הבדיחה החברתית ששיגעה לנו את הפייסבוק

כאשר איזק פרימן פרסם בפייסבוק פוסט סאטירי על "מצב הפערים בישראל", הוא זכה במפתיע למאות שיתופים ותגובות רציניות להחריד. המסקנה הייתה מיידית וברורה: כמה קל לערוך פרופוגנדה כלכלית בישראל

רע פה, הם חוזרים ואומרים לנו. אבל עכשיו הגיע הנתון שמוכיח זאת בצורה שאינה משתמעת לשני פנים: נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה קובעים: אחד מכל שני ישראלים משתכר מתחת לשכר החציוני!

השתכנעתם? עכשיו קראו את המשפט הזה שוב, לאט, ותבינו כי הוא בעצם לא אומר כלום. זוהי פשוט ההגדרה היבשה של המושג הכלכלי "חציון" – רמת השכר שמחצית האזרחים נמצאים מתחתיה ומחציתם מעליה. עירנות קלה ומעט היגיון בריא מצד הקוראים יביאו אותם מיד למסקנה שלא נאמר דבר בפוסט, מלבד בדיחה על כותרות עיתונאיות שרווחות במחוזותינו. באותה מידה ניתן היה לפרסם גם את הנתון הבא: "השכר הממוצע במשק נמוך משכרם של אלו שמשתכרים הכי הרבה!!!".

אך החיבור שבין "הנתון המזעזע" הזה לבין תמונה של זקן המחטט בפח הזבל הוליד תוצאה מעניינת. ביום רביעי האחרון פרסמתי את הסטטוס הבא:

ותודה לממשלת הזדון של נתניהו, שממשיכה לדרדר את ישראל לתחתית הדרוג של ה-OECD.#מהפכה_עכשיו#להלאים_את_הגז#דרכנו

‎Posted by Isaac Freeman on‎ יום רביעי 2 דצמבר 2015

שדגכשדכד
מבחר תגובות מתוך מאות(!) השיתופים להם זכיתי גילה כמה קל לערוך מניפולציות על הציבור באמצעות כותרות פומפוזיות, נתונים חלקיים וקצת עזרים ויזואליים. בתמימותי האמנתי שהדמגוגיה תהיה ברורה, ושלקוראים יובן שהביקורת היא על השימוש התועמלני שעושים גורמי תקשורת בנתונים סטטיסטיים חלקיים. טעיתי. רבים ממי ששיתפו את הפוסט (וכן המגיבים לשיתופים) הסתמכו על הנתון המופיע בו, ותקפו את מדיניות הממשלה על כך שהיא מביאה מחצית מהאוכלוסיה אל מתחת לרף סטטיסטי מוגדר. הללו בחרו להמשיך בקו הבכייני המקובל של "כמה קשה לחיות בארץ", תוך שהם משתפים את הפוסט ממכשירי הסמארטפון שלהם… עם הערה זועמת על מדיניותה "חסרת החמלה" של הממשלה.

"אז הצמיחה לא מחלחלת למטה?!? מפתיע", כתב אחד הגולשים. מספר תגובות מתחתיו שיתף אחד המגיבים פוסט ארוך (עם תמונה ממחאת הקוטג' של 2011) המכנה את ביבי "דיקטטור", וקורא ל"מעמד החלש והמעמד הבינוני שביבי חיסל וממשיך לחסל" לצאת לרחובות. בשיתוף אחר, שבו ניכר כי המשתף דווקא הבין את הפאנץ', כתב לו המגיב הראשון: "מה הפלא? בני האצולה מעלים לעצמם את המשכורות,,,,, לנכים העלאה לא????????? למה ??????? שינסו לחיות מהמשכורת של בטוח לאומי נראה אותם ,,,,, בושה וחרפה".

משתף נוסף בחר לכתוב: "מביש. תוצאה ישירה של קפיטליזם חזירי ושילטון הטייקונים". שני כתב: "לכו תצביעו שוב לביבי האפס!" ואחר סיכם: "העיקר חלק עניים וחלק חיים ממשכורות עתק". בפוסט אחר, בו המשתף לא כתב מילה, התגובות היו: "מעניין איזה אחוז מאותו חציון הצביע לליכוד?" ו-"ביבי יושב לו בבית השן שלו וחושב על הארמון החדש והיוקרתי הבא". בתגובה לשיתוף אחר, הביא אחד המגיבים צילום מסך של "מגש הכסף – יוצאים לרחובות ומחליפים את השלטון" עם קריאה לראש הממשלה להתפטר.

