צניחת מחירי הנפט מאיימת על עתיד המזרח התיכון

המשבר הבא? לצניחת מחירי הנפט השפעה עצומה על ההגמוניה של בית סעוד, שמחזיק את השלטון באמצעות סובסידיות ותמיכה בסכומי עתק.

יתכן כי בקרוב מאוד יתפשט הכאוס מסוריה, עיראק ותימן גם לעבר ארצות המפרץ • לצניחת מחירי הנפט השפעה עצומה על ההגמוניה של בית המלוכה הסעודי, שמחזיק את השלטון באמצעות סובסידיות ותמיכה בסכומי עתק • האם תחזיתם של רואי השחורות תתברר הפעם כנכונה? • הכלכלן והאנליסט הפופולרי דיוויד פ. גולדמן ("שפנגלר") מנתח

צניחה חופשית; אילוסטרציה. צילום: Remco van der meer CC BY 2.0 VIA FLICKR
צניחה חופשית; אילוסטרציה. צילום: Remco van der meer CC BY 2.0 VIA FLICKR

ערב הסעודית מבזבזת כספים כאילו אין מחר. עתה, דו"ח חדש של קרן המטבע הבינלאומית (IMF) מרמז כי יתכן שבאמת אין מחר לבית סעוד – בלי קיצוצים מסיביים בהוצאות, הממלכה תנצל את כל יתרות המטבע שלה בתוך חמש שנים, במונחי מחירי הנפט של היום.

ערב הסעודית היא ארץ עשירה מלאה באנשים עניים, ובית סעוד קנה לעצמו לגיטימציה באמצעות סבסוד נתיניו. אולם לאור המצב הנוכחי אליו נקלעה, קיימת סכנה שהשושלת לא תחזיק מעמד אם תנקוט בצעדי הצמצום והצנע שקרן המטבע מבקשת, ההכרחיים לדבריה כדי לוודא שעתודות הכסף של הממלכה לא יאזלו עד 2020. מי שנמצא בסיכון רב כתוצאה מכך היא מצרים, שתלויה בסבסוד פיננסי מצד הסעודים.

אמנם, משך שנים היו שוטים שהשתעשעו בתחזית: מה יקרה אם בית סעוד יפול. כפי שכתב ויליאם קואנדט ב'פורין אפיירס' לפני 20 שנה, "יש פס ייצור שלם של בתי כפר שנבנו מתחזיות על נפילת בית סעוד, שעלולה להתרחש בכל רגע". מומחים אין ספור טענו שהם רואים את הכתובת על קירות הארמון, אך ללא הועיל. עד כה הסעודים הערמומיים הצליחו להשיג את שיתוף הפעולה של המתחרים שלהם, או לקנות אותם. או לחלופין לטבוח אותם. אלא שהפעם זה שונה.

מאבדים את ההגמוניה על האסלאם

בחודש יולי שעבר כתב האנליטס של IHS-JANES, מדה אל-רוואס, כי הממסד הדתי של ערב הסעודית הוא אחד המנגנונים המייצבים החשובים ביותר בממלכה. האידאולוגיה הסלאפית-הוואהאבית דורשת ציות לשליט בפועל, שבמקרה של סעודיה זהו המלך, אך רק כל עוד הוא משליט את האסלאם. אולם כלי ההישרדות של המלוכה דורשים הרבה מאוד כסף; לעומת זאת האתגר שמציבים האסלאמיסטים משדות הקרב הסובבים את הממלכה פוגע באמינות השומרים מטעם עצמם על הטוהר האסלאמי. בתוך התהליך הזה, האסלאם שוקע עמוק יותר ויותר אל תהומות התוהו ובוהו והמשברים.

בית המלוכה הסעודי כרת ברית עם הצבא המצרי נגד 'האחים המוסלמים', סוג של אסלאמיזם שמושך יותר את הצעירים הסעודים, המודרים על-ידי הממלכה משלטון וזכויות יתר; דאע"ש מנסה לטעון להנהגת האסלאם כנגד בית סעוד, הלוקה בהסתיידות עורקים. זהו סיכון שלא מעט מומחים במערב ציינו אותו. בנובמבר 2014 קרא מנהיג דאע"ש אבו באכר אל-בגדאדי למוסלמים למרוד נגד המלוכה הסעודית. הארגון ביצע כמה פיגועי התאבדות נגד המיעוט השיעי בממלכה כדי להפגין את סמכותו נגד הממסד הדתי המשרת את הממשלה; כמו כן בוצעה התקפה הרסנית במיוחד נגד המסגד השיעי בכווית ביוני שעבר.

