יש דירות, אין דיירים

בדימונה יש דירות פנויות של הדיור הציבורי, אבל הזכאים רוצים לגור דווקא במרכז. מה יעשו שרי קבינט הדיור כדי לפתור את הבעיה?

"אני מחפש דיירים – יש דירות מוכנות וריקות", בישר השבוע שר הבינוי גלנט לזכאי הדיור הציבורי • הבעיה? הדירות נמצאות בדימונה, והביקושים לדיור ציבורי הם דווקא במרכז • אבל אל תדאגו, לשר האוצר יש פתרונות מן המוכן

הדיור הציבורי מחכה לקליינטים; פעילי מרצ מפגינים. צילום: יונתן סינדל,פלאש 90
הדיור הציבורי מחכה לקליינטים; פעילי מרצ מפגינים. צילום: יונתן סינדל,פלאש 90

בעיה מתמשכת

בצד העיסוק הנרחב במחדלי חברת החשמל נמשכו כסדרם דיוני ועדות הכנסת, וחלק משמעותי מהדיונים אתמול הוקדשו לנושא הדיור הציבורי. אתגר הדיור לסוגיו מלווה את הכנסת כסוגיה המרכזית ביותר כבר ארבע שנים, אבל למרות שפע הרצון הטוב והחשיבות של הנושא קשה לומר שהמצוקה קרובה לפתרון. אם הקושי של הציבור הישראלי בכללותו מוכר וידוע, אתגריהם של בני השכבות החלשות – משתמשי הדיור הציבורי – מורכבים הרבה יותר.

בוועדה לביקורת המדינה בחרו אתמול לרכז מאמץ סביב דו"ח מבקר המדינה על כשלי הממשלה בפתרון משבר הדיור, ומספר חברי כנסת התמקדו בנושא הדיור הציבורי שהוזנח לדבריהם.

אין מה להיתמם, דו"ח המבקר חשף מספר תופעות תמוהות; ייעוד הכספים ממכירת דירות הדיור הציבורי, מכירת דירות לעמותות, טענות על ייבוש חברת עמידר, ואפילו העלמת הכנסות.

במהלך סקירת מלאי הדיור הציבורי שאינו בשימוש, ציין שר הבינוי יואב גלנט כי עם כניסתו לתפקיד היו כשבע מאות יחידות דיור המיועדות לדיור הציבורי אך עומדות ריקות. משפט שנעלם מעין התקשורת והוצנע בדברי השר לימד כי בחודשים האחרונים אוכלסו כשלוש מאות דירות, מאה שמונים דירות נוספות בתהליך אכלוס, ועוד מאה דירות פנויות ומוכנות לשימוש, אך קשה למצוא להן דיירים.

מי צריך דיור ציבורי?

אחת הדוגמאות שהביא השר הייתה העיר דימונה, שם לדבריו יש דירות אך אין זכאים שעומדים בקריטריונים. "מאה דירות שחלק גדול מהן נמצא בשתי ערים: בדימונה יש כשישים ועוד עשר נדמה לי במצפה רמון, והשאר זה בבודדים, אנחנו עדיין מחפשים קליינטים. בדימונה הגענו למצב שאנחנו כבר מגרדים את השכבות האחרונות של כל מי שיכול להיות זכאי".

אמירה זו באה במקביל להצהרה של השר בדבר השקעות כבדות נוספות של משרד הבינוי ברכישת דיור ציבורי, ונראה שמשהו צולע בקשר שבין צרכים לביצוע.

דיור ציבורי באזורי הביקוש; משה כחלון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
דיור ציבורי באזורי הביקוש; משה כחלון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

בתשובה לשאלת 'מידה' אמר שר הבינוי כי המשרד מתח את רף המינימום ככל הניתן כדי להחיל את הזכאות לדיור ציבורי על ציבורים נוספים, אך עדיין נותרו כשישים דירות פנויות ומוכנות לאכלוס – אולם אין זכאים לדירות אלו.

אם יש זכאים לדיור ציבורי מדוע לא לשכן אותם בדירות שממתינות לדיירים? ומאידך, אם אין דיירים מדוע לרכוש עוד דירות? לשאלות הללו ניתן אולי למצוא מענה בהערה של שר האוצר תוך כדי הדיון: "אם יש לו דרישה ברמת גן, אנחנו לא נגיד לאותו זוג שצריך דיור ציבורי סעו לדימונה יש לנו שם דירה, אלא נקנה לו ברמת גן בעוד מאתיים אלף שקלים". בהמשך דבריו הוסיף השר גלנט כי כספים רבים הושקעו מטעם המשרד בשיפוץ ושיקום מלאי הדירות, ולכך יתווספו עוד השקעות מטעם המשרד.

אם כן, תכנית משרד הבינוי לפי דברי השרים היא לרכוש דיור ציבורי במאות מיליוני שקלים מדי שנה, כאשר קיים מלאי דירות ריקות בפריפריות. כלומר, את כספי הציבור החליטו קברניטי הדיור הציבורי להוציא על רכש לנזקקים דווקא באזורי הביקוש היקרים. ומה בשלב הבא? רכישת רכבי קאדילק לאזרחים הנזקקים לשירותי תחבורה ציבורית?

דיור ציבורי – מדיניות שגויה

אם מובילי קבינט הדיור בישראל לא לומדים מניסיון המדינה עצמה על כישלון מיזם הדיור הציבורי היה ניתן לצפות שילמדו מניסיונן של מדינות אחרות. שבדיה היא דוגמא למדינה שחוותה על בשרה עודפי דיור בדיור הציבורי. לאחר שהשבדים הקימו בבולמוס יותר ממיליון דירות, הצביעו אזרחי המדינה ברגליים והעדיפו לחיות באזורי הביקוש ולא במתחמי הדיור הציבורי. הדירות לא נשארו ריקות, הן התמלאו באוכלוסיות מהגרים.

מצד שני, על תכניות גרנדיוזיות לבניית עשרות אלפי יחידות דיור ציבורי בבעלות המדינה כבר שמענו, אז על סמך ניסיון העבר אפשר להירגע, ככל הנראה גם הפעם לא יקרה דבר.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. שימציאו מקומות פרנסה יציבים בדימונה

    1. ביקור קצר באתר משרד השיכון היה מראה לכותב כמה אנחנו רחוקים מעודף הדיור הציבורי של שבדיה:
      http://www.moch.gov.il/siyua_bediyur/shikun_tziburi/Pages/shikun_tziburi.aspx

      הזכאות לדירה בשכירות בשיכון הציבורי ניתנת לחסרי דירה בלבד אשר עונים על הנתונים הבאים:

      חסרי דירה.
      רתוקים לכיסאות גלגלים שהכנסתם אינה עולה על השכר הממוצע במשק.
      משפחות (לרבות אלו שבראשן עומד הורה עצמאי) שלהן שלושה ילדים לפחות ואשר צברו 1,400 נקודות או יותר ואשר במשך 24 החודשים הקודמים למועד הגשת הבקשה התקיימו מקצבת הבטחת הכנסה מהמוסד לביטוח לאומי או התקיימו מהכנסה מעבודה וקצבת השלמת הכנסה מהמוסד לביטוח לאומי במשך 12 חודשים שקדמו למועד הגשת הבקשה.
      הזכאות ניתנת ביישוב המגורים של מבקש הסיוע.
      "

      מה לעשות וגם זכאי הדיור הציבורי הם בני אדם; אם ילד חולה הם צריכים שסבתא תוכל לטפל בו והם יוכלו ללכת לעבוד- מה שקשה אם הם גרים בדימונה, ומשפחתם לא.

  2. את מדיניות פיזור האוכלוסייה של ישראל אפשר לסכם במשפט: "פיזור האוכלוסייה החלשה לאזורי מצוקה ולפריפריה"
    חלק ניכר מבעיות הפריפריה בימינו הן תולדה של יישום המדיניות הזו ב 65 השנים האחרונות.
    בעיות הפריפריה לא ייפתרו ע"י הבאת אוכלוסיית מצוקה לשם ובעיות אוכלוסיית המצוקה לא ייפתרו (אפילו) ע"י מתן דיור חינם בפריפריה.

  3. יז המון זכאים גם בדימונה אבל הם זכאים של משרד הקליטה, ניצולי שואה וכו', יש אפליה כלפיהם וחבל, זה לא הוגן. טוב שחזר הדיור הציבורי עליו יש קונצנזוס בין קפיטליסטים לסוציליסטים, בין זבוטינסקי לבן גוריון

  4. ביום הדיור הציבורי האחרון בכנסת ראינו שאין
    לדיור ציבורי, אופוזיציה אידיאולוגית אמיתית
    לא בשמאל ולא בימין, יש לזה סיבה, ואשמח להסביר אותה,
    אם יש לך עניין
    גם למקביל של ביבי בהודו עליו כתבתי מאמר לא מזמן באתר זה
    https://mida.org.il/2015/10/12/%D7%94%D7%95%D7%93%D7%95-%D7%A9%D7%95%D7%91%D7%A8%D7%AA-%D7%9C%D7%99%D7%9E%D7%99%D7%9F-%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C/
    יש תוכנית דיור המחייבת מעורבות ממשלתית מאסיבית
    והוא קפיטליסט מושבע
    אם יש עניין אשמח לשוחח
    0525gg5345957

    1. מי שמחייב דיור ציבורי הוא לא קפיטליסט. גם הקומוניזם הכריז על עצמו כעל שוחר שלום. הבזבוז של כספים שאחרים יצרו הוא נבזות מהמדרגה הראשונה