אינתיפאדת האכזבה העצמית

בישראל קוראים ל"אופק מדיני" כדי להרגיע את התסיסה הערבית, אך בינתיים החמאס ואש"ף עסוקים יותר בלהרוג האחד את השני.

בישראל קוראים ל"אופק מדיני" כדי להרגיע את התסיסה הערבית, אך בינתיים החמאס ואש"ף עסוקים יותר בלהרוג האחד את השני • ככל שחולף הזמן הפילוג הפנים פלסטיני רק הולך ומעמיק, וכל העובדות מצביעות כי ניסיון להקים מדינה פלסטינית יגמר כמו בסוריה • אין דבר כזה "עם" פלסטיני. הגורם המאחד היחיד שנותר להם הוא שנאתם לישראל וליהודים

לכוד בין הפטיש לחמאס; אבו מאזן. צילום: פלאש90
לכוד בין הפטיש לחמאס; אבו מאזן. צילום: פלאש90

מזה תקופה ארוכה דורש הרחוב הפלסטיני איחוד בין תנועות חמאס ואש"ף. הכול מבינים שהפילוג מאפשר לישראל לומר שאין פרטנר לשלום, וכך הוא משתק את היכולת הפלסטינית לפעול באופן אפקטיבי בתוך הרשות ובזירה האזורית והבינלאומית. לכן, מידי פעם נחתמים הסכמים בין שתי התנועות, וכיום פועלת ברשות הפלסטינית ממשלת טכנוקרטים – לא פוליטיקאים – שזוכה לברכת שתי התנועות, בבחינת "לא לי, לא לך יהיה".

אלא שלמרות קיומה של ממשלה משותפת, בעזה שולטת תנועת חמאס, והיא רודפת עד צוואר את אנשי אש"ף ברצועה.

לפני שבוע, ביום שישי ה-7 בנובמבר, התפוצצו מטעני חבלה בפתחי בתיהם ובמכוניותיהם של עשרה מראשי אש"ף ברצועת עזה. פיצוץ נוסף הרס את הבימה שאנשי אש"ף הכינו לעצרת הזיכרון לערפאת, שהשבוע ביום שלישי, 11 בנובמבר, ציינו הפלסטינים עשר שנים למותו. אנשי אש"ף מאשימים את שלטון חמאס, בעיקר בשל העובדה שהחבלות נעשו באופן מתומן ומאורגן, ואין כיום ברצועה כוח אחר המסוגל להוציא לפועל אחד עשר פיגועים בזמן אחד. כתוצאה מהפיצוצים והאווירה העכורה בין הארגונים, בוטלה העצרת לזכר ערפאת בעזה. הסיבה הרשמית לביטול היא ש"חמאס לא התחייבו לערוב לשלום המשתתפים בה", ובלשון אחרת: אנשי חמאס איימו לפגוע במשתתפים, כמו שפגעו בבימה. כך, אפילו ערפאת איננו מהווה סמל לאומי ששתי התנועות יכולות להתאחד תחת קורה אחת לזכרו.

הפלסטינים בסוריה ימשיכו לחכות לעזרה

היעד האמיתי של חמאס הוא הקמת מדינה אסלאמית שבה השריעה המפלה את המוסלמים לטובה תהיה חוק המדינה, בעוד שלאש"ף יש יעד שונה בתכלית, והוא הקמת מדינה לאומית, שבה מוסלמים ונוצרים יהיו שווי מעמד וזכויות. אין אפשרות לגשר ואין דרך לחבר בין שני היעדים המנוגדים הללו, ולכן הפירוד והמאבק בין חמאס ואש"ף, שהחל מיד עם ייסוד חמאס בדצמבר 1987, נמשך עד היום מבלי יכולת לחבר את שני החלקים.

