מחפשים ימנים בהפגנת הגז הא-פוליטית

הרבה בני נוער הלכו לישון אתמול בהרגשה שהם עשו משהו בכדי להפוך את העולם למקום טוב יותר, גם אם אין להם באמת מושג על מה הם הפגינו ולמה.

הפגנה לא פוליטית; פעילי מרץ. צילום: שלמה אשכנזי

נפתח בווידוי קטן. מאז התיכון לא הייתי בהפגנה, לכן התרגשתי שהציעו לי ללכת לסקר את הפגנת – "כולנו באים במוצ"ש ודורשים לעצור את שוד הגז!". ההתרגשות גברה עם ההבטחה כי "יתקיים הייד פארק בהנחיית גדי וילצ'רסקי האלוף" (כך במקור) , ו"כל אזרח שמעוניין לומר את דבריו, יוכל לקבל את הבמה ולדרוש לעצור את שוד הגז". ובכן, גדי וילצ'רסקי באמת אלוף, אני ממליץ על ההופעות שלו, אך שאר ההבטחות לא ממש התקיימו. וילצ'רסקי לא נראה באופק וגם הייד פארק לא היה, מה שכן היה, אלו הרבה נערים ונערות עם מגאפונים שצעקו סיסמאות שהם עצמם לא הבינו.

נערה שהחזיקה שלט "אם לא הגז, לפחות שלום" לא ידעה להסביר לי מה הקשר בין הגז לשלום, והודתה שלא ממש חשבה על זה עד הסוף. עוד שמעתי "די נמאס, תלאימו את הגז", סיסמא שהחרוז המאולץ – נמאס וגז – הוכיח כי גם בה לא הושקעה יותר מדי מחשבה. מסר שדווקא כן תפס אותי היה "גם ימין וגם שמאל מפרקים ת'מנופול". הגז הרי הוא של כולנו, של הימין והשמאל, יהודים וערבים, דתיים וחילונים, "הלאמה" וסוציאליזם זה אף פעם לא עניין פוליטי.

נקרא לילד בשמו: הפגנת השמאל נגד מתווה הגז

למרות הרצון הטוב, מתוך המוני המשתתפים (שמונה מאות איש לפי המשטרה) לא נראו ימנים, דתיים או חרדים. מי כן נראה? נוער מרצ מלווים בח"כ זהבה גלאון ותמר זנברג, נוער המחנה הציוני, וח"כ דב חנין שליווה את תומכי חד"ש בחולצות אדומות. לכן לא באמת הופתעתי שהסיסמא "נתניהו תתפטר הציבור שווה יותר" חזרה מספר רב של פעמים במהלך ההפגנה.

סיסמאות ועוד סיסמאות; הפגנת השמאל בתל אביב. צילום: בן קלמר, פלאש 90
סיסמאות ועוד סיסמאות; הפגנת השמאל בתל אביב. צילום: בן קלמר, פלאש 90

אז מי עומד מאחורי ההפגנה הזאת? ח"כ חנין סיפר לנו שזו עמותת סטודנטים בשם "מגמה ירוקה"; מיטל מ"מגמה ירוקה" טענה שגם "העמותה לכלכלה בת קיימא" ו"התנועה לאיכות השלטון" שותפות להפגנה; ב"תנועה לאיכות השלטון" טענו שגם פעילי "ישראל 2050" עומדים מאחורי ההפגנה; ספיר מ"ישראל 2050" הייתה עסוקה מדי עם המגפון בכדי לדבר איתי, אבל גם היא כמו כולם טענה שההפגנה היא לא פוליטית והם לא שמעו שום דבר על זה ש"הקרן החדשה" מימנה או תמכה בהפגנה.

יונתן מ"השמאל הכלכלי" טען שמדובר בעניין כלכלי נטו, כאשר השמאל משקף סוציאליזם ודאגה לציבור, בעוד הימין משקף קפיטליזם חזירי ודאגה לעשירים בלבד. הפגנה זו הפגנה, וכצפוי לא נפקד מקומם של הטרמפיסטים. לצד מפגיני חד"ש ומרצ עמדו ה"ליכודניקים החדשים" וניסו לפקוד חברים לליכוד בנימוק שפוליטיקאים לא מפחדים מהפגנות, הם מפחדים מהפריימריז, במילים אחרות, הפגנה על חוסר האפקטיביות של הפגנות. שני קשישים חביבים הופיעו בחולצות "גבעת עמל נלחמים על הבית" כי אם כבר נגד תשובה, אז עד הסוף.

למי בכלל אכפת מהמספרים?

אך הרגע המביך ביותר היה כאשר ניסיתי לברר על מה בדיוק ההפגנה. בניגוד אלי, נראה כי איש מהמוחים לא עשה שיעורי בית. דרישת הפעילים להגביל את מחיר הגז לסכום של 3 דולר נומקה בסיבה שזה המחיר המקובל בעולם. אחרי שהתעקשתי שהמחיר הממוצע בעולם עומד על סביבות 7.5 דולר, הם טענו שמדובר בחישוב מסובך, ויש לקחת את הסכום שהושקע במציאת הגז והפקתו – לא שמישהו ידע כמה כסף הושקע בקניית הזיכיונות, ביצוע הקידוחים והפקת הגז עצמו.

ואז הגיע טיעון המחץ: תשובה ממילא לא מסכן כלום, כיוון שמדובר בכספי הפנסיה שלנו, כלומר: את הפנסיה הציבורית זה בסדר לסכן. גם המשמעות של חברה בע"מ והחיוניות של מוסדות כאלו לכלכלה לא היו מובנים למפגינים. אך כדי שלא נצא בלי מסר חשוב, בכל זאת זיכרו: "ביבי משרת את האמריקאים".

משהו לא טוב קורה במפגש בין משטרה למפגינים; אמש בתל אבי. צילום: בן קלמר, פלאש 90
משהו לא טוב קורה במפגש בין משטרה למפגינים; אמש בתל אביב. צילום: בן קלמר, פלאש 90

הבנתי שלא ברור מי מארגן את ההפגנה ועל מה, אבל למה מול עזריאלי ולא מול הכנסת? גם כאן לאיש לא הייתה תשובה טובה, אולי הסיבה לבחור בתל אביב נועדה להקל על קהל היעד? המשכנו לצעוד מהבימה למגדלי עזריאלי, שם החליטו המארגנים שכדי להגביר את המודעות של הציבור צריך לחסום את הכביש. פעילי השמאל הפגינו כושר נפלא והספיקו לחסום לפני שהמשטרה הגיעה, אבל כשהשוטרים הגיעו, התברר כי בנושא האלימות המשטרתית השוויון בפני החוק מתנוסס במלוא הדרו. לטעמי, שום דבר ממה שהיה שם – כולל פרובוקציות ואלכוהול- לא מצדיק התנפלות של שמונה שוטרי יס"מ על אדם בן שבעים.

לסיכום: כשהליגות מסתיימות, גם 'הפגנה לא חשוב על מה' זו דרך מעניינת להעביר את סוף השבוע.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. לא ראית ימנים בהפגנה, אבל ראית את "הליכודניקים החדשים" שהם כנראה סניף של מרצ. אגב, פרופ' דיוויד גילה שמתנגד להסכם כנראה ידוע כמרקסיסט; "וילצ'רסקי לא נראה באופק" אבל הוא היה מקדימה ליד אורלי בר-לב ולא הסתתר כלל; מהסיסמה "גם ימין וגם שמאל מפרקים ת'מנופול" מוסק ש-"זה אף פעם לא עניין פוליטי" כאילו אם הימין והשמאל מסכימים עליו זה הופך אותו ללא פוליטי; "אז מי עומד מאחורי ההפגנה?" מתוך דה-מרקר בפשטות "חזית המאבק במטה הגז כוללת את הארגונים: אנו, העמותה לכלכלה בת קיימא, הפורום הישראלי לאנרגיה, הפורום המשפטי למען ישראל, התנועה לאיכות השלטון, חדר המצב, ירוק עכשיו, ישראל יקרה לנו, ישראל 2050 ומגמה ירוקה"; "למה מול עזריאלי ולא מול הכנסת" כפי שנכתב בתיאור האירוע, המטרה היא ללכת להפגין מול קריית הממשלה, ומדוע לא מול הכנסת? כי, כפי שכתוב בתיאור האירוע, הכנסת אינה הבעיה אלא הפתרון, שכן כותרת ההפגנה היא "לא מעבירים הסכם במחשכים", לא בהכרח נגד ההסכם (גם אם בעיקר) אלא שהוא עובר בחדרי חדרים ולא בפרלמנט של מדינת ישראל.

    האין עורכים לאתר מידה?

    1. הליכודניקים החדשים הם לא סניך של מרץ, אבל הם חבורה ששמה לעצמה מטרה לשנות את הליכוד מבפנים ולהנחיל דעות מאוד שונות ממה שקיים שם כיום. לא יודע מה הם קוראים לעצמם בדיוק אבל ליכודניקים הם לא. דיויד גילה הוא לא קומוניסט וכבודו במקומו מונח, אבל האמת שהפעם הוא פשוט פישל: הייתה לך ועדת ששינסקי, ועדת צמח, שנים של דיונים , (לוייתן להזכירך התגלה עוד ב 2010 ולא הייתה סביה שפיתוחו ייקח יותר משלוש שנים. כרגע מדברים על תחילת זרימה ב2018 לכל המוקדם) ואז הוא החליט ממש ברגע האחרון שהוא כבר לא תומך בהסכם בו הוא תמך בעבר. זה היה בשלב שכבר היו כל כך הרבה עיקובים והממשל פשוט רצה לראות את הגז זורם בגלל שגם אם מחירים יותר גבוהים עדיין מדובר בחיסכון עצום למשק, והם לא רצו לראות עוד וודסיד. זה יפה שדה מרקר אמר שמי שעומד מאחורי ההפגנה זה חזית א פוליטית (שחצי מהארגונים בה איני )מכיר והשאר (חוץ מהתנועה לאיכות השלטון והפורום המשפטי מזוהים בפירוש עם השמאל, אבל דה מרקר הוא בעצמו לא בדיוק א פוליטי. העובדה שיש לך שם 3 חכים מהשמאל ביחד עם נוער המפלגות ואפס מהימין אומרת דרשני

    2. איזה ערכים שונים? חלק גדול מהליכודניקים החדשים הם תל"חניקים. אם ב"ערכים שונים" אתה מתכוון לשקיפות, מנהל תקין ועוד ערכים דמוקרטיים – אז תודה לאל שהם שם.

  2. קשקוש מארץ הקשקושים. אני ימני גאה, מצביע ליכוד בד"כ ומתנגד למתווה ההסכם אותו ביבי מקדם.

  3. איזה בושה…. כמות השקרים בכתבה הזו….
    ראשית 800 איש זה ההערכות הראשוניות לפני שהגיעה המסה הגדולה, על פי המשטרה בשיא ההפגנה היו 7000 איש.

    היו שם הרבה מפלגות שמאל, כצפוי. לא היו שם מפלגות ימין כי ברור שהאינטרס שלהם זה להשאר בממשלה. ימנים כאזרחים ימנים דוקא היו.

    הקרן החדשה לא תמכה בהפגנה, לא הייתה אפילו מערכת הגברה, האירגון נעשה באפס כסף.

    לגבי המספרים – 7 דולר זה לגז מיוצא, לא מקומי. צריך להשוות למחיר שהיה פה כשהייתה תחרות עם הצינור במצריים, וזה באמת 3 דולר

    1. לגבי המספרים – אז אם תהיה שוב תחכות עם מצרים, המחיר יחזור ל 3, אין התחייבות של המשק לשלם יותר.

  4. צריך לבדוק בציציות של כל המחאות וההפגנות. במחאת רוטשילד כמעט הגעתי להפגין, היום יודעים שזו הייתה מפאי בתחפושת. מה עם הסרדינים? עוד שקר? הגיע הזמן שהרוב הימני יפסיק לרוץ אחרי כל גחמה סוציאליסטית. הגענו למדרגת מדינה מערבית תחת שלטון הימין, ובזכות שלטון הימין. לא צריך מהפכות.

  5. הכתב יודע שלא צעדו למגדלי עזריאלי אלא לקרית הממשלה שנמצאת מעבר לכביש. אבל כנראה הוא גם יודע שהקוראים שלו כל כך רעבים לתעמולה אנטי שמאלנית ויאמינו לכל מה שינסו לדחוף להם באתר הזה

  6. כל הכבוד לצעירים שיוצאים להפגין למעד עתידנו במדינה הזו ונגד המתווה הרע לעם ישראל!