מיתוס הרוב הימני והדרך לשינוי

אומרים לכם ש"רוב העם ימני" ולכן צריכה לקום ממשלה "לא מתנצלת" שתגשים את חלומות הימין האידאולוגי? ובכן, החלק הראשון לא נכון, והחלק השני לא יהיה

הרבה זה לא רוב. הפגנת הימין. צילום: פלאש90

הניצחון הסוחף של נתניהו בבחירות האחרונות יוצר את הרושם כי "רוב העם ימני" ושיש כיום לגיטימציה – ואף מחויבות – של ראש הממשלה לנקוט בצעדי מדיניות מבית מדרשו של הימין האידאולוגי. הללו, שאלקטורלית נמצאים ברובם בגוש שמימין לליכוד – גוש שהתכווץ מאוד בשתי מערכות הבחירות האחרונות – רוצים לראות ממשלה שמספחת חלקים מיהודה ושומרון; מחסלת את עמותות השמאל; נאבקת בתקשורת ובאקדמיה השמאלנית, פותרת אחת ולתמיד את בעיות הנאמנות של ערביי ישראל, ונלחמת מלחמת חורמה בבית-המשפט העליון.

לפיתוי הכוח הימני נוסף בימים האחרונים גורם נוסף  – מיתוס הדתיים הלאומיים ש"נכנסו מתחת לאלונקה" של נתניהו, ולפיכך ראש הממשלה חב להם את שלטונו. הדרישות לתקציבים ייחודיים הם כבר מסורת בעניין הזה, ועליה נוספת עכשיו הדרישה לנאמנות אידאולוגית מובהקת "בלי תירוצים של נתניהו". מדובר כמובן בתיאור שלא עומד באף מבחן מספרי של תוצאות הבחירות, אך מעבר לכך יש בו התעלמות בוטה מרצונו של רוב "העם", והבנה שגויה של תפקידה של המנהיגות הפוליטית.

ראשית, כדאי להבין מה באמת "רוצה העם". כאשר בוחנים את תוצאות הבחירות בעשור האחרון ניתן להתרשם בקלות כי רוב העם בכלל לא ימני: גוש השמאל-מרכז בדרך כלל גדול יותר מגוש הימין, כולל בבחירות האחרונות. בהקשר הזה בחירות 2003 הן חריגות, אולי בשל שילוב של האינתיפאדה השנייה ומנהיגותו של שרון.

הרוב-הימני

רוב העם אם כן איננו "ימני" כמו שאינו "שמאלני". בשנים האחרונות אין לאף צד של המפה הפוליטית "רוב" כשלעצמו, וכולם תלויים באופן זה או אחר בקולות המרכז. למעשה, גם בתוך הגושים הגדולים חבוי ציבור גדול שברובו נוטה למרכז, שמצביע מסיבות שונות לשתי המפלגות הגדולות, שלרוב אינן אידאולוגיות במובהק. הליכוד והעבודה, שתיהן מפלגות פרגמטיות, שלמרות ההבדלים ביניהן במגוון נושאים מסוגלות גם להגיע לפשרות ולוויתורים הדדיים לטובת הכלל. זאת הסיבה שמרצ והבית היהודי יתקשו לשבת בממשלות אחדות לאומית, בעוד שהליכוד והעבודה תמיד מפלרטטות בנושא.

פרדוקס הסקרים: בעד שלום, נגד השמאל

גם כאשר בוחנים את דעת הקהל, מתברר כי רובו המוחלט של הציבור איננו "ימני" במובן האידאולוגי של המילה.

ארגוני שמאל וגופי ימין מפרסמים מפעם לפעם סקרים הנוגעים לתמיכת הציבור במשא-ומתן לשלום ופינוי התנחלויות. הסוקרים משני המחנות מגיעים בדרך כלל למסקנה דומה: רוב הציבור תומך בעמדתם. השמאל טוען למשל ש"76% מהציבור בעד יוזמת השלום הערבית" ואילו הימין מסיק בדרך פלא כי "74% מתנגדים להקמת מדינה פלשתינית".

לכאורה, שתי המסקנות הללו לא יכולות לדור בכפיפה אחת. אלא שזוהי מראית-עין בלבד. בדיקה מפורטת יותר של הסקרים מסבירה את העניין בפשטות. הדוגמא הטובה ביותר הוא סקר שערך עיתון 'הארץ' שהוצג בוועידת השלום שלו ביולי האחרון. על-פי כותרת הסקר – 60 אחוזים מהציבור תומכים בהקמתה של מדינה פלסטינית. אך כאשר הם נשאלים שאלות מפורטות יותר, שיעור התמיכה יורד באופן דרסטי. כך למשל, כאשר נשאלו האם יתמכו בהסכם הכולל "הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67 עם תיקוני גבול, רוב המתנחלים יסופחו לישראל, ירושלים תחולק והפליטים לא ישובו לישראל", שיעור התמיכה התרסק ל-35 אחוזים, לעומת 58 אחוזים שענו בשלילה.

מסתבר מכך שרוב גורף של הישראלים רוצה שלום, רוצה שקט ומוכן לוותר עבור מימוש חזון זה על שטחים ואף לפנות חלק מההתנחלויות. אבל כאשר מדובר במשהו קונקרטי המתייחס למציאות הנוכחית ונוגע לדרישות הפלסטיניות, התשובה היא "לאו" גורף.

תופעה דומה מתגלה גם בסקר שפורסם באתר 'וואלה!' לפני כשנה. "76% מהציבור בעד יוזמת השלום הערבית" נאמר בכותרת, אך בו-זמנית הובהר באותיות הקטנות כי "77% אמרו כי לדעתם הפלסטינים אינם מעוניינים בכך"; ו-73.9% טוענים כי הם יתמכו בהסכם בו "לא תהיה לפליטים פלסטינים זכות שיבה לתחומי מדינת ישראל". שוב, בניגוד לימין האידיאולוגי המובהק, הרוב רוצים הסכם גם אם הוא כולל נסיגה משטחים. אבל אותו רוב הוא בעל שכל-ישר, ואינו מוכן לקבל את ההסכם הקיצוני והמסוכן אותו דורשים הפלסטינים והשמאל הקיצוני.

השיא, הוא כמובן, בשאלה האלמותית: האם יתמכו ב"חזרה לגבולות 67'", בתמורה ל "קץ הסכסוך, יחסים מלאים עם כל מדינות ערב והאיסלאם, ופתיחת הייצוא הישראלי לשוק צומח של כ-300 מיליון איש"? בזה, כמובן, הציבור תומך בהמוניו: 76% השיבו כן. אך האם הציבור חושב שזה ריאלי? האם הציבור יצביע למועמד פוליטי שיצהיר כי בכוונתו לשאוף לכך? הסקר הכי אמין שנערך עד כה –  הבחירות לכנסת – מוכיח שלא.

הסוקרים והתקשורת מטעים את הציבור ומייצרים כותרות מגמתיות. אבל בכל זאת יש כאן לקח: רוב הציבור הישראלי הוא לא ימין אידאולוגי. השיקול של ארץ-ישראל השלמה, הבידול מהגויים והזהות היהודית, משחק תפקיד בפוליטיקה של חלק קטן יחסית מן האוכלוסייה. היתר פרגמטיים: הם מוכנים תאורטית למסור חלקים נרחבים וחשובים מהארץ לערבים. מוכנים, אבל הם ריאליסטיים מאוד ואינם תמימים כלל, ולכן הם דורשים תמורה ממשית ובטוחה. עמדה זו באה לידי ביטוי פוליטי ברוב מרחב הליכוד וחלק מן העבודה.

suicide bombing killing 19 and injuring 74 on a bus in Jerusalem
בעד מסירת שטחים, נגד הרג באוטובוסים. צילום: פלאש90

רוב מוחץ להתנתקות מיו"ש

כשתובנה זו מחלחלת, ניתן להבין מדוע תכנית ההתנתקות הייתה כל כך פופולרית: התכנית התיימרה לענות לצורכי הביטחון של המדינה ולא ניסתה לשווק פנטזיות על שלום. "אנחנו פה והם שם", פתרון פרגמטי ונוח לבעיה הפלסטינית. והציבור התאהב. איך אנו יודעים זאת? בפשטות: בבחירות 2006, שהתקיימו בסמוך להתנתקות, הצהיר אולמרט שיפעל ליישום "תכנית ההתכנסות" שכוללת נסיגה חד-צדדית מ-97% משטחי יהודה ושומרון. בבחירות הללו, אחרי ההתנתקות שמסתבר שלא ממש הייתה "טראומה לאומית", הוא זכה ב-29 מנדטים. העבודה קיבלה 19. נתניהו ו"המורדים" הימנים בליכוד בקושי גרדו את ה-12.

אז מה רוצה "העם"? כשפורטים זאת לפרוטות מסתבר שלא הרבה: ביטחון, שגשוג ורמת חיים טובה. ההמונים אוהבים את ארץ-ישראל כמובן, אבל אינם מאמינים ששלמותה היא ערך העומד מעל כל השאר. גם לא מעניינת אותם חירות הפרט ושאר ענייני אג'נדה ימנית-שמרנית. מה שמעסיק אותם יותר הוא התוצאות של כל אלו: אם השמירה על ארץ ישראל מועילה לביטחון המדינה, הם בעדה. אם חופש כלכלי מועילים לצמיחה ואם חירות הפרט תורמת לרווחה, הם יהיו ימנים. אם הם ישתכנעו שאת התוצאות הרצויות משיגים דווקא באמצעות נסיגות, רגולציה וחסמי משק, הם יהיו שמאלנים.

ככה זה. בין אם נאהב זאת ובין אם לאו, הציבור הישראלי איננו "אידאולוגי". הוא פשוט ציבור פרגמטי. הוא מעריך מתינות ואיפוק, ואוהב לראות התקדמות שאיננה מחייבת אותו לעמדות שלא ניתן לשנות בשום תנאי.

Meeting Olmert Abu Mazen
אהבה במרכז. אולמרט עם אבו מאזן. צילום: פלאש90

אז מה עושים?

