הטרור האסלאמי: האמת שהאמריקנים מתקשים להפנים

ארה"ב מבולבלת, סין מתגנבת לגזרה, סעודיה מתכתשת בשקט עם רוסיה, ודאע"ש בוחש באירופה. האנליסט דייויד גולדמן מנתח את הכאוס המזרח תיכוני

נותר להתבונן במתרחש מבחוץ; אובמה ומלך סעודיה. צילום: פיט סוזה, הבית הלבן

לעתים הוא כותב את הטורים שלו ב'אסיה טיימס' בפסאודונים 'שפנגלר'. לעתים הוא כותב תחת שמו המלא בישראל, דייויד גולדמן. שפנגלר או גולדמן, לסכם איתו בשיחה את התופעות הכלכליות האסטרטגיות של השנה החולפת זה מרתק. גולדמן תמיד רואה דברים שאחרים מפספסים, והתופעות שהוא מאבחן גוררות התפתחויות גורליות. למשל, לאחרונה ניתח באמצעות נתוני קרן המטבע העולמית את עתידה הכלכלי העגום של ערב הסעודית. במחירי הנפט כפי שהם – אם לא יחזרו לטווח שבין 50 ל-100 דולר לחבית, בדגש על קרוב יותר ל-100 דולר – יאזלו עתודות המטבע של משפחת המלוכה בתוך חמש שנים והם לא יוכלו לכלכל עוד את האוכלוסיה הענייה של חצי האי ערב. התחזית במקרה זה: התמוטטות הממלכה.

אבל מחירי הנפט לא הולכים לעלות בעתיד הנראה לעין. ההיפך, הם כל הזמן יורדים. קודם 40 דולר לחבית, עכשיו בסביבות 35 דולר – ויורד. "זו תוצאה של מצב דפלציוני בכלכלת העולם, שפל במחזורי המסחר הבינלאומי, ירידה ריאלית של 12 אחוזים בערך הדולר. המעצמות העולות בעבר – סין, רוסיה, ברזיל – צורכות פחות. צריכת הנפט בארצות האלה ירדה ב-35 אחוז, הם לא מרוויחים מספיק מייצוא כדי לקנות באותן כמויות כמו בעבר. מה שקורה בכלכלת העולם כרגע הוא מצב מסוכן. קיימת ירידה באשראי ללווים. ברזיל נמצאת במצב הגרוע ביותר מאז שנת המשבר של 2008. זה בסופו של דבר מה שדוחף את מחירי הנפט למטה".

את ההסבר הזה נותן לי דייויד גולדמן, שנמצא בימים אלה בירושלים, כאשר אנחנו יושבים בקפה מודוס בקינג ג'ורג'. יש לו בעיקר דברים טובים להגיד על ישראל, שמתוך מדינות המערב, כולל ארצות-הברית, יודעת לנהל את ענייניה טוב יותר. בוודאי שהיא צוק היציבות היחיד באוקיאנוס האסלאמיסטי הסוער והמדמם שמסביבה. גולדמן אגב, אופטימי מאוד לגבי ישראל בגלל ההגירה ההולכת וגוברת של החרדים אל שוק העבודה.

עוד שניים שלושה דברים שצריך לדעת על שוק האנרגיה: זה לא רק מצב טבעי של חוקי השוק, אלא גם משום ש"הסעודים ביוזמתם דוחפים את מחירי הנפט למטה כדי לפגוע ברוסיה. קשה להוכיח את זה", אומר גולדמן. אבל זה דפוס שקיים עוד משנות ה-80 של המאה הקודמת, כאשר הסעודים גרמו להורדת מחירי הנפט והביאו במידה רבה לקריסתה של ברית-המועצות. הרקע היום לעימות הרוסי-סעודי הוא המלחמה בסוריה והחבירה של הרוסים לאיראן. כמו הסעודים, מבחינה כלכלית גם איראן בבעיה גדולה בגלל ירידת מחירי הנפט.

אבל הסיבה העיקרית היא כאמור דפלציונית קלסית: יש יותר מדי אספקה של נפט בשווקים, ואי אפשר להעלות את המחיר. מצד אחד יש מאבק של ספקיות הנפט על נתחי השוק שלהן, מצד שני – הירידה הדרמטית בביקושים של המעצמות בעולם. ירידת מחירי הנפט תדחוף גם את מחירי הגז למטה. כאן נכנסת ישראל לתמונה כמשתתפת חדשה בשוק האנרגיה. תוצאה נוספת היא, שהתכווצות השווקים בעולם מכניסה את כל הכלכלה העולמית לשפל וזה הגורם העיקרי למיתון או ההאטה הכלכלית בישראל. הצמיחה בישראל תלוית ייצוא בחלקה הגדול. כשהביקושים בירידה, גם נפח הפעילות בישראל יורד.

הסינים מודאגים מסעודיה

"אני מסתובב הרבה בסין", מספר גולדמן. "אני פוגש שם הרבה ישראלים. אבל כשפגשתי בכיר בממשל הסיני הוא חזר שוב לסעודיה: 'אנחנו מודאגים רק מדבר אחד במזרח התיכון – מסעודיה".

"אמרתי לו, חשבתי שיש לכם יחסים טובים עם ממשלת סעודיה? אז התשובה שלו: איזה ממשלה?! אין שם ממשלה, יש שם משפחה. וגורמים שונים במשפחת המלוכה מזרימים כספים למדרסות במחוז המוסלמי בסין". והוא מוסיף: "הסינים לא מכירים את המזרח התיכון", "הם רואים טפטוף של אויגורים, מוסלמים סינים, לשורות דאע"ש, והם חוששים שחלקם יחזרו לסין ויגבירו את הטרור. אז הסינים מגששים באפילה המדממת של המזרח התיכון ומסייעים רבות לרוסיה במימון המלחמה שלה בסוריה".

הסדר הבינלאומי תלוי גם בנפט; קידוחי נפט, ונצואלה. צילום: סרג' אטאל, פלאש 90
הסדר הבינלאומי תלוי גם בנפט; קידוחי נפט, ונצואלה. צילום: סרג' אטאל, פלאש 90

אבל גולדמן אומר, שהגורם הכי בלתי צפוי והכי מדאיג בשנה החולפת זו ההתנהגות האסטרטגית של ארצות-הברית. לגבי הנעשה באיזור מדובר במשבר ציוויליזציוני ענק של החברה המוסלמית, שאין ביכולתה של ארצות-הברית או של כל אחד אחר לעשות לגביו משהו; מלבד לפעול שההתמוטטות האלימה לא תגלוש לאירופה ואמריקה. דאע"ש, המדינה האסלאמית, הוא גורם שמעביר את הסיכונים אל לב המערב עצמו. לכן את דאע"ש צריך לחסל, וגולדמן אומר, על סמך מקורות ישראליים דווקא, שזו לא משימה קשה במיוחד: היא דורשת פעולה של כוח קרקעי בסדר גודל של דיוויזיה עם סיוע אוירי מאסיבי ומדויק, כמו שהאמריקנים יודעים לתת – לו היו נותנים לטייסים האמריקנים להפציץ כמו שהרוסים עושים, בלי להתחשב בנזק סביבתי. ובנוסף, הרס מקורות הנפט של המדינה האסלאמית.

אבל האמריקנים נתונים בשיתוק כלשהו, חוסר יכולת לגבש קו אסטרטגי שהציבור יעניק לו תמיכה ואמון. שאלתי מה ההסבר לזה. "ההסבר", הוא אומר: "ממשל בוש ואחריו ממשל אובמה. שני הקטבים בפוליטיקה האמריקנית הסכימו על מדיניות שהיתה מוטעית בצורה קטסטרופלית". הניאו-קונים האידיאולוגים הציעו אסטרטגיה ומדיניות, שגולדמן מגדיר כ"אינטרנציונליזם ימני"; לאמור, "דמוקרטיה היא תרופה אוניברסלית, אפשר להבריא באמצעותה כל ארץ". הוא מזכיר שמות של ניאו-קונסרביטיבים מפורסמים, ביניהם ביל קריסטול, פול וולפוביץ וקראוטהאמר שהאמינו במלחמה בעיראק כדרך להבאת הדמוקרטיה.

"בסופו של דבר המחיר היה נורא והציבור היה כמעט מאוחד בהתנגדותו, ובחר באובמה", אומר גולדמן. "אובמה מצדו מאמין שאמריקה היא כוח אימפריאליסטי וצריך מה שפחות השפעה שלה בעולם; פחות השפעה אמריקנית בעולם – כן ייטב. אז היום מדובר בקריסה של כל הממסד של מדיניות החוץ בארצות-הברית, משני צדדיו – הרפובליקני והדמוקרטי. הציבור נרתע בגועל מהממסד הזה, וזאת הסיבה שטראמפ כל כך מצליח. הוא דמגוג, אבל כמו דמגוגים אחרים שקדמו לו – בין כל השטויות שלו הוא גם אומר אמת".