בית המלוכה הגיב לאיום האסלאמיסטי בכך שהציב עצמו כמנהיג הסונים נגד איראן. אל-רוואס מזהיר, "הניסיון של המלך סלמאן לשמור על הממסד הדתי, כולל לאפשר לו שימוש בשפה מאוד כיתתית וקיצונית נגד איראן והשיעים בכלל, טומן בחובו סכנה של פגיעה חוזרת בטווח של שלוש עד חמש שנים. בייחוד אם הסעודים יחשבו שבית המלוכה הסעודי נכשל בניסיונו לבלום את השפעתה של איראן".

נפט בזול, סבסוד ביוקר

ברקע המלחמה הכתתית נמצאות בעיות הכלכלה שהן למעשה האתגר הכי קשה לשרידות המשטר. 2,000 הנסיכים הסעודים ששולטים במדינה, מסבסדים בין רבע לשליש מתושבי סעודיה. הם עלולים לא להצליח לקנות עוד שלום חברתי פנימי – כך על-פי ה-IMF.

טבלת מחירי הנפט משקפת את מחיר החבית הדרוש לכל מדינה במזרח-התיכון כדי לאזן את תקציבה [ראו בגרף השמאלי דלעיל]. במקרה הסעודי, נקודת האיזון הדרושה היא 105 דולר לחבית (העמודות הצהובות). ניתן לסמן (הנקודות הירוקות) את מספר השנים שנותרו לכל מדינה חשובה בטרם יאזלו יתרות המטבע שלה. עיראק היא כרגע בפשיטת רגל. לסעודיה ולאלג'יריה נותרו חמש שנים, לאיראן שמונה שנים.

קרן המטבע רוצה שסעודיה תקצץ משהו כמו 20 אחוז מהתוצר שאינו נפט, כפי שניתן לראות בגרף הבא [מימין]:

מתוך דו"ח קרן המטבע הבינלאומית
מתוך דו"ח קרן המטבע הבינלאומית

לא ברור אם הסעודים מסוגלים לקצץ בהוצאות בצורה כזאת ולשמור על היציבות הפוליטית. אין נתונים רשמיים על ממדי העוני בסעודיה. אבל עיתון סעודי אחד שהשתמש בנתוני עזרה סוציאלית, העריך ש-6 מיליונים מתוך 20 מיליון תושבי הממלכה הם עניים; מתוכם יש גם עניים עד כדי ייאוש מוחלט. אחרי הפרות הסדר של "האביב הערבי" ב-2011, הגדילה ריאד את ההוצאות החברתיות שלה בכ-37 מיליארד – או 6,000 דולר לכל אדם עני – וזאת כדי למנוע התפשטות חוסר השקט בעולם הערבי לשטחה. סעודיה מוציאה היום 48.5 מיליארד דולר על ביטחון, ומתכננת להגדיל את ההוצאה הבטחונית ל-63 מיליארד עד 2020. אין לה ברירה אלא להשוות את עוצמתה להתעצמות הצפויה של איראן בעקבות הסכם הגרעין של חמש המעצמות פלוס 1 כדי לשמור על אמינותה.

העול המצרי

אבל הנטל על סעודיה כולל גם את מצרים, כאמור. היא ומדינות המפרץ התחייבו לסכום של 12.5 מיליארד דולר בסיוע חדש. התקשורת המצרית צופה שזה יגיע ל-20 מיליארד. מנהיג האחים המוסלמים מוחמד מורסי הודח ביולי 13' בעת שכלכלת מצרים קרסה. הצעד הראשון של הגנרל א-סיסי היה להבטיח סיוע ממדינות המפרץ. אך כלכלת מצרים ממשיכה להתדרדר. מאזן התשלומים של מצרים ממשיך להתרחב מאז הפלת מובארק ב-11'. המדינה הערבית הגדולה ביותר מוצאת את עצמה מייבאת מחצית מהמזון שלה; היא קונה קרוב ל-40 מיליארד דולר יותר ממה שהיא מוכרת. אם ייגמר הסבסוד של מדינות המפרץ, כלכלת מצרים תפשוט רגל.

המאזן המסחרי של מצרים
המאזן המסחרי של מצרים

הכנסות מאזנות מתיירות ירדו בצורה דרסטית – ב-41 אחוזים ל-5.9 מיליארד בלבד לשנה. כמחצית מהמצרים תלויים בסובסידיה ממשלתית – מה שניפח את הגרעון בתקציב ל-12 אחוז מהתוצר.

התקציב הממשלתי של מצרים
התקציב הממשלתי של מצרים

גם תחת תנאים כלכליים ואסטרטגיים מכבידים, יש לבית סעוד משאבים אדירים. המשמר הלאומי בן 100 אלף הלוחמים הוא מעין משטרת פנים צבאית. כוח האדם מקורו בשבטים שנאמנים למשפחת המלוכה. הסעודים שוכרים גם את שירותיהם של שכירי חרב פקיסטאנים. לפי הערכות שונות אלה מונים כעשירית מהכוח הצבאי והמשטרתי בן 500 אלף החיילים שמשרת את מדינות המפרץ. התנאים מסוימים הגיס הזר הזה עלול להפוך לסיכון אם יתרחש איזשהו מרדה של מיליון וחצי הפועלים הפקיסטאנים שמתפרנסים בממלכה.

האם הגיע תאריך התפוגה של בית סעוד?

הבעיה היא שלבית סעוד נותרו רק ידידים מעטים. היא ננטשה על-ידי ארצות-הברית, בעלת בריתה העיקרית, במסגרת עסקת הגרעין. רוסיה נמצאת בברית עם איראן בסוריה, עם תמיכה סינית. תורכיה אף פעם לא היתה ידידה. היא קרובה יותר ל'אחים המוסלמים', שהם עדיין האופוזיציה העיקרית לממלכה.

כדי לשמור על תמיכת הממסד הדתי הווהאבי, הממלכה איפשרה לסעודים עשירים למממן עצמאית מטרות אסלאמיסטיות שריאד שוללת באופן רשמי. פקיד סיני אמר לי לאחרונה כי הדבר היחיד שסין פוחדת ממנו במזרח התיכון הוא ערב הסעודית, שמממנת מדרסות ווהאביסטיות בפרובינציה עם הרוב המוסלמי במערב סין, שיאנג'יאנג.על פני השטח יחסי סין-סעודיה מצוינים. סין היא לקוח הנפט הגדול ביותר של סעודיה, למרות שב-2015 זו הייתה הפעם הראשונה שסין קנתה יותר נפט מרוסיה מאשר מסעודיה. רוסיה מקבלת תשלום במטבע סיני, בעוד הסעודים דורשים תשלום בדולר אמריקני.

הצרה היא שהממשלה המרכזית בריאד אינה יכולה למנוע מיחידים סעודים לתמוך בקבוצות רדיקליות, או שהיא חייבת כל כך הרבה לממסד הדתי שהיא מנהלת משחק כפול. בדלנות מוסלמית היא דאגה סינית דחופה. כמו רוסיה סין לא רואה באיראן איום; המוסלמים בסין הם סונים ולא שיעים. התפשטות פאנדמנטליזם איסלאמי ממדרסות שממומנות על ידי הסעודים ועוד באמצעות הנפט שהסינים קונים – גורמת להם לראות את סעיודיה כסיכון גדל והולך.

הסעודים לומדים שכסף לא יכול לקנות עליונות אסטרטגית, בדיוק בנקודה שבה הכסף עלול להפוך למשאב חסר. הסעודים חשפו את חוזי השחורות לגביהם כשוטים. כך משך עשרות שנים. אך נראה שגם לסיכול התחזיות השחורות הגיע תאריך תפוגה.

______

דייויד גולדמן ("שפנגלר") הוא עמית בכיר במרכזי הלונדוני למחקר ומדיניות, ועמית בפורום המזרח התיכון על שם משפחת ואקס.

