אובמגייט: מאזינים לנתניהו, חירשים לטרור

נוכח העוינות הגלויה שהפגין אובמה כלפי ישראל, פרשת ההאזנות החדשה לנתניהו נראית פתאום הגיונית למדי. אמנון לורד מנתח

פרשת ווטרגייט 2? אובמה. צילום: פיט סוזה, הבית הלבן

לפני 43 שנה התפוצצה בארצות-הברית פרשת ווטרגייט. מטה הבחירות של ריצ'רד ניקסון שיגר קבוצה של סוכנים, ביניהם אנשי השירותים החשאיים למיניהם, למשרדי מטה הבחירות של המפלגה הדמוקרטית ששכנו בבניין ווטרגייט בוושינגטון. אך "השרברבים" – כפי שכונו הסוכנים שפרצו למשרדים כדי להשתיל האזנות ולחפש חומרים שונים – נתפסו. התפתחה שערורייה שאט-אט קישרה את הסוכנים השלומיאלים למטה של ניקסון ואחר כך לצוות הקרוב של ניקסון בבית הלבן ואל ניקסון עצמו. לבסוף, כשהליך האימפיצ'מנט בקונגרס עמד להתחיל, התפטר הנשיא ניקסון מכהונתו. זה היה כבר באוגוסט 74'.

משך שנים עמדה באוויר התהייה בשביל מה ניקסון היה צריך את השטות הזאת, כאשר נצחונו בבחירות של 1972 מול ג'ורג' מקגאוורן הדמוקרטי היה בטוח. בשנים האחרונות, נמצא הסבר משוער: ניקסון ניהל גישושים עם נציג של צפון ויאטנאם ערב בחירתו לנשיאות ב-1968. הוא חשש שדליפה בנושא הזה תפגע בו קשות, ולכן הרגיש צורך לדעת מה יודעים ראשי הדמוקרטים על הנושא, ואם הם יודעים משהו. בעיקר אם הם יודעים.

הפרשה שפוצצה אתמול בוול-סטריט ג'ורנל, אחד משני העתונים החשובים בארצות-הברית, לא רק שאינה נופלת בחשיבותה מפרשת ווטרגייט; מהרבה בחינות, זהו ווטרגייט בחזקת עשר. חברי קונגרס, ביניהם סנטורים וחברי בית הנבחרים, עפים לתקרת הקפיטול בעקבות המידע שהמעקבים וההאזנות לראש הממשלה בנימין נתניהו גרמו ל-NSA להאזין גם להם. כל זה תוך כדי מעקבים אלקטרוניים אחרי בכירים ישראלים שניהלו מגעים עם חברי קונגרס בנושא האופוזיציה להסכם הגרעין. ב-NSA היו בכירים שידעו על העניין, והם חששו שהממשל יואשם בכך שהוא מרגל בקונגרס. "לא אמרנו להם (למבצעי ההאזנות) לעשות את זה, אבל גם לא אמרנו להם לא לעשות את זה", אמרו אנשים מתוך ה-NSA לכתבי הוול-סטריט ג'ורנל.

יש בדיווח של הוול-סטריט ג'ורנל כמה פריטי מידע חשובים שצריכים לעניין את אזרחי ישראל. קודם כל, החדירה של האמריקנים באמצעות האזנות ופריצות לרשת הדוא"ל של לשכת ראש הממשלה. עומק החדירה מדהים. כמו כן, המאמץ שהשקיעו האמריקנים בפריצת מעגל האבטחה שמקיף את ראש הממשלה. נתניהו נכלל בין אותם מנהיגי בעלות ברית של ארצות-הברית שהנשיא אובמה החליט לרגל אחריהם, חרף כל ההבטחות לקונגרס בעקבות גילויי אדוארד סנואודן בזמנו.

פריט מידע נוסף נוגע להליך קבלת ההחלטות בנוגע ליוזמת הנאום של נתניהו בקונגרס, בחודש מארס של השנה המסתיימת. מסתבר, בניגוד מוחלט לספינים של הבית הלבן ושל הכתבים הישראלים והאמריקנים הניזונים ממנו, שיוזמי המהלך היו יושב ראש הקונגרס ג'ון ביינר ומנהיג הרוב הרפובליקני מיטש מקונל. רק אחרי שהחליטו ביניהם על מהלך הזמנתו של ביבי, הם יצרו קשר עם השגריר רון דרמר. שוב, כל פעם שפורצת עוד שערורייה כזאת, מתגלה עד כמה השגריר לשעבר מייקל אורן צדק בדברים הקשים שכתב בספרו. הרושם החד-משמעי שמתקבל הוא, שהממשל התייחס אל נתניהו וממשלת ישראל כאויב.

נתניהו ברשימת המואזנים; מטה ה-NSA במרילנד. צילום: NSA
נתניהו ברשימת המואזנים; מטה ה-NSA במרילנד. צילום: NSA

רכים עם הטרור, קשים עם ישראל

היום, כשרואים את הרישול במעקב אחרי חשודים פוטנציאלים בטרור, כמו גם נגד גורמי ג'יהאד בתוך ארצות-הברית, אפשר לתהות מדוע דווקא נתניהו כל כך מסוכן? אלא שספק אם נשמע תשובות לסוגיה הזאת מהחשודים המיידיים, הפרשנים הישראלים, שתומרנו באמצעות המידע שהאמריקנים ליקטו מתוך סביבתו של ראש הממשלה.

