"היפוך השואה": כך הפכה ישראל לרוע המוחלט

סקר אחר סקר מראה כי בין 30 ל-60 אחוזים מאוכלוסיית אירופה מאמינים בהשוואות כאלה או אחרות של ישראל עם התנהגות הנאצים.

ישראל כמדינה נאצית פושעת זו כבר תפיסה רווחת באירופה של ימינו • סקר אחר סקר מראה כי בין 30 ל-60 אחוזים מאוכלוסיית אירופה מאמינים בהשוואות כאלה או אחרות של ישראל עם התנהגות הנאצים • בייחוד מקובלת הדעה שישראל מנהלת מלחמת השמדה נגד הפלסטינים • הכירו את תופעת "היפוך השואה", בה הגרמנים מובילים בראש

ישראל היא הנאצי החדש; הפגנה מול הבית הלבן, 2010. צילום: The Q Speaks CC BY-NC-SA 2.0 VIA FLICKR
ישראל היא הנאצי החדש; הפגנה מול הבית הלבן, 2010. צילום: The Q Speaks CC BY-NC-SA 2.0 VIA FLICKR

מוקד הליבה של האנטישמיות הוא שהיהודים מגלמים את הרוע המוחלט. מדובר בהאשמה מופרכת באופן קיצוני, אשר לובתה משך מאות רבות והובילה לשואה, לפוגרומים, רציחות ואפליה בקנה מידה גדול. השאלה מה באמת מהווה רוע מוחלט השתנתה והתפתחה משך מאות בשנים, ככל שהתרבויות השונות צמחו. בחברות המערביות בנות ימינו התפיסה העיקרית לגבי הרוע המוחלט מתייחסת להתנהגות של הנאצים; להתנהג כמו נאצים, או לחלופין – לבצע רצח-עם.

נוכחותם המסיבית של אנטישמים בעולמנו מובילה תדיר להאשמתה של ישראל כי היא מתנהגת כלפי הפלסטינים כמו שהגרמנים הנאצים ובעלי בריתם התנהגו כלפי היהודים. כדי להגדיר את מוטיב השנאה המסוכן הזה טבעתי את המושג "היפוך השואה" (הפניית משמעויות השואה כנגד מדינת היהודים). חרחור השנאה בעוצמות הגדולות ביותר ומרחיקות הלכת ביותר מצוי בחלקים רבים של העולם הערבי והמוסלמי. עד כמה שזה יישמע מפתיע היפוך משמעות השואה והכחשת השואה מופיעים לא פעם במשולב.

מחקרים שונים שנערכו לגבי כמה ארצות – ובראשן גרמניה, שם נערכו רוב המחקרים והם נגישים וזמינים – מראים כי היפוך השואה הוא תופעה של הזרם המרכזי באיחוד האירופי. כולם מראים נוכחות מספרית עצומה של "מהפכי השואה".

מחקר שנערך מטעם קרן פרידריך-אברט של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית ופורסם השנה מצא שבספטמבר 2014, 27 אחוז מהגרמנים הסכימו עם האמירה כי "מה שישראל עושה היום לפלסטינים אינו שונה ממה שעשו הנאצים כלפי היהודים". שאלה שניה, דומה, שהוצגה למשתתפי הסקר הייתה: "האם אתה מסכים עם האמירה שישראל מנהלת מלחמת השמדה נגד הפלסטינים?". כמעט 40 אחוז מהגרמנים מסכימים עם הקביעה הזאת.

השנה פרסם מכון ברטלסמן מחקר עם נתוני סקר של חברת TNS ולפיו 41 אחוזים מסכימים עם הקביעה ש"מדינת ישראל מתנהגת היום כלפי הפלסטינים באופן שאינו שונה בעקרון ממה שעשו הנאצים ברייך השלישי ליהודים". הסקר בוצע ב-2013.

מחקרים מוקדמים יותר הראו שיתכן וקיימת ירידה במגמת היפוך השואה, אך הנתונים נשארו גבוהים מאוד. אוני' בילפלד סקרה את המצב בשבע ארצות בקרב צעירים מעל גיל 16 בשנת 2008. אותן שאלות פחות או יותר – הישראלים מנהלים מלחמת שמד נגד הפלסטינים. הנתונים הנמוכים ביותר נמצאו בהולנד ובאיטליה, 38 ו-39 אחוזים. בבריטניה הנתון היה 42 אחוזים ובגרמניה 48. הכי גבוה – בפולין: 63 אחוזים.