המאמר הופיע באנגלית באתר מגזין 'אסיה טיימס'. אנו מודים למערכת ולכותב על הרשות לתרגמו. מאנגלית: אמנון לורד.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. אם לא יהיה שינוי דרסטי בעוד מס' שנים מעטות מצרים תהפוך להיות רואנדה של ימי הרעב הגדול, הטרור ישתק את מצרים, בכלל זה את המעבר בתעלת סואץ והרס התיירות,וזה עוד לפני הצרות של המממנות העקריות -המפרציות. קשה לי לראות איך סיסי מצליח לייצב מדינה עם 40 מליון (!) רעבים

    צריך להתכונן לתרחישים הם מליונים צובאים על גדרות ישראל מכיוון סיני כשהאקסודוס שיוצא עכשיו לאירופה זה רק פרומיל למה שיחכה לישראל

    1. תתחיל עם הקופטים, שהם השעיר לעזאזל המצרי.
      כ-8 מליון קופטים, שברגע שיגורשו ממצרים, אין להם לאן ללכת.
      הם ערבים בעיני העולם המערבי, כלומר קליטתם תבוא על חשבון המוסלמים (אופססס, הפגנות אלימות של מוסלמים באירופה ובעקבותן הצהרות של מנהיגי אירופה שהכיבוש וההתנחלויות אשמים בכך).
      הם כופרים בעיני המוסלמים, ולכן אף מדינה מוסלמית לא תקבל אותם, אלא תהרוג אותם.
      מה עוד, שהעולם הנוצרי רק מחכה לראות את ישראל דוחה קבלת פליטים נוצרים (והם יהיו באמת פליטים, עפ"י כל אמנה מחורבנת שהיא). אז מה אם הם קופטים ולא קתולים או פרוטסטנטים? זהו פרט שולי, כשזה נוגע לישראל שצריכה לקלוט 8 מליון פליטים. ולחשוב שישראל היא מדינה גזענית (הציונות לא גזענית?) אשר קולטת אך ורק יהודים.
      כמובן שהנוצרים ישמחו שנקלוט את הקופטים (גם עייפי הנפש ואנשי ההבל, ושאר מקבלי המשכורות ממדינות וארגונים אנטישמים ישמחו מאד, עד שהם יישחטו ע"י אותם אויבים שהם כל כך רוצים להכניס למדינת ישראל), משום שאז מדינת ישראל תיאלץ להיהפך למדינת כל תושביה, וחסל סדר מדינה יהודית, ומדינה ליהודים.
      אני לא אתפלא אם מי שתומך שגופים סלפים/וואהאבים/שאר ירקות במצרים הוא נוצרי שמאמין במלחמת גוג ומגוג ולוקח על עצמו לקרב אותה. הרי דיעותיהם של האוונגליסטים ה"תומכים בישראל" באות מאותו המקור.

  2. קשה לי לרחם על הסעודים. חלק ניכר מעליית האיסלם הגיהדיסטי הקיצוני בכל העולם הוא פרי המטיפים הקיצוניים, המדרסות והמיסגדים שסעודיה מימנה בכל מקום בעולם. עכשיו כולנו סובלים ממלחמת ציביליזציות דתית שהסעודים בישלו.

    לפי הטבלאות גם מצבה של איראן אינו מזהיר. השאלה היא מי יצליח למשוך יותר זמן עד שאויבו העיקרי יקרוס ו/או יפתח במלחמה לפני שכוחו יגמר.
    אין לי שום התנגדות שתפתח מלחמת סעודיה איראן. אני אאחל לשני הצדדים שלא יובסו במהרה

    מה שמציק לי זו מצרים. התיירות שלה קורסת. יש לה גם בעיית מים שהולכת ומחריפה. מה יעשו 90 מיליון מצריים רעבים וצמאים? נדמה לי שאירופה לא תחכה להם בזרועות פתוחות

    1. בהשוואה סעודיה-איראן יש להסתכל גם עם הגרף הימני, ולא רק על השמאלי.

      לאיראן יהיו בעיות של תזרים מזומנים אם הנפט יישאר זול-
      אבל היא יכולה לפתור אותן ע"י שינוי קטן יחסית בתקציב: פחות מ-5%. סעודיה צריכה שינוי אדיר של כ- 20%.
      בהשואה ישראלית, זה כאילו הממשלה תגיד שמעכשיו היא לא מתקצבת יותר את מערכת החינוך, למשל.

      ברמה האנקדוטלית- לאיראן יש מוסדות אקדמאים טובים מאוד; עבדתי עם אנשים שעבדו בסעודיה, והיו להם רק חוויות רעות מהצביעות ורמת העבודה של הסעודים.
      נצרף לכך את העובדה שמאז שהמלך עבדולעזיז, מייסד הממלכה, נפטר ב-53', ועד היום מולכים בניו (מלך סעודיה הנוכחי הוא כבר הבן השישי שמולך) כי קשה להסכים לאיזה פלג שבטי תעבור המלוכה.

      בניכוי הנפט, מצבה של איראן טוב בהרבה.

    2. שאלה: האם לסעודים אין חסכונות מניבים בארה'ב ובאירופה? האם אין רכוש אותו יוכלו למכור בכדי למלא את הקופה המתרוקנת? האם אני טועה בהנחתי שיש לסעודים יותר כסף ששמרו בצד מאשר לאירנים

    3. לקמיליה, לסעודים ולמדינות המפרץ (חוץ מדובאי שקרובה לפשיטת רגל) יש ה-מ-ו-ן כסף בהשקעות פיננסיות וריאליות במדינות המערב.
      האם ידעתם למשל שישראל היא לקוחה מכובדת של אבו-דאבי? הרי הצוללות שגרמניה מסבסדת חלק מעלותן, מיוצרות במספנות בקיל, שנרכשו ע"י ממשלת אבו-דאבי.
      אגב מה עושה אבו-דאבי עם חלק מהכסף שהיא מרויחה מהמספנות, כסף שחלקו מגיע מישראל? תורמת לארגוני טרור הפועלים נגד ישראל, הלקוחה הטובה שלה.
      ——
      טעות תהיה לחשוב שסעודיה תממש אפילו חלק מההשקעות שלה במערב בכדי לממן את המוני הפשוטים כדי שלא ימרדו בהם. סעודיה זה לא מצרים!
      קודם כל מדינות המערב יעשו הכל כדי שההשקעות לא ימומשו, אחרת הכלכלות שלהן ייפגעו. ובנוסף, מדוע שעשירי סעודיה יבזבזו על עמם את כספם שעשקו וגנבו ושדדו ב"יושר" הכה ידוע באיסלאם? הם יברחו למדינות בטוחות במערב ויחיו שם עם משפחותיהם ברמת חיים דמיונית, שהמימון לה מספיק גם לדור עשירי של הנסיכים הסעודים.

  3. כתבה מעולה! כן ירבו… ממליץ בחום לקרוא את המאמרים של ד"ר גיא בכור בנושא – מאמרים מאלפים באתר GPLANET

  4. אם כן, סעודיה בצרה ואיראן מתחזקת על חשבונה. אבל לפי הכתוב כאן, גם איראן בצרה גדולה – זו דיקטטורה דתית שתקציבה תלוי בנפט. בלי הנפט, גם איראן תיחלש מאוד, והלחצים מכל עבר יקשו עליה להתקיים.

    לעולם המוסלמי היתה הזדמנות פז – טריליונים רבים של תקציבי נפט על פני כמאה שנה. הם החמיצו את ההזדמנות. נראה שבעוד 20 שנה, מצב המוסלמים מפקיסטן ועד מרוקו יהיה זהה למצב האפריקאים: הם ימותו במליונים ברעב, בצמא, ובמחלות. יבצעו רצחי עם איש ברעהו, יקימו ויפילו דיקטטורות אכזריות, וכל זה כאשר המערב לא מתעניין בכל זה. אני מקווה שהם ינצלו את אדי הדלק שעוד נותרו להם כדי להתקדם תרבותית ולשרוד.

    1. ולפאקיסטן ולאיראן יש נשק גרעיני.
      האם אתה חושב שהם יתדרדרו בשקט לרעב ומחלות? או שהם יסחטו את המערב שיפרנס אותם?

  5. המוסלמים יהפכו לאפריקה, ואנחנו בתווך.

    אנחנו צריכים לבצר את עצמנו בכל דרך כדי שהמחלה שנקראת המזרח התיכון המוסלמי לא תחדור אלינו.

  6. לכל ממליצי גיא בכור…אין לבטל אותו…אך רבים מרעיונותיו הם בגדר של פנטזיה ומשאלות לב.

    1. אם לאחר גיא בכור אתה מרגיש מתיקות מוגזמת – מומלץ לעבור לכמה דקות לתיק דבקה. הפסימיות וההפחדות של דבקה ינטרלו את עודף המתיקות