הבעיה של אש"ף היא שתנועת חמאס החליטה להצטרף למשחק הפוליטי וזכתה במרבית מושבי המועצה המחוקקת בבחירות ינואר 2006. אש"ף פוחד מניצחון נוסף של חמאס בבחירות ולכן אש"ף חדל מלארגן בחירות. זו הסיבה האמיתית לכך שמאז ינואר 2006, לפני כמעט 9 שנים, לא היו בחירות לרשות המחוקקת, ומאז ינואר 2005 – עת נבחר מחמוד עבאס – לפני כעשר שנים, לא היו בחירות לנשיאות. כשתודעת ה"יחד" חלשה, תהליכים דמוקרטיים וחילופי שלטון הופכים לאיום.

הנרטיב הפלסטיני מדבר על עם פלסטיני בתוך ישראל, בעזה, ביהודה ושומרון, בירדן, ופליטים גם בסוריה ולבנון. אם קיים עם פלסטיני היינו רואים תופעות של סולידריות בין חלקיו. האם הפלסטינים תושבי יהודה ושומרון יצאו להפגנות ולהתקוממות עממית כשצה"ל תקף את רצועת עזה במבצע "צוק איתן" לפני ארבעה חודשים? לא. האם הערבים אזרחי ישראל, המציגים את עצמם כפלסטינים, התמרדו נגד מדינת ישראל בגלל היחס שלה לעזה ולערביי יהודה ושומרון – אחיהם לעם? לא. האם ראינו המוני פלסטינים מישראל או מיהודה ושומרון נוהרים באלפיהם לסוריה כדי להציל את בני עמם מפעולות החיסול שנקט נגדם משטר אסד? בודדים. האם קלטו תושבי הערים הערביות ביהודה ושומרון את "אחיהם" הפלסטינים שברחו או גורשו מישראל במלחמת העצמאות בשנת 1948? לא ולא, אלא שמרו אותם במחנות פליטים, בלי מים זורמים, בלי ביוב, בלי חשמל, בלי תקשורת ובלי זכויות מינימליות, במשך עשרות שנים. ככה מתייחסים ל"אחים" או "בני העם"?

אחדות שבסיסה שנאה ליהודים. צילום: עבד רחים ח'טיב, פלאש90
אחדות שבסיסה שנאה ליהודים. צילום: עבד רחים ח'טיב, פלאש90

אין דבר כזה עם פלסטיני

אחד הדברים החשובים המאפיינים עם הוא קיומה של תודעת יחד חזקה, המאפשרת לעם להשיג את מטרותיו החשובות. אצל עם בעל תודעת יחד חזקה, המאבק למען הגשמת היעדים הגדולים דוחק הצידה את ההבדלים האישיים, המפלגתיים, הרעיוניים והקבוצתיים, וכל בני העם מתגייסים למעש הגדול, החשוב, המשותף לכל בני העם. מנהיגים אמיתיים של עם חשים את רצון העם להתאחד למען המאבק, והם נאלצים להתגבר על מחלוקות ביניהם, שכן אחרת העם יחליף אותם בטובים מהם, שיודעים מהו סולם העדיפות של העם, שבראשו עומד היעד הגדול. עם בעלת תודעת יחד חזקה יכול לנהל מדינה דמוקרטית שאינה חוששת מוויכוחים וחילופי שלטון, כי אלו אינם יכולים לדרדר את העם לאלימות ולכן אינם מאיימים על קיומו.

לעומתו, עם בעל תודעת יחד חלשה ושברירית, מתאפיין במחלוקות כרוניות הגולשות לאלימות רטורית ולפעולות אלימות בין חלקי העם, וקיים שיתוף הפעולה מצומצם מאוד בין חלקי העם. חלקי העם חשים מאויימים זה מצד זה, ולכן החשדנות גדולה. סמלי העם אינם חזקים מספיק לחבר את חלקיו, והיעד של כל חלק שונה ונפרד מזה של החלק האחר. עם כזה ימצא או ימציא אויב חיצוני כדי שהמלחמה נגדו תחבר את חלקי העם למען "האינטרס העליון", המלחמה. עם כזה מעלה את השאלה האם בכלל קיימת בקרב אנשיו תודעת יחד שהיא הדבק המחבר אותם ויוצר מהפרטים עם המסוגל לקיים מדינת לאום.

