"העסקים הקטנים בישראל במלחמת הישרדות"

מרבית העסקים הקטנים נסגרים בשנה הראשונה. האמפתיה הרבה לא מתורגמת למעשים, ונשיא הלשכה הנכנס מסמן מטרה – להפוך את הסולידריות למעשים.

יום העסקים הקטנים מצוין היום בכנסת בדיונים רבים בוועדות השונות • העסקים העצמאיים הם מנוע הצמיחה העיקרי של המשק, והאתגרים העומדים בפניהם משפיעים באופן ישיר על הכלכלה הישראלית • לפני כשבועיים נבחר עו"ד רועי כהן לנשיא לשכת העצמאיים בישראל, והוא שמח להרחיב בפנינו את התמונה הכללית מזוית הראייה של היזמים והעצמאים

עסקים קטנים נלחמים על הקיום; שוק מחנה יהודה. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90
עסקים קטנים נלחמים על הקיום; שוק מחנה יהודה. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

"שנתיים אחרי שסגרתי את העסק שלי, כלומר ארבע שנים לאחר שנפתח – עדיין הגיעו חיובים מרשויות המס על קנסות בגין 'מחסור בדו"חות שנתיים', למרות שכבר הודעתי לכל הרשויות שהעסק נסגר!", מספר לנו מ'. "קנס של עשרות אלפי שקלים רק כי אחד הטפסים נשלח ללשכה בירושלים ולא ללשכה בפתח תקוה; לבסוף רואה חשבון ישב וערך את הדו"חות מחדש – תמורת כסף רב כמובן – וזה נגמר בקנס סמלי". הסיפור של מ' מציג את קשייהם של העסקים הקטנים בהתמודדות עם הביורוקרטיה הישראלית, המטילה עליהם מעמסה כבדה שנוספת למאמץ היומיומי לשרוד מבחינה כלכלית.

"הקמת גוף יחיד שבו יתנהל כל הליך פתיחת העסק, הוא חיוני לאפשרות להצליח", קובע בשיחה איתנו נשיא לשכת העצמאיים בישראל (להב) עו"ד רועי כהן. "כיום יזם מתחיל נדרש להתרוצץ בין שלל משרדים ורשויות, דבר שמקשה מאוד על קיום ופיתוח העסק".

ואכן, מדדים בינלאומיים שונים דוגמת מדד קלות פתיחת העסקים מדרגים את ישראל במקום נמוך למדי, כאשר הפרמטרים המרכזיים בדירוג הם מעורבות המדינה והקשיים שהיא מערימה.

אנו משוחחים עם כהן ימים ספורים לאחר תחילת כהונתו, בפתח קדנציה בת שלוש שנים בנשיאות להב. רצון טוב יש בלי סוף, מספר לנו כהן – אך חסרים מעשים. האתגר הגדול מבחינת כהן הוא להביא שינוי במודעות, "אנחנו כעצמאיים זוכים להרבה אמפתיה, לסולידריות, ולמילים יפות. זה טוב ויפה אבל אנחנו זקוקים לתוצאות, לא די בסולידריות". נתון מעניין שמשלים את התמונה מלמד על עשרות הצעות חוק לתועלת העסקים הקטנים שעברו בקריאה טרומית בשנים האחרונות, אך אף אחת מהן לא הפכה לחוק מוגמר.

העסקים הקטנים והמשק הישראלי

עסק קטן שמעסיק עשרה עובדים יכול לצמוח במכפלות גדולות, ויכולת הגידול שלו גבוהה מאוד ביחס לחברות הגדולות. ההשפעה של העסקים הקטנים על המשק היא עצומה. "תשעים ותשעה אחוזים מהעסקים בישראל הם עסקים קטנים ובינוניים, העסקים הקטנים מעסיקים במעגל הראשון כחצי מליון עובדים, ובמעגל השני – נותני השירותים – יש עוד כמיליון וחצי משרות", מספר לנו נשיא הלשכה. למעשה, מכל מעגל העסקים בישראל רק 3,600 חברות מעסיקות יותר ממאה עובדים.

עו״ד רועי כהן, נשיא להב לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל. צילום: בוריס קוזנץ
עו״ד רועי כהן, נשיא להב לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל. צילום: בוריס קוזנץ

עם זאת, על האידיליה מעיב הנתון הצורם הבא: מדי שנה נפתחים בישראל כחמישים אלף עסקים חדשים, מתוכם נסגרים קרוב לארבעים אלף. סיכויי ההישרדות של עסק קטן לא מזהירים, ומדובר במלחמת קיום של ממש. בארצות-הברית לשם השוואה, חמישים אחוז מהעסקים עדיין שורדים לאחר חמש שנות פעילות. ביטוי נוסף למצב הרעוע של העסקים הקטנים בישראל מגיע מדיווחים ישירים של בעלי העסקים, ומספר על ירידה ביציבות העסקית.

העסקים הקטנים, המהווים את חזית העשייה העסקית בישראל, פגיעים ורגישים לכל שינוי. ממש בימים אלו ניתן לראות שהסובלים העיקריים מהמצב הביטחוני הם אותם עסקים קטנים, הרבה יותר מהגופים הגדולים. די בירי קסאם אחד כדי לפגוע בעשרות עסקים קטנים, בעוד החברות הגדולות יגלו עמידות גבוהה הרבה יותר.

העיוות של הביטוח הלאומי

ביטוח לאומי הוא סוגיה כואבת במיוחד עבור העצמאים. עצמאי שמרוויח מעסקיו את השכר הממוצע במשק, ישלם דמי ביטוח לאומי גבוהים בחמישה אחוזים וחצי משכיר בעל משכורת זהה. הכיסוי הביטוחי לעומת זאת, לא דומה בכלל: עצמאיים אינם זכאים למרבית הקצבאות שנותן הביטוח הלאומי.

סוגיה שעלתה לאחרונה לכותרות היתה ההחלטה לתת דמי אבטלה גם לעצמאים. "למרות כל הכותרות העסק תקוע", מגלה לנו עו"ד כהן, "לצערי, הפקידות באוצר הכניסה שינויים בהסכמות". המתווה, שהושק בעידוד שר האוצר, העלה את דמי הביטוח הלאומי ברבע אחוז והכליל את העצמאיים בביטוח האבטלה, תוך הקצאת מאה וחמישים מיליון שקלים מהאוצר לטובת התכנית. "הנוסח שגובש בידי הפקידים מדבר על העלאת דמי הביטוח בשיעור שיקבע שר האוצר. זהו שינוי שלא מקובל עלינו. שמענו גם דיבורים על החרגת התיקון מחוק ההסדרים", מוסיף כהן.

לא הכל שחור, אך היוזמות הרבות לא מגיעות להבשלה. "חברי הכנסת אלי כהן ורועי פולקמן התחילו לקדם את נושא הפנסיה לעצמאיים", מספר נשיא הלשכה, אך יש לדבריו עוד שלל נושאים שדורשים מענה. "ביטוח לאומי לא מעניק לעצמאים דמי לידה ומילואים, וגם הרשות לעסקים קטנים לא הגיעה לידי מימוש וביצוע". עו"ד כהן הגדיר לעצמו בתור יעד מרכזי לפתור את "בעיית הרגל המסיימת" של תהליכי החקיקה.

הקושי בלהיות עצמאי

אשראי בנקאי הוא בעיה נוספת, קשה במיוחד, עבור עסק קטן. תזרים המזומנים המצומצם מקשה מאוד על פריצת דרך, ואפילו על מתן ערבויות לביצוע עבודות בינוניות וקטנות. הבנקים לא מגלים נדיבות מיוחדת כלפי עסקים קטנים מתוך חשש מובן של יציבות, והעצמאיים מוצאים עצמם לא פעם מול שוקת שבורה.