אם נתרגם זאת למספרי אוכלוסין מוחלטים הרי שמתוך 400 מיליון אזרחי האיחוד האירופי מעל גיל 16 כ-150 מיליון חדורים בהשקפה דמונית כלפי ישראל. אלה שענו בחיוב לשאלות האלה ביטאו השקפות אנטישמיות עמוקות.

גרמניה מובילה בדמוניזציה. צילום: Uwe Hiksch CC BY-NC-SA 2.0 VIA FLICKR
גרמניה מובילה בדמוניזציה. צילום: Uwe Hiksch CC BY-NC-SA 2.0 VIA FLICKR

דמוניזציה לא רציונלית

אוני' בילפלד ביצעה מחקר דומה בשנים הראשונות של המאה הנוכחית בגרמניה. הסקר שלה כלל 2,500 נשאלים והתוצאה של שאלת המשוואה נאצים-והתנהגות ישראל לפלסטינים הראתה ש-51 אחוזים מאמינים בכך. 68 אחוזים אמרו שהם מסכימים לקביעה שישראל מנהלת מלחמת השמדה.

המחקר המקיף הראשון של יחס הנורווגים למיעוטים התבצע ב-2011 ו-2012 על-ידי המרכז למחקרי השואה ומיעוטים דתיים. המחקר בוצע ביוזמת הממשלה ומצא ש-38 אחוזים מסכימים עם קביעת המשוואה הנאצית. מחקר שבוצע בשוויץ ב-2007 מצא ש-50 אחוז מהשוויצרים רואים בישראל "גולית" במלחמת השמדה נגד הפלסטינים.

הטענה שישראל משמידה את הפלסטינים אינה אלא השמצה נפשעת. שהרי רק בין סוף 1941 וסוף 43' נרצחו במחנות המוות טרבלינקה, בלזץ וסוביבור 2 מיליון יהודים על-ידי הגרמנים. הטכנולוגיה עשתה כמה קפיצות מדרגה מאז – כולל טכנולוגיית הרצח. כך שאם האשמות הג'נוסייד המופנות נגד ישראל היו אמיתיות במידה כלשהי, היו אחרוני הפלסטינים, גברים נשים וטף מתים מזה זמן רב. אלא שכמו שאנחנו מכירים ממחקרי הדמוגרפיה הקבועים מספר הפלסטינים רק עולה ועולה בעשורים האחרונים. ילדים פלסטינים נולדים בבתי חולים ישראלים, חולים מטופלים בידי רופאים ישראלים. כך שיש בתפיסות האירופיות האלה יסוד לא רציונלי עמוק ביותר.

גם מנהיגים פוליטיים באירופה עשו את ההשוואות האלה בין הישראלים לנאצים. בין אלה פוליטיקאים סוציאל-דמוקרטים בכירים כמו פרנסואה מיטראן המנוח, שבגין רמז לגביו שאמירה שלו סללה את הדרך לאחד מפיגועי הטרור של שנות ה-80'. כך גם ראש הממשלה השוודי אולף פלמה שנרצח לפני קרוב ל-30 שנה וראש ממשלת יוון אנדריאס פפנדראו שהשווה בין ישראל לנאצים במלחמת לבנון הראשונה. אבל צריך לומר שפוליטיקאים אירופים שמאשימים את ישראל שהיא "הרוע המוחלט" על-ידי השוואתה לנאצים הם היוצאים מהכלל.

סובל מ"אשמת ניצולים" חמורה; האיו מאייר. צילום מסך
סובל מ"אשמת ניצולים" חמורה; האיו מאייר. צילום מסך

אבל יש מקרים רבים של דמוניזציה אנטי-ישראלית בגרמניה. למשל, מכון השואה הגרמני 'זיכרון, אחריות, עתיד' אמור לחנך וללמד בנושא השואה. אלא שהמכון השתמש במשאבים ציבוריים כדי לממן שנאה קיצונית נגד ישראל. הוא תרם יותר מ-20 אלף אירו ב-2010-11 לתכנית של חילופי סטודנטים. המשתתפים כללו בית ספר מזרח גרמני ובית ספר ערבי-ישראלי. מארגני הפרויקט הדפיסו פמפלט שעשה דמוניזציה לישראל באמצעות השוואתה למזרח גרמניה הקומוניסטית.

אותה סוכנות אירחה ניצול שואה יהודי הולנדי שהוא גם מחרחר שנאה אנטי-ישראלי בשם האיו מאייר. מאייר השווה בין סבל הפלסטינים לרדיפות היהודים שנרצחו בשואה. הוא כינה את ישראל כ"מדינה פושעת". ליאון דה-וינטר, סופר יהודי הולנדי רב-מכר, אמר שמאייר סובל מ"אשמת ניצולים" חמורה. הוא הוסיף שכל הקבוצות המתמחות בתקיפת ישראל אוהבות את מאייר בגלל השילוב של היותו יהודי וניצול.

אשמה ומוסר כפול

אלא שהיום האנטישמיות המתפשטת באירופה פורצת למרחב הגלוי. ככל שהיא מתפתחת יותר כך ההאשמות כלפי ישראל קיצוניות יותר תוך שימוש במוסר כפול ביחס אליה. עבור אירופים רבים זהו הכרח קיומי המשרת את הצורך להלבין ולכבס את חטאי העבר של היבשת כמו גם את פגעי ההווה. עבור אחדים הפטנט הזה משמש ככלי לכסות על פשעי אבותיהם במובן הפשוט ביותר.

ויש גם ממד נוסף וארסי להיפוך השואה האירופי. תנועות בעלות אידיאולוגיה ג'נוסיידית נמצאות היום בעולם המוסלמי. הן מבוססות על פרשנות של הקוראן. בין האיסלאמו-נאצים האלה נמצאות תנועות חמאס, אל-קאעידה, דאע"ש, חיזבאללה, הטאליבן, בוקו-חראם והשבאב, ועוד ארגונים אחרים. אך עובדה, שהמלה "איסלאמו-נאציזם" נשמעת רק לעתים נדירות מאוד בתקשורת או על-ידי פוליטיקאים באירופה.

עתה נשארה רק שאלה אחרונה: מדוע ממשלת ישראל מתעלמת כמעט לחלוטין מתופעת "היפוך השואה" באירופה? הצבעתי על התופעה בשנים האחרונות בשיחותיי עם בכירים בממשל בישראל. הם תמיד מאזינים בנימוס, אך אף פעם לא מגיעים לביצוע.

_________________

ד"ר גרסטנפלד הוא חוקר אנטישמיות והיו"ר לשעבר (2012-2002) של 'המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה'. ספרו הבא, 'מלחמת מיליון החתכים', מנתח כיצד ישראל והיהודים עוברים דה-לגיטימציה וכיצד ניתן להילחם בה. 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות למאמר

  1. קשה לי להאשים את האירופאים כאשר ישראלים מחזיקים בדעות דומות לעיתים קרובות. כמעט כל הצעה למדיניות התקפית יותר נענת בהשוואה עם נאצים או אפרטהייד או משטרים אפלים. מסתננים, עזה, ערבי ישראל, בג"ץ, סיפוח ומה לא ולא מדובר רק באנשי שמאל לצערי (בני בגין וריבלין למשל).

    1. זו בדיוק הבעיה. כל עוד עיתון הארץ, הקרן החדשה ושאר האירגונים ממשיכים לשקר ולהפיץ עלילות זוועה על ישראל וצה"ל התופעה הזו של היפוך השואה לא תיפסק ואפילו לא תצטמצם. היא רק תלך ותגבר.

    2. מסכים עם דבריך אבל למה התכוונת על בני בגין ?

  2. התופעה אכן מדאיגה (את יהודי אירופה בעיקר) ומגונה אבל….
    יש גם צד טוב לתופעה , יהודים עקשנים שנדבקו לסיר הבשר יגיעו לכאן סוף סוף ובו ברגע שייעלמו כליל היהודים מהיבשת – תתחיל טריפת האירופאים ע"י המוסלמים ובעקבותיה מלחמת אזרחים .
    התוצאה ידועה לכול , רצויה לכול ונוראה – חיסול מוסלמי אירופה – וכאן נכנסת מדינת ישראל לתמונה ורוכבת על גל הגירוש עד תומו .
    ושבו אויבנו לגודלם הטבעי – בורים מפגרים העסוקים בהשמדה עצמית.

    חוצמזה יש משהוא מעניין שאפשר לעשות בנתיים עד שתתחיל ההצגה?

    1. למה אתה כל כך בטוח שדווקא האירופים ינצחו את המוסלמים במלחמה הזו?

    2. היית מצפה למלחמה אם היית יודע שיהרג מישהו קרוב אלייך?!

  3. לא מבין איך אנשים חשבו שהDNA האירופאי, שהוכח שוב ושוב מאות שנים, השתנה לפתע אחרי WW2.
    שוב ושוב אנחנו צריכים להוכיח שיש אנטישמיות ולא "ביקורת לגיטימית", ועוד מול יהודים שמתנהגים כמו בזוגיות בה אחד מכה, השני מוכה, ומגונן על זכותה/ו של המכה.

  4. בחלק לא מבוטל מהמקרים, המקור להסכמה להשוואה בין הנאצים בישראל היא בעיקר בורות. בורות לא חסר באירופה. דבר שני שהוא גורם מטעה היא בעצם הציפיה שלנו שהאירופאים יתעשתו אחרי השואה ויחדלו מלשנוא יהודים כי הם למדו את הלקח. זו היא, כך מתברר, היתה פשוט הליכה אחרי משאלות הלב. כאשר יש סיבה למסיבה לשנוא יהודים כולם קופצים עליה.
    . הדרך הטובה ביותר להמנע ממנה היא להמשיך להתרכז בעצמינו ולהצליח ולתהפתח בכל התחומים: מדע, תרבות, טכנולוגיה וכו' תוך שמירה על האחיזה במקל גדול, כפי שתיאר זאת רוזוולט.
    ולא פחות חשוב הוא לא לפחד להשתמש במקל בשעת הצורך.
    עכשיו, המקל הזה לא חייב להיות אלמנט צבאי דווקא אלא מלחמה ציבורית על דעת הקהל . להוכיח את כל אותם מלומדים לכאורה שמגנים את ישראל במאמרים מהסוג הזה כדוגמא, ולא פחות חשוב, פשוט לתבוע אותם לדיבה.
    אחת הטעויות התפיסתיות שלנו היא שאנחנו לא מבינים לפעמים שהם צריכים אותנו יותר משאנחנו צריכים אותם. רק חכו כמה שנים ונראה איך האירופאים זוחלים אלינו על ארבע שנלמד אותם איך להילחם בטרור.

    1. למה בורות ולא אידאולוגיה?
      כל צד הפיק לקח אחר מהשואה.
      אנחנו- את הצורך בעצמאות ובהגנה עצמית
      האירופאים- את הצורך בדמוקרטיה מתגוננת, ביטחון קיבוצי ומחויבות לפיתרון דיפלומטי של בעיות חוץ.

      זה עובד עבורם, בערך; צרפת וגרמניה, שנלחמו אחת בשניה באכזריות שעולה על מה שאנחנו עשינו לפלסטינים אי פעם, חיות בשלום כבר עשרות שנים.

      הרגש הלאומי הגרמני נמצא במצב שקראתי תגובות שאומרות:
      לא נורא אם אין לי ילדים. נמצא מהגרים שיבואו, יעבדו, ישלמו ביטוח לאומי ויטפלו בי כשאהיה זקן.
      מבחינתם, מעבר לאנטישמיות, אנחנו דינוזאור שמתעקש לחיות בעידן הלאומי של העבר.

      לך תסביר להם שאנחנו תקועים בערכים של המאות ה-19'-' וה-20' גם כי השכנים שלנו תקועים בערכים של ימי הביניים, אם לא של ימי מוחמד עצמו.

  5. בסקר שנערך בגרמניה בשנות השלושים נמצא ש- 90 אחוז מהגרמנים טוענים שהיהודים אשמים בכל עוולות העולם