רוזין: פרסום המצע שקרא לאזרוח מסתננים – טעות אנוש

ח"כ ממרצ לא פוסלת את האפשרות שרוב המסתננים יוכרו כפליטים, ולא מבינה את מקטרגיה: "איבדנו את החמלה, את הלב היהודי? רק ליהודים מתייחסים?"

חברת הכנסת של מרצ ויו"ר ועדת העובדים הזרים מודה כי המצב בדרום ת"א "בלתי נסבל", אך לא פוסלת שרוב המסתננים יוכרו כפליטים • על הטענות לגבי מעורבות גדולה של אריתראים וסודנים בתקיפות מיניות: "תפיסה מיושנת" • רוזין קוראת לפרק את משטרת ההגירה ולא מבינה את מקטרגיה: "איבדנו את החמלה, את הלב היהודי? רק ליהודים מתייחסים?"

מאמינה כי עבודה היא הפתרון עבור מסתננים
מאמינה כי עבודה היא הפתרון; מיכל רוזין, צילום: פלאש90

ח"כ מיכל רוזין ממרצ, בגרסה הראשונה של מצע מרצ מלפני יומיים קראתם לאזרח בשלבים את כל המסתננים מאריתראה ודרום סודן שהגיעו לישראל. כעבור יום, המצע שונה, ולפתע שורות האזרוח נמחקו. מה השתנה באותן 24 שעות?

"זו היתה טעות אנוש. אנחנו עובדים עם צוותים גדולים שמנסחים מצעים בכל מיני תחומים. היה נוסח שלא אישרתי, ושלא מדבר בשם מרצ, ומשום מה הוא עלה לאוויר. מיד כשראיתי את זה, התרעמתי על הדברים ואני שמחה שהוא שונה למצע הנוכחי".

אז מרצ לא תומכת באזרוח מלא של מסתננים?

"ממש לא. אנחנו מדברים על תושבות חברתית, עד שמבקשי המקלט יוכלו לחזור בשלום למדינותיהם".

זה נשמע מעורפל.

"ממש לא. יש קריטריונים ברורים של האו"ם, ועל פיהם 80-70 אחוז ממבקשי המקלט האריתראים באירופה הוכרו כפליטים. אנחנו גם צריכים לפעול לפי הקריטריונים של האו"ם".

אז לתפיסתך, לפחות 70 אחוז מהמסתננים בישראל צריכים להיות מוכרים כפליטים?

"ייתכן שכן. כשאהיה שרת הפנים אשמח לבדוק דברים לעומקם, כרגע אני לא יכולה לדעת".

אז למעשה אין הבדל משמעותי בין מה שאת אומרת עכשיו למצע המקורי של מרצ שקרא לאזרח את המסתננים.

"לא, אני נגד אזרוח, ואני גם לא יודעת אם האריתראים שפה הם כמו האריתראים באירופה. מה שבטוח, מדובר על יותר מארבעה מקרים בודדים בהם מבקשי מקלט הוכרו כפליטים בישראל".

אתם קוראים להעניק מעמד קבע לילדי עובדים זרים. זה אזרוח בדלת האחורית.

"זה לא מתייחס למבקשי מקלט, כמו האריתראים או הסודנים, אלא לאלו שבאו לישראל לעבוד, כמו פיליפינים, תאילנדים ואחרים. זו הגדרה שונה. אין סיבה שילדים שנולדו כאן, מדברים עברית וגם רוצים ללכת לצבא יגורשו מכאן".

בפועל, אריתראים וסודנים עובדים פה. צריך רק לעשות תיקון בחוק, וגם הם יהפכו ל'עובדים זרים'. השלב הבא שהם יולידו ילדים ויוכלו לקבל מעמד קבע.

"לא, הם לא נחשבים לעובדים זרים, ואנחנו גם לא רוצים שהם ייחשבו לעובדים זרים. עובדה שאת העובדים הזרים מדינת ישראל יכולה לגרש ואת מבקשי המקלט מסודן ואריתראה היא לא יכולה, כי לפי הגדרות האו"ם, נשקפת סכנה לחייהם בארצות מוצאם".

