סוף עידן פאקס אמריקנה: אובמה מאבד שליטה

המעבר המהיר לסדר היום לאחר שרוסיה תקפה כוחות סוריים שאומנו וחומשו על-ידי האמריקנים מלמד על קיצו של עידן.

עוד יותר מהסכם הגרעין עם איראן, המעבר המהיר לסדר היום לאחר שרוסיה תקפה כוחות סוריים שאומנו וחומשו על-ידי האמריקנים מלמד על קיצו של עידן • מעתה הסכנה לאינטרסים של ארצות-הברית ולבעלות בריתה רק תלך ותגבר • ואת הנזק שנעשה, מסביר לי סמית' במגזין 'הוויקלי סטנדרט', יהיה קשה מאוד לתקן

לפוטין ברור מי נשבר ראשון. צילום: פיט סוזה, הבית הלבן, 2012
לפוטין ברור מי נשבר ראשון. צילום: פיט סוזה, הבית הלבן, 2012

מאנגלית: אריק גרינשטיין

בשבוע שעבר עמד הנשיא ברק אובמה מעל דוכן הנואמים בעצרת הכללית של האו"ם, וסיפר כיצד ארצות-הברית "עבדה עם הרבה מהאומות באולם הזה, על-מנת למנוע מלחמת עולם שלישית – על-ידי יצירת בריתות עם אויבים משכבר הימים". הוא לא התכוון בכך להסכם הלקוי עד-מאוד בין המעצמות לאיראן על תוכנית הגרעין, אותו שיווק הבית הלבן כאלטרנטיבה היחידה למלחמה. אובמה התכוון דווקא לתקופה שאחרי מלחמת העולם השנייה, כאשר ארצות-הברית יצרה וניהלה סדר בינלאומי שמנע עימות אפילו גדול יותר, בעל פוטנציאל גרעיני, מול ברית-המועצות. עתה ייתכן כי העידן הזה, המכונה "פאקס אמריקנה", מגיע לקיצו.

אולי יותר מכל מסמנות זאת התקיפות האוויריות שניהלה רוסיה בשבוע שעבר נגד המורדים הסורים שאומנו על-ידי הסי.איי.איי. כאשר מזכיר המדינה ג'ון קרי עורך מסיבת עיתונאים משותפת עם שר החוץ של רוסיה, לאחר שהשמידה כוחות פרוקסי של ארצות-הברית הנושאים נשק אמריקני, זו אינה חזרה למלחמה הקרה. מה שאנו ניצבים מולו היום הוא סדר חדש בתהליך התהוות. זהו סדר שמעוצב על-ידי אחרים, ללא כל התחשבות באינטרסים האמריקניים.

מוצאו אינו בחדרי הישיבות באו"ם, אלא בשדות הקטל של סוריה. אחרי ארבע שנים וחצי, מלחמת האזרחים הסורית ומשבר הפליטים שהיא הולידה מאיימות לשבש שני אזורי השפעה אמריקניים חיוניים: המפרץ הפרסי, ואירופה.

פוטין קורא בין השורות

ההצלחה האמריקנית במלחמה הקרה נסמכה על יכולתה לסחור עם שאר העולם, מעבר לשני האוקיינוסים. ארצות-הברית בנתה צי עוצמתי והקימה בסיסים בארצות רחוקות כאות לכך שהיא מוכנה להגן על בעלות בריתה ולעמוד מול האויבים שלהן – ושלה עצמה. מה שהקל הן על המסחר והן על תנועת צבא גדול כמו זה של ארצות-הברית היה הגישה למקורות ברי-השגה של אנרגיה. זו הסיבה שביטחונן של ארצות המפרץ הפרסי היה כה חיוני לאינטרסים האמריקניים במשך 70 שנה.

אך ההסכם עם איראן סימן לעולם שאובמה אינו רואה עוד את הדברים בצורה הזו. מנקודת מבטו, לא השליטה המהפכנית של איראן במפרץ ולא ההיתכנות של מרוץ אזורי גרעיני יסכנו אינטרסים בסיסיים של ארצות-הברית. עסקת הגרעין אמרה לשותפותיה של ארצות-הברית במזרח-התיכון כי הבריתות הישנות תמו. מכאן ולהבא, ישראל וסעודיה יקבלו כתף קרה, בעוד שאיראן תחשב לשחקן מן המניין. אובמה, כפי שאמר בראיון למגזין ה'ניו יורקר', מחפש אחר "שיווי משקל גיאו-פוליטי חדש".

ולדימיר פוטין הבין את הרטוריקה של אובמה ואת הפעולות שלו כאישרור להשערתו. פוטין הוכיח כי נאט"ו אינה אלא נמר מנייר כאשר הוא פעל נגד גיאורגיה, ולאחר מכן הורה לצוות רוסי שיושב בסוריה להוריד מטוס טורקי – מדינה חברה בנאט"ו. וכמובן, יש גם את עניין סיפוח חצי-האי קרים, שהתבצע אל מול קולות מחאה חלושים. ביולי, הסכם הגרעין סלל את הדרך לשיתוף פעולה בין רוסיה לאיראן בסוריה. לאמריקנים, כך הבין פוטין, אין אומץ להילחם. אך יתכן כי הבית הלבן עזר ליצור את התנאים לעימות הרבה יותר רחב מהמלחמה שכבר התחוללה בסוריה, עימות שיכול ביום מן הימים להכריח את ארצות-הברית להגן על האינטרסים החיוניים שלה.

האלימות רק תגבר; המלחמה בסוריה. צילום: freedom house CC BY 2.0 VIA FLICKR
האלימות רק תגבר; המלחמה בסוריה. צילום: freedom house CC BY 2.0 VIA FLICKR

"ישנה כבר מלחמת עולם שלישית בדרך", אומר אנג'לו קודבילה, פרופסור אמריטוס ליחסים בינלאומיים מאוניברסיטת בוסטון. "זוהי מלחמה בין הסונים לשיעים. מדובר במלחמת עולם מכיוון שהיא כוללת בתוכה אנשים מכולם העולם, המשתייכים במקרה לדת האסלאם".

קודבילה חושב כי לא סביר שהמלחמה תתרחב מעבר למזרח-התיכון, אך מדגיש כי פקיסטן – מדינה גרעינית סונית – יכולה להוות בעיה. בכל מקרה, לממשל אובמה תהיה מעט מאוד יכולת לעצב את התוצאה. "ברגע שאתה תופס עמדה באמצעות כוח, כפי שרוסיה עשתה", אומר קודבילה, "אתה נמצא במושב הנוסע, מבחינה דיפלומטית. פוטין עושה בית ספר ביחסי חוץ לממסד מדיניות החוץ האמריקני. הוא הציב את הכוחות המזויינים שלו לא בשירות בשאר אל-אסד, אלא בשירות האינטרסים הרוסיים".

ואובמה? הבית הלבן מאמין באיזון כוחות, ללא מנצחים או מפסידים; מערכת בינלאומית מופשטת ובה מקום לכל אומה לרדוף אחר האינטרסים שלה באופן רציונלי. אך זוהי פנטזיה: כל סדר שנעלה על הדעת שייך בסוף לאלו שמחזיקים בו בכוח. המלחמה בסוריה מאיימת על שני עמודי הסדר שארצות-הברית הובילה באופן פורמלי עד כה.

ארצות המפרץ ימצאו תחליף

"באיזו נקודה הסכסוך בסוריה יוצר אי-יציבות פוליטית במקומות כמו סעודיה, ובמדינות נוספות שמפיקות נפט במפרץ הפרסי?" שואל וולטר ראסל מיד, פרופסור למדיניות חוץ ומדעי הרוח בבארד קולג'. "כל זמן שלא מתרחש אירוע שעוצר את זרימת הנפט, זהו זרם הפליטים שהופך את סוריה לסוגיה בינלאומית".

הסונים יתחברו עם גורם אחר; פרופ וולטר ראסל מיד
הסונים יתחברו עם גורם אחר; פרופ וולטר ראסל מיד

אך אפילו עוד לפני סוגיית הפליטים, שירותי הביטחון האירופיים הוכו בתדהמה כאשר ניסו לעקוב אחר גיוס ג'יהאדיסטים פוטנציאליים שנעים מאירופה למזרח-התיכון ובחזרה. הזרימה של מאות אלפי מהגרים נוספים מהאזור תיצור כפי הנראה אי-יציבות פוליטית, ועלולה לייבא את המלחמה בין הסונים לשיעים לתוככי אירופה.

כדי לגדוע את משבר הפליטים באיבו, הבית הלבן רומז באופן נרחב על נכונותו "לזרום" עם טהרן ומוסקבה ולאפשר לאסד להישאר בשלטון, לפחות לעת עתה. אך אלו אסד ובני בריתו – ולא, כפי שנראה שהממשל האמריקני מציע, 'המדינה האסלאמית' – אשר אחראיים לרוב המוחלט מן הפליטים. אם ממשל אובמה יישר קו עם רוסיה ואיראן בנושא הסורי, הוא יהיה שותף ללא עוררין במזימה לסחיטת וערעור אירופה.

במפרץ הפרסי, אומר ראסל מיד, "אם הסונים ימשיכו להרגיש שהם מפסידים בעימות הקיומי עם איראן, יתכן והם ינועו לעבר יחסים קרובים יותר בין הממשלות לקבוצות הרדיקליות. מניעת כספי הנפט מלהגיע לידי הג'יהאדיסטים הרדיקליים האמיתיים הייתה אינטרס אמריקני בסיסי מאז ה-11 בספטמבר, אבל אם מדינות המפרץ לא יחושו שאנחנו מקיימים את חלקנו בעסקה באמצעות אספקת ביטחון, הם עלולים לקחת את העניינים לידיים שלהן".

כמובן, אפשרות אחרת עבור מדינות המפרץ היא להתגייס לטובת רוסיה, אשר, שלא כמו ממשל אובמה, הראתה נכונות לפעול למען האינטרסים שלה. עתה, לאחר שאובמה זנח את הירושה של העידן שלאחר מלחמת העולם השנייה, המציאות הפכה יותר מסוכנת עבור אמריקה ובעלות בריתה. את המצב הזה יהיה קשה מאוד להחזיר לקדמותו,  ולא משנה מי יהיה זה שיכנס לנעליו של הנשיא בבחירות הקרבות.

_______

לי סמית' הוא כתב ומומחה לענייני המזרח-התיכון, ועורך בכיר במגזין 'הוויקלי סטנדרט'.

את המאמר המלא ניתן למצוא באתר מגזין 'הוויקלי סטנדרט'. אנו מודים למערכת על הרשות לתרגמו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *