השכר עולה, המאבטחים יורדים

השר בנט העלה את שכר השומרים וזכה בדעת הקהל, אבל לכלכלה כללים משלה: פיטורין, קיצוצים ועליות מחירים ממחישים כי "אין ארוחות חינם".

השר בנט העלה את שכר השומרים וגזר את הקופון בדעת הקהל, אבל לכלכלה כללים משלה • פיטורין, קיצוצים ועליות מחירים ממחישים את הכלל הידוע לפיו "אין ארוחות חינם" •  יו"ר איגוד המאבטחים: "פעלנו מתוך הנחה שהעסקים חייבים שמירה על-פי חוק ולכן לא יהיו פיטורין רחבי היקף"

An israeli car fall down from third floor to the bottom of a  parking lot in Malka shopping mall in Jerusalem
חשש לפיטורין. מאבטח. צילום: פלאש90

בזמן בו השר בנט צהל בפייסבוק על העלאת שכרם של המאבטחים בישראל, שי, מאבטח מהצפון הרגיש איך הקרקע נשמטת לו מתחת לרגליים: "עבדתי כשומר במושב בית הלל שבאצבע הגליל" הוא משחזר בשיחה עם 'מידה', "עד שיום אחד הם הודיעו לי שבשל המחירים החדשים הם לא יכולים להמשיך להעסיק אותי". והסיבה ברורה: תושבי בית הלל התרגלו לשלם דמי שמירה בגובה 50 ש"ח בחודש עבור שני שומרים, וכאשר על פי הצו החדש המחיר קפץ ל-75 שקלים, העדיפו התושבים להסתדר בלי שמירה. "בניגוד למלונות ומקומות אחרים, המושב לא חייב בשמירה על פי חוק", מסביר שי, "אז הם החליטו לוותר עליה".

שי, בשנות ה-30 לחייו, מתפרנס מהכנסות בשכר מינימום מאז השחרור ולא מבין על מה המהומה: "כל הבכיינים האלה שייקחו אחריות וידאגו לעצמם. עברתי מנתניה לקריית שמונה, הצלחתי לחסוך ולקנות בית ואני חי טוב. כל אחד צריך לדעת מה הוא יכול להשיג בחיים ולהתנהל בהתאם". לדבריו, מעבר לחשש בפיטורין אישיים, העלאת השכר לא טובה לאף אחד "כל הסיפור הזה של העלאת שכר מינימום עושה רק בלאגן כי עם השכר גם כל מה שמסביב יעלה. ואם הכל יהיה יותר יקר אז מה עשינו בזה?"

באוקטובר האחרון חתם השר נפתלי בנט על "צו הרחבה" המחייב את כל המעסיקים במשק להתיישר לפי הסכמים שחתמה ההסתדרות עם חברות האבטחה, ולהעלות את שכרם של כל עובדי האבטחה (גם אלו שאינם מאוגדים ומיוצגים על ידי ההסתדרות) בסכום של 1,099 ש"ח, הכוללים העלאה בשכר עצמו, תשלומי פנסיה, קרן השתלמות ואפילו שי לחג. בנט בישר על כך בעמוד הפייסבוק שלו בחגיגיות רבה "חתמתי על הצו שיעלה 100,000 עובדי שמירה מעל לקו העוני. מאבטחים אלו עומדים בשבילנו בדלתות של מסעדות ובנינים, ולפעמים אנחנו אפילו לא שמים לב אליהם. עכשיו הם יזכו למה שמגיע להם".

אולם, לכלכלה כללים משלה, ועד מהרה החל להתברר כי השמחה מוקדמת: "מהצו של בנט נפגענו בשני מקומות: יישובים ובתי מלון", מספר ל'מידה' אחד ממנהלי חברות האבטחה בצפון,"כבר לא משתלם לנו לעבוד במחיר שהם רוצים". לדבריו, מתוך 110 העובדים שהוא מעסיק, ארבעה כבר פוטרו, ופיטורין נוספים צפויים בהמשך "אני מנסה להשאיר אותם בחברה. אבל ממש לא בטוח שאוכל" הוא מסביר.

"שכר העובד צריך לעלות. בכיף" הוא אומר. אבל בניגוד למגזר הציבורי, בו יש לממשלה לכאורה "כיס עמוק", במגזר הפרטי זה לא כל כך פשוט: "בסופו של דבר מאבטחים במוסדות פרטיים יפוטרו. הרי צריך להביא כסף לזה. מאיפה יביאו? המלון או המפעל מקבל גזירה שצריך לשלם יותר. אבל הוא צריך להביא את הכסף מאיפשהו".