ומה לגבי העברתם למדינה שלישית?

"אנחנו לא מתנגדים, אבל הבעיה שההסכם לא נחשף, ולא נאמר כיצד ישראל דואגת שהעוזבים לא ימצאו עצמם בכלא של אותה מדינה שלישית או שהיא תדרוש מהם לחזור למדינת המוצא, כפי שכבר קרה לא אחת".

אתם גם קוראים לפרק את משטרת ההגירה, ובכך מפחיתים את ההרתעה נגד המסתננים.

"אין סיבה שיתקיים משטור מיוחד רק נגד מבקשי המקלט מאפריקה".

בסוף הכל מתנקז לנאצים; הפגנה נגד מתקן חולות. צילום: תומר נויברג, פלאש90
בסוף הכל מתנקז לנאצים; הפגנה נגד מתקן חולות. צילום: תומר נויברג, פלאש90

הפתרון: עבודה

את קוראת לשחרר את מבקשי המקלט מחולות, לפרק את משטרת ההגירה ולמעשה להעניק להם את כל התנאים שלא ירצו לעזוב לעולם. מה ישראלי תושב דרום ת"א אמור להרגיש?

"זו חוכמה קטנה להסתית ציבור אחד נגד השני. לומר 'נגרש אותם' בלי שאפשר באמת לגרש. לשים אנשים בחולות זה לא רק לא מידתי ולא דמוקרטי, אלא גם לא פתרת כלום בדרום תל-אביב. מצבה הרעוע של דרום תל-אביב לא התחיל עם הסודנים והאריתראים, אלא הרבה קודם, בהנצחת העוני עם שתי תחנות מרכזיות שהוקמו בה, ונרקומנים וזונות שמסתובבים בה. אין ספק שכעת המצב הפך לגרוע יותר, אבל שיקום דרום ת"א זה פרויקט לאומי שמתקן חולות הוא לא הפתרון שלו".

את בעד פיזור המסתננים ברחבי הארץ?

"כן. 45 אלף מבקשי מקלט על תשעה מיליון איש זה אפשרי. עובדה שבירושלים יש קהילה של אפריקאים ואתה לא שומע שם על בעיות. אם יהיה גן ילדים ומרפאה במקום אחר, לא כולם יישבו בדרום ת"א. בחודש וחצי האחרונים נפטרו 3 תינוקות של מבקשי מקלט במחסנים שהם מתגוררים בהם. זה לא על המצפון שלנו? איבדנו את החמלה? את הלב היהודי? מה קרה? רק ליהודים מתייחסים?".

מה עם 'עניי עירך קודמים', תפקידנו לדאוג לכל הנדכאים והמסכנים של העולם?

"אני לא דואגת לכל העולם, אלא רק למי שפה".

ואם תהפכי את ישראל לאטרקטיבית בעינם, הם ימשיכו להגיע, ואז כבר לא תוכלי לגרשם.

"מאז שהוקמה הגדר, שמרצ וגם אני תמכנו בה, לא נכנסו לפה מבקשי מקלט. אני לא מקבלת את ההפחדות שאם נהיה קלים או ניתן תושבות חברתית יגיעו לפה מיליונים מאפריקה. בניגוד למשמיצים שלא מכירים את העובדות, אני מקשיבה ומרגישה את השטח, ויודעת שאפשר לפתור את הבעיה"

איך?

"צריך לאפשר להם לעבוד במקומות שמשוועים לידיים עובדות כמו מלונות באילת, ענפי חקלאות בצפון ובדרום; ובבניין. כך הם ישלמו מסים, יפוזרו ברחבי הארץ, לא יהיו להם חובות אבודים לאיכילוב והם ייהנו משירותי רווחה, בריאות וחינוך, עד שיתברר מעמדם או יוכלו לחזור לארץ מוצאם. אבל במקום לנהוג בשכל ישר, מלבים אווירה של גזענות והסתה כדי לגרוף רווחים פוליטיים".

את רומזת שהממשלה רוצה להותיר את המצב הקיים?