"אחת המשימות המרכזיות עבורנו היא הגדלת האשראי מהבנקים והפחתת הריבית לעסקים הקטנים", אומר עו"ד כהן. לאחרונה עבר בקריאה ראשונה חוק של חבר הכנסת רועי פולקמן, שמעניק העדפה מתקנת לעסקים קטנים. "כיום הדרישות לכניסה למכרז לא מתאימות לעסקים קטנים ובינוניים – אין לנו הניסיון כמו חברה גדולה. הערבויות והמחזור הכספי הנדרשים גבוהים מאוד ולא מאפשרים התמודדות של עסק קטן".

סיפור עצוב ומריר שמכיר כל עצמאי הוא תופעת התשלומים הדחויים. נוהל התשלומים הממשלתי עומד לעתים על שוטף + 120, כלומר השכר ישולם לספק רק כעבור ארבעה ואפילו חמישה חודשים. "לשמחתנו שר הכלכלה דרעי העביר בהחלטת ממשלה ביומו האחרון במשרד תיקון המקצר את תקופת ההמתנה, ומורה על תשלום שוטף + 30". יחד עם זאת, העברת משרד הכלכלה לידי ראש הממשלה מטרידה את נשיא הלשכה, שמתקשה לראות איך נתניהו ימצא זמן לעסוק גם בבעיות המשרד החדש. "בכוונתנו לעתור לבג"צ שיורה לממשלה למנות שר כלכלה במשרה מלאה בישראל", אומר עו"ד כהן.

גרף להב

שינוי תודעה

יזם הוא אדם שקם בבוקר והולך נגד הרוח אל הלא נודע. הסיכוי להצלחה קיים אבל לא מעודד, ואותם יזמים בעלי חזון צולחים את הדרך למרות הקשיים. "חובה לשנות את השיח ציבורי", אומר כהן. "כיום החברה לא מעודדת יוזמה פרטית, ומשדרת שסיכויי ההצלחה נמוכים. המדינה חייבת לתת זריקת עידוד לעולם היזמות, וגם מערכת החינוך חייבת להירתם ולנטוע בתלמידים אופק יזמי".

גם למערכת הרגולציה מעביר נשיא הלשכה מסר. "הרגולטור חושב ברמה הלאומית, אבל חובתו לקחת גם את ההיבט של העצמאי הקטן; דברים שמצטיירים יפה כמו תוספת ימי חופשה או העלאת שכר מינימום, מקשים מאוד על ההתמודדות היומית של העסקים הקטנים – הנדרשים לשאת בנטל הכלכלי שכרוך ביוזמות הללו". משימה מרכזית נוספת שמציב כהן לרגולטורים: להקל בחסמים ביורוקרטיים, ולבחון היכן וכיצד ניתן לשחררם ולהקל על היזם הקטן.

לסיום, ביקשנו מכהן לתאר סיטואציה מתסכלת מנקודת מבטו כעצמאי. "מקומם אותי שעובד עצמאי הנותן שירות לבית עסק תמורת חשבונית, יכול לעבוד חמש שנים באותו גוף אך ניתן לפטר אותו ללא הודעה מוקדמת". לשם ההשוואה – שכיר זכאי לשימוע ולהודעה מראש לפני פיטורין, ובנוסף גם לפיצויי פיטורין ולדמי אבטלה. עצמאי שימלא את אותו תפקיד אך יקבל תמורה מול חשבונית, יכול למצוא את עצמו מהיום למחר מחוץ לעבודה. "חייבת להיות רשת ביטחון, גם אם היא מצומצמת. זו יכולה להיות הודעה מוקדמת או אבטלה, אך לפחות משהו בסיסי".

בסיום שיחתנו מבקש כהן לנצל את הבמה ולאחל לארגון להב ולשותפים לעשיה הצלחה רבה בקידום האתגרים העומדים בפניהם. "הצלחת העסקים הקטנים היא הצלחת המשק הישראלי כולו".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *