לאור אינו ראוי

יצחק לאור הוא איש ציבור ופרס לנדאו הוא פרס ציבורי, לפיכך תמוהים דבריהם של אלו המתייצבים להגנת לאור כאילו זכיה בפרס הינה זכות אדם בסיסית

יצחק לאור הוא איש ציבור ופרס לנדאו הוא פרס ציבורי, לפיכך תמוהים דבריהם של אלו המתייצבים להגנת לאור כאילו זכיה בפרס הינה זכות אדם בסיסית, ודאי לנוכח ההאשמות החמורות כלפי לאור

לאור

פרשת ביטול זכייתו של יצחק לאור בפרס לנדאו הכתה גלים בביצת הספרות והשירה המקומית. זאת בעיקר משום שחלק מהמגיבים לפרשה בחרו בעמדה צדקנית ומוזרה המצדיקה את זכייתו של יצחק לאור, משלל טעמים שגויים. כך למשל, היו מי שהצדיקו את הענקת הפרס ללאור – מי שהואשם שביצע עבירות מין (הגם שמעולם לא הורשע או הועמד לדין) ומי שבעבר הביע עמדות פוליטיות קיצוניות (כמו האמירה ההזויה והמתועבת: "ובמצותינו דם נערים פלסטינים" בשירו "המנון לגוש") ואף ישב בכלא על סרבנות שירות.

הדורש התורן בטובתו של יצחק לאור הוא יובל אלבשן, שבמאמר מוזר תוקף את מבקריו של לאור. כמה טיעונים לאלבשן, כולם בלתי מתקבלים על הדעת. האחד הוא טענתו של אלבשן כי מבקריו של לאור – בין אם אלו המתנגדים להענקת הפרס משום דעותיו הפוליטיות של לאור, או אלו שהתנגדו להענקת הפרס משום החשדות וההאשמות באלימות מינית – נוהגים מנהג "פאשיסטי" בכך שהם מייצרים לחץ ציבורי לשינוי החלטת ועדת הפרס.

פאשיסטי? המילים "פאשיזם", "פאשיסטי" ואף "נאצי" הן מילים שהלשון הישראלית קלה בשימוש בהן – וברובם המוחלט של המקרים לא בצדק. כך גם במקרה הנדון.

לאור הוא איש ציבור, הן משום מעמדו הציבורי והן משום שהוא עצמו טורח להיות כזה – בהתבטאויות פוליטיות, בהצבת עצמו כאוטוריטה ספרותית וציבורית ובוודאי כשהוא מועמד לפרס ציבורי. כאיש ציבור הוא חשוף לביקורת – ולעיתים ביקורת זו מגיעה מקבוצות מאורגנות. חלקן קבוצות פוליטיות.

הדבר לא נוגע רק ליצחק לאור – אלא לכל איש ציבור וכל מקרה בשדה הציבורי. כך, המחאה החברתית של קיץ 2011 הייתה לחץ ציבורי מאורגן נגד הממשלה שכיהנה אז, כך מחאת המילואימניקים לאחר מלחמת לבנון השנייה, כך מחאת השמאל לאחר מלחמת לבנון הראשונה, כך הפגנות הפנתרים השחורים בשנות השבעים. כך כל קבוצה שלה עמדה ציבורית.

פרס איננו זכות יסוד של אדם. פרס הוא, כשמו, פרס. האם ראוי אדם לפרס ציבורי? זו שאלה שהתשובה עליה קשורה גם בעשייתו הרחבה של אותו אדם כמו גם בדמותו הציבורית. לפיכך, ראוי שעמדותיו הפוליטיות של אדם, בוודאי כשהן קיצוניות כמו אלו של לאור, יעלו לדיון כשהוא מועמד לפרס ציבורי. אין זה אומר שיש לבטל את הפרס, אך פרס ציבורי הוא אקט ציבורי – ולפיכך דרוש דיון ציבורי רחב. ממש כשם שהתקיים דיון ציבורי לאחר שנמנע תואר דוקטור לשם כבוד מישראל אומן, כשזכה אריאל זילבר בפרס אקו"ם וכשהיה ישעיהו ליבוביץ' מועמד לפרס ישראל ונתקל בהתנגדותו של יצחק רבין שהיה אז ראש המשלה.

כך גם לגבי הטענה כי ללאור עומדת חזקת החפות בנושא התקיפות המיניות לגביהן הואשם. חזקת חפות זו אכן עומדת ללאור בכך שלא הושלך לכלא ולא נפגעה פרנסתו. אך כיבודים ציבוריים, כאמור, אינם זכות יסוד. כך, חשדות שטרם בוססו פגעו בצדק בסיכוייהם של בנימין בן-אליעזר, דליה איציק, סילבן שלום ומאיר שטרית בהתמודדות לנשיאות. כדי שלא נתלה באילנות גבוהים מדי, יש לזכור כי אנשים כשרון גל, עמנואל רוזן ואייל גולן ספגו ביקורות קשות בהרבה על חשדות לגבי תקיפות מיניות. אף אחד מהם לא הורשע עקב האשמות אלו וכולם ניזוקו (ולפחות במקרה אייל גולן, בצדק מוחלט).

זאת ועוד, בתגובות שונות של יצחק לאור להאשמות אלו היו תשובותיו מגוונות מדי, לעיתים הכחיש ואף טען כי מדובר ב"עלילת דם", לעיתים אמר כי כאיש תרבות וספרות לא הובן, או רמז רמיזות מוזרות. הגיוון בתשובותיו של לאור מעלה סימני שאלה.