העסקה כפויה

אך האבסורד הגדול מתברר כאשר מבינים שמעסיקים רבים לא יוכלו לצמצם את מספר השומרים אצלם. החוק מחייב העסקת שומרים במגוון רחב של מקומות, כמו מוסדות ציבור, בתי ספר, אוניברסיטאות, תחבורה ציבורית וגם בבתי מלון וקניונים. מכיוון שכך, לרבים מהמעסיקים במשק היום אין ברירה אלא לשלם את התעריפים המוגברים, ולנסות לקזז אותם באמצעות העלאת מחירים או קיצוצים במקומות אחרים.

"המהלך בנוי באופן חד משמעי על ההנחה שרוב העסקים מחוייבים להחזיק מאבטחים על פי חוק ולכן לא יהיו פיטורין רחבי היקף". מספר ל'מידה' פיני שיף, מנכ"ל הארגון הארצי של מפעלי השמירה ואבטחה בישראל, "כשאני ויו"ר ההסתדרות ניגשנו לגיבוש ההסכם הזה היה לנו ברור שלהסכם יהיו תוצאות לוואי, והיה לנו ברור שבמגזר הפרטי תתעורר התנגדות רבה. אבל אתה לא הולך לבטל הסכם מפני שאתה חושב שיהיו לקוחות שלא ישלמו את רכיבי ההסכם החדש. חתמנו על ההסכם ושר הכלכלה נתן לזה תוקף של צו הרחבה". ומכאן והלאה הכל פשוט: "העסקים פועלים תחת חוק רישוי עסקים, וכל מי שמחויב בהצבת אנשי אבטחה יצטרך לשלם את העלויות האלה, ואם הוא לא ישלם הוא יפעל בניגוד לחוק".

אחד הנפגעים העיקריים של העלאת שכר השומרים צפויים להיות בתי המלון, הנאלצים לספוג עלייה בהוצאות דווקא בתקופה של משבר תיירותי קשה. "בעקבות צוק איתן והמשבר הקשה ברוסיה, המלונות בישראל רשמו ירידה תלולה בתפוסה", מספרת רומי גורודיסקי, סמנכ"לית התאחדות המלונות. "מכיוון שכך נוקטים היום במלונות בצעדי התייעלות בכל שכבות המועסקים. אין תיירים ואין הכנסות אז יש התייעלות בכל המערכות האלה".

בשל המצב עדכנה המשטרה גם את תקני האבטחה, וכיום דרישות השמירה תלויות בתפוסה בפועל של המלון ולא במספר החדרים שבו, שהרי אם אין תיירים "על מה ישמרו? על המבנה?".

חברות האבטחה, שחששו מקיצוצים, דרשו מהמשטרה להותיר את התקנים הישנים על כנם, דבר המעורר את זעמם של המלונאים: "אם חברות האבטחה תופסות את עצמן כארגון שמטרתו להעסיק יותר עובדים ולהרוויח כעסק לכל דבר אז זה חבל מאוד", אומרת גורודיסקי. "האם תפיסת האבטחה נקבעת על פי האינטרסים הכלכליים של חברות השמירה, או שהיא נקבעת על פי הצרכים האמיתיים?".

"הירידה בתפוסה הרי פוגעת בגורמים נוספים מלבד חברות האבטחה", היא אומרת, "המלונות קונים גם פחות קוטג' כי יש פחות תיירים. אז חברת שטראוס תתקשר אלינו בדרישה שנמשיך לקנות?".

עד כמה תשפיע עליית המחירים על בתי המלון? מוקדם עוד לדעת. אך דבר אחד בטוח, משבר מתמשך בשוק הרווי בכל כך הרבה רגולציה ותקינה, עשוי להיות הרסני. "אנחנו בעד השכר ההוגן, אנחנו לא מתנגדים", מסבירה גורודיסקי, "אבל יחד עם זאת אנחנו צריכים לשמור את האינטרסים שלנו. יש אצלנו עודף רגולציה באבטחה, בכשרות, בתקני משרד הבריאות וכן הלאה. הורדת הרגולציה והורדת המחירים היא אינטרס של כולנו".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

18 תגובות למאמר

  1. וואלה. הגיוני. אז ששכר המנכלי"ם ימשיך להיות שערורייתי, ושהמאבטחים יעבדו כמו חמורים ויצטרכו השלמת הכנסה ועמותות סיוע, כדי שלא יפטרו אותם לגמרי.. מן היגיון שכזה

  2. עקיבא יקירי, עם כל הכבוד לניתוח הכלכלי המעמיק שמוצג כאן, שכר מינימום (בזה בעצם מדובר) גבוה יותר לא אמור להעלות מחירים. מדובר בחלוקה שונה של אותם סכומים של כסף – סך הכסף במשק לא משתנה, ולכן האינפלציה לא אמורה לעלות. זה כמובן עוד יותר נכון אם הטענה שאנשים יפוטרו היא נכונה – במקרה כזה זה יוביל אפילו להורדת מחירים. ואין גם שום עדות אמפירית אמינה לכך שהעלאת שכר מינימום מביאה למיתון או לפיטורים המוניים של בעלי שכר מינימום..

    1. עודד כתב "אין גם שום עדות אמפירית אמינה לכך שהעלאת שכר מינימום מביאה למיתון או לפיטורים המוניים של בעלי שכר מינימום"
      זה פשוט לא נכון. יש עדויות אמפיריות שעליה בשכר המינימום מעלה את האבטלה בקרב חסרי השכלה תיכונית.
      ברור שעל האבטלה הכללית ההשפעה זניחה, אבל על אבטלת חסרי השכלה ההשפעה עצומה.
      רוצים להגן על החלשים ופוגעים בחלשים ביותר.

    2. סך הכסף במשק לא משתנה " באמת ? טוב לדעת. ישראל באמת לא השתנתה הרבה מאז ימיה כמדינה סוציאליסטית מפגרת שענף היצוא העיקרי שלה היה תפוזים. כנראה שהפקציה הזאת שנקראת כלכלה לא באמת עובדת. גם אנטיביוטיקה לא באמת עובדת וגם לא מנוע הסילון – אין עדות "אמפירית" לכך

    3. יש מאמרים יותר רציניים ואין לי כרגע את הקישורים בשלוף.
      מה שמצאתי בשלוף:
      https://www.youtube.com/watch?v=M2B-wpEj-9k
      הדיון על שכר מינימום התחיל אחרי דקה וחצי.
      ההרצאה כולה מדברת על פיקוח מחירים ששכר מינימום הוא רק דוגמא אחת שלה.
      בשורה התחתונה – פיקוח על המחירים גורר או עושק או מחסור.
      במקרה של שכר מינימום גבוהה מדי מחסור במקומות עבודה.

  3. גם לפה הגיע מגיבים עם מין הגיון סוציאליסטי שכזה.

    "וואלה. הגיוני. אז שכר המנכלים ימשיך להיות שערורייתי" – מה יפריע לך יותר, שהמנכלים יקבלו אותו דבר או אפילו יותר או שלאנשים לא תהיה עבודה וישאר עניים (אבסולוטית לא יחסית)? אם אתה בוחר בראשון אתה מונע מקנאה ולא הגיון.
    "סך כל הכסף במשק לא משתנה" – לא נכון, לך תלמד איך העולם עובד לפני שאתה מגיב, כל שאר ה"מסקנות" שלך שוות כמו ההנחה הזאת.

  4. קשקוש במיץ !

    הכתבה מביאה כראיה סיפור של שומר בודד ביישוב קטן – שפוטר כי חברי היישוב ״יכולים להסתדר בלי שומר״.
    לעומתו יש אלפים שמועסקים בתנאי עבדות בידי חברות קבלנות ובמוסדות גדולים ורווחיים: הייטק, קניונים, אוניברסיטאות (עקיבא בעצמו כתב).

    הם לא יפוטרו, וניתן להרשות לשלם להם ״מתנה לחג״ !
    ובאופן כללי עדיף שנהיה חברה עם אבטלה מאשר חברה עם עבדות.

    קשקוש גדול, שנושאו האמיתי הוא ניגוח פוליטי.

  5. עקיבה, לפי הכתבה, ישנם בחברה הזו פיטורים ברמה של מעט פחות מ4%, ומצד שני יש עליה בשכר של בערך 20-25% לשאר השומרים.

    לטעמי, זה מהלך נכון (למרות שאני לא תומך בהעלאת שכר המינימום) מכיוון כמו שצויין עדיין ישנם הרבה מוסדות שמחוייבים לאבטחה.

    לצערנו, כמה אנשים יאבדו את עבודתם, ואולי זה יגרור עלית מחירים קטנה, אבל זו דרכה של הכלכלה המודרנית, ואי אפשר להליחם בזה, כמו שלא ניתן היה להילחם במהפחה התעשיתית שלקחה עבודות ממליוני אנשים ברחבי העולם לטובת מכונות שעושות את העבודה ביעילות רבה יותר ובמחיר זול יותר.
    בסופו של יום, זה מקדם אותנו כחברה, וגם ה4% שפוטרו, בחברה איתנה יוכלו למצוא עבודה אחרת.

    1. אין לנו נתונים לגבי פיטורין בכל שוק האבטחה. אבל נראה לי שפספסת את העיקר: אם יש מעט פיטורין זה בגלל שהכל תלוי בחוק שמחייב שמירה. זה מעגל סגור ומפוקח, ובסופו של יום זה יהיה על חשבון הציבור – או בעליית מחירים או בהזרמת תקציבי ממשלה למוסדות ממשלתיים שהוצאותיהם יעלו.

  6. העסק יכול להרויח מהשומר
    כי הוא נותן הרגשה
    שלעסק איכפת מהלקוח
    השומר צריך להיות לבוש במדים נאים
    חמוש בנשק חם
    צעיר ומיומן
    כמו כן הוא יוכל לסייע מעט לעסק
    בסגירת העסק למשל ובמטלות קלות
    כדי שהעסק ירגיש שהוא חלק ממשי ממנו
    ולא רק נטל אבטחה

  7. לדעתי השומר צריך להיות
    חלק מהעסק
    מבלי קשר למצב בטחוני
    אלא כחלק מהעסק
    כאיש הביטחון
    שיכול לסייע בבעיות על לקוח בעייתי וכדומה
    על השומר
    להיות צעיר חסון חמוש ואינטלגנטי

  8. עקיבא, בכותרת אתה מבטיח משהו כללי, אבל הבאת מספר דוגמאות בלבד. חבל שאין מספרים:

    חשוב לדעת כמה פוטרו, עד שיעור מסוים זה עדיין מהלך כדאי עבור הכלל. לגבי העלאת מחירים בעקבות הרגולציה – מובן שזה טיעון נכון, אבל גם כאן הכמות חשובה. גם אתה לא תסכים שיהיו פה עובדים שישנים בעמדות בסגנון סין, ואף אחד לא רוצה להביא לסגירה מסיבית של מקומות עבודה, או לקפיצה במחירים לצרכן. צריך למצוא משהו נכון באמצע.

    בכל אופן – טוב שיש מי שמשמיע דעה שונה מהקונצנזוס, כי בצד השני לא מפסיקים לפמפם את העלאת שכר מינימום בתור ערך עליון.

    1. אני לא מסכים למסגרת הטיעון: אנחנו לא אמורים לתכנן את הדברים האלה. במסגרת משא ומתן בין שני צדדים חופשיים יגיעו לתוצאות הרבה יותר טובות מאשר במטריקס הרגולטיבי הנוכחי

  9. עקיבא, הכותרת מבטיחה, אבל חסרים מספרים. הרי הכל הוא עניין כמותי – כמות קטנה של מפוטרים היא קרבן שניתן לסבול תמורת הטבה משמעותית לכל היתר. גם עליה קלה במחירים היא קרבן ראוי. הכל תלוי בכמות. בוא לא נשכח גם שכסף שהולך לשומרים הולך להוצאות יומיומיות, וחוזרות למשק.

    לגבי המלונות, אני תמה: אם המצב כה הורע עבורם בשנה האחרונה, היינו צריכים לראות הורדת מחירים, או סגירת מלונות. האם יש תופעה כזו?

  10. לא חושב שהעלת השכר מ 23.18 ל-25.5ש״ח לשעה צריכה להביא לירידה רצינית בתחום השמירה ,כאשר העלו את השכר יותר קשה למצוא עבודה עקב כניסת עובדים חדשים, מה שיעזור זה שיעלו את שכר המינימום ביתר תחומי העבודה במשק

    1. גם אני לא חשבתי, אבל מתברר ש-25 ש"ח לחודש נחשב הרבה אצל התושבים בבית הלל. ממזרים שכמותם

    2. לבועז: אז אתה רוצה שהממשלה תצמיד אקדח לרקה של המנהל שלך ותאמר לו: שלם לו 25 שח לשעה או שאני יורה?
      זו לא אלימות בעיניך? זו לו גניבה?
      מדהים בעיניי כמה אנשים הם בלתי מוסריים!
      דבר נוסף: אתה מכיר בחוק הכלכלי שמחיר עולה גורם לדרישה נמוכה יותר. אבל בכל זאת אתה רוצה שהממשלה תכפה על הכלכלה את "החוקים" שלה. אתה באמת חושב שלממשלה יש כוח? השוק או הכלכלה הם *עצומים*! לידם, הממשלה היא נמלה חלשה.
      הלוואי ויכולת להשפיע רק על עצמך, הייתי לועג לך בשמחה עם טיפשותך. הבעיה היא שאתה משפיע גם עליי עם האלימות והרוע שלך.
      למרות כל הרוע שהצגת, אני רק אאחל לך לשאת בתוצאות של דעותיך!