החוק הקולומביאני של איילת שקד

החוק הנורבגי הוא טוב כל עוד הוא מחזק את יציבות הממשלה, אך בהצעה הנוכחית היציבות דווקא עשויה להתערער. המרוויחה הגדולה: שולי מועלם.

שרים רבים מכהנים גם כחברי כנסת; ישיבת ממשלה. צילום: אמיל סלמן, פלאש 90

בחודשים האחרונים מקדמת השרה שקד את ה'חוק הנורבגי'. בבסיס החוק ישנה אפשרות לשר אשר מכהן גם כחבר כנסת להתפטר מהממשלה על מנת לאפשר לבא אחריו ברשימה המפלגתית להיכנס לכנסת. מעבר לשאלת הנחיצות והתועלת של החוק, הצעת חוק זו מעלה את שאלת העלות במינוי נושאי תפקידים נוספים. במיוחד על רקע הקמפיין של הגבלת מספר חברי הממשלה על מנת לחסוך בעלויות. ככלל, קשה להגיע להערכה מדויקת לגבי המשמעויות הכלכליות. מצד אחד ישנה העלות הנוספת בעצם מינוי אדם נוסף (חבר הכנסת המחליף) אך מנגד, קשה לכמת את ההפסדים הנגרמים עקב המצב הקיים. דחיית דיוני ועדה, העיכובים בישום מתווים והשתהות בקבלת החלטות ועוד כהנה וכהנה.

הרציונל של הפרדת רשויות

כמקובל במדינה דמוקרטית, גם בישראל נהוגה הפרדת רשויות. עיקרון הפרדת הרשויות מחלק את מערכת הממשל לשלוש רשויות: רשות מחוקקת היא הכנסת, מוסמכת לקבוע את חוקי המדינה ואת 'גבולות הגזרה' האפשריים מבחינת המדיניות. רשות מבצעת, הממשלה הממונה על ביצוע המדיניות. וכמובן, הרשות השופטת הממונה על פירוש החוק ויישומו. הפרדה זו נועדה לאפשר בקרה של כל מנגנון על המנגנונים האחרים ולהימנע ממעשים ופעולות שאינן לגיטימיות.

אך בעוד הניתוק של הרשות השופטת משאר הרשויות ברור, הרי שהרשות המחוקקת והרשות המבצעת קשורות אחת בשנייה. למרות שהחוק אינו מחייב זאת ומאפשר מינוי שרים שלא מקרב חברי הכנסת (כמו מינויו של שר המשפטים פרידמן ע"י אולמרט, כמו גם מינויו של יעקב נאמן לשר האוצר בממשלת נתניהו הראשונה) הרי שברוב המקרים מינוי השרים נעשה מקרב חברי הכנסת. יתרה מכך, מינויים אלו נעשים במסגרת הסכמים קואליציוניים בה לכל מפלגה ניתנים תיקים אשר אותם היא מאיישת בחבריה.

החובות הפרלמנטריות פוגעות ביכולת לנהל משרד; מליאת הכנסת. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
החובות הפרלמנטריות פוגעות ביכולת לנהל משרד; מליאת הכנסת. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

למינוי חבר כנסת לתפקיד שר ישנן מספר השלכות. העיקרית שבהן היא העובדה כי מדובר למעשה בעיסוק בשתי עבודות במקביל. גם זו הפרלמנטרית – נוכחות בהצבעות, נאומים במליאה ועבודה בועדות – הנעשית במקביל למחויבויות הנובעות מתפקיד השר. מציאות זו יכולה ליצור מצבים בהם מילוי שני התפקידים נפגע עקב הכפילות. כאשר שר צריך להיות נוכח במליאה בעת הצבעה קריטית לממשלה (דבר שכיח, במיוחד בקואליציה צרה של 61 חברי כנסת) הוא מנוע הלכה למעשה מקיום ישיבות מקצועיות באותו הזמן. בנוסף, עומס העבודה של שר עשוי למנוע ממנו להתכונן כראוי להצבעות על הצעת חוק מסוימת.

כפילות התפקידים מייצרת בעיה נוספת: פגיעה ביכולת חברי הכנסת לבקר את עבודת הממשלה. כאשר השרים שנדרשים להיות מבוקרים בידי הפרלמנט הם בעצמם חברי פרלמנט, ובדרך כלל בעלי כוח והשפעה במפלגות הגדולות, לא מתאפשרת ביקורת פרלמנטרית אפקטיבית על תפקודם.

מודלים מקובלים לחוק הנורבגי

בכדי לפתור את בעיית התפקיד הכפול נוצרו מודלים שונים במספר מדינות. ישנן מדינות בהן מינוי השרים הוא מינוי מקצועי (בעיקר מדינות עם משטר נשיאותי כמו ארה"ב), במדינות אחרות ישנו הסדר הקובע שחבר פרלמנט הממונה לשר מתפטר מהפרלמנט ועוסק רק בתפקידו כשר ובמקומו ממונה חבר פרלמנט אחר. התפטרות זו אינה וולונטרית אלא מחויבת וגורפת. שיטה זו מכונה 'החוק הנורבגי' ומיושמת כיום בנורבגיה, בלגיה, הולנד, צרפת, שבדיה ועוד. מודל זה מציע שתי אפשרויות במקרה בו השר פוטר או בחר להתפטר. הראשונה קובעת שהתפטרותו של חבר פרלמנט על מנת לשמש שר אינה שונה מכל התפטרות אחרת. לכן, מרגע שעזב את הפרלמנט הוא יוכל לשוב לכהונה רק בבחירות הבאות (צרפת והולנד לדוגמה), גם אם כהונתו כשר פסקה. יתרונה של שיטה זו הוא המחויבות הגדולה של השר לממשלה דבר אשר תורם ליציבות של הקואליציה. לחילופין, שיטת ה'דלתות המסתובבות' בה שר המתפטר מהפרלמנט כדי להתמנות לשר יוכל לשוב לפרלמנט במידה והתפטר מתפקידו בממשלה. בלגיה, נורבגיה ושבדיה נוהגות כך. שיטה זו כמובן נוחה יותר עבור השרים הממונים שכן היא מקטינה את הסיכון של נבחרי הציבור לצאת קרחים מכל הכיוונים.

גם בישראל עולה רעיון 'החוק הנורבגי' מפעם לפעם. בתחילת שנת 2007 קודמה ההצעה על ידי מנחם בן ששון, מי שהיה באותו זמן יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט מטעם מפלגת קדימה. על הצעה זו אמר בן ששון: "איסור כפל כהונה בכנסת ובממשלה הוא אמצעי להגדלת העצמאות של הרשות המבצעת, אגב החלשת התלות של הממשלה בכנסת. בה במידה, עשוי חוק מעין זה לחזק את מעמדה ואת תפקודה של הכנסת ולהדגיש את תפקידה כמבקרת של פעילות הממשלה, וכפועל נגזר מכך, לחזק את מעמדן של ועדות הכנסת".

דווקא הליכוד, באותם ימים מפלגת אופוזיציה התריע כי "החוק הנורבגי יוסיף עשרות משרות של חברי כנסת ועוזרים, על חשבון קופת הציבור ויפגע קשות ביכולת ממשלות עתידיות בישראל למשול". לפי הצעת חוק זו חבר כנסת הממונה לשר מחויב לפרוש מהכנסת ובמידה וכהונתו כשר מופסקת הוא חוזר אליה. למרות שהחוק עבר בקריאה טרומית הוא לא הושלם לחקיקה מלאה.

החוק הנורבגי וממשלת ישראל

למען האמת לא הכל רע במודל הנורבגי, להיפך. פרופסור אברהם דיסקין, ציין בפנינו כי חוק מסוג זה, גם אם הוא נולד משיקולים קואליציוניים ולא ענייניים, מביא תועלת בסופו של יום. "החוק כשלעצמו מגביר את האפקטיביות של חברי הכנסת, ולו בשל שחרור השרים מפעילות פרלמנטרית שגרתית".

אך מאז נראה שהרעיון מקודם לא בהכרח על מנת לפתור את הבעייתיות שבכפל התפקידים, אלא בעיקר על מנת ליצור עוד מינויים. בבחירות 2009 קיבלה המפד"ל בראשות דניאל הרשקוביץ 3 מנדטים בלבד. על רקע אכזבה זו הודיע הרשקוביץ כי במסגרת המו"מ הקואליציוני הוא ידרוש את יישום החוק הנורבגי על מנת לאפשר לניסן סלומיאנסקי לכהן בכנסת. בסופו של דבר הצעה זו לא הבשילה למהלך אמיתי. בבחירות 2015 זכה הבית היהודי (גלגולה החדש של המפד"ל) בתוצאה מאכזבת מבחינתו, שמונה מנדטים. אכזבה זו הייתה קשה במיוחד על רקע הציפייה המוקדמת למספר גבוה בהרבה של מנדטים. תוצאה זו יצרה מצב בו חברי כנסת אשר כיהנו בכנסת הקודמת נדחקו מחוץ לשערי המשכן. גם במקרה הזה עלה הרעיון של החוק הנורבגי כפתרון להכנסת שולי מועלם, שהוצבה במקום התשיעי ברשימת המפלגה.