היו שטענו, וביניהם גם אלבשן, כי אין לערבב אומנות במה שלא קשור לאומנות. זה טיעון הזוי, לא פחות. פרס ציבורי הוא בעל משמעות ציבורית, לכן התנהלות ציבורית חייבת להיות חלק משיקולי מתן הפרס. זאת בייחוד במקרה יצחק לאור שיצירותיו הספרותיות הן פוליטיות במופגן – כך מחזהו "אפרים הולך לצבא", ספרו "עם מאכל מלכים" וכתב העת אותו ערך "מטעם" שהוגדר ככתב עת של השמאל הרדיקלי.

בהערת אגב, הפרס ניתן ללאור על שירה אך שירתו של לאור בינונית ברובה (גם לדעת מבקרים ומשוררים רבים, אני ביניהם). מתוך כל מכלול יצירתו, זכתה שירתו למיעוט משמעותי של הערכה ציבורית –בצדק.

לבסוף, בנוסף לכל הטענות שכבר הועלו, יש לזכור כי מדובר בפרס שמוענק במימון ממשלתי. למעשה, הדיון הציבורי-ספרותי סביב זכייתו של לאור הוא תוצר של התנהלות כושלת של מפעל הפיס שממומן מכספי ציבור.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. כל מילה בסלע. העובדה שאנשים כה רבים ולכאורה אינטליגנטים ומשכילים מאמינים שקבלת פרס ממוסד ממשלתי היא זכות יסוד של אדם ואינה תלויה בהתנהגותו, היא מופת לאיוולת פוסט מודרנית מחרידה של תרבות ה"מגיע לי". אין גבול לטמטום האנושי כך נראה.

  2. כתבה טובה. מנצלת את ההזדמנות להעביר מסר חשוב לעורכי האתר – כדאי מאד להתאים את האתר למובייל. הקריאה באתר קשה במכשירים סלולריים.

  3. כתיבה בינונית ודעה פוליטית הם כן שיקולים לגיטימיים בהענקת פרס ציבורי, גם אם הפרס הוא על שירה(במיוחד אם כמו שציינת השירה בעלת גוון פוליטי מובהק).

    אבל, הפרס לא נלקח ממנו בגלל הסיבות הנ"ל, הפרס נלקח ממנו משום שהוא נחשד בפלילים(חמורים ככל שיהיו) ולא הורשע.
    וזה דבר חמור מאוד ומגונה מאוד, שכל ליברל שוחר חירות ראוי לסלוד ממנו.

    פרס זו מן הסתם לא זכות טבעית, כך כשאדם מופלה לרעה, על ידי המדינה, בשל אי אלו חשדות בפלילים כלפיו שלא הוכחו(ואי הענקת פרס בהחלט יכולה להיחשב כאפליה), זה גם כן ביזוי חזקת החפות לטעמי.

    וכל הדוגמאות שהבאת רק מראות כמה שהמצב עגום וכמה שהציבור הישראלי ממהר לשפוט אנשים על חשדות בלבד, זה לא הופך את המקרה הספציפי הזה לבסדר.

  4. מאמר מנומק והגיוני להפליא. למרבה הצער אין מקום להגיון ונימוקים כשאתה פונה לשמאלן המצוי

  5. הסבר לי מר סגל, כיצד אני אמור לקחת אותך ברצינות שארבע שורות מסוף המאמר, בקישורים שהבאת לתימוכין על בינוניות השירה של לאור, שני הקישורים מובילים למבקרים, בהחלט לא משוררים. ובנוסף, אף אחת מהביקורות לא מדברת על שירתו של לאור, אדרבה, פרופ' שמיר מציינת לחיוב את שירתו של לאור (חצי משפט, ובכל זאת). האם קראת את המאמרים אליהם קישרת?

  6. אגב, דבריו של וינרוט בסוגייה הזו לא היו חכמים במיוחד סביב הנושא על הלקוח שלו! !

  7. זה בערך משול לכך ש100 נהגים עושים עבירות על הכביש אבל שוטר התנועה תופס אחד ואומר "אבל אותך תפסתי" כאשר כולם עבריינים!
    או 100 גפרורים שרים על מפקד היחידה שלהם לעייני כל העובר אך אבל מעניש אחד לריתוק בסיס כאשר כולם צריכים להענש במידה שווה!

  8. הפוך גוטה הפוך. השמאל ברובו אץ לחבק את הפמיניסטיות, כולל את הקולות הדמגוגיים והקיצונים ביותר. הארץ והגווארדיה של איציק לאור הם במידה רבה פאסה. רק מרמרי ואלבשן (הדובי לא לא הקבוע של הארץ) עומדים לצדו. תסתכלו לעומת זאת בפייסבוק: רוב מי שמתייצבים לעזרתו של לאור הם בני 40-50+, נטולי כוח והשפעה, ובין מי שמתייצב מולו הם הפעילים הבולטים בשמאל ובפמיניזם בכלל. זה מראה רק כמה הפוליטיקלי קורקט החדש של "תרבות האונס" ו"אני מאמינה לנאשמות" מנצח בהליכה של השמאל שטחים הישן.

  9. מניעת תואר הדוקטור לשם כבוד מפרופ' ישראל אומן היא אחת הבדיחות העצובות. הוא חתן נובל לעזאזל