כמה קל להיות פופוליסט

לא מדובר בניסוי חברתי רדיקלי. זוהי מציאות שביום-יום. שלהוב ההמונים היא אמנם אמנות שעוסקים בה פוליטיקאים ואינטרסנטים כבר מאות ואלפי שנים, אך מסתבר שאפילו בעידן האינטרנט בו המידע זמין, עשיר וחינמי – וניתן להעמיד באמצעותו טענות באור ביקורתי – אנשים עדיין מעדיפים סיסמאות על עובדות.

למעשה, ההשראה הגיעה אליי מפוסט אמיתי ששיתף חבר פייסבוק שלי מהדף ביבי טוב רק לעשירים, שבו נטען כי ישראל נמצאת במקום הראשון מבין מדינות ה-OECD באחוז הילדים העניים (28.5%). יותר מאשר במקסיקו (25.8%).

מלבד ההדגשה הויזואלית המוגזמת לחלוטין של הפער בין ישראל למקסיקו (2.7%), ציין גם משתף הגרף כי הוא בדיוק נמצא בכנס בגרמניה שעוסק בנושא, וכי בשום מציאות לא יתכן שבישראל ישנם יותר ילדים עניים מאשר במקסיקו. עוד ציין חברי מהפוסט לעיל כי ההגדרה לעוני היא שרירותית ונקבעת על-ידי הלמ"ס, ומה שאנו נכנה "עני" בישראל – עשוי להיחשב לאדם מבוסס בדרום אמריקה.

לא הגזימו בכלל עם העמודה הישראלית; צילומסך.
לא הגזימו בכלל עם העמודה הישראלית; צילומסך.

סטטיסטיקה בשקל

היכולת של עיתונאים או של ארגונים חברתיים להטות נתונים עובדתיים היא קלה למדי. לעתים אנו נתקלים בכתבות עם כותרות דרמטיות כמו "אחד מכל שלושה ילדים הולך לישון רעב", בתוספת קישור למחקר שמוכיח זאת. מה שאנו לא יודעים הוא, שהנתון מתייחס רק לילדים שכבר ממילא מוגדרים כעניים ולא לכל הילדים במדינה. כך יוצא שישנם "כמעט מיליון ילדים הסובלים מעוני", כשהמציאות בשטח אפילו לא מתקרבת למספרים כאלה.

המטרה של מפרסמי הכתבות מן הסוג הזה ברורה: ליצור דעת קהל המשוכנעת שהמצב הכלכלי בישראל הוא על סף קטסטרופה, ושהממשלה אשמה שאינה נוקטת במדיניות מספיק "חברתית" (מילה שנשמעת יותר טוב מ"סוציאליסטית") על מנת "להקטין את אי-השוויון במשק".

במסגרת הסטטיסטיקות שנבחרות בפינצטה על מנת להפחיד את הציבור, עורכי הנתונים בוחרים "להשמיט" עובדות "לא רלוונטיות" אשר ציונן היה משנה את הבנת הנתונים באופן דרמטי. למשל, את העובדה שבחישוב השכר הממוצע במשק כוללים רק את שכר הברוטו של העובדים במגזר הציבורי, מבלי להחשיב את ההטבות המפליגות שהם מקבלים אשר מקפיצות את משכורתם בעוד כ-30% בשנה.

או למשל, השמטה חשובה שנעדרת כל אזכור בכתבות מעין אלו, היא העובדה שנתוני הלמ"ס על שכר כוללים גם כ-100,000 חיילי חובה – כ-3% מכוח העבודה – שרובם משתכרים עד רבע משכר המינימום במקרה הטוב. הללו גורמים לצניחת הממוצע של "כוח העבודה של המשק הישראלי", אך לא תראו לכך אזכור או סיוג בכתבות. אגב, גם בני נוער מגיל 15 ומעלה העובדים במשרה חלקית ובשכר נמוך משכר המינימום לבגירים, נכללים בדו"ח השכר ומנמיכים את הממוצע.

כמו כן "שוכחים" עורכי הגרפים ומאיירי הקטסטרופה לציין כי הנתונים המוצגים כוללים גם את הציבור החרדי, שרבים מהמשתייכים אליו בוחרים בעוני מרצון, או את העובדה שהנתונים, בתוקף היותם נתוני מדינה רשמיים, כוללים רק את ההכנסות המדווחות לרשויות המס ולא את הכלכלה השחורה הנרחבת. כל זאת מבלי שהזכרנו את אלפי ה"מובטלים", אשר מורידים את ממוצע ההכנסה לנפש בעודם משתכרים הרבה יותר ממה שאנו יודעים. נכון ל-2014, ערך ההון הלא מדווח בישראל מסתכם בכ-50 מיליארד שקל בשנה, ומהווה כ-21% מהתמ"ג. והדוגמאות הן אינסופיות.

אז בפעם הבאה שאתם קוראים נתונים סטטיסטיים, נסו לברר מי הוא הגורם המפרסם, מה האינטרס שלו להציג תמונה שלילית (או חיובית), ואם ישנם מושגים שאינכם מבינים – שאלו מישהו. גוגל, לרוב, ידע לתת לכם תשובה.

ֹֹֹ____
הכותב פעיל בתנועה הליברלית החדשה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

33 תגובות למאמר

  1. אתה
    ענקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקק

  2. התמ"ג של ישראל הוא כ- 300 מיליארד דולר, לא שקל. ההון הלא מדווח אינו כ-20 אחוז ממנו, אם כך.

    1. אתה צודק כמובן.
      זו חזרה על הטעות שנמצאת כבר בכתבה בנענע אליה מפנה הקישור.

  3. אהבתי!
    הדבר היחיד שצרם לי מאוד זה שהשמטת את המגזר הערבי מוסלמי המהווה חלק ניכר מהאוכלוסיה ואשר לו מאפייני תעסוקה וריבוי ילדים הדומים למגזר החרדי.
    וכמו האחרון, גם העוני הפושה במגזר הערבי מוסלמי, מקורו באורח חיים ותרבות אשר מבטיחים את מקומם מתחת לקו העוני. יתרה מכך, הנתונים הרשמיים על המצב העגום במגזר מטעים מאוד משום שחלק לא מבוטל מהעסקים בו מתבצעים בשחור וכך רבים המופיעים כעניים על הנייר הינם יותר עשירים מרוב הישראלים היהודים.

    עוד. קודה חשובה היא שבתרבות בערבית בערך שניתן לילדים, ובייחוד בנות, שונה ממה שמקובל אצל היהודים, לכן לא נדיר לראות בילדים אצלם כלא יותר מאמצעי לקבלת יותר תשלומי העברה (קצבאות) בעוד הילדים נשארים מוזנחים. ריבוי ילדים כזה, יחד עם הכנסות מוצהרות מינימליות יוצרים מצג שווא של עניות במגזר.

  4. מזועזע מהמאמר.

    לידיעתך בישראל 2015, 9 מתוך 10 עשר ילדים משתכרים מתחת לשכר החציוני.
    זה נשמע לך הוגן?!?!?!

  5. חידשת לי באשר לנתונים שנכנסים לסטטיסטיקת ההשתכרות, האם יש משהו דומה בצורת חישוב סטטיסטיקת ההוצאות?

  6. . ענק, מצחיק ביותר ונכון מאוד מתמטית
    פיזית ולא מתמטית האזרח הישראלי
    .נותן הרבה ומקבל מעט מאוד
    רבים אינם מגיעים לשכר החציוני
    וצריכים לשאת ביוקר מחייה , שאינם מסוגלים
    .בו.

  7. אין זה פלא. בכל מדינה נתונה מרבית התושבים הם זומבים שמדקלמים את מה ששמעו בתקשורת המיינסטרימית. בין אם מדובר ב"תהגרו לברלין, המילקי שם מוקצף יותר", בין אם מדובר "הכו ביהודים, הצילו את גרמניה".

  8. מזכיר לי את הממרה

    'למה כבר ניתן לצפות מדמוקרטיה אם למחצית מהמצביעים יש אינטליגנציה נמוכה מהממוצע

    למעשה נכון היה לדבר על חציון, אך לא נדקדק בקטנות. במילא רוב המצביעים לא למדו מהו ההבדל

  9. עצוב, אבל דרוש תיקון קטן: 50 מיליארד זה 2.1%, לא 21%.

    בנוסף, צריך לציין שבדרך שבה הלמ"ס מחשב עוני, אם השכר של כל אחד במדינה יוכפל, מספר העניים יישאר זהה למרות שברור שאיכות החיים שלהם השתפרה.

  10. אתה מבין שיש מצב שבו אף אחד לא משתכר פחות מהחציון, או שרק 20% משתכרים פחות מהחציון?

    1. "החציון מוגדר להיות ערך החוצה את הקבוצה, עם מספר שווה של ערכים מעליו ומתחתיו"

      אתה מבין שיצאת טמבל?

    2. כותב התגובה צודק.
      אם 51% מהאנשים במדינה היו מובטלים ולא מרוויחים כלום אז 0% (!!) מהאנשים היו מרוויחים פחות מהשכר החציוני.
      לפתור את האי שיוויון עכשיו!

