קרב מוצב נחל עוז – הסיפור האמיתי

ידידיה זמורה ויהודה דוכן ישבו לשיחה עם אורנה ישר על הקרב במוצב נחל עוז בשבעה באוקטובר, ועל חלקם של לוחמי גדוד 13 שסולף

יוחאי דוכן ז"ל במוצב נחל עוז, חמישה ימים לפני הטבח. צילום: נדב אלבו

סרט התעודה "חיילות של אף אחד" ששודר ב"כאן 11" שיצרה הבמאית נועה אהרוני מעלה טענות קשות מאוד לגבי מה שהתחולל בחמ"ל בו שהו התצפיתניות במוצב נחל עוז בטבח הנורא בשבת שמחת תורה. סגן יוחאי דוכן הי"ד נפל בקרב מוצב באותו היום הנורא לאחר שהגן בגופו, בין היתר, על התצפיתניות בחמ"ל.

אחיו, יהודה דוכן, וחברו ידידיה זמורה אספו עדויות רבות מלוחמים שלחמו שעות ארוכות במוצב והתארחו בפודקאסט "זווית ישרה" של אורנה ישר כדי לספר מה אירע.

ידידיה זמורה: "ידעתי שיש פה איזשהו סיפור גבורה לפני שבכלל שמעתי. כמובן, שצדקתי… כשאני שומע ורואה את כל הדברים שאומרים עליו ועל החברים שלו, אני מרגיש שמחללים גם את הגבורה וגם את מי שהוא… הבן אדם נתן את החיים שלו פשוטו כמשמעו. לא יכול להיות שאנחנו נשתוק כשאנחנו רואים את הדבר הזה".

יהודה וידידיה מתארים את השעות בהן נלחמו לוחמי גדוד 13 בגולני במוצב נחל עוז, כולל סיפור הגבורה של לוחמי הנמר (נגמ"ש מרכבה), חיסלו מחבלים רבים, עצרו מחבלים מלהגיע לישובים אחרים, נלחמו גם כאשר היו פצועים ונותרו ללא נשק אך יותר מכל, לאור הטענות שנשמעות בסרט התעודה, הגנו על התצפיתניות בחמ"ל כך שאף מחבל לא נכנס אליו.

יהודה דוכן: "עיקר המידע שלנו מגיע מאנשים שהיו שם ונלחמו, רוב המידע מנמרוד עצמו (הקצין ששרד – א.י.) שנמצא איתם עד שהחמ"ל הוצת".

ידידיה זמורה: "יש לנו שאלות קשות מאוד לפיקוד הבכיר… הבנות לא היו לבד. היו שם לוחמים ששמרו עליהם. יוחאי, נמרוד, איתי רון ואברהם חרובה היו שם לבד. אף אחד לא עזר להם. אף אחד לא שמר עליהם… הם הגנו על הבנות בצורה מושלמת… מי שהצליח להינצל – הצליח להינצל בזכותם".

יהודה דוכן ששכל כאמור את אחיו יוחאי הי"ד וגם את אביו אלכסנדר יהונתן דוכן הי"ד בפיגוע בציר המתפללים בחברון בשנת 2002 מבקש להבהיר: "אני משתתף בצערן של כל המשפחות. אנחנו חווים את אותו גורל משותף. הביקורת צריכה להיות מופנית כלפי הדרגים הבכירים של הצבא… אף לוחם לא אמור לעמוד מול סיטואציה כזו. הם היו נחותים מבחינה מספרית, מבחינת אמל"ח והאלמנט הכי קריטי – אלמנט ההפתעה".

הריאיון המלא נמצא בערוץ ״זווית ישרה״ ביוטיוב – מוזמנים להירשם חינם כעוקבים ולתמוך בפודקאסט שמבקש לתת במה אישית בדרך ייחודית ומרעננת בתקשורת הישראלית

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 תגובות למאמר

  1. בד"כ יש צורך בגבורה כדי לפצות על מחדל. היו הרבה מחדלים של הקצונה הבכירה
    החל מחוסר התראה מינימלית למוצבים להתכונן לקרב הגנה, תכנון לקוי של המוצבים, כך שהם ללא נשק בינוני וכבד, הכנה לא נאותה של התצפיתניות שתהיינה מיומנות בשימוש בנשק, הוצאת יותר מידי חיילים לחופשה, ועוד הרבה פעולות צבאיות פשוטות למדי שהיו מפחיתות מאוד הסיכון ללוחמים.

    1. איל אני יודעת שבאותו חמל שרוני היתה היה גם הנכד שלי עידן בלוי הקשרג ,כולם גיבורים שחרפו נפשם
      אני מלינה על כך שמזכירים שמות של לוחמים שיזכירו גם את שמו של עידן

    2. איל אני יודעת שבאותו חמל שרוני היתה היה גם הנכד שלי עידן בלוי הקשרג ,כולם גיבורים שחרפו נפשם
      אני מלינה על כך שמזכירים שמות של לוחמים שיזכירו גם את שמו של עידן, בתוכנית הראשונה
      שהיתה על נחל עוז בסוף היתה תמונה של כל ה-15 אז לצערינו הם נפלו באותו חמל רוני ועידן

  2. מדהים, נפיץ כמה שיותר! מדהימים, תמיד האמנתי בצבא שלנו, בחיילים שלנו, תודה🙏

    1. החיילים שנלחמו עד נשמתם האחרונה גיבורים תהיה מנוחתם עדן
      האחריות למה שקרה ביום הארור הזה באחריות ראש אמ"ן וכל חבריו שהיו בחופשה והתעלמו מכל ההתראות הכל על הראש שלהם בושה וחרפה השם ישמור את כל חיילנו שנלחמים ועומדים על המשמר בחירוף נפש ושכל החטופים יחזרו ביחד עם כל החילים לשלום אמן והגיע הזמן שהתקשורת תסתום קצת ושנחזור להיות מאוחדים לא צריך עוד מ
      כה כדי להיות מאוחדים שבת שלום עם ישראל חי

    2. למה לא הפעילו רואה-יורה בשעה 06:31? למה הפעילו רק ב- 06:42? דקות גורליות

  3. מציע להפסיק ולקרוא למקום " מוצב", זה היה מחנה נחל עוז עם " מיגונית" שהיא מקלט למקרה של ירי רקטות מעזה. מוצב ,זהו אתר מבוצר שבנוי להגן על סביבתו ועל לוחמיו….

    1. אני מבקש להגיב בזאת: מעולם לא נאמרה טענה אחת על ארבעת החיילים הקדושים והטהורים הללו לרבות הפקרה וטענה כזו או אחרת וזה שקר מוחלט .
      ההיפך הוא הנכון , מעל לכל במה אנו חוזרים ומשבחים את ארבעתם ואת הלחימה ההירואית שבה השתתפו .
      צר לי מאוד שעיתונאית יושבת כותבת לפני תחקיר שהיא עצמה אמורה לבצע .
      אני עצמי משתתף בצער שאר המשפחות וגורלינו התאחד באירוע דמים זה .
      אכתוב שוב – בוצעה לחימה הירואית של כל החיילים שהגנו על החמל עד שגם להם נגמרו הכדורים , ל ערינו הרב .
      איל אשל , ואני אבא של רוני אשל , תצפיתנית בחמל נחל עוז שנספתה באש שאחזה בחמל יחד עם שאר הבנות הקדושות .

    2. בין כל השמות המוזכרים פה חסר השם של הקשרג סרן עידן בלוי שהיה בחמל יחד עם ה-13 תצפיתניות ועוד חיל שדניאל שמו שהיו בחמל השרוף ,למה אנחנו צריכים בכל מדיה אפשרית להלחם שהשם שלו יופיע ,לא רק התצפתניות נלחמו ונפלו המערכה הזאת

  4. אם אפשר שתעלו את הפודקאסט לספוטיפיי?
    תודה על הכל!

  5. יהודה היקר
    טוב שהבאת את גבורתם של הלוחמים ובראשם יוחאי
    זה עושה תיקון לתוכניות שמקרינים על התצפתניות שהיו לבדן
    ולא כך היה והשמיטו את לחימתם וגבורתם של הלוחמים
    יש מקום לעשות תוכנית מתקנת שמציגה את כל התמונה כולה כולל אחריות המפקדים

    1. צודק היה שם קשרג אחד סרן עידן בלוי ,גם אני דורשת בכל תוקף שידברו גם על החיילים
      כל הסמן מדברים רק על התצפתניות ,כבוגן במרומו מונח אבל שם גם חיילים שקיפחו את חייהם בתוך החמל השרוף
      זה מאוד פוגע במשפחות

  6. מעוחם לא היה לנו צל של ספק על גבורתם וחירוף נפשם של כל הלוחמים שנלחמו ונלחמים למען עם ישראל. בטח שלא ביחד לחיילי גולני שידוע שהם מורעלים ואריות ויעשו הכל כדי להגן. הכשלים היו אל ורק למעלה. בשטח החיילים היו מעל ומעבר לכל דמיון. נשבר הלב על מה שהיו צריכים לראות ולעבור, ילדים בני 19-20 שהתמודדו עם גיהנום עלי אדמות.

  7. משהו שעלול להישמע קטנוני אבל,
    האם ברור לכם שאם לתצפיתניות היה נשק אישי (בתקופתי בצבא היה בפקודות שכול חייל או חיילת שמשרתים קבוע על הגבול חייב בנשק אישי) אז לכול הפחות ללוחמים הייתה עוד תחמושת. כן, זה סופר קטנוני אבל זה מראה על התפיסה, חיילים שמשרתים קבוע 100 מטר מהאויב, ללא נשק אישי.
    לוחמים יוצאים הביתה ללא נשק אם הם בקורס, מילואימניקים יוצאים ללא נשק, לוחמי מג"ב מפקידים את אקדח השרות כשהם יוצאים הביתה ועוד ועוד..

    1. מסכימה עם גד בן סימון. הפשע הוא כפול: ראשית שלא התייחסו למידע שהזרימו החיילות האמיצות. שנית: שךא הודרכו ולא צוידו בנשק כמו מקלעים ורימונים במוצב כה מסוכן.