מדוע רואים "הפלסטינים" הגרים ביהודה ושומרון את "הפלסטינים" הגרים בעזה כבני תרבות אחרת? מדוע בנות חברון לא מתחתנות עם בנים משכם? מדוע "פלסטינים" אזרחי ישראל מתייחסים ל"פלסטינים" תושבי השטחים העובדים אצלם כאל עובדים זרים תוך ניצול מחפיר? מדוע אוסרת עיריית טירה – כפר "פלסטיני" על יד כפר סבא – על "הפלסטינים" של קלקיליה להשתמש בבריכת השחייה המקומית? כי הם "עם אחד"?

אוסף של שבטים ונוודים

התשובה לכל השאלות האלה היא אחת: "הפלסטינים" הם לא יותר מקבוצה של שבטים, חמולות ומשפחות, שמעולם לא התמזגו ולא יצרו עם אחד בעל תודעת יחד. חלקם תושבי ארץ ישראל מדורות רבים, אך חלקם "חדשים מקרוב באו": רק לשם ההמחשה: בשבועות האחרונים היו שני פיגועי דריסה. אחד בוצע על ידי ערבי ששם משפחתו חיג'אזי, כלומר מסעודיה, והאחר שמו עכארי, מצפון לבנון. בדומה לכך יש בקרב "הפלסטינים" משפחות רבות ששמותיהן מעידים על כך שמוצאן לא מ"פלסטין": אל-מצרי, אל-פיומי – ממצרים; אל-חוראני, חלבי – מסוריה; טראבולסי, צידאווי (מהעיר צידון), צוראני (מהעיר צור) – מלבנון; זרקאווי, כרכי – מירדן. תושבי הכפר ג'יסר א-זרקא שמדרום לחיפה הם סודאנים, ומשפחת בושנאק מכפר מנדא באו מבוסניה. שמו של אחד מיועצי אבו מאזן הוא דמירי, מהכפר דמיר שבסוריה.

הפלגנות בקרב "הפלסטינים" אינה שונה מהמצב ברוב מדינות ערב, סוריה, עיראק, לוב, סודאן, תימן, אלג'יריה ועוד, וזו הסיבה האמיתית, העמוקה למשברים הנוראים העוברים על מדינות אלה בארבע השנים האחרונות, כאשר היריבויות בין הקבוצות מתורגמות לאלימות כל כך נוראה, שעלתה עד כה בחיי מאות אלפי אנשים, נשים וילדים. סבבי האלימות שידעה רצועת עזה עד שחמאס השתלטה עליה ביוני 2007 נבעו מהפלגנות הזו בדיוק: אש"ף בעזה היה קואליציה של משפחות, שעמדה מול קואליציה אחרת ששמה היה "חמאס". לכן אין מנוס מהמסקנה שהיכולת של "הפלסטינים" לקיים מדינה מסודרת ומאורגנת על בסיס "עם" בעל תודעת יחד מוצקה, הם בדיוק כמו אלו של הסורים, העיראקים, הלובים, הסודאנים והתימנים.

הדבר היחיד המאחד במידה מסוימת את "הפלסטינים" הוא האיבה לישראל והעויינות למפעל הציוני. זו הסיבה העמוקה לאי היכולת שלהם להפסיק ולהסית נגד ישראל והיהודים, ולעובדה שהם אינם מסוגלים לצייר את ישראל במפות של ספרי הלימוד. בלי השנאה לישראל וההסתה נגדה אין להם שום דבק המחבר אותם להיות משהו אחד. זו גם הסיבה שאין ארגוני שלום בקרב הפלסטינים, כי אם יהיה שלום עם ישראל מה יחבר אותם להיות עם אחד?

אין כניסה לעיתונאים יהודים; הכניסה לרמאללה. צילום:  באדיבות ויקימדיה
רק הולכת ומתרחקת מעזה. צילום: באדיבות ויקימדיה

רשות במלכוד

עכשיו הם פורצים לרחובות, דורסים, דוקרים, יורים, ופוגעים בגלל כמה סיבות, חלקן שטחיות וחלקן עמוקות: השטחיות הן רצח הנער אבו ח'דיר, והעמוקות הן הסירוב שלהם לראות ביהודים עם במדינתו, והקנאה שאוכלת אותם על כך שהיהודים הקימו עם מאוחד במידה רבה, מדינה דמוקרטית עם חילופי שלטון, כזו שמנצחת בכל המלחמות. הקנאה מולידה שנאה ומה שאנחנו רואים זו התוצאה של הכישלון המתמשך שלהם להקים "עם פלסטיני" בעל תודעת יחד, עם סיכויים לנהל מדינה מסודרת ומאורגנת.

לכולם ברור שמדינה פלסטינית שתקום על ידי אש"ף תהפוך למדינת חמאס תוך זמן קצר, בדרך של בחירות כמו שקרה בינואר 2006 או בהשתלטות אלימה דוגמת מה שקרה בעזה ביוני 2007. התסכול שלהם יוצא לרחובות בזעם על המציאות שלהם. הרשות מנסה לתעל את הזעם נגד ישראל כדי לזכות באהדה בתחרות שלה מול חמאס, וחמאס מפנה את הזעם הציבורי נגד המפעל הציוני כדי לזכות בנקודות במאבק שלו נגד אש"ף.

לכן, הפתרון היחיד שניתן ליישמו בשטח הוא פתרון המבוסס על הסוציולוגיה הערבית – פתרון שמונה האמירויות הפלסטיניות: בעזה, בשכם, בג'נין, בטולכרם, בקלקיליה, ברמאללה, ביריחו ובחברון הערבית. [להרחבה ראו כאן: http://www.palestinianemirates.com]

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

30 תגובות למאמר

  1. ד"ר קידר,שכחת גם את המופתי של שכם
    שקרא לא לתת ל"ערביי 48" להיכנס לשכם.
    אבל לדעתי אתה רואה את המצב בצורה נכונה
    אבל אתה טועה במסקנה שהיא-הפרדת אוכלוסיות בין היהודית למוסלמית{ואני מדגיש בכוונה מוסלמית}
    אמנם יהיה עוד מלחמות אתם והם לא יהפכו לחובבי ציון
    אבל הם לפחות לא יהיו בסביבה שלנו.
    אשמח להתייחסות לטענותיי{;

    1. מה כוונתך בהפרדת אוכלוסיות?
      האם כוונתך לגירוש יהודים?
      או שכוונתך לגירוש מוסלמים?
      בכל צורה אחרת אין אפשרות ליצור הפרדה בלי שהמדינה תיחשב מדינת אפרטהייד, והפעם על אמת.
      אני כמובן מעדיף את אופציה ב'.

  2. אז מה הפתרון? כרגע כולם מתחילים לאדר להם מדינה ! אשמח לדעת כי אני עדיין צעירה ולא מספיק חכמה בעניין מה הסיכון במידנה משלהם ? זה לא יתן לנו שקט סוף סוף?

    1. זה יתן לנו שקט- עד כדי כך שלא תהיה לנו מדינה יותר!!!
      אני לא מבין איך אנשים יכולים לחשוב שמדינה פלסטינית תיתן שלום ושקט- הרי כאשר תקום מדינה כזאת(והיא כנראה לא תקום הלוואי), הלך עלינו!
      מדינה פלסטינית תשמיד את המדינה היהודית- הפת"ח בעצמם אומרים את זה- מדינה "פלסטינית" תקדם את המטרה העליונה- השמדה מוחלטת של מדינת היהודים.
      "טילים יתקיפו את המדינה מכל עבר שיעופו מהמדינה ה"פלסטינית

      סרטון:
      https://www.youtube.com/watch?v=RyhuqthF2UM

    2. בצורה קצת יותר עדינה משל "ימני ריאליסט"
      אמנם הימין צדק תמיד בחזיונותיו מאז הסכמי אוסלו, אבל אנחנו כבר לא צריכים לסמוך על החזיונות של הימין.
      יש לנו הוכחות פשוטות.

