, צורת החיים הזו זרה לכם. זו הסיבה שהוצע שתחיו לפי שבטים, באופן שהינו טבעי לכם . לגבי אכיפת החוק זה ממש סוג של בדיחה: השוטרים מפחדים מכם, נכון לכם שלטון שבטי אלים, אבל לא דמוקרטיה.

  24. תודה עקיבא. מצטרף לקוראים שהביעו התלהבות מעצם הצגת הנתונים
    יותר קל לזעוק קיפוח ולדרוש זכויות בצל העיוות התודעתי שיצרו עמותות "מיטיבות" ממגזר הקרן לישראל חדשה. בספק אם העררבים
    .מכירים את המספרים
    .די מביש הייתי אומר

  25. באופן כללי אני טוען שנים שהמגזר הערבי אינו מקופח כלכלית, והבתים היפים בארץ נמצאים בואדי ערה ובגליל.
    ויותר מכך, כמו החרדים אינם נדרשים לשרת את המדינה שנים, כך שגם יש להם פריווילגיות בהשוואה לאזרחים נורמלים. קצת גם כמוכם בעצם, שרבים ממכם משרתים רק 16 חודש במקום 36, וגם זה מחולק לכם לשתי תקופות, ואחר כך אתם מתהדרים כאילו אתם בראש המשרתים.
    אבל-
    אתה פותח ב"למרות שהם אוהבים להתלונן…"
    והיהודים מה? ממש לא אוהבים להתלונן.
    ואז אתה ממשיך בעניין שאינו קשור לקיפוח כלכלי, לגבי הירי בגבו של הבחור הערבי. בין אם ירו בו משום שהוא ערבי ובין אם לאו -ירו בו בגב (יצא חרוז…), וגם אם זה לא היה בגב אלא במותן, זה כבר היה כאשר הוא מתרחק מהניידת.
    מה שכן ברור הוא, ש"בגלל שהוא ערבי" אתה וחבריך מצדיקים את הירי הזה. הרי אם אותו ירי בדיוק, באותה סיטואציה היה מתבצע במתנחל שכבר מתרחק מהניידת אותה תקף (והרי היו דברים מעולם) הייתם כולכם אומרים שזה רצח. או אז השוטרים כבר לא היו יהודים שניסו להגן על עצמם, אלא אז השוטרים היו בוודאי דרוזים שונאי מתנחלים.
    אני זוכר היטב את ארועי עמונה, שבהם המשטרה הפעילה כוח מופרז כלפי המתנחלים, והתקשורת דיווחה על תוקפנות דווקא של המתנחלים, ובמידה מסוימת עיוותה את המציאות. אני זוכר איך דיברתם אז על המשטרה-
    אז המשטרה היתה אלימה, ברברית (אפילו בלי שירתה לכם בגב). השוטרים נקראו בפיכם דרוזים ורוסים, רק לא יהודים. כשאותה משטרה אלימה מפעילה כוח לא סביר או יד קלה על ההדק כלפי ערבים, אז זה כמובן מוצדק. אז השוטרים הם יהודים ו'משלנו
    וגם אם הם היו דרוזים, אז הם "גיבורי ישראל" ו"אחינו בדם" וכל מיני סיסמאות שאתם לא מתכוונים אליהן אפילו לא לשניה, אבל כל עוד הגוי שירת אותכם ואת מטרותיכם הוא בסדר. ראינו השבוע פעם אחרי פעם מי היו השוטרים שחירפו נפשם להציל יהודים דתיים בירושלים. אותם הדרוזים השנואים מעמונה.
    אתה כותב "בגלל מותו של אדם שתקף שוטרים רק בגלל שהם יהודים.."-
    כאמור, סיכוי גדול שהשוטרים לא היו יהודים. אבל זה לא העניין. ממה שראיתי הוא תקף את הניידת, ואת זו הוא תקף אחרי שעצרו ולקחו בה את אחיו או בן דודו על רקע פלילי. אבל למה להפריע עם עובדות לסיפור לאומני, ול"מחבל" ש"תקף יהודים וסיכן את חייהם", כשלא באמת סיכן את חייו של אף אחד (חוץ מאת של עצמו מסתבר…), ובסך הכל דפק (נכון, דפק חזק) בזעם על הניידת שלקחה את אחיו למעצר וברח- ואז נורה למוות.
    ועוד אתה כותב "בגלל שעל פי סעיף 17/ד צריך לירות קודם לגפיים ואחרי זה לראש"… איזה זלזול. על ירי לכוון יהודים גם היית כל-כך מזלזל? הא'-ב' של הוראות פתיחה באש, ולא סעיף 17/ד אומרות שאסור לך לירות כלל, לא לגפיים ובוודאי לא לראש של מי שמתרחק ממך. הזלזול שלך כאן בירי קטלני הוא מעורר בחילה- וברור מאליו שזה משום שהירי בוצע בערבי.
    לא צריך כאן סופרלטיבים כמו גזען חשוך כדי להגדיר אותך, כל אדם בר דעת מבין את זה לבד.