הניאו-קונים היו טובים במלחמה הקרה. אבל ההצלחה של המדיניות שלהם גרמה להם לחשוב שכל ארץ היא פולין. בפולין קמה תנועת התנגדות דמוקרטית לקומוניזם, שבסיוע ארצות-הברית של רייגן ואפיפיור מאוד מסוים, פולני במקרה, בוותיקן, הצליחה לזעזע את המשטר ולבוא במקומו. היום הניאו-שמרנים מסתובבים כמו אדם חמוש בפטיש וכל דבר שהוא נתקל בו נראה לו כמו מסמר. התופעה המדאיגה היא חוסר התיאום בין גודל המשבר בזירה הבינלאומית, האחריות שרק האמריקנים בגלל עוצמתם הייחודית יכולים לשאת; לבין חוסר היכולת של האמריקנים משך שתי תקופות ממושכות להפיק מתוכם אליטה מנהיגותית רצינית, מקצועית ובעלת יכולת. הכשלון המנהיגותי האמריקני הוא רציף לאורך 15 השנים האחרונות.

החולשות האמריקניות

האם לממשל אובמה יש אחריות מסוימת לרצח העם שמתרחש בסוריה ועיראק? אני שואל. "האחריות היא של בוש, אובמה והילארי קלינטון", הוא עונה. "האמריקנים מורדים נגד זה. הם מאמינים ששיקרו להם, שהממשל פשוט לא יודע מה לעשות. הטבח בסן-ברנרדינו הוא עניין חשוב ביותר. זה לא כמו מוחמד עטא", מעלה גולדמן את שמו של אחד ממתכנני ומבצעי מתקפת ה-11 בספטמבר 2001. זו הנקודה שיותר מכל מערערת את השקפת עולמם של האמריקנים.

מוחמד עטא היה מקרה קלסי שאפשר להסביר אותו, כמוסלמי שבא לרכוש מקצוע ולהשתלב בחברה המערבית המודרנית, נכשל, והפך למתוסכל ועבר "רדיקליזציה" שפתרה את שאלת הזהות והתרבות שלו. אבל סיד ריזוואן פארוק, המחבל מסן-ברנרדינו, היה מבחינת האמריקנים אמריקני לכל דבר. "זה אמריקני נורמלי, שיש לו עבודה ופרנסה והוא מחליט יום אחד לרצוח את כל חבריו לעבודה", אומר דייויד גולדמן. המשתנה היחיד בהשוואה לעמיתיו האחרים במקום העבודה, מה שהפך אותו לרוצח, הוא היותו מוסלמי. ואת האמת הזאת האמריקנים מתקשים להגיד לעצמם – או שהם יודעים שאסור להם להגיד את האמת, וזה לא פחות חמור.

המועמד המבריק של הרפובליקנים; הסנטור טד קרוז. צילום: Gage Skidmore CC BY-SA 2.0 VIA FLICKR

זה מתקשר לאבחנה אחרת של גולדמן: האמריקנים מאוד גרועים במודיעין; ומאוד טובים בטכנולוגיה. הדוגמא לכך היא בכיר מאוד לשעבר במערך המודיעין האמריקני, כאשר דיבר על נשיא מצרים מוחמד מורסי שנבחר בעקבות נפילת מובארק, ועל הגנרל א-סיסי שעשה נגדו הפיכה. האמריקנים הטילו את יהבם על האחים המוסלמים במצרים. "רצינו לראות איך האחים המוסלמים מתפקדים כשזה מגיע לפינוי אשפה", אמר אותו בכיר שהסתכל על מצרים כעל ניסוי. כשהעירו לו, שהגנרל א-סיסי הדיח את מורסי כשכבר אזל במצרים כמעט כל האוכל, כלומר שההפיכה התרחשה בנקודה שבה כל רזרבות המזון במצרים הספיקו לשלושה שבועות בלבד. זה לא הרשים את הבכיר המודיעיני האמריקני שהפטיר: "כן, אני מניח שכל זה לא כל כך קל למצרי הפשוט".

במצב הזה דווקא ההשתוללות של דונלד טראמפ עוזרת למועמד האינטליגנטי ביותר במירוץ לנשיאות, טד קרוז, להיראות שפוי והגיוני. אם ייבחר, אומר גולדמן, הוא בכל מקרה יהיה הנשיא בעל מנת האיי-קיו הגבוהה ביותר שאי פעם שירת בבית הלבן. "הוא אאוטסיידר מבריק, יש לו דעות משלו, והוא באמת תומך גדול של ישראל".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. שתי הערות.
    1) מה שגרם להתמוטטות ברה"מ היה פרוייקט מלחמת הכוכבים של רייגן. הסובייטים הבינו שהם לא מסוגלים לממן במקביל אוכל לאכלוסיה ופרוייקט בסדר גודל של מלחמת הכוכבים. לאחר שברה"מ נכנעה (לא באופן רשמי בכדי שלא להשפיל אותה), היא יכלה לקרוס.
    2) הפיסקא האחרונה מעלה בי חשש שבקרוב יימצא חומר מפליל (אמיתי או לא אינני יודע) כנגד הסנטור קרוז, לא בגלל ישראל אלא בגלל שהוא יכול להיות נשיא טוב לאומה אך נשיא גרוע לאינטרסנטים מסוימים (מהזן הקלינגוני, והמבין יבין)