      כמה ימים לאחר החתימה על הסכם אוסלו ערפאת נאם בדרבן (דרא"פ) וקרא לחיסול כל היהודים והסביר שהחתימה על ההסכם הייתה שלב ראשון בדרך לחיסולינו.
      השמאל הנאור טען שהנאום נכתב ונאמר רק בשביל צרכי פוליטיקה פנימית.
      גם כשנתפסו מסמכים בזמן מבצע חומת מגן שמהומות מנהרות הכותל והאינטיפדה השניה היו מתוכננים ומבוצעים מהוראה מגבוה, הם טענו שהוא היחיד שיכול לשלוט.
      בקיצור נמרץ, הם מנסים להשמיד אותנו ואף אומרים את זה, ואנחנו לא מוכנים לשמוע.

  3. הייתי מתקן במקום "היהודים הקימו עם מאוחד במידה רבה" ל "היהודים הם עם מאוחד במידה רבה"

    מה שהקמנו זאת מדינה, אבל העם היה קיים הרבה לפניה

  4. רגע..ראיתי את הסרטון…אי אפשר פשוט להפריד אותם מאיתנו..די שחיו שם ואנחנו כאן ..ועוד שאלה סליחה שאני חופרת רוצה לדעת…ברגע שמדינה יורה טילים על מדינה לא יותר קל לנו לתקוף בחזרה בלי הרבה הסברים לעולם? וגם אם האומות יאשרו להם מדינה כמו שכבר מתחיל לקרות מה יהיה?

    1. להיפך, יותר קשה לפעול כנגד מדינה מאשר כנגד ארגוןנים (ואני לא מבין מאיפה השקר/אגדה ההפוכה נוצרה). למשל, קשה להיכנס לשטח מדינה אחרת ולעצור אנשים – אין סמכות חוקית במקרה הזה. מכל מקום, שיטות ההפרדה הנוכחיות חסרות כל שחר גיאוגרפי או בטחוני ולכן נועדו לכשלון

    2. להיפך, יותר קשה לפעול כנגד מדינה מאשר כנגד ארגונים (ואינני מבין מאיפה השקר/אגדה ההפוך נוצר). למשל, קשה להיכנס לשטח מדינה אחרת ולעצור אנשים – אין סמכות חוקית

      מכל מקום, שיטות ההפרדה הנוכחיות חסרות שחר גיאוגרפי או בטחוני, ולכן נשוב לשם בסופו של דבר אחרי התגרות כזו או אחרת – ולכן אי אפשר "פשוט להפריד אותם", לפחות לא בצורה שתקבל את הסכמת האויב או השמאל

    3. ובכן, זה מאוד פשוט – למדינה יש הרבה יותר זכויות מלארגונים, והרבה יותר קשה לפעול נגד מדינה מאשר נגד ארגון. למדינה אי אפשר להכנס ולעצור אנשים. מדינה יכולה להגיש תלונות באו"ם. ולא, אין זכות לפעול נגד מדינה כי בא לנו. הרבה אנשים יודעים את זה, אז אני לא מבין מאיפה ההאגדה ההפוכה נוצרה

    4. כדי להפריד בצורה אפקטיבית נדרש שטח הפרדה רב לדוגמה בקעת הירדן
      כן ניתן להפריד הם בירדן ואנחנו כאן
      חומה או מספר קילומטרים בודד כאשר הם בשטח שולט לא תיתן לעולם הפרדה כמו שהוכח במלחמה האחרונה מול עזה
      כפי שהוכח מהמבצעים האחרונים בעזה העולם תמיד יהיה נגדנו ולא יתן לנו לגיטימציה לתקוף, במבצע הקודם זה היה דוח גולדסטון והפעם הדרישה של ארה"ב "ידידתנו" שקטאר תומכת החמאס תתווך בין ישראל לחמאס
      מזל שהמצרים רצו להשפיל את האמריקאים ומנעו מאיתנו את הפארסה

  5. הפתרון האידיאולוגי הוא טראנספר – החזרת כל קבוצה לארץ מוצאה. בדיוק כפי שעושים עם הפליטים הסודאנים.

    הקמת רשויות שטיות על שטחי מדינת ישראל היא בעצם החלופה הטובה ביותר לפתרון האידיאולוגי. הערבים למיניהם מוכיחים לנו שוב ושוב שלא ניתן לסמוך עליהם ולא לבטוח בהם. פירושו של דבר שצהל עדיין יצטרך להמשיך בפעולות האבטחה השוטפות שלו. אבל אם אין ערבים בשטחי מדינת ישראל , לא יהיה בזה צורך. אולי זה נשמע נורא וגם לא תקין פוליטית, אבל מישהו צריך לומר את זה…

    * אני בטוח שכך או כך, האירופאים ימצאו תירוצים שטחיים כדי לשנוא ולגנות אותנו.

  6. פתרון 8 האמיריות הוא הפתרון הטוב ביותר ליהודים וערבים כאחד, משני צידי "הקו הירוק"

    רק חבל שהשמאל השריש בעוצמות אדירות את פתרון 2 המדינות המסוכן עד כדי שזו הזיה ובלתי מתקבל לחשוב אחרת

    הנה דוגמא ברורה לעוצמתה של שטיפת מח

  7. המצב מתסכל זה לא הולך לשום מקום…אני מאמינה שהרבה אנשים בעד שהם יהיו שם ואנחנו כאן…השאלה איך הפתרון אפילו לא באופק וזה מסתכל עושים את זה מתי נוכל סוף סוף לחיות ו

    1. את יודעת מה הוא אופק? דבר שככל שמתקרבים אליו, כן הוא מתרחק. כך עם פתרונות השמאל (בכל כסות שהיא, כולל "הפרדה"), שכל ניסוי בדרך אליהם מחמיר את מצבנו ומרחיק כל פתרון שהוא. אם רצוננו בבטחון, עלינו להפסיק לצעוד בדרך הזו. רק שליטה בארץ תבטיח את קיומנו

  8. טובי האומות יצאו למלחמות אזרחים. אזרחי צרפת, ארה"ב, רוסיה, ספרד ועוד טבחו אלה באלה באכזריות בהמית. שלא להזכיר את מלחמות היהודים בתקופת בית שני. אין מי שיחלוק על כך שארה"ב הנה אומה, אבל עורך הניו יורק טיימס יתאבד אם בתו תתחתן עם רד נק מלואיזיאנה, ואיימיש ינדה את בנו אם זה ינשא למורמונית. שלא לדבר על זה שיום הזיכרון לחללי המלחמות הפך אצלם ליום סיילים וברביקיו, כי חייל אירי מאלבמה שנהרג במלחמת האזרחים לא באמת מעניין מהגר היספאני מטקסס. אז מה? אז הם לא עם? ומעבר לזה- היהודים הם האחרונים שיכולים להטיף מוסר בעניינים שכאלה. "אוסט יודן", צריך להזכיר בכלל? או היחס לספרדים בקהילה החרדית? חסר אוטואנטישמים יהודים שקוראים לחרם על ישראל? נועם חומסקי? יהודי מנוחין? והרשימה עוד ארוכה. הפלסטינים הם עם, וככל העמים גם אצלם יש מלחמות פנימיות, עדתיות ושבטיות. בדיוק כמו אצל היהודים

    1. רועי, לא ברור על איזו טענה אתה מגיב, המאמר איננו בא לטעון כי בעמים אחרים לא קיימות מחלקות עד כדי מלחמות אזרחים, ד"ר קידר טוען שלערבים שחיו בשטחי א"י מלפני 48 אין מאפיינים של עם כגון תרבות משותפת, ערכים משותפים, היסטוריה קולקטיבית וכו' ועיקר מה שמאחד אותם הוא השנאה לישראל וליהודים שנובעת מקנאה על ההצלחה וההישגים שהושגו בזמן כה קצר, נותר אלא לקרוא את תגובתך שבאה להבליט חסרונות עמנו כניסיון ליצור סימטריה בינינו לבין ה"פלסטינים" על בסיס של חסרונות דומים, הניסיון אינו אלא פתטי ומעיד על שנאה עצמית.

    2. הדוגמאות שהבאת מצוינות. מוזר שהגעת למסקנה הפוכה מהמציאות. למרות המחלוקות, האמריקאים כמו גם הישראלים הצליחו להקים מוסדות, תשתיות, פרלמנט, מדע, ותרבות משגשגים. הפלסטינים פשוט לא מצליחים לעשות שום דבר חיובי כעם. אפילו צבא מאוחד אין להם – כל קבוצה מקימה גוף לוחם בדלני. שלא לדבר על משהו חיובי באמת כמו תיאטרון, אקדמיה, או חינוך

    3. לבועז: הם לא מצליחים לעשות שום דבר כעם מפני שהם .. לא עם. כן, פשוט. העדר מסוגלות להקים מדינה הולך ומתברר כאינדיקטור לכך שהם לא עם. הם קיבלו כספים למטרה זו יותר משקיבלה אירופה לשיקומה אחרי מל' העולם השנייה בתוכנית מרשל. לעופר: רועי לא מבטא שנאה עצמית. אצלם שונאים את האחר, ובמקום לבדוק את התקלות שלהם הם מנסים לטעון שלאחר יש את אותן תקלות. במקרה הפלסטיני מדובר ב'תקלה' קלה של זיוף עם. קיצר, רועי לפחות לא הציג את עצמו כ'שמאל', אבל הציג את עצמו כיהודי. חל פה שיפור ב.. התחזות.

    4. ראשית, יעל אני לא פחות יהודי ממך, ברשותך. תודה. שנית, לא הבנתי מה אתם אומרים. ד"ר קידר טוען כי ההוכחה לכך הם לא שהפלסטינים הם לא עם הנה העובדה שהם מסוכסכים מאוד בינם לבין עצמם, ולא הצליחו ליצור חברה ראויה לשמה, חיים ציבוריים ותרבותיים. אז לגבי הטענה הראשונה, ראו תגובתי הראשונה. ולגבי השנייה, לא חושב שנחשלות של עם מעידה על היעדר קולקטיב לאומי, ולא חסרות דוגמאות. חוץ מזה שמעולם לא ניתנה להם הזדמנות אמיתית לנהל מדינה משלהם

    5. ניתנו לכן הזדמנויות רבות ביותר מאז שנות ה 30 של המאה שעברה, להן לא זכה שום עם אמיתי, כי כשעם אמיתי מקבל הזדמנות להקים מדינה הוא מקים, לכם גם 1000 הזדמנויות לא יועילו, מהסיבה הפשוטה שמה שלא מגעגע כמו ברווז הוא.. אולי הבנת את הפואנטה. כדאי לפחות שתפסיק להתחזות. ההזדמנות האחרונה עד כה, ברשימה הארוכה להפליא של ההזדמנויות שקיבלתם: ב 2008 אולמרט הציע לכם 100% מהשטחים פלוס ירושלים המזרחית פלוס פיצויים, שבוודאי לא מגיעים לכם. למה לא לקחתם? אה כי אינכם עם ואפילו אינכם רוצים מדינה. שחקנים זה אתם.

  9. רק טרנספר יביא שלום
    אין שום סיבה לוותר על שטחי מולדת בשביל ערימה של מחבלים ברברים

  10. שורש הסיכוך אינו פוליטי מדיני שתי אמהות של עם ישראל גירשו
    למדבר אמהות וצאציהם הסיפור ידוע מישום מה למי שתופס עצמו כצאצא של אלו ואנו רחמנים מבינים את הצער והסבל שמניע אותם
    ולכן טוב שניזרוק אותם למדבר בשלישית

    1. יהודים יצרו עבורכם כמו עבור כול מוסלמי, את הנרטיב שאתם "בני אברהם וישמעאל", אחרת איך הייתם "יודעים" זאת? צערכם וסבלכם – על שטיפסתם על עץ גבוה מדי, הצגתם את עצמכם כ"עם" וההצגה מתנפצת לכם בפנים.