על רקע זה יש להבין מחדש את תפקידה של ההנהגה הפוליטית. אחת הטענות הרווחות בימין האידאולוגי היא שיש צורך במהפכות ושינויים במערכות השלטון. צריך "להלחם מהכנסת" "להאבק בוועדות" ולערוך רפורמות כוללות במערכת המשפט, במערכת הביטחון, בשירות החוץ וכן הלאה. מטבע הדברים, מי שמקדם רעיונות מסוג זה נוטה להיות ביקורתי באופן קיצוני, ולראות כל שינוי שאינו מספק את הדעת כ"כניעה" ואת מי שלא מעוניין לקדם אותו כ"שמאלני".

טענה זו איננה נכונה, פעמיים. ראשית, כפי שראינו לעיל, הבחירות מוכיחות כי רוב העם לא אוחז בעמדות קיצוניות, והוא לא מעוניין בשלטון שמתכנן להפוך סדרי בראשית. על כן, פעולה שלטונית חריפה מדי – אף כי היא לגיטימית מבחינה חוקית ודמוקרטית – יכולה בקלות להפוך לגול עצמי, ולסכן את עתידם הפוליטי של מבצעיה.

יתרה מכך, יש כאן אי-הבנה של מהות השלטון. חשוב שנבחין בין שני סוגי ימין: הימין האידאולוגי, שמטרותיו מימושה של אידאולוגיה ושינוי המציאות; והימין השמרן, שמטרותיו שימור ההישגים הקיימים במציאות והתקדמות איטית וזהירה, הנשמרת ממיטוט הצלחות העבר ושינוי סדרי בראשית שעתידו מי ישורנו.

בעוד שהימין האידאולוגי רואה בשלטון כלי למימוש אג'נדה מסוימת ("לתקן עולם במלכות שדי" ומקבילותיו החילוניות), וממילא רואה באי-מימושה כישלון חרוץ, הרי שהימין השמרן מבין שהשלטון הוא אחריות מתמשכת להתמודדות עם מציאות משתנה, שעיקר העשייה בו הוא להשכיל לשמור על הישגי העבר לצד יצירת מסגרות המאפשרות שגשוג.

הימין האידאולוגי נאבק למשל לשינוי הסטטוס-קוו המדיני, מכריז מלחמה על האליטות בתקשורת ובאקדמיה, וקורא לחיזוק זהותה הדתית-תרבותית של המדינה באמצעות מערכות ממשלתיות. הימין השמרני יותר, לעומת זאת, יפנה את עיקר מרצו להגנה על בטחון המדינה, שמירה על מסגרת השוק החופשי והצמיחה במשק, חיזוק מעמדה הדיפלומטי של המדינה, הגדלת היקפי הסחר שלה ודאגה לאלמנטים הבסיסיים יותר של חינוך, בעיקר בתחומי המדעים והטכנולוגיה.

חשוב להבהיר כי ברבות מהסוגיות הללו אין מחלוקת עקרונית בין הימין האידאולוגי לשמרן. שתי הקבוצות יכולות להסכים על החזון לטווח ארוך ועל דמותה של המדינה והחברה הרצויה, ובכך שמבחינה מעשית לא פעם הנתיב משותף. למעשה, גם כותב שורות אלו, מחזיק בעמדות עקרוניות שנחשבות בדרך כלל לקיצוניות יותר מרוב עמדותיו של הימין האידאולוגי, גם בתחום המדיני וגם בתחום הכלכלי. ההבדלים האמורים כאן נוגעים בעיקר לאופן שבו מובילים את השינוי, וליחס הראוי אל ה"מצוי" במתח שבינו לבין ה"רצוי".

על כן, רבות מהפעולות המדיניות של הימין השמרני מתבטאות ב"שב ואל תעשה", לעתים תוך עמידה בלחצים אדירים. המנהיג השמרן בולם לחצים בינלאומיים, לפעמים תוך שימוש בתחבולות מדיניות שאין בהן זיק אידאולוגי; הוא עומד בפרץ כנגד אינטרסים של תעשיינים המבקשים לחוקק רגולציה; הוא מתעלם מתנועות פופוליסטיות המוניות המבקשות להגדיל את ההוצאה הממשלתית, לפקח על המחירים או לסבסד מוצרי יסוד; והוא פועל ללא לאות לקדם את התנאים שיסייעו לפיתוח השקעות ולהגדלת הצמיחה.

אמנם, מבחינה פוליטית לא מדובר בפעולות הרואיות. קשה לבוא בשמן לצעוק באולפני הטלוויזיה. להפך, בשל האופי הפרגמטי של צעדיו, זוכה המנהיג השמרן לעתים תכופות לביקורת עזה מכל קצוות הקשת. אלו טוענים כי המדיניות שלו "מתנצלת" והססנית, והללו מטיחים כי הוא לא קשוב לרגשי העם או העולם. כשמוסיפים לכך את העובדה שהשמרן בדרך-כלל לא עונה לצרכים של קבוצות הלחץ האינטרסנטיות, התוצאה היא מנהיגות מאוד לא פופולרית. וכך, למרות שהנתונים היבשים של המשק מעידים על הישגים חסרי-תקדים (כפי שפירט באריכות אורי כץ), השלטון השמרני נעשה מאוס בפי כל דווקא בתחום הכלכלי.