    1. מה שגרם להתמוטטות ברית המועצות זו השיטה הכלכלית הקומוניסטית. ארה'ב יכלה גם להאכיל את האוכלוסיה וגם לשחק במלחמות כוכבים רק כיון שזו כלכלה קפיטליסטית. ריגן רק קיצר את הגסיסה בכמה שנים

    2. אני חושב שייקח עוד עשרות שנים או יותר להבין בדיוק למה התמוטטה ברית המועצות. רב הנסתר על הגלוי.

  2. גם אני עם שתי הערות

    א. ירידת מחירי הנפט בעולם אינה רק תוצאה של האטה כלכלית. היא מושפעת מהטכנולוגיה האמריקאית החדישה להפקת נפט מפצלי שמן. ארה'ב הפסיקה לקנות נפט ובקרוב אפילו תיצא

    ב. הפקת נפט מפצלים יקרה יותר משאיבת נפט מהאדמה. היא רווחית רק כאשר מחירי הנפט גבוהים יחסית. לסעודיה אינטרס להוריד את מחיר הנפט בשל התקווה שחלק ממפיקות הנפט מפצלים יצאו מהשוק או יפשטו את הרגל. ואז סעודיה תוכל להעלות שוב את המחיר. הפגיעה ברוסיה ובאירן, יצואניות הנפט, נראית לי כרווח משני. קשה לי להאמין שסעודיה תסתכן בפשיטת רגל תוך 5 שנים רק בכדי לפגוע במתחרותיה, כאשר היא יורדת מהבמה. תקווה לחסל מתחרים חדשים היא צעד רציונלי

    1. יש צדק בדברייך.
      אוסיף רק שלסעודים אין "רק" כסף מזומן, אלא גם השקעות עתק בתעשיות ריאליות והשקעות גדולות עוד יותר בפיננסים.
      אם הסעודים ימשכו את כספם מהשקעות במערב, זה עלול ליצור נזק כלכלי עצום למדינות המערב, כל אחד יתאר את התהליך כיד הדמיון הטובה עליו.
      הקריסה הכלכלית בארה"ב ב-2008 הראתה לעולם שהכלים הכלכליים השלובים בין מדינות יכולים להעביר נזק מכלכלה חולה אחת לכלכלה בריאה אחרת.

    2. קמילה
      סעודייה פוגעת ברוסייה כפגיעה מישנית. היא איננה יכולה להעלות את מחירי הדלק והיא מנסה לשרוד את הזמן מתוך תיקווה שדברים ישתנו. אולי תעברי לתמריץ ונדון בנושא שם,
      https://tamritz.wordpress.com

  3. תשע עשרה אזרחים סעודים הפילו את התאומים והרגו קרוב לשלושת אלפים אמריקאים, ובוש הבן מתקיף מסיבית את אפגניסטן. למה לא התקפת את ערב הסעודית? אפגנים דווקא מוסלמים סימפטיים מאוד, מי שמע על אפגנים מתקיפים את אמריקה? לאל-קאיידה יש באפגניסטן בסיסי אימונים, בשביל מה יש לך מפציצי ענק בעלי יכולת אדירה? תוריד עליהם מרבד פצצות ותבקש סליחה מהעם האפגני על המטרד. אין פלא שבוש הבן נחשב למועמד הכי בטוח לנשיא האמריקאי הכי טפש, וזאת למרות שאני מעדיף אותו על חווג׳ה אובמה.

  4. קרוז אדם ראוי, אבל רק לרוביו יש סיכוי לנצח את הילרי. מה הטעם בכל הבחירות האלה אם לא מתכוונים לנצח?

  5. הערה שלישית

    הטענה שניתן לנצח את דעאש בקלות משקפת כשל מחשבתי עמוק. ברור שניתן
    לנצח כל ארגון ספציפי (כמו אל קעידה, בוקו חארם ושות') אך מאוד קשה וממושך לנצח אידיאולוגיה דתית ג'יהדיסטית. אידיאולוגיה בה תומכים כרבע עד שליש ממיליארד ומשהו המוסלמים בעולם

    כשל מחשבתי זה קיים גם בשמאל הישראלי המאמין ששיקולים כלכליים ונדלנים יניעו את המוסלמים לעשות עמנו שלום. כחילוניים -אינדיווידואליסטים קשה להם לקלוט את עוצמת הרגשות הדתיים -שבטיים של המוסלמים, ואת נכונותם להתאבד (בשתי משמעויות המילה) לטובת חזון דתי -שבטי