הליכוד מבפנים: עולמם של מתנחלים ועסקנים

אומרים שאף אחד לא רוצה לראות איך מכינים את הנקניקיה, אבל אנחנו לא יכולו להתאפק. אז מי באמת בוחר את חברי הכנסת של הליכוד? רמז: לא אתם.

מתפקדי הליכוד בפעולה. צילום: פלאש90

ביום רביעי, ה-31 לדצמבר, יצביעו חברי הליכוד על הרכב רשימתם לכנסת ה-20. לאחר סאגה משפטית ארוכה ומביכה, הוחלט לקיים באותו יום גם את הבחירות לרשימה וגם את הבחירות לראשות המפלגה. קיום הבחירות באותו היום הרתיע מועמדים פוטנציאליים לראשות המפלגה וכעת מתמודדים על המשרה רק נתניהו ודנון, לאחר שפייגלין ויואב קיש הסירו את מועמדותם.

הליכוד מונה כ-120,000 חברים. מתוכם, רק כ-95,000 עברו את תקופת האכשרה בת ה-16 חודשים ובעלי זכות הצבעה בפריימריז הקרובים. בבחירות הקודמות, אחוז ההצבעה בפריימריז עמד על כ-60%. משמע, סביר להניח שגורל רשימת הליכוד ייקבע השנה על-ידי בערך 57,000 אנשים. הכוח שניתן לאותה קבוצה קטנה של מצביעים הוא עצום. לשם המחשה, בעוד ש-60 אלף מצביעים בבחירות הכלליות לא הספיקו כדי להכניס אפילו ח"כ אחד לכנסת, 40 אלף מצביעים בפריימריז יכולים לכבוש בסערה את המקום הראשון ברשימת הליכוד, וממילא לזכות בתפקידי השרים הבכירים. אם כן, קבוצה קטנה של ליכודניקים תכריע השבוע מי ישב ליד שולחן הממשלה הבאה.

מלבד הנושא הפרסונלי, למתפקדים השפעה חשובה מאוד גם על הקו האידאולוגי בה תנקוט המפלגה. מכיוון שמוקד הכוח האמיתי נמצא בידם, השרים וחברי הכנסת מפתחים תלות חזקה בקבוצות המתפקדים, שהם – ולא הבוחר הרגיל בקלפי – מחזיקים במפתחות הקריירה הפוליטית של חברי הכנסת. רק כאשר בוחנים את הזרמים התת קרקעיים בליכוד ואת קבוצות המתפקדים הפועלים בתוכו, ניתן להבין את העמדות והמדיניות שמיישם הליכוד. נטייה לחקיקה "חברתית", פנייה חזקה למדיניות "אף שעל" טהרנית ותופעות אחרות הן תוצאה ברורה של מערך הכוחות הפנימי של המפלגה.

חבורת כץ

מיהם האנשים המרכיבים את אותה קבוצה קטנה אך חשובה של ליכודניקים? הגוף הדומיננטי ביותר בליכוד היום הוא חבורתו של חבר הכנסת חיים כץ. כידוע, כץ עדיין מכהן כיו"ר ועד העובדים בתעשייה האווירית במקביל לכהונתו כחבר כנסת מטעם הליכוד. כפל התפקידים מאפשר לכץ לפקוד את עובדי התעשייה האווירית לליכוד ובאמצעותם לעמוד בראש קבוצה עצומה של חברי ליכוד מאורגנים ונאמנים. לפי הערכות של גורמים בליכוד, קבוצתו של כץ מונה לא פחות מ-10,000 מתפקדים צייתנים שעומדים לרשותו ביום פקודה. מכיוון שכ-57,000 מתפקדים צפויים להצביע בבחירות הקרובות, יוצא שאחד מכל שישה בוחרים בפריימריז יהיה איש מובהק של חיים כץ. אם שאלתם את עצמכם מדוע הליכוד לא מיישם מדיניות כלכלית ימנית – זאת התשובה. חיים כץ ידוע כמי שמקדם מדיניות כלכלית שמאלנית, המכונה בטעות "חברתית", שעיקרה קידום האינטרסים על העובדים המאורגנים על חשבון הציבור הכללי. זה לא מקרה שחברת הכנסת שלי יחימוביץ' נחשבת כשותפתו של חיים כץ: השניים הגישו יחד 36 הצעות חוק בכנסת הקודמת שעל 12 מתוכן חתומים רק שניהם. אין להתפלא, אם כן שכץ מפרסם את עצמו בליכוד כמי שיכול למנוע מהשמאל "לגנוב קולות על רקע חברתי".