"הממשלה יודעת לצעוק על השחורים שהורסים הכל, וגם קל לכעוס על ארגוני ונבחרי השמאל ולומר שהמצב הנוכחי הוא בגללם, אבל התמונה הפוכה. לממשלה יש אינטרס להשתמש בתושבי דרום ת"א כדי לקרוא לסילוק מבקשי המקלט".

"דורשת ממבקשי המקלט פיקוח עצמי"

שפי פז, אחת מהפעילות המרכזיות של תושבי שכונות דרום ת"א, טענה נגדך כי בתור מנכ"לית המרכז לנפגעות תקיפה מינית לשעבר, את מתעלמת מהעוצר המגדרי בו מצויות נשות דרום תל-אביב.

"אפשר לומר שמי שפוגע מינית זה רק סודנים ואתריתראים, אבל זו תפיסה מיושנת. קל לזהות תקיפה מינית עם אדם זר ושחור, למרות שרק חמישה אחוזים ממקרי האונס מתרחשים ברחוב, כשהרוב המוחלט מהמקרים מבוצעים בידי בני משפחה. אבל אני לא מתכחשת לעובדה שהמצב בדרום ת"א בלתי-נסבל, ואין ספק שהעלייה המשמעותית של גברים רווקים שמגיעים לבדם באזור בו מסתובבות נשים רבות, גם מהקהילה האפריקנית וכמובן מזו הישראלית, מייצרת קושי. פעלתי מול הקהילה בדרישה לפיקוח עצמי, ואני לא אומרת שהמצב מושלם, אבל הוא פתיר".

מרצ תהיה בכנסת הבאה?

"כן, בתקופה המקבילה לפני הבחירות האחרונות היינו עם 3 מנדטים וקיבלנו בסוף 6. מקווה שזה ישוב".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

22 תגובות למאמר

  1. צריך פשוט לתת למרצ לדבר ולדבר. הם עושים עבודת קודש בהסברה לימין.

  2. תודה על הראיון. לטעמי יש כאן החמצה, כי לא שאלת את שאלת השאלות: האם מר״צ קוראת לייבוא סיטונאי של מצביעי שמאל לא-מתון, בדומה לנעשה בצרפת/ארה״ב/בריטניה וכו׳.

    התשובה די קלה (״כן״), מעניינת יותר היא ההתייחסות של מר״צ לכך ובאופן כללי העלאת הנושא הזה לדיון ציבורי.

  3. הנוסח הראשון היה פשוט החלקה פרוידיאנית. אף אחד במר"ץ לא חושב לאזרח את המסתננים.

  4. כן, רק ליהודים מתייחסים. כי אם אין אנחנו לנו (ואין) מי ידאג לנו? אנחנו מדינה קטנה פיצפונת אין לנו מקום ויכולת לדאוג לכל העולם. כל המסתננים הללו הגיעו ממדינות הרבה הרבה יותר גדולות ממדינת ישראל. כל אדם צריך להאבק במקומו. שגברת רוזין תסע לעזור להם במדינתם. לא אתנגד שגם מדינת ישראל תתרום את עזרתה על פי יכולתה.

  5. יש להציע לכל מדינה בעולם
    לקלוט כמות של מסתננים תוך מתן תמורה נדיבה
    בעולם יש 140 מדינות
    חלקם זקוקות לסיוע ולישראל יש מה לתת לכל מדינה
    המסתננים יכולים להיות מועברים לכל העולם ולאוו דווקא לאפריקה
    למזרח אסיה לדרום אמריקה וכדומה
    אולי לרשות הפלסטינית וכדומה
    כל מדינה תיקח מעט והסיפור נגמר.

  6. הם רוצים להרבות את הזרים במדינה כדי להגדיל את בוחריהם בשמאל. הם יודעים שאין להם סיכוי לעלות לשלטון .

  7. החזון של מרצ הוא הפיכת המדינה היהודית למדינת כל אזרחיה ומסתנניה ע"י אזרוח כמה שיותר זרים והפיכת הרוב היהודי למיעוט במדינתו.

  8. משחקים בכם. מי הביא את המצב בדרום ת"א למה שהוא?? ממשלת הימין הביאה אוטובוסים על אוטובוסים של אפריקאים לשם, בלי אישורי עבודה או שום אישור שהוא, וזאת למה? כי הם רוצים ליבוא עובדים זרים כדי שלקבלני כח האדם יהיה אלף דולר לראש!. זה כל הסיפור. ממשלה ימנית מקבלת כסף וגורמת לאזרחים קשי היום סבל במכוון, מורידה את כל השכר מטה, יוצרת שכבה של עבדים ואזרחים במצוקה, כדי שיהיה שעיר לעזאזל, ואתם כעדר עונים אמן. בבקשה לפרסם את התגובה, חשוב להבין את המציאות ולא לצנזר.

    1. זה אולי נכון אבך לא קשור למצע של מר"צ והשמאל

    2. תפסיק להתחזות לשמאל. על עמותת "שתיל" האהובה עליך, כי היא זרוע לחיסול ישראל ולא "שמאל", סבורים שהיא פועלת לפי הנחיות ומימון קרן פורד לדרדור מעמד העובד בישראל במטרה להחליש את ישראל באמצעות התמוטטות העובדים. צבוע! כול מה שישראל עושה למען המהגרים הללו ע"ח אזרחי ישראל, עקב לחץ גורמים אפלים כמו אהוביך (ישראל יכולה ורוצה לעזור לאפריקנים במולדתם), הופך אצלכם לעוד נימוק נגד ישראל. למה אינך עובר למדינה נאורה יותר? צבוע.

    3. ונניח שזה נכון (*) מה עניין היסטוריה לצורך לפתור את המצב כפי שהוא כיום? זה כמו האמירה "אל תיתן לעובדות לבלבל אותך".

      * להזכירך שחוקי ההגירה וההסתננות שונו מספר פעמים, חלקם במחטף וחלקם בפועל ע"י מאות עתירות לבתי משפט. כל זה תוצרים של… הכל מתועד ברשת.

  9. מה אכפת לאשכנזים צפונבנים שיהיו פה מסתננים וערבים, הרי הם גרים באזורים נפרדים משלהם, נורא נוח להיות הומינסט כשאתה גר בכפר שמריהו…

  10. השמאל נותר בגדר שמאל וחיים בגדר אשליה מכונים למכור את מדינה בכל סטואציה ואת אזרחים לטובת אהבת נפשם

  11. תפיסה מיושנת… אהה.
    גם בבלעין, השתקת מקרי האונס היה בגלל יישון תפיסתי.

    הם קולטים כמה הם נשמעים כמו מיניסטריון האמת מ 1984?!

  12. מעניין שתושבי דרום תל אביב לא מעניינים את הגב' רוזין
    ממרום מושבה.
    ולהגיד שאנשים אחרים עובדים על המצע והיא לא אישרה
    נשמע לא פחות מתירוץ של ילדה בכיתה ג' שנתפסה עם היד בצנצנת העוגיות

  13. מדוע אף אחת ממפלגות המיינסטרים, כולל הליכוד של מירי רגב המהוללת, לא יוצאת בגלוי נגד הסטטוס-קוו ביחס למסתננים? למה משאירים את העבודה השחורה לדרגי הביניים של מערכת הבטחון ולאינרציה משפטית? את מרצ אני מבין, אותם אין מה להאשים, אבל למה גם המרכז והימין נאלמים דום?

  14. דבר אחד אני לא מצליח לשמוע בצורה מסודרת ממפלגות הימין בהקשר הזה – מעבר לשאלה של סגירת המעבר ומניעת הצפה של ישראל במסתננים, דבר שהוא הכרחי מאלף סיבות שונות, יש לנו מצב נתון של כמות לא ענקית של לא-יהודים, אבל מלאי מוטיבציה ליצור חיים איכותיים, שנמצאים בלימבו אינסופי. למה לא למצוא פתרונות הומניים ולשלב אותם בחברה? כל עוד מדובר בקבוצה מוגבלת, אין שום בעיה לקלוט אותם. לו אני פוליטיקאי ימני, הייתי נותן אותם לחבורת מר״צ על מגש
    ומאתגר אותם למצוא פתרון אלגנטי. כולם מרוויחים.

    ושוב – לא לבלבל את זה עם מסתננים חדשים – אלה צריכים לעוף בחזרה לארצותיהם כמו טיל

    1. צבוע. אתה רוצה לנקוט בשיטת השלבים של בורגיבה-ערפת: לאזרח את המהגרים בחלקים. רק אל תספר שאתה שמאל. המותג 'שמאל' משמש אותך כמסכה.

  15. שאלות למיכל רוזין
    1. "עד שמבקשי המקלט יוכלו לחזור בשלום למדינותיהם" –
    הבה נניח שמבקשי המקלט לא יוכלו לחזור בשלום למדינותיהם ב 10 השנים הקרובות וגם לא יקבלו בישראל מעמד של קבע ולאור הנתון הלא רשמי שלפחות 80% מהם גברים רווקים –
    האם תפעלי לאפשר איחוד משפחות וכניסה של אלפי נשים אריתראיות וסודניות, כמחווה להכרה בחשיבות התא המשפחתי? (כפי שמנוסח בסעיף 10, של "עקרונות מנחים להגנה על פליטים ומבקשי מקלט במדינת ישראל" – האגודה לזכויות האזרח).
    2. מהם הפרמטרים לפיהם את חוזרת ויותר מרומזת כי תושבי דרום ת-א הם נוחים להסתה? האם זה אינו תוצר של "תפיסה מיושנת" שלך? האם אינך מבלבלת בין אנטגוניזם מוצדק ומבוסס כלפי המסתננים שמעכירים את חיינו מזה שנים, לבין המינוח השדוף "הסתה" – שנועד לקעקע את הלגיטימיות של תחושות המצוקה של תושבי דרום ת-א, שכן! כן! וכן! מקורן בדפוסי ההתנהגות הבלתי נסבלים שיובאו לכאן ע"י המסתננים מאפריקה?
    3. "נשקפת להם סכנה לחייהם בארצות מוצאם" –
    הידעת כי רשויות ההגירה של נורווגיה גילו שברגע שהאריתראים מקבלים מעמד ומסמכים על רקע היותם נרדפים בארצם, הם נוסעים לביקורי מולדת במדינת המוצא, בה הם כביכול נרדפים? הידעת שנורווגיה אסרה עליהם לנסוע לאתיופיה ולסודן – שם הם מוציאים דרכון אריתראי ואסרה עליהם לנסוע לאריתראה?
    4. האם את בעד להפוך את ישראל ממדינת שבות (חוק השבות) למדינת הגירה?
    5. "לא שמענו על בעיות מהקהילה של האפריקאים בירושלים" –
    12.6.13 – ניסיון חטיפה של ילדה בת 5 ע"י שני צעירים ממוצא סודני.
    4.9.14 – אריתראי רצח בדקירות סכין את פרודתו הישראלית.
    5. שלושת התינוקות של מבקשי מקלט שנפטרו –
    מדוע זה על המצפון שלנו?!
    מדוע את פוטרת מאחריות את הורי התינוקות בזיהוי מצוקת ילדיהם?
    מדוע את פוטרת מאחריות לשלומם של הפעוטות שהופקדו להשגחתם את ה"גננים" ו"הגננות" – שמנהלים – תמורת תשלום כמובן – את הפעוטונים והגנים הללו?
    6. פיזור המסתננים ברחבי הארץ –
    45 אלף מבקשי מקלט על תשעה מיליון איש?
    לפי נתון שפורסם ב 22.9.14 – אוכלוסיית ישראל מונה 8,252 מיליון אזרחים. 75% מהם יהודים, 20.7% ערבים.
    האם את כוללת בתוכניות חלוקת נטל המסתננים גם את התושבים הערביים ?
    אם כן, האם עלי להזכיר לך כיצד גורשו 100 סודנים מכפר מנדא, בעקבות מתיחות בין התושבים לסודנים? (2012)