חודש לתוך הבחירות: עדכון פוליטי

כחודש לאחר ההכרזה על הבחירות, התמונה מתחילה להתבהר • המפלגות הגדולות צוברות תאוצה ונשארות צמודות זו לזו .

ממוצע שלושת הסקרים האחרונים

"הליכוד" ו-"העבודה": הסקרים האחרונים מצביעים על התחזקות קלה של המפלגות הגדולות – "הליכוד" ו-"העבודה". לפני שבוע, שתי המפלגות קיבלו כ-21 מנדטים כל אחת. כרגע המפלגות עומדות על סביבות ה-23 מנדטים. ייתכן כי התחזקות המפלגות נגרמה מהבנה של הציבור שהבחירות הקרובות הן למעשה בחירות לראשות הממשלה. אמרנו שהמפלגות הגדולות מתחזקות, אבל מעניין לבדוק על חשבון מי באה ההתחזקות. נראה כי התחזקות "העבודה" באה על חשבון "מרצ" ואילו התחזקות "הליכוד" באה בעיקר על חשבון "ישראל ביתנו". משמע, ייתכן כי "הליכוד" מתחזק על-ידי משיכת מצביעי מרכז שמעוניינים בנתניהו כראש-ממשלה בעוד שהרצוג ולבני מתחזקים דווקא על-ידי משיכת מצביעי שמאל.

במילים אחרות, ההתחזקות של "הליכוד" משמעותית יותר שכן היא מייצגת את הגדלת גוש הימין, בעוד שהתחזקות העבודה משקפת רק מעבר מנדטים בתוך גוש השמאל פנימה. כמו כן, השבוע יערכו הפריימריז בליכוד. כנראה שלא מחכות לנו הפתעות גדולות בהרכב הרשימה, אך צפו להתקפות על ההרכב הימני של "הליכוד" מאת מפלגות השמאל והמרכז.

"ישראל ביתנו": בשבוע שעבר נחשפה פרשיית שחיתות רחבת היקף הכוללת דמויות מרכזיות במפלגה- ביניהן: סגנית השר פאינה קירשנבאום והשר לשעבר סטס מיסז'ניקוב. לאחר פרסום הפרשה נערכו שלושה סקרים. קריסה גדולה לא הייתה כאן. בממוצע, מפלגת "ישראל ביתנו" קיבלה בסקרים העדכניים 7.6 מנדטים. מדובר בירידה קלה יחסית, אך עוד מוקדם לדעת האם מדובר במגמה שתמשך או תיעצר. כדאי לזכור שהשר אביגדור ליברמן, האיש המזוהה ביותר עם המפלגה, נחשד בפלילים במשך שנים ארוכות ועדיין זכה לתמיכה משמעותית בקלפי.

"הבית היהודי": מפלגתו של נפתלי בנט ספגה מכה קלה עם הקמת המפלגה החרדית החדשה בראשות אלי ישי – "העם איתנו". כזכור, חה"כ יוני שטבון עזב את מפלגת "הבית היהודי" לטובת מפלגתו של ישי ורק ברגע האחרון נמנעה עזיבתם של אורי אריאל ושאר חברי "תקומה". הסקרים הראו ירידה של בין 2 ל-3 מנדטים לאחר הקמת המפלגה החדשה. יחד עם זאת, הסקרים האחרונים מצביעים על מגמת התאוששות. ייתכן שניתן להסביר את המגמה בשטף המצטרפים החדשים למפלגה- ביניהם גם שלושה "גלויי ראש": דני דיין, רונן שובל וינון מגל.

אלי ישי
הראשון לפרסם על אוטובוסים. מתוך עמוד הפייסבוק של אלי ישי

"שס" ו-"העם איתנו": אלי ישי ספג אכזבה קשה כשסיעת "תקומה" החליטה שלא לחבור אליו, בניגוד לדעתו של הרב הבכיר בסיעה- הרב דב ליאור. בימים האחרונים כבר יכולתם לראות את פרצופו של ישי מתנוסס על אוטובוסים ברחבי העיר. מפלגתו של ישי מוציאה כספים רבים על פרסום כבר בשלב מוקדם זה, מתוך הבנה שהסקרים הקרובים קריטיים למפלגה. אם הסקרים הקרובים יראו כי מפלגתו של ישי לא עוברת את אחוז החסימה, אנחנו צפויים לראות את התרסקות המפלגה וחזרת המנדטים האבודים לחיקה של "שס". בינתיים, ישי עובר. מעניין לציין כי שתי המפלגות החרדיות, ש"ס ו"העם איתנו", מבינות שהקול החרדי-מזרחי מפוצל ונוקטות בטקטיקה של פניה לקהלים רחבים יותר.

ראיות לכך ניתן למצוא בתעמולת הבחירות של שתי המפלגות: דרעי מציב את עצמו כתף מול כתף עם מנחם בגין, ומפלגתו החרדית של ישי קוראת לאחדות בין כל חלקי העם. דרעי אף הגדיל לעשות והציע מקום ברשימה לפרשן ערוץ 10, צביקה יחזקאלי – לא בדיוק הח"כ הש"סניק הטיפוסי. אתמול נחשף בערוץ 2 סרטון בו הרב עובדיה מספר על נאמנותו של ישי לעומת מרדנותו של דרעי. סביר להניח שתהיה לסרטון השפעה פוליטית משמעותית, אך נצטרך לחכות לסקרים בימים הקרובים כדי לראות האם אכן מדובר ברעידת אדמה.

גוש המרכז: בפרפרזה על ספרו המפורסם של אריך רמרק- במרכז אין כל חדש. מפלגות המרכז שומרות על יציבות מרשימה בין ה-8 ל-9 מנדטים. כחלון אמנם הציג השבוע שני שחקני רכש מרשימים, מייקל אורן ואלי אלאלוף, אך בינתיים לא נראה שהוא מצליח למשוך אליו מצביעים נוספים. לפיד, מצידו, יצא השבוע בהצהרה ימנית כי ירושלים לא תחולק. כזכור, לפיד רצה מאוד להיות חבר בקבוצת ה-"רק לא ביבי" אך נשאר מאחור כשלבני הצטרפה להרצוג. כעת, נראה כי לפיד מבין שעליו לבדל את עצמו ממחנה השמאל כפי שליברמן מנתק את עצמו ממחנה הימין.

נתוני הסקרים באדיבות "פרוייקט 61" של נחמיה גרשוני.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. פרויקט 61 זה לא אותו גוף שעוזר להרצוג בתעמולת הבחירות אותו גוף שהזכרתם בכתבה/חשיפה על כך שקשור בדרך כזו או אחרת לקרן החדשה לישראל. והנה גם אתם משתמשים בשרותי אותו פרויקט ששם לעצמו למטרה להפיל את ממשלת הימין.

  2. לפי מקור הסקרים צריך להוסיף חמש מנדטים לימין על חשבון השמאל היות שהגוף המדובר לא רק מזוהה אלא בפועל משרד יחסי הציבור של בוזי

  3. התגובה הקודמת הוציאה לי את המילים מהפה , להשתמש בנתונים של מרכז מולד הפוסט ציני בהנהלתו של אברום בורג המתיוון ובמימון סרטן הקרן החדשה…. אתם לא מתביישים?? מה יהיה בהמשך תביאו מספרים מבטאון הרש״פ

  4. חברים, מדובר בפרוייקט הסקרים של נחמיה גרשוני שלא קשור בשום צורה ל-"שישים ואחת" מבית מולד