לכאורה, כץ היה אמור להיות האיש החזק בליכוד כשמאחוריו קבוצת המתפקדים הגדולה ביותר. בפועל, בבחירות האחרונות הוא הגיע למקום ה-11 בלבד. לפי גורמים במפלגה, הסיבה נעוצה בכך שכץ לא מצליח לגייס "תמיכה ספונטנית". חברי הליכוד מתבקשים להצביע עבור 11 מועמדים מתוך הרשימה הארצית ואחד מתוך רשימת המחוז. לפי תחזיות במפלגה, כשליש מהמצביעים יצביעו במסגרת "דיל מקיף" – משמע, מתפקדים שמצביעים ל-11 שמות שנמסרו להם מראש. שליש נוסף מבין החברים יצביע במסגרת "דיל חלקי" – מתפקדים שנמסר להם רק שם אחד או שניים מראש ועל השאר הם מחליטים בעצמם. השליש האחרון הוא "מצביעים חופשיים" שמחליטים בעצמם על כל 11 המועמדים. לפי גורמים במפלגה, כץ מתקשה מאוד להשיג קולות עצמאיים שלא נקנו במפורש בדיל כזה או אחר.

.פייגלין
הקבוצה שמאחורי פייגלין. צילום: פלאש90

המתנחלים

מפלגת הליכוד מאז ומעולם הייתה סמן ימני בכל האמור במדיניות חוץ וביטחון, והדבר לא השתנה גם היום. אלא שבניגוד לעבר, המדיניות הבטחונית העכשווית של הליכוד מבוססת על תפיסת ארץ ישראל כערך אינטרינזי שאי-אפשר לוותר עליו בשום מחיר. זאת בניגוד לתפיסה הפרגמטית-שמרנית, המאזנת בין זכותנו המובהקת על ארץ-ישראל השלמה לבין הרצון בשלום וההכרה במצוקתם של מיליוני פלסטינים הגרים על אדמתנו, עליה נשענה עמדת הליכוד הקלאסית. נתניהו אמנם מחזיק עדיין בגישה הישנה, אך הוא מוצא את עצמו מבודד יותר ויותר במפלגתו שלו. הסיבה העיקרית לכך היא מוקד הכוח השני במפלגה – המתנחלים.

לפי ההערכות, גם המתנחלים מונים כ-10,000 מתפקדים אך כוחם אינו חזק כשל כץ מאחר והם מפולגים בארבעה מחנות שונים: המחנה הראשון, והמוכר ביותר לציבור הרחב, הוא מחנה "מנהיגות יהודית" בראשותו של חה"כ פייגלין. המחנה השני הוא "המטה הלאומי" בהובלת שבח שטרן. המחנה השלישי שייך למתנחלי השומרון המונהגים על-ידי גרשון מסיקה – ראש המועצה האיזורית שומרון ששמו נקשר בפרשת השחיתות האחרונה במפלגת "ישראל ביתנו". המחנה האחרון הוא מתפקדיו של מרדכי בניטה – פעיל במוסדות חינוך בירושלים. הכח המשמעותי של המתנחלים בליכוד מהווה בעיה אמיתית למועמדים שמייצגים את הליכוד הישן דוגמת צחי הנגבי או אבי דיכטר. כתוצאה מכך, הליכוד זונח את הריאליזם ונוטה יותר ויותר ימינה. המתנחלים בליכוד ספגו ביקורת קשה במפלגה לאחר שהתברר כי אין הרבה פתקי "מחל" בקלפיות ביהודה ושומרון וכי כ-2,800 חברי ליכוד התפקדו במקביל גם ל"בית היהודי".

מתפקדי מעמד הביניים

מלבד עובדי התעשייה האווירית והלובי של המתנחלים, הליכוד מורכב מהרבה קבוצות מתפקדים קטנות שמתקבצות סביב אינטרסים שונים. להסתדרות יש כמה מאות מתפקדים וכך גם ל"מטה החרדי בליכוד" שמבקש לייצג אינטרסים חרדיים במפלגת השלטון. בין כל אותן קבוצות לחץ ישנה גם קבוצה המבקשת לייצג את האינטרס הציבורי הרחב – "הליכודניקים החדשים".

"הליכודניקים החדשים" קמו לאחר המחאה החברתית של קיץ 2011 במטרה לקדם אינטרסים של מעמד הביניים מתוך אידיאולוגיה של ימין כלכלי מתון. בעניין המדיני-בטחוני הם בחרו שלא לעסוק כלל. שלוש שנים לאחר הקמתם, הם טוענים כי כ-2,000 מתפקדים עומדים לרשותם. מספר זה רחוק מההיקפים של חיים כץ והמתנחלים, אך הם מהווים שחקן משמעותי בזירה המפלגתית שקשה להתעלם ממנו. לדברי נציג הקבוצה, עו"ד דורון נחמיה:"למרות שבהתחלה לא שמעו עלינו, פקדנו הרבה אנשים ולאט לאט התחילו לשמוע עלינו". לדבריו, חברי-כנסת ושרים בסיעה יוצרים קשר עם הקבוצה כדי לברר את עמדתה בנוגע לסוגיות שעומדות על סדר היום. יש לציין כי לפי גורמים במפלגה, "הליכודניקים החדשים" עדיין מתקשים לייצר השפעה משמעותית שכן מתפקדי הקבוצה עצמאיים מידי ולא מצביעים כאיש אחד.

בבחירות הקרובות, "הליכודניקים החדשים" מתעתדים לתמוך במועמדים הנחשבים למתונים יותר במפלגה: ארדן, שטייניץ, יעלון ועוד. יש בליכוד מי שחושב ש"הליכודניקים החדשים" הם למעשה גיס חמישי במפלגת הימין. אכן, יש להודות כי בין מתפקדי "הליכודניקים החדשים" ניתן למצוא גם כאלו שרחוקים מאוד מרוח הליכוד. כך, לשם המחשה, ניתן למצוא ב"ליכודניקים החדשים" את כתבת הארץ, נעמי דרום, שרואה בליכוד מפלגה גזענית. נחמיה מכיר בכך שמדובר בסוגייה רגישה: "זה נכון שיש אצלנו אנשים שמזדהים עם מפלגות שנמצאות יותר שמאלה מהליכוד, אבל אנחנו דורשים רק דבר אחד – כל מי שמתפקד חייב להסכים עם חוקת הליכוד שמפרטת את עקרונות היסוד של התנועה. אנחנו מחוייבים באופן טוטאלי לעקרונות היסוד של השיטה כפי שהיא מופיעה בחוקה".

.ליכוד
הרשימה לא צפויה להשתנות. צילום: פלאש90

התחזית

ההנחה הרווחת כרגע בליכוד היא ש"מה שהיה הוא שיהיה". לא צפויים שינויים גדולים ברשימה וכמעט ואין מתמודדים חדשים ונוצצים שמצטרפים למפלגה. המצב במחוזות מעט שונה: יהיה מעניין למשל לראות אם עו"ד אמיר אוחנה, נציג התא הגאה, ייבחר כנציג מחוז תל-אביב. כרגע, מדובר במירוץ יחסית צמוד. עוד שאלה מעניינת היא האם אבי דיכטר יצליח להיכנס לרשימה. בבחירות הקודמות הוא היה קרוב להיכנס ומאז מספרים במפלגה שהוא עשה עבודת שטח לא רעה. בסופו של יום, אנחנו צפויים כנראה לראות את אותה הרשימה מתמודדת גם לכנסת ה-20. למרות זאת, התחזית לכותרות עיתוני יום חמישי: הליכוד שבר ימינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

25 תגובות למאמר

  1. אני חייב לשאול: איך צחי הנגבי מייצג את הליכוד הישן? האם בימיו כמתבצר בימית ואיש 'שתי גדות לירדן', או בימיו כעריק לקדימה?

    1. ודיכטר עזב את קדימה רק בגלל שביבי הציע לו להיות שר להגנת העורף ב2012. למעשה דיכטר מעולם לא כיהן כח"כ מטעם הליכוד. כנראה שלפי הכותב אתה לא צריך להיות בליכוד כדי להיות "ליכוד ישן", אתה פשוט צריך להיות לא מתנחל.

  2. אם הליכוד רוצה עתיד הוא צריך לחזור לערכיו הקלאסיים ולא להתחרות עם הבית היהודי על משבצת המשיחיים.

    1. ערכיו הישנים הם ערכי א"י השלימה כפי שמופיע בחוקה?
      על מה כבודו מדבר?

    2. ללא ספק. כי המצביעים האבודים שלו הלכו להצביע לעבודה.
      כל פג מבין שמצביעי הבית היהודי הם ליכודניקים לשעבר,..

  3. ייתכן ויש צורך בשינוי גישה וכו אבל אשמח לדעת היכן הסעיף בסיעת הליכוד התומך ב"עמדת הליכוד הקלאסית", עמדה "המאזנת בין זכותנו המובהקת על ארץ-ישראל השלמה לבין הרצון בשלום וההכרה במצוקתם של מיליוני פלסטינים הגרים על אדמתנו"
    אשמח לסעיף הנ"ל בחוקת המפלגה

    משום מה יש לי שם רק סעיפים העוסקים ב-"תפיסת ארץ ישראל כערך אינטרינזי שאי-אפשר לוותר עליו בשום מחיר"

    אפשר לשנות את החוקה אבל לטעון שאין 'המתנחלים' מייצגים את שכתוב בה זה כבר שקר.

    להוסיף על זה את "מצוקתם של מיליוני הפלסטיני" זה לדברר את 'קדימה' בתוככי הליכוד – ללא משוא פנים כן?

    1. "הליכוד" הינו תנועה לאומית ליברלית, הדוגלת בקיבוץ גלויות, בשלמות המולדת, בחרות האדם ובצדק חברתי
      והיא חותרת להשגת מטרות אלה:
      א. ריכוז העם היהודי בארץ ישראל, קיבוץ גלויותיו ומיזוגו במולדת, טיפוח האהבה לארץ ישראל בלב העם
      וההכרה באחדות הגורל של בני העם היהודי.
      ב. שמירת זכותו של העם היהודי על ארץ ישראל, כזכות נצחית שאינה ניתנת לערעור, התמדה ביישובם
      ובפיתוחם של כל חלקי ארץ- ישראל והחלת ריבונות המדינה עליהם.
      ג. קיום ריבונות המדינה ובטחונה ושלום אמת עם שכנינו.
      ד. השרשת ערכיה הנצחיים של מסורת ישראל בחינוך ובחיי המדינה, שמירת ערכי המוסר וטוהר המידות, והקמת
      חברת איכות בארץ ישראל.
      ה. קיום משטר ממלכתי-דמוקרטי במדינה: הבטחת עליונות החוק, זכויות האדם והאזרח, חופש המצפון, חרות
      הפרט, שוויון זכויות והזדמנות כל אזרחי המדינה ומניעת כל אפליה על רקע מין, נטייה מינית, גזע, עדה, דת,
      2 מעמד או השקפה
      .
      ו. שילוב אוכלוסיית המיעוטים במערכות המדינה והתנועה.
      ז. ביצורה הכלכלי של המדינה ויצירת תנאים נאותים לצמיחה כלכלית ולכינון משק חופשי- תחרותי הנושא את
      עצמו והמבוסס על יוזמה חפשית, והימנעות הממשלה, ככל הניתן ממעורבות במשק .
      ח. טיפוח וקידום ערי הפיתוח ושכונות המצוקה.
      ט. אחריות ממלכתית לרמה סבירה של בטחון הפרט, חינוך, בריאות, תעסוקה ואיכות הסביבה.
      י. שירות סדיר של אזרחי המדינה ותושביה הקבועים בצבא הגנה לישראל או "שירות מוכר" כמשמעותו בחוק
      3 שירות בטחון (נוסח משולב), תשמ"ו-1986

    2. זה מצחיק איך אנשים פתאום הפכו את בגין לאיזה יוסי ביילין קטן שהיה מוסר את כל קודשי ארצנו במקום נתניהו ו"הליכוד הקיצוני של היום".

      אני באמת ובתמים לא יכול לחשוב על שקר בוטה מזה.
      מנחם בגין התחייב לא פעם שהוא לעולם לא ימסור את שטחי ארץ ישראל לאף אחד, וגם הוא לא הכיר ב"עם הפלשתיני".

  4. ומצנזר לגמריי את הליברלים בליכוד ואת המועמד שהם מריצים – אמיר וייטמן.

    גם ההשמצות כלפי פייגלין מכוערות, בהתחשב בזה שהוא היה ראש הליכוד אם זה היה תלוי רק בוותיקי הליכוד ולא במתפקדי הארגזים.

  5. לא הזכרתם את קבוצת האבות הגרושים המונה מתפקדים רבים מחוייבים ונלהבים

  6. ספי,
    מאוד שימושי הדף מסרים של ציפי לבני, נכון?
    או שאתה קורא יותר מדי ברצינות את 'ידיעות אחרונות'.

  7. פייגלין ומחנהו הם סוס טרויאני בליכוד שמטרתו כפולה: מצד אחד לסכסך ולחרחר מאבקי סרק כדי להחליש את הליכוד מבפנים, ומצד שני ליצור לליכוד תדמית קיצונית והזויה כלפי חוץ. כדאי לבדוק מי עומד מאחורי המימון של פעילות פייגלין בארץ ובעולם.

    1. ומי עומד מאחורי פייגלין לטענתך? מרצ והקרן החדשה?

  8. מה שמתאים לדעות הכותב הוא הליכוד הקלאסי
    לא הליכוד שפועל לפי מצע המפלגה, אלא זה שמתעלם מחברי המפלגה ופועל בהתאם לדעת הכותב.
    יפה

  9. הליכוד זונח את הריאליזם ונוטה יותר ויותר ימינה. להל"ן כמה דוגמאות:

    שחרור המוני של רוצחים
    הקפאה גלויה וסמויה כלל ירושליים
    חוסר תגובה להפרת הסכמים והסתה של הרשות
    שש שנים של שקט יענה בשקט והיד עוד נטויה
    הפסקת אש חד צדדית ומתן השגים מדיניים בתגובה להפגזת ריכוזי אוכלוסיה
    כניעה לרודנות המשפטית
    חוסר טיפול במימון זר של גורמים עוינים
    התנצלות חסרת תכלית בפני טורקיה אבל זה ממש בקטנה כבר

    אכן ימנים קיצוניים מסתתרים בכול מקום וכנראה מסתתרים ממש טוב

  10. כבר הרבה זמן לא ראיתי כתבה כל כך אובייקטיבית.
    הכותב יודע לספר לנו מהן עמדותיו ה'קלאסיות' של הליכוד, אבל נשמע מדבריו שהליכוד הקלאסי הוא בעצם מפלגת קדימה ההיסטורית. ואכן, השניים שבעיניו מייצגים נאמנה את הליכוד הם פליטי קדימה, אבי דיכטר והעבריין.
    חוץ מזה, לא הבנתי את הטון המתבכיין. רוצה להשפיע? תתפקד. רוצה להתבכיין? תעשה את זה בשקט, בחייאת.

  11. הליכוד המסורתי
    עם בגין
    פינה את ימית וטאבה
    ושילם פיצויים על השימוש בנפט וכדומה בסיני.
    הליכוד המסורתי המליך את שרון
    שפינה עם חלק מחברי ליכוד
    לבנת.הנגבי.ועוד ועוד
    את גוש קטיף וישובים ביוש
    ותכנן לפנות עוד 100 אלף מתנחלים.
    וכן ציפי היא מהליכוד המסורתי ועוד רבים אחרים
    גם נתניהו עשה המון מעשים מסורתיים
    כפי שהמגיב אלכס כתב
    הליכוד מאכזב פעם אחר פעם
    הוא שמאל בתחפושת ימין.
    מידי פעם הוא מפנה.משחרר.מקפיא.מסית.
    גם הנשיא הליכודניק נהיה מסורתי.

  12. :"הערה על "אין הרבה פתקי "מחל" בקלפיות ביהודה ושומרון
    אני מציע לך לבדוק באתר ועדת הבחירות את אחוזי ההצבעה לליכוד בקרית ארבע, הר ברכה, איתמר ועוד ישובים רבים

    .אם היית עושה זאת היית מגלה את השקר והדמגוגיה בטענה זו

    1. :קצת מספרים, למי שלא בדק
      הר ברכה- יותר מ- 50%
      ק. ארבע – 20%
      קרני שומרון – 20%
      שבי שומרון – 33%
      תפוח – 15%
      אפרת -22%
      וכו' וכו

  13. מצד אחד כותרת המשנה גורסת כי קבוצות מיעוט מחליטות בסופו של על הרשימה וההחלטה למעשה אינה נתונה בידי כלל המצביעים. מצד שני ח"כ כץ לא מצליח לקבל יותר מהמקום ה-11 למרות הקבוצה הגדולה שהוא לכאורה מייצג . כמו כן, המתנחלים שלכאורה מהווים קבוצה גדולה למעשה מחולקים למס' תת קבוצות עם אג'נדות שונות.

    בכל מקרה השיטה עדיפה על פני הנהוג במפלגות אחרות כגון אלו של ליברמן, לפיד או כחלון. את זה ראוי היה להזכיר בהתחלה. קצת הגינות.
    המנטרות הקבועות והלא מבוססות על הפריימריז בליכוד אפשר למצוא באתרים אחרים. לא צריך להיכנס לאתר הזה.

  14. לפי דעתי צריך לשנות את שיטת הפריימריז לפריימריז פתוחים לחלוטין. כלומר מי שרוצה להצביע יבוא ישלם דמי חבר רטרואקטיביים ויצביע. אני גם לא מבין מה אכפת לי .שאנשים מתפקדים לשתי מפלגות ומעלה מצדי כמה שיותר משתתפים יותר טוב. אני מאמין שהרוב המוחלט של המתפקדים יהיו כאלה שבאמת . מעוניינים להצביע למפלגה דווקא בשיטה הנוכחית, ל"חבלנים" יש יותר כוח. בשיטה של הצבעה חופשית לכולם כוחם של ה,"חבלנים" ירד באופן יחסי.וכך הרשימה תיראה הרבה יותר קרובה לצורה שבא רוב הציבור באמת רוצה שתראה. ומה רע בזה?

  15. לא הבנתי את המספרים:
    מאה אלף חברים, כששים אלף מצביעים בפועל. הקבוצות הגדולות מונות עשרים ושתיים אלף – עשר ועשר לכ"ץ ולמתנחלים, ואלפיים לחדשים. יש עוד קבוצות קטנות – אבל כמה יש להם? עשרת אלפים? קיבלנו שלושים אלף. רוב המתפקדים יכולים להצביע לפי דעתם, או לא להצביע. אני לא רואה איך קבוצות הלחץ הנפרדות הנ"ל שולטות במדינה, זאת הגזמה

  16. מי שבוחר את חברי הכנסת של הליכוד זה הרמאים. אני לא מתכוון לבזבז את זמני ואת כספי על מפלגת ה'ערסים' הזאת יותר, עם ישראל מוזמן להצטרף אלי בבית היהודי.