תיאור זה, על אף שהוא נכון במידה רבה לגבי ממשלת הליכוד בשנים האחרונות (למעט חריגות בולטות, בעיקר בקדנציה האחרונה רוויית הפופוליזם), נכון גם לגבי נציגי הימין האידאולוגי שישבו בממשלה. לנשיאה באחריות השלטונית יש אופי שמרני, וצריך להיות רדיקל קיצוני, או פופוליסט המוני כדי להתעלם מכך. האחריות יכולה ללמד שררה ויוהרה ויכולה ללמד מתינות וענווה. ההיסטוריה עומדת לצד האחרונים.

.
השגשוג הוא הישג. צילום: פלאש90

שינויים שמרניים

אחרי כל זאת, אין זאת אומרת שהדלת בפני שינויים סגורה. להפך: היא פתוחה לרווחה, אך מידות השינוי מתונות ומדודות, והשפעתן נמדדת לטווח הארוך. וככל שיהיה פחות רעש תקשורתי – מוטב. להלן נמנה כמה דוגמאות מעשיות.

מערכת המשפט: בשנים האחרונות מתגבש בתוך המערכת צורך ברפורמה בלשכת עורכי הדין. הלשכה, שהיא גוף סטטוטרי חוקי ששולח שני נציגים לוועדה לבחירת שופטים, היא בעלת כוח רב בתוך המערכת, ולנעשה בתוכה – על אף התדמית של ועד עובדים אפרורי – יש השפעה אסטרטגית. המבנה המסובך של הלשכה, הכוללת מועצה ארצית וועדי מחוזות וגופים חופפים נוספים, גרם לבעיות רבות, שהובילו לשיתוקה של הלשכה ולבזבוז משאבים רבים, לעיתים בניגוד לחוק. תיאור חלקי של הבעיות פורט בעבר ב'מידה'. על המדוכה ישבה ועדה ממלכתית בראשות השופטת פרוקאצי'ה, שהגישה דו"ח הממליץ פחות-או-יותר על ביטול ועדי המחוזות בלשכה. את המלצות הדו"ח כבר קידמה שרת המשפטים הקודמת, ציפי לבני, ותהליך החקיקה נבלם בשל ההליכה לבחירות.

למה כל זה חשוב? בפשטות: המהלך מגביר את הדמוקרטיה בתוך הלשכה, מצמצם את הכוח המלאכותי שניתן למחוזות קטנים וקבוצות אידאולוגיות מסוימות, ומחזיר את הכח להמוני עורכי הדין, שכמו האוכלוסייה הכללית, בשנים האחרונות הולך ונעשה יותר ימני-שמרני. על כן, אין להתפלא כי עורכי הדין המחוברים לקרן החדשה לישראל מתנגדים למהלך נחרצות.

התוצאה הסופית של המהלך הוא הגברת כוחו של הציבור בבחירת השופטים. אולי זה מעט, עקיף, ולא באמת משקף את כלל "הציבור", ועדיין משאיר את ישראל הרחק מאחור ביחס לנהוג במדינות המערב, אך שינוי זה – הזוכה כאמור לקונצנזוס פוליטי – יוכל להשפיע על מערכת המשפט באופן יציב ולטווח ארוך, הרבה יותר ממאבקים מתוקשרים ונאומים קרביים במליאה.

כלכלה: גם כאן מעט יכול לעשות הרבה. קידום הרפורמה במכון התקנים, שכבר נמצאת בעיצומה (ולשר לשעבר בנט מגיע על כך את הקרדיט הראוי); הורדת מיסים מתונה ויציבה, הסרת חסמי ייבוא, הורדת מכסים על מוצרים שונים והמשך מדיניות לעידוד השקעות הון, כל אחד מהצעדים הללו (שלעתים מסתכמים בחתימה על נייר A4) הוא בעל השפעה רבה על המשק, על החופש הכלכלי והצמיחה. המהדרין יכולים לשנות חלק ממערך חוקי העבודה הכובל, להגביל מעט את הממונה על ההגבלים, ואולי להתיר לבנקים בינלאומיים לפעול בישראל (יותר קל ובטיחותי מאשר "לעודד" תחרות בין הבנקים הקיימים). את התוצאות של כל אחד מהצעדים הללו ירגישו כל האזרחים בסוף כל חודש, גם אם לא יבינו איך בדיוק זה קרה (אל דאגה, אף אחד לא באמת מבין).

חינוך: קשה להוביל שינויים במערכת החינוך. מדובר בגוף עצום ומסורבל הסובל מניוון מערכתי בעיקר בשל תנאי ההעסקה הכובלים של המערכת. למרות זאת, אפשר להוביל שינוי משמעותי גם כאן, באמצעים פשוטים למדי, בעיקר באמצעות האסטרטגיה השמרנית המוכחת: "שב ואל תעשה עדיף". הדרך לשיפור החינוך עוברת דרך הגברת התחרות בין מוסדות מחנכים,  ותחרות זקוקה לחופש כאוויר לנשימה.

בשל המבנה הכובל של המערכת, לשר החינוך הבא אין הרבה תקציבים לשחק בהם. אבל חופש יש לו בשפע, ובחינם. הפסקת המאבק בחינוך הפרטי, בתכניות המצטיינים ובתשלומי ההורים, שחרור החסמים המונעים את הקמתם של בתי-ספר פרטיים – גם במימון פרטי מלא – יכולים לחולל פלאות. לצד מערכת החינוך הממלכתית הקפואה, יקומו מגוון רחב של בתי-ספר פרטיים מסוגים שונים, שידרבנו גם את המערכת הממלכתית להתייעל ולהשתפר.

בתוך המערכת כדאי לאפשר להורים להתחרות ביניהם על בתי-ספר מחוץ לאזורי הרישום הכובלים. בנוסף, ניתן לפעול לשינויים קטנים בתנאי העסקתם של מורים חדשים והגברת האחריות והסמכות של מנהלי בתי-הספר. כל אלו יובילו לשיפור משמעותי בשנים הקרובות, ולא כולם שנויים במחלוקת; אפילו מתנגדי הפרטה מובהקים כמו השר פירון, תומכים בחיזוק אחריות המנהלים.

אפשר למנות צעדים בעלי אופי דומה במערכות אחרות, אך העיקרון ברור: למנהיגות שמרנית יש הרבה מה לעשות, תוך שמירה על יציבות, ועבודה תקינה של המערכות השלטוניות. תיקונים קטנים שמצטברים לשיפור גדול. זה מה שאנו רוצים לראות.

יש לקוות שגם בעוד ארבע שנים, כאשר מצלמות הטלוויזיה ישאלו את העוברים והשבים "מה עשתה משלת הימין", יתקשו המשיבים למצוא דבר אחד מובהק שאפשר להגיד בשניית השידור שאחרי ה"אמממממ". את סיפור הצלחתו של הימין, לא מספרים שלטי החוצות וכותרות העיתונים: מספרים אותו גרפים של צמיחהמכירות המוניות של סמרטפונים, רכבים חדשים ומוצרי צריכה, שיעורי שביעות רצון של האזרחים (מקום 8 בעולם), וכן – גם הבחירות לכנסת. זה המבחן של הימין. את הרדיקליות והמהפכנות אנו משאירים בחפץ לב ליריבינו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

31 תגובות למאמר

  1. מאמר מעניין. אולי צריך להפיץ אותו מעבר לאתר הזה, מכובד ככל שיהיה.

  2. יפה, נכון, חכם. מאמר שאני שולח עכשיו לעשרות חברים. כל הכבוד לכותב.

  3. הבעיה היא שאי אפשר למדוד ככה עשייה. עלייה בגרף מסויים לא מצביעה על כלום. יכול להיות שיכולנו לעלות יותר בגרף..

  4. מאמר מרתק.
    כדאי היה לפרט אלו מפלגות הן בכל קטגוריה.
    הפיסקה האחרונה שבו מזכירה לי את הספר "מטוב למצוין" של ג'ים קולינס. אוסף של צעדים קטנים שבסופו של דבר מצטברים לכדי שינוי משמעותי.
    תודה.

  5. עקיבא, אתה קצת יוצר הטעיה בחיבור-ההדוק-מדי שאתה עושה בין ימין לא אידיאולוגי במובן של: ״אני רוצה את כל ארץ ישראל וחושב שצריך להעיף מפה את כל הערבים &&@- אבל כרגע יותר בוער לי התלוש-משכורת והשכר-דירה״ – לבין אידיאולוגיה עקרונית (בה אתה מאמין, אם הבנתי נכון) שהדרך הנכונה לקדם דברים במציאות היא במתינות וללא מהפכות, יעני מורשת אדמונד ברק.

    שמא תאמר, אין הבדל, מתעסק בקטנות? אולי. אבל דוגמת ההתנתקות שהבאת בעצמך מראה כת ההבדל החד: הרי ההתנתקות, למרות שהיא באמת באה מתוך נטייה ריאליסטים-כביכול – דאגה לביטחון ושקט בלי אידיאולוגיות גדולות – היא הדבר הרחוק ביותר מהתנהלות שמרנית מתונה ומדודה הנטייה לנוחות חסרת אידיאולוגיה יכולה להתבטא ברצון למהפכה חדה, חותכת ומהירה – שתביא אותי בהקדם למצב הנוח נטול האידיאולוגיות אליו אני חותר.

    1. ברור שאני לא תומך בהתנתקות. היא הובאה כדוגמה לעמדותיו של הציבור. כתבתי בפנים שמבחינה אידאולוגית אני יותר קיצוני מרוב הימין, אבל כשמדברים על הגשמת המדיניות זה סיפור אחר לגמרי. אכן, מורשת ברק.

  6. סורי על התיקונים האוטומטיים – כת=את, ריאליסטים=ריאליסטית. אחרי ״ומדודה, צריך נקודה.

  7. לא מודדים רוב בעם בשיטה כל כך פשוטה. החרדים וחלק ממצביעי המרכז מסכימים עם הימין בנושאים מסויימים ואדישים בנושאים אחרים ושם יש רוב. בנושאים אחרים אין רוב.

    לפחות בציבור היהודי כנראה שלא היה רוב מוחץ להתנתקות. יש פה הנחה סמויה שחרדים היו אדישים להתנתקות ומצביעי הגמלאים תמכו. אולי זה נכון אבל אי אפשר להוכיח את זה ולא נראה מהסקרים טרום ההתנתקות שם היה רוב קטן בציבור הכללי.