חוק פרסונלי; ח"כ לשעבר ולשעתיד שולי מועלם. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
חוק פרסונלי; ח"כ לשעבר ולשעתיד שולי מועלם. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

אולם בניגוד לפעמים קודמות בהן נידון החוק, הצעתה של השרה שקד מצטיירת בעיקר כ'חוק שולי מועלם'. הצעתה של השרה שקד לא מחייבת את השר להתפטר. כפועל יוצא, השיקול בפרישה מהכנסת אינו שיקול של תפקוד אלא רצון לאפשר כניסת חבר נוסף לכנסת. במתכונתו הנוכחית החוק לא יוביל לעודף משילות, להיפך. "אני מאוד מעריך את שרת המשפטים איילת שקד, ובעיני היא בהחלט ראויה לתפקיד שרת המשפטים" אומר לנו פרופסור דיסקין, "אולם חוק פרסונלי אינו דבר ראוי". דיסקין הוסיף וציין כי דווקא מתכונת חוק זה עלולה להפחית משילות "במקום להוסיף תמריץ לשר להישאר בתפקידו ולא להתפטר, מאפשרים לו להתפטר ולחזור בו". גם המגבלה שהטילה השרה שקד המאפשרת ניצול החוק לשר יחיד בכל רשימה, מצביעה על כך שהיא לא מעוניינת בהתפטרות גורפת של שרים על מנת שיבצעו את עבודתם, אלא בסידור עבודה עבור שולי מועלם.

לחוק הנורבגי יש לא מעט יתרונות וישנם גם מספר חסרונות. זה בהחלט חוק שכדאי לתת עליו את הדעת. אך מוכשרת ככל שתהיה חברת הכנסת לשעבר שולי מועלם, היא לא אמורה להיות הסיבה לשינוי כל כך משמעותי בצורת המשילות בישראל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. החוק הנורבגי הוא מעולה. החיקוי הישראלי הוא בדיחה עצובה וחבל מאוד ששקד נותנת יד לחוק שעושה צחוק מעיקרון קרדינלי בדמוקרטיה לצורך סידור עבודה.

  2. ממתי לאיילת שקד ולנפתלי בנט אכפת מיציבות הממשלה? הרי כל המטרה של שולחיהם היא לערער את יציבות השלטון של המחנה הלאומי, ולשם כך הטילו עליהם להשתלט על המפד"ל ולגרש משם את ההנהגה הוותיקה והאותנטית, כמו זבולון אורלב.

  3. מעניין אתמול חברי הבית היהודי הצביעו נגד מע"מ אפס למעוטי יכולת . ומסתבר שהם מפלגה חברתית לחבריהם ותו-לא
    !

  4. אני לא ממעריצי איילת שקד בזמן האחרון אבל מאוד חסרות לי כתבות דומות באתר בקשר לשרי הליכוד. חצי אמת גרוע משקר וכך זה נראה. תוקפים את שקד על חוק מינורי חסר משמעות אבל מתעלמים מהחלטות הרות גורל של נתניהו ואיילון.

  5. ביקורת מעולה ולגמרי נכונה, בדיוק מה שחשבתי. החוק הנורווגי במתכונת של התפטרות השר מהכנסת כחובה גורפת לכל השרים, יחד עם חזרתו לכנסת לאחר ובמידה והוא עוזב את תפקיד השר, היא האופציה הטובה ביותר לישראל וחובה ליישם אותה כמה שיותר מהר. יביא יציבות שלטונית וחלוקה צודקת יותר עם ביקורת גוברת יותר של הרשות המחוקקת על המבצעת וימנע תופעות של חלוקת תפקידים ושיהוי במדיניות עבור אזרחים.

  6. האם לפי החוק כיום ח"כ לא יכול להחליט על דעת עצמו לסיים את כהונתו בכנסת?
    אי אפשר "להתפטר" מהכנסת?
    זה לא סותר את חוק יסוד חופש העיסוק?

    1. בדקתי, וכמובן שמותר לח"כ להתפטר.
      מכאן שכל העיסוק בחוק הנורבגי הוא מלחמה על היכולת לעשות undo – כלומר, שהשר/ח"כ יוכל לחזור כח"כ לכנסת במקום הח"כ שהחליף אותו (מה שבלתי אפשרי בנוסח החוק כיום).
      אם זה כ"כ חשוב לאיילת שקד והבית היהודי ששולי מועלם תיכנס לכנסת, למה שאיילת שקד לא תיקח את ה"הימור" ותתפטר מהכנסת כבר עכשיו?
      למה צריך להילחם על חוק מיוחד בשביל זה?

  7. ראשית, הכותב טועה בנוגע לעיקר – הגדרת החוק; החוק לא "מאפשר" לחבר כנסת שהתמנה לשר להתפטר מהכנסת; אין שום מניעה חוקית לכך כיום, ויש גם תקדימים (מועטים).
    החוק הנורווגי המקורי *מחייב* חבר פרלמנט שמתמנה לשר להתפטר מהפרלמנט. הווריאציה המוצעת בישראל רק משריינת לו את זכות החזרה לכנסת במידה ויסיים את כהונתו בממשלה.

    שנית, כל כך הרבה מלל, אך כל הפרטים הקריטיים חסרים – בעיקר, מה חושב *נתניהו*, ראש הממשלה ובעל מניית השליטה בועדת השרים לחקיקה ובממשלה, על הצעת החוק הזו.
    יש פיל בחדר, אך לכותב לא נוח לדבר עליו, אז הוא לא מזכיר אותו כלל (פרט להערת אגב בנוגע לנאמן).
    אז נזכיר בקצרה – נתניהו לא מעוניין בחוק כלל, מכיון שכל שר וסגן שר שהינו גם חבר כנסת ואינו מצביע בהתאם לעמדת הקואליציה חושף עצמו לסיכון של פיטורים מהממשלה. הבית היהודי אכן רוצה בחוק והכניס אותו להסכם הקואליציוני. נתניהו הוא זה שלחץ לעשות אותו במתכונת המצומצמת (בזמנו דיברו גם על סייג לפיו החוק לא יחול על הליכוד), לא איילת שקד.

    גם הדיבורים על 'עודף משילות' מטעים; עודף המשילות היחיד הוא תוצאה של החלשת הכנסת על ידי כפל התפקידים, שגורם בפועל לפחות ח"כים מתפקדים. החוק הנורבגי כלל לא בא "להגביר משילות", אלא להגביר (מעט) את הפרדת הרשויות, ולשפר את יעילות העבודה הן בכנסת הן בממשלה.
    הטריגר הוא אמנם פרסונלי, אבל השיפור הוא טוב בפני עצמו, והייתי אף מרחיב אותו לכלל חברי הקבינט.

  8. הטענה על הפרדת רשויות היתה טעות של צרפתי בתקופת המלוכה שלא הבין את השיטה הבריטית, ואחרי זאת האמריקנים אשר נעזרו בצרפתים בזמן שמרדו בבריטים לקבלת עצמאות אמצו לעצמם את הרעיון המוטעה הזה.
    הלכו בעקבות ההסבר הצרפתת.

    בבריטניה הממשלה היא ועדה של חברי הפרלמנט – הועד הפועל. בארה"ב הנשיא ממנה את השרים וחברי הקונגרס נבחרים בידי העם. ההפרדה הזאת מזיקה. השרים אחראים למשרדים ממשלתיים ומעונינים בתקציב גדול ככל האפשר. חברי הקונגרס צריכים להחליט על מסים לגים כספים לפעולת הממשלה. הם רוצים מסים נמוכים ככל האפשר למען בוחריהם משלמי המסים. המתח הזה בין המוציאים את הכסף ובין המביאים את הכסף גורם לעוותים בשלטון באמריקה. הממשל נאלץ לשחד את חברי הקונגרס, להכליל תקציבים לאזור של חבר קונגרס כדי שחבר הקונגרס יתמוך בהענקות התקציב, בקביעת המסים.

    בבריטניה חברי הממשלה הם ועדה מבין חברי הפרלמנט. הם המחליטים על ההוצאות וגם על המסים ולכן נוהגים ביתר אחריות. המסתכל בטלביזיה בדיוני הפרלמנט הבריטי רואה כי תומכי הממשלה יושבים בצד אחד של האולם ומתנגדי הממשלה יושבים בצד ממול. באמצע יש שלחן. כאשר שרים מדברים הם נגשים לשלחן מן הצד שלהם. כאשר דובר ההמתנגדות לנושא מסוים, שר הצללים של ההתנגדות מדבר, הוא נגד לשלחן מן הצד השני. אין לממשלה מעמד מיוחד באולם המליאה,

    החוק הנורבגי המוצע משאיר שרים שאינם חברי כנסת. הם ישתתפו בדיונים בכנסת למרות שלא נבחרו. זהו סלוף הדמוקרטיה.

    בבריטניה עד הזמן האחרון שר המשפטים היה חבר בית הלורדים והוא היה הממונה על מנוי השופטים והיה בעצמו נחשב לשופט והיה יושב לפעמים במשפטים. כלומר היה חבר בשלש רשויות. המחוקקת בית הלורדים, הועד הפועל הממשלה, והרשות השופטת.