    3. הסבר למי שלא הבין: נניח תאורטית שכל המדינה משתכרת אותו שכר בדיוק. החציון יהיה בדיוק בגובה השכר הגבוהה ביותר וגם בגובה השכר הנמוך ביותר, כך שאף אחד לא ירוויח פחות מהחציון

      תאורטית יכול להיות ש-50% מרוויחים בדיוק את החציון, ושוב, פחות מ-50 ירוויחו פחות מהחציון.

  11. בכל זאת, אם אזרחים בחציון התחתון יקבלו סיוע כלכלי, אז הם יטפסו לחציון העליון.
    אופס
    שוב יחשבו את החציון החדש, ואז חצי מהאזרחים מעליו וחצי מתחתיו. אז כדאי לתת סיוע ורווחה גדולים יותר כדי שהערבים ייבאו יותר נשים מירדן ויעשו יותר ילדים עניים, ואז החציון ירד עד שמחצית מכולנו תרד לטמיון.
    או שמחצית הח"כים ישוחדו כדי שנפסיק לחשוב על החציון.

  12. מה שאתה כותב הוא טוב ויפה, אבל גם אתה בחרת בגישה ה"עיתונאית" המעצבנת, סטייל מלכודת קליקים של YNET ודומיו – כותרת גראנדיוזית.
    הבדיחה שלך לא שיגעה לנו את הפייסבוק. היא בסך הכל מסר נבון נוסף בתוך ים של מסרים חכמים, שאינם משגעים ואינם "מעוררים סערה" ושאר הכותרות הפומפוזיות שמעטרות כל כתבה שעולה לחלל האינטרנט.

    עשו על זה מערכון מעולה בימים האחרונים, עם צחי גראד, שנקרא "רונאלדו משחיל צרפתייה".
    הוא אומר שם: "אז זה נכון, אני יכול לכתוב יבש, ריאל מדריד ניצחה את פריז סן ז'רמן, ואני גם יכול לכתוב – רונאלדו משחיל צרפתייה. למה אתה היית נכנס?… אז אל תבלבל לי ת'שכל!"

    https://www.youtube.com/watch?v=OokRoy3JKIs

    1. אתה באמת לא רואה את ההבדל? אתה מדבר רק על הכותרת. זה לגיטימי לחלוטין לרשום כותרת אטרקטיבית גם אם היא לא מדוייקת. הוא מדבר על הכתבה עצמה. הגישה העיתונאית גם בכתבה עצמה מעלימה נתונים חשובים מהקוראים. ומייצרת מצג שווא בוטה.

  13. זה פשוט שקר
    הלמס פרסם נתון חשוב מאוד
    הלמס בעצם אומר פה שיש מספר זוגי של ישראלים
    אם היה מספר אי זוגי, זה היה פשוט שקר גס

  14. אם רק היתה תנועת מחאה מקוונת נגד אתיקה כושלת של העיתונאות

    #gamergate

    1. עזוב אתיקה, בוא נתמקד בעיתונאי שיודע סטטיסטיקה.
      עכשיו נצרף לזה את הבור(לא משנה באיזו דעה) ויש לך דמגוגיה בשקל.
      הרי אפילו כאן בתגובות פה למעלה יש לך את המגיב המתווכח עם החציון ורוצה להזיזו למעלה.

  15. חחחחח
    זה מזכיר את עמיר פרץ האדיוט שאמר פעם שהוא שואף לכך שכל אזרחי ישראל ישתכרו מעל השכר הממוצע…

  16. יפה יפה.

    בינתיים אצטרך לקנות סכיני גילוח למכונה מאיביי ב 30 שח במקום ב 250 שח.

  17. יפה!
    מישהו יכול להסביר את הטקסט הבא – ״שהנתון מתייחס רק לילדים שכבר ממילא מוגדרים כעניים ולא לכל הילדים במדינה. כך יוצא שישנם "כמעט מיליון ילדים הסובלים מעוני", כשהמציאות בשטח אפילו לא ״מתקרבת למספרים כאלה.

    אני לא כל כך מצליח להבין מה זה אומר?

    1. הוא התכוון שהקביעה "אחד מכל שלושה ילדים הולך לישון רעב" לא מתייחסת ל"אחד מכל שלושה ילדים" בישראל, אלא ל"אחד מכל שלושה ילדים" מתוך אוכלוסיית הילדים במשפחות עניות בישראל.

  18. כשלמדתי מבוא לסטטיסטיקה באוניברסיטה העברית, המרצה הציג לנו כתבה אמיתית לחלוטין, שכותרתה: "מחצית מאוכלוסיית ירושלים בחמשת העשירונים התחתונים"

  19. שמחתי לקרוא שיש הון של ממש שמוגדר כשחור, המשמעות היא שבכל זאת ישראלים רבים מצליחים לשרוד בתוך משטר המס הדורסני