    לדעתי מתינות ושמרנות לא יעבדו פה כי הצד השני שולט במנגנונים לא נבחרים ולכן הוא ישתק את הימין וימשיך לקדם את מטרותיו. זה מה שקורה בארה"ב ההרבה יותר מאוזנת. זה קשר גורדי.

    1. לא יודע לגבי החרדים בהתנתקות. יודע לגבי אולמרט שזמם לעקור את הכל ועל הטיקט הזה התמודד בבחירות וניצח בענק. זה יותר טוב מאלף סקרים.
      תשנה את ההרכב של לשכת העו"ד, ותעשה עוד כמה תיקונים פריפריאליים שקשורים למערכת המשפט ונגמר הסיפור.

    2. אולמרט זכה רק ב 29 מנדטים ואנשים לעיתים מצביעים מסיבות מורכבות ולא על נושא מסויים. אם נחסר את האדישים נקבל אולי רוב קטן להתנתקות (או שלא אבל הטענה באותה דרגת סבירות כמו שלך).

      בקשר למערכת המשפט אתה מבין יותר טוב ממני, נקווה שאתה צודק.

  8. המספרים לא תומכים בטענתך שהעם לא ימני.
    הימין גדול מהשמאל באופן עקבי.
    אם תרצה להגדיר את זה מתמטית חשב את מרכז המסה (לצורך העניין תגדיר לכל מפלגה ציון "ימניות"-"שמאליות", בין 1 ל-(1-), וחשב ממוצע משוקלל, ותראה שהממוצע המתקבל הוא חיובי, ובצורה לא זניחה).
    דרך אגב, אם מנסים לבחון את מצב העם אז צריך לחזור לנתוני ההצבעה המלאים ולקחת בחשבון גם את הקולות שנזרקו לפך בגלל אחוז החסימה, שהוא עניין טכני של שיטת הבחירות ואינו רלוונטי כאשר בוחנים מה רוצה "העם".

    1. 1. אינך מנמק מספיק את הבחירה לחבר בין שמאל ומרכז. סביר להניח שיש מצביעי מרכז שנוטים יותר ימינה מאשר שמאלה, ולכן הסיכום בין המרכז והשמאל מוטה.
      2. מסכימה עם הערתו של עופר לגבי חישוב ממוצע משוקלל כמרכז מסה, זה הפריע לי באופן אוטומטי מהסתכלות ראשונית על הטבלה שהצגת. כשכותבים מאמר, הכי חשוב הוא בחינה ופירוש נכון של הנתונים, באופן קר ומדוייק. אח"כ להתחיל לפרש. 3. התעלמות מקולות שלא עברו את אחוז החסימה היא באמת משהו שמטה את הנתונים.

      באופן כללי אהבתי את כיווני המאמר, הפסקאות האחרונות מכילות מסרים חשובים לפוליטיקאים מכל קצוות הקשת. מאמר חשוב, הנתונים לא נבחנו והוצגו בשלמות, כאמור.

  9. חוץ מבחירות 2003, איפה אתה רואה שהימין גדול במספרים משמעותיים?

    1. הנקודה היא פחות שהימין גדול יותר (למרות שגם זה נכון ע"פ החישוב שלך), אלא חוסר היכולת של השמאל ליצור בריתות בשני העשורים האחרונים. בשיטת בחירות כמו שלנו לעולם לא יהיה למפלגה 61 מנדטים. חייבים קואליציה. אבל השמאל יצר לעצמו בעיות עם כל שותף אפשרי:

      החרדים זוכרים שהשמאל חילוני יותר ואת כל הרטוריקה של לפיד, מרצ ושות'. הערבים עדיין לא אוהבים את השמאל ומרחיקים את המרכז. הרוסים נטמעים בציבור הכללי ונוטים לימין. מפלגות המרכז מסוג לפיד מסתכלות הצדה, ושואלים האם השמאל באמת מאמין לרטוריקה הכלכלית שלו. כמובן שהציונות הדתית מחוץ לתחום, ועל מזרחים מוטב שלא לדבר.

      בקצרה, לימין יתרון מבני, ואם אין זה מבטיח נצחון בכל בחירות ואינו מצדיק שאננות (כפי שכמעט קרה הפעם), זהו עדיין יתרון.

  10. אני סבור שהתפיסה הזו יכולה להסביר את התבטאויותיו הבעייתיות
    של נתניהו לאחרונה. הצהרה שלא תקום מדינה פלסטינית בתקופת כהונתו, וזאת בזמן שהוא ממשיך להכיר בפתרון שתי המדינות
    כפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני.
    נתניהו כנראה באמת רואה בפתרון שתי המדינות כמודל התיאורטי לסיום הסכסוך, אך לאור המצב המדיני והבטחוני הנוכחי אין הוא רואה בכך אפשרות ריאלית בזמן הקרוב.
    אגב, לא שמעתי את הסבריו שלו בתקשורת האמריקאית, אולי זה באמת מה שהוא אמר..

  11. ברוח המאמר, אציע שינוי קטן ופשוט אשר יכול לחזק את הימין. אבל קודם הסבר:

    לשמאל יש קושי מובן בהרכבת קואליציה בתמיכת הערבים, אבל קושי ברור באותה מידה בקואליציה בלי הערבים. הראשון מבריח מצביעי מרכז והערבים פשוט לא אמינים, אבל השני מסובך יותר מבחינת מנדטים.

    אבל, כרגע, החוק עושה חיים מעט קלים מדי לשמאל. החוק אינו מחייב רוב מוחלט (61 קולות) בהצבעת אמון (סעיף 13. ד. בחוק יסוד: הממשלה). התוצאה היא שהערבים יכולים להמנע, ואז השמאל יכול פעמים רבות להתחמק מהדילמה ע"י רוב רגיל, ולהסתמך על תמיכה חיצונית – אבל להעמיד פנים שאין תמיכה כזו וכך להמנע מתשלום המחיר הציבורי הנדרש. אפשר בקלות להוסיף סף 61 בהסבר משילות (הרי קואליציה חדשה עקב הצבעת אי-אמון דורשת רוב מוחלט גם כך). הדבר לא יפריע לימין, כי אין לנו את הבעיה הזו, לפחות לא במידה הקרובה לכך, אבל יצור בעיה קשה לשמאל.

    דוגמא מתמטית למצב אחרי בחירות: ימין 54, מרכז 25, שמאל 30, ערבים 11. אפשרית קואליציית מרכז+שמאל שמקבלת 55 כאשר הערבים נמנעים ועוברת אמון. אבל נגיד וקבענו דרישה ל61. עכשיו, המצב מאוד שונה. מפלגות המרכז לא ישבו רשמית עם הערבים ולהיפך – אבל אין 61 לשמאל אחרת…

  12. לא האשמתי אותך, חלילה, בתמיכה בהתנתקות. הדוגמה הובאה לשם המחשת הפער בין חוסר אידיאולוגיה (אני כותב בכוונה בקווים גסים בכדי להבהיר) לבין אידיאולוגיה שמרנית של שינויים מתונים:
    ההתנתקות אכן קשורה לא׳ – אך מהווה ניגוד חריף לב׳ – בלי קשר לשאלה אם היא צעד ימני או שמאלי. היא צעד דרסטי ומהפכני שמנסה לפתור באבחת חרב מציאות מורכבת ארוכת שנים. התמיכה שהזכרת של חלק גדול מהציבור במהלך, מראה כי גם ציבור שאינו ימין אידיאולוגי או שמאל אידיאולוגי (לפי ההגדרות שלך) – יכול לתמוך ולהוביל מהלכים דרסטיים ודרקוניים.
    במילים אחרות, אני לא בטוח ש״עודף אידיאולוגיה״ הוא מתכון למהפכנית הרסנית וחוסר אידיאולוגיה הוא מתכון להתפתחות תהליכית מתונה ובריאה. היסוד ה״מטא-אידיאולוגי״, או התרבותי של אמון בתהליכים ארוכי טווח, -שגם אני מזדהה איתו במידה רבה (הסתייגות להלן) יכול וצריך להתפתח גם בחברה מאד אידיאולוגית. אני אישית גם מעדיף חברה כזו..
    ההסתייגות – לפעמים גם צריך לדעת לפעול בגדול ולא בקטן, ואפילו לשבור כלים ולהוביל מהפכה. זו לא ברירת המחדל – אבל גם זה נצרך לפעמים. מבצע ׳חומת מגן׳ למשל – עדיף על עוד מבצעונים ״מכילים״ העלייה מברית המועצות התאפשרה (גם) בגלל שלא רק ישבו וחיכו לשינויים קטנים, אלא עשו צעדים די דרסטיים ועוד. מנהיגות אמתית צריכה לדעת את שני הצדדים, למרות הקושי שבדבר.

    1. ביטחון זה עניין אחר לגמרי. זה לא פעולות בתוך החברה ומנגנונים. אלו מעשים שהם בהגדרה אלימים ולא נועדו לשמר סדר קיים אלא לשבור אותו.

  13. אתה מאפיין רק את המרכז.
    הצדדים האידואולגיים נשארים אותו הדבר (פחות או יותר)
    אנשי המרכז המתון הם מתונים בעצם הגדרתם

  14. מאמר מעניין אבל לא נכון לדעתי.
    הכל זה שאלה של שיווק תקשורתי והטמעת הרעיון בעם. ראינו כיצד השמאל הצליח לחולל שינויים מהפכניים על פי תפיסת עולמו
    למרות שהסיכונים עלו בהרבה על הסיכויים והעם לא התמרמר או קיבל את זה קשה ואדרבה המשיך להצביע עבור הרעיונות האלה
    שוב ושוב – ברק1999 אולמרט 2006 וכל אותם שמסרבים להתפכח מחלומם.
    תוכנית בנט
    (סיפוח שטחי C) בהדרגתיות היא נכונה
    וישימה בתנאי שהמנהיג לא מגמגם ומתביית עליה עד הסוף.
    זה עבד לבגין בסיפוח מז' ירושלים ורמת הגולן חרף כל המחאות בארץ ובעולם.
    נושא הרפורמה במערכת המשפט ובג"צ גם תזכה לאהדה והערצה רבה אם
    נשכיל לשווק את הפרוייקט נכון בתקשורת ובעוקפי התקשורת. כמו שהשמאל יודע לקדם את הרעיונות הראדיקליים שלו ע"י
    שטיפת מוח תקשורתית , גם לנו מותר וזה יהיה אפשרי ונכון.
    קודם לכך שזה יקרה באופן הנכון צריך לגדוע את ידי המקטרגים והמלשינים באופן המטאפורי (=לסגור את ער' 10 ולהקים
    ערוץ חדש למשל, לפתח ערוצי תקשורת חדשים ואלטרנטיבים כמו שראינו את ביבי לראשונה במער' הבחירות משתמש בפייסבוק
    בכדי להעביר מסרים כחלק ממגמה העוקפת תקשורת מסורתית).
    לצערנו עם מנהיג כמו נתניהו, קשה מאד לבצע אפילו משהו אחד לטובת הימין. לא בחוק המגביל את העמותות,
    לא ברצון להגביל את ער' 10 , לא ברצון לפתור משמעותית את בעיית המסתננים, לא ברצון להישען על ממשלה ימנית בלי מלבינים
    שמאלניים בקדנציות שעברו, לא ברצון להבין שלא דוחקים החוצה את הבית היהודי כפי שהיה עד לא מזמן , לא ברצון להבין שצירופו של בגין
    לליכוד לא מוסיף אפילו חצי מנדט ורק מגביל את שלטון הימין, לא ברצון להחמיר את הענישה למחבלים ועוד ועוד.

  15. הוי זה היה בזבוז של זמן. רוב העם ימני, מה לא ברור?? שונאת שמנסים למצוא מתחת לאדמה תירוצים שכתובים בצורה חכמולוגית , העיקר שיהיה תואם לתפיסת העולם של המחבר. .

    1. על מה את מדברת?! עקיבא ביגמן ימני, אמנם גם לי המאמר נראה קצת תמוה…

  16. ומה שהיה לפני כמה שנים לא רלוונטי להיום. הימנים מתרבים יותר מהשמאלנים, פחות יורדים מהארץ ולכן יותר ויותר תופסים תאוצה

    1. הטבלה מתייחסת לציבורים שמזהים את עצמם על הציר של ימין-שמאל-מרכז. חרדים וערבים לא נמצאים במשחק.

  17. עקיבא, אתה רציני? חד"ש זה לא שמאל בעיניך??? חוץ מזה, גם האנשים שמצביעיים למפלגות חרדיות הם ימנים ושמאלניים. זה שאתה לא יודע (אולי) איך לפלח אותם, לא אומר שההוצאה שלהם מהטבלה לא מעוותת את הטבלה לחלוטין.
    הבעיה עם מערכת המשפט לא תיפתר כאשר לשכת עורכי הדין תהיה דמוקרטית יותר. הישיבה של עורכי דין פעילים בוועדה למינוי שופטים יוצרת ניגוד עניינים מובנה: הרי איש אינו מצפה שעורך דין שמייצג לקוחות לפני בית המשפט העליון יצביע בניגוד לעמדת השופטים שאמורים לדון בענייני לקוחו מחר. הרי אם יעשה זאת, הלקוח עלול לתבוע אותו על שגרם לו נזקים, והשופט עלול לקבל את התביעה בגלל שהחצוף הטיפש העז להצביע נגדו 🙂
    אני מסכים שפעולות קטנות ומדודות הן הדרך בדרך כלל. למשל, חוק יסוד חקיקה, שיאפשר לרוב חברי הכנסת להתגבר על "וטו" של בית המשפט העליון. למשל, לחוקק שמינוי שופט עליון דורש אישור של רוב חברי הכנסת, למשל, חקיקה שתבטיח את נאמנות היועץ המשפטי לגוף שהוא מייעץ לו וכד'. איש אינו מציע להכניס את השופטים לכלא. הבעיה היא שאף דבר מהדברים הקטנים האלה אינו מתקרב אפילו לביצוע.

  18. לעקיבא

    קושיא על עמדתך
    כבר כמה עשרות שנים יש בעיה קיומית שהולכת ומתפשטת בארץ, והיא בעית האוכלוסיה הערבית העויינת המאיימת על אופייה היהודי ועל
    בטחונה של המדינה
    הגישה הפרגמטית כביכול מתמידה בהתעלמותה וגם הצבור הגדול מעוניין לחשוב שהכל בסדר ולא נורא, אבל מי שמופקד על ראייה איסטרטגית לטווח ארוך זו הממשלה, כמו בנושא האירני, וזו בוחרת לדחות את הבעיה לפתחן של הממשלות העתידיות. האם זהו באמת פרגמטיזם או נוחות שטחית?

  19. במערכת הבחירות נתניהו נסוג מנאום בר אילן , למה? כי הוא ידע שרוב העם מתנגד להסגרת המולדת לערבים.
    במערכת הבחירות מלבד מרץ כולם הציגו עמדות ימנייות בהרבה מהצגתן במועד אחר (כולל לפיד כחלון בוזי\ציפי) למה? כי הם יודעים שהעם לא רוצה לוותר על מולדתו.
    התעמולה לפני הבחירות היא למען ריצוי הבוחר הפוטנציאלי ומלמדת על מחשבותיו של הבוחר.—סיפור אחר היא העמדה לאחר הבחירות, שם הנבחר רוצה לרצות קבוצת "טרור"קטנה, "טרור" עיתונאי משפטי , אומנותי ומשטרתי.