  11. "פתרון שמונה האמירויות הפלסטיניות: בעזה, בשכם, בג'נין, בטולכרם, בקלקיליה, ברמאללה, ביריחו ובחברון הערבית"

    חשבתי שמר קידר הוא יהודי בעל השקפת עולם מרכז וימינה.
    אני רואה שטעיתי.
    מר קידר מבהיר באופן חד-משמעי שמקורות אלו שמכנים עצמם "פלשתינים" הינם מחוץ לארץ ישראל (מצרים, סוריה, סודאן, וכו'), ומצד שני הוא מעניק להם במתנה שטחים השייכים לאבותינו.
    באיזו זכות וסמכות מר קידר מוסר במתנה גמורה שטחים לאותם "פלשתינים", שטחים השייכים לעם ישראל לדורותיו?

    דבר נוסף, מה ימנע מה"פלשתינים" לדרוש שטחים נוספים לאחר הסכם שלום כלשהוא הכולל את 8 האמירויות? הרי הגרמנים כבר השתמשו בתירוץ של Lebensraum כדי לפלוש למדינות אחרות.

    למר קידר, ראיתי פעם דיון בטלויזיה המצרית (כמדומני), שבו התפלמסת עם נציגים "פלשתינים". בדיון קראת להם 'יא אחי'.
    סליחה, אבל ה"פלשתינים" הם לא אחים שלי, ולא אחים של אף יהודי. הם בסה"כ גויים שבאו מארצות אחרות. לקרוא להם 'אחי' זה להפוך אותם ליהודים. האם אתה בטוח שהם יהודים? אם הם לא, אנא הימנע מלהגדיר אותם כאחים שלנו, אפילו אם זה רק ביטוי של כבוד. יש גבול למה שהיהודים צריכים לכבד את הגויים, בעיקר את אלו הקמים לרצוח יהודים.

  12. זה מה שאמרו על היהודים
    היהודים הם לא יותר מקבוצה של עדות דתיות, שמפוזרות בעולם ולא התמזגו ולא יצרו עם אחד בעל תודעת-יחד מזה יותר מאלפיים שנים. היכולת שלהם לקיים מדינה מסודרת ומאורגנת על בסיס של "עם", לא קיימת למעשה בגלל חוסר כישורים בסיסיים בתחומי ממשל שונים כמו בתחום הצבאי, והחקלאי, ומצד שני הדגשים בתחומי הכספים והמסחר (לופט גשפטן) ועקב יחסי היריבות העמוקים בין העדות השונות כמו בין החסידים למתנגדים, האשכנזים לספרדים, האורתודוקסים לחילוניים, היקים בגרמניה ליהודים שבאו מרוסיה ומפולניה, וביחסים בין הבונד לציונות.

    1. אז? 'למה התכוון המשורר'? כול העמים הערבים מעורערים מבחינת הסולידריות הלאומית, מה שאמור ללמד אותך 'האביב הערבי', אז דווקא ה'פלסטינים' המעורערים מכולם הם "עם". אגב מוזרות הטקסט שלך בעברית, מלמדת שאינך משקיף אובייקטיבי. למה לא תצא לעזור לקומם את 'פלסטין'? אתה עדיין בישראל? לא רציני מצדך.

  13. בקשר לטענה שלך שבגלל מוצאם הם לא עם, האם הולנדי אמריקאי שגר 400 שנה ושמר על השם הוא אינו אמריקאי?
    בקשר לטענה של החתונות בין בני המקום לבני מקום אחר, חברות מסורתיות ושמרניות מחתחנות בינהן רוב הזמן.
    אני מסכים איתך שפלסטינים שוללים את קיום המדינה שלנו ואולי הפתרון של שתי מדינות אולי לא ריאלי כרגע ואולי בכלל בהלך הרוח הנוכחי.
    מצד שני לדעתי ערביי ישראל, כמו שפעם קראו להם, מחזיקים בתעודת זהות הישראלית כדי להגיע ליום שהדמוגרפיה תשתנה ולא כי טוב להם כ"כ פה, הקץ הזה שתיארתי מתקדם ובגדול.