    1. ירי כזה לעבר יהודים היה יותר ממוצדק. והיו לא מעט מקרים כאלה

  26. כן, עקיבא.. ברור…
    כמו שאתה בטוח הצדקת את השוטרים בשימוש בטייזר נגד בועז אלברט.
    וכמו שאתה בוודאי מצדיק את השוטרים בסיפור עם איתי זר.
    ובטח גם הצדקת את פרש המשטרה שדרס את יהודה עציון.
    נכון, ברור שלא הצדקת.
    ברור שבכל המקרים האלה, למרות שהשוטרים שם לא הרגו אף אחד, המשטרה היתה מבחינתך ברוטלית ואלימה.
    אז תרשה לי לדחות בשאט נפש את התשובה הצבועה , המיתממת והדוחה הזו, שבמחיר נסיון להצדיק ירי בערבי, אתה פתאום מנסה להצדיק ירי בכל עבריין שכבר אינו מסכן את השוטרים כי הוא מתרחק מהם.

    1. אם אתה יודע כל כך טוב מה העמדות שלי, אז כנראה שאין טעם לשוחח.

  27. כנראה שלא…
    בכל מקרה לא באמת הגבת לטענות שהעליתי, ופטרת את עצמך בשתי שורות שאני בספק (אם לומר זאת בעדינות) שאתה עצמך מאמין בהן. ואם אתה כן מאמין שזה לגמרי בסדר ששוטרים יירו בעבריין שמתרחק, אז סבבה, זו זכותך כמובן. אחרי הכל מדינה דמוקרטית (לפחות בינתיים), וכל אחד זכאי לדעתו. שיהיה לך לבריאות.

  28. בחיפה הערבים שווי זכויות לחלוטין!

    ונהנים אפילו מזכויות יתר

  29. זה ממש מצחיק יש דברים נכונים והרוב גועל נפש שנובע מגזענות יתר

  30. מעניין מה היה קורה אם הכותרת היתה:
    למרות שהם אוהבים להתלונן, חייהם של המזרחים בכלל לא רעים

  31. מעניין אך משוים משק בית של 3 אנשים בפתח תקוה ל משק בית של כמת 5 אנשים במכזר ערבי

  32. לא ברור בשביל מה התיאור "הערבים (יחד עם זרים אחרים)" טוב ועדיף שלא לערבב את הערבים יחד עם האפריקאים וגורמים אחרים

  33. הערבים מתלוננים בכל מדינה שהם נמצאים. בישראל רוב הערבים שאני רואנ הם עשירים, כל הזמן הולכים לבלות בחו״ל קונים מה שהם רוצים. שלא יעבדו עליכם

  34. סתם זבלים בוכים על כלום גונבים מהמדינה כסף רוב הערבים עם דירות גדולות ומסודרים מכוניות של עשירים אני לא יכל לסבול ערבים שונא אותם שימותו כולם גנבים גונבים ורוצים עוד ועוד צריך לשים לזה סוף

  35. אנו יודעים כי מספר הסטודנטים באוניברסיטאות אשר בתוך מדינת ישראל עולה בהרבה על מספרם היחסי באוכלוסיה. אנו גם נוכחים בהעדפה – שאינה מתקנת, אלא אינטרסנטית בהעסקת רופאים, אחים ואחיות, ועובדים טכניים בקופות החולים, בפרט זו הכללית. כנ"ל בבתי המשפט ובמפעלים שונים.
    כל זאת תוך התעלמות מהעובדה שערביי ישראל נהנים מיתרון בולט בזה שאינם משרתים בצבא.
    בעבר נהגו לנמק זאת בטענה כי אין לדרוש ממוסלמי שיכוון את נשקו אל אחיו המוסלמי. אולם מזה למעלה מחמש שנים אנו נוכחים כי לנימוק הנ"ל אין כלל אחיזה במציאות.

  36. לא יותר פשוט, לטרנספר אותם במקום הכאב ראש הזה והנטל הכבד על כתפי אזרחי ישראל היהודים?

    1. בלי קשר לעמדה פוליטית, תודה על הנתונים!

  37. אני מתפלא, שעל נתוני הביטוח הלאומי, בכל הנוגע לחלוקת המשאבים בין המגזרים השונים – היהודי והערבי – עברת בריפרוף רשלני (וסליחה על הביטוי), בעוד שרוב תקציבו, בכל סעיפיו, מגיע למגזר הערבי. נתון נוסף בתמונת מצב זו, שאותו לא מסרת, והיא אולי חשובה לא פחות, הוא האחוזים הבודדים – 2 או 3 אחוזים בלבד מהכנסותיו של הביטוח הלאומי, מגיעים מהמגזר הערבי. יש לזכור, שמדובר בתקציב של קרוב ל 200 מיליארד שקל בשנה (!), שאת רובו מקבל המגזר הערבי בצורות שונות של תשלום. אם זהו אינו פיגוע כלכלי אסטרטגי, איננו יודע פיגוע מהו.
    אני שוב מתפלא, שנתון חשוב ומכריע כזה, שבו הציבור הערבי מועדף על פני היהודי בעשרות מיליארדים לשנה, זוכה, אם בכלל, להתייחסות אגבית בתקשורת.

  38. אני מוכרח לשאול. מהיכן נתוני הלמס?

    האם הם אשכרה נכנסו לכפרים ערביים/בדואים? ואם כן, האם הנסקרים באמת ענו להם?
    במגזר היהודי יש חשש לא לענות מפאת חוק, למה במגזרים הללו יענו?

  39. זו כתבה גזענית ומקוממת! מדינת ישראל גזלה את כל אדמות הערבים ועכשיו היא מקפחת אותם ולכותב הזה, בגמן יש עוד עזות מצח לכתוב שטוב לערבים החייים תחת שלטון כיבוש!

  40. קיפוח?…..מוכר לכם?….איזה עוד חלק בציבור כל הזמן מתלונן על קיפוח?…היש קשר בין השניים?
    קיפוח זה עניין של בחירה….

  41. נכון. כלומר ללא שכר דירה וחינוך – הערבים מוציאים יותר יותר מאשר היהודים אפילו בתל אביב .
    2. חוץ מההוצאות חרוב המוחלט יש דונמים דונמים של אדמות. לילד בן עשרים כבר יש וילה בויה מוכנה . מצופה אבן. יש המון המון מרצדס ומכוניות יוקרה. הכל חדש. בית של ערבי ממוצע זה וילה 200 מטר מצופה אבן. + גינה חצר, חניה, מכוניות. אפילו ערבים שלא התאמו לרכוש מקצוע, לא עבדו קשה והאישה לא הייתה צריכה לכ=עבוד לפרנסת המשפחה – גם להם יש וילות לפחות 200 מ"ר . ממש "פלטים" – רק לראות איך הבחורות מתגנדרות.

  42. הנתונים האלה מלמדים על כשלון טוטלי של מדיניות הטרנספר מרצון. זו הבעיה האמיתית וזה מאוד עצוב. הבעיה שבממשלה יושת חבורת בורגנים שכל מה שמעניין אותה זה שקט תעשייתי לטווח הקצר: ולכן הם מעדיפים ליזרוק מילארדים על הערבים אן זה נותן להם "שקט" מדומה בשנים הקרובות. מי שחושב שאם לערבים טוב כלכלית אז הם יזנחו את שאיפתם לחסל את מדינת היהודים (ולשחוט את כל היהודים שחיים בה) – הוא אדם תמים טועה טעות חמורה.

  43. מספר הערים, היישובים, הכפרים והקיבוצים שהוקמו ליהודים מאז קום המדינה – 800.
    מספר הערים, היישובים, הכפרים והקיבוצים שהוקמו לערבים מאז קום המדינה – 0.
    צריך להיות דביל אמיתי בשביל לקנות משפט כמו "שלתלונות אלו אין בסיס של ממש". לדוגמא – כל ימני שקרא את המאמר הזה והסכים איתו. אתם מגוחכים

  44. הצגת וילות ערביות מנחמת אותי בערך כמו שוילה בסביון תנחם אותי כשאני גר בשיכון משנות החמישים או בדירת עמידר ללא שפיץ. וזה אחד הסימנים לעיוונתים שבהם מציגים את 'רווחתם' של ערביי ישראל.