הפריט השלישי נוגע גם הוא לנאום נתניהו בקונגרס. ממש ביום האחרון שלפני הנאום החלה חרושת שמועות בקרב הכתבים: השאלה הגדולה היתה, האם נתניהו יחשוף מידע סודי בנוגע לפרויקט הגרעין האיראני והוויתורים שהמערב עושה. המעקבים של האמריקנים החשאיים אחרי ראש הממשלה לימדו אותם, שבכוונתו של ראש הממשלה לעשות זאת בנאומו בקונגרס. לכן שיגרו כלפיו איומים מרומזים בפומבי. אבל נותרה השאלה, מאיפה שאבו הכתבים את המידע הזה? האם מסביבת ראש הממשלה ערב נאומו? או שאולי מכיוונם של גורמים אמריקנים, אף כי ברור שגם אם המקור היה אמריקני המידע יכול היה להגיע באמצעות שליח ישראלי. בגליון יום שישי של 'ידיעות אחרונות' – כשלושה ימים אחרי הנאום – התפרסם ה"סקופ" על "ויתוריו" של ראש הממשלה במשא-ומתן עם הפלשתינים. הכתבים הבכירים חזרו מוושינגטון וברור שפרסום המידע הזה הגיע ממקורות אמריקניים. סביר שהליך דומה התנהל לגבי כל המהלכים של נתניהו, בעיקר בתחום האיראני.

המעקב האמריקני אחרי כל הסביבה של נתניהו יכול לספק חומר רב לפראנואידים, ויהיה קשה לסתור את התיאוריות האלה. לראש הממשלה יש אמצעים לנהל את התקשורת הביטחונית שלו בצורה מוגנת מפני מעקבים כאלה. אבל במלאכת האיסוף יכלו האמריקנים ללקט הרבה פסולת תקשורתית לא רלוונטית, שכוללת גם שיחות של מתחזקי בית ראש הממשלה וכל הגורמים הבעייתיים שחדרו – או הוחדרו – למעגל הקרוב של נתניהו ורעייתו שרה. גם החומר הזה יכול היה לשמש לערעור יציבות שלטונו של נתניהו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. מזמן כבר אמרתי, אני, בתור ראש ממשלה תמיד הייתי משחיל לשיחות עם מקורבים אלי רמיזות לתוכן סמוי שלא נאמר בשיחה או שימוש בקודים, סתם כדי להשתעשע עם מאזינים סמויים.

    1. אתה טועה. מדובר בבחירות לכהונה הראשונה של ניקסון ב68.

  2. הדבר החמור ביותר בעיני אינו שהאמריקאים ניסו להקשיב לנתניהו, אלא שהצליחו
    להקשיב לו ולאסוף מידע. כל 8200 ויחידות הגנת הסייבר המהוללות של ישראל נכשלו. ואם הם נכשלו בהגנה על ראש הממשלה -סביר שהם נכשלים גם בהגנה על כל שאר הגורמים האמורים להישאר סודיים

    בדרגת חומרה שניה – הישראלים ששיתפו פעולה עם משטר אובמה. ברור שעיתונאים ישראלים רבים הם עושי דברו של הממשל האמריקאי. אך סביר שיש גם מרגלים לטובת ארה'ב בחוגים המקורבים לראש הממשלה. כאלו שאיננו
    חושדים בהם

    בדרגת חומרה שלישית – הנכונות של ממשל אובמה לעשות שימוש במידע שחשפו, גם כאשר הוא פוגע בישראל. נותר רק לתהות האם האמריקאים / קרי לא 'מכרו' מידע על ישראל לארצות עוינות, כמו איראן, כחלק מהמשא ומתן שלהם

  3. תזכירו לי בבקשה מה עשתה הליברטי לפני שהותקפה ע"י חיל האויר הישראלי?
    תזכירו לי בבקשה מי השתתף במימון V15?
    האמריקאים מאזינים לכולם כי הם יכולים. והם מנסים לשנות משטרים (לא רק של ישראל, אלא גם של איראן ומצרים ועוד מדינות רבות) כי הם יכולים.
    אין לי בעיה עם ההאזנות שלהם, אם כי ברצותם הם יכולים לקחת קטעי דיבור ולצרף אותם למשפטים שלמים שאותם אפשר להציג כמזימה לפגוע בארה"ב. יש תוכנות שעושות זאת באופן שקשה מאד לגלות את הזיוף.
    בכל מקרה – האמריקאים ידועים בתככנות שלהם, ובנזק שהם גורמים בעולם.
    הגדיר זאת היטב ג'ורג' פרידמן שהקים את מכון סטראטפור – ארה"ב היא כמו נער בגיל ההתבגרות שמגלה את כוחו ומרצו הרב אבל לא יודע כיצד להשתמש בהם מבלי לגרום נזק לסביבה.
    האמריקאים מכירים היטב את המשפט what goes around comes around. יום אחד הנזק שהם גורמים לעולם יחזור אליהם, והוא זה שיזיק להם.
    רומא שלטה ברוב העולם בזכות הסדר שהתאפשר ע"י מוסדות השלטון (לא הגרמנים המציאו את הביטוי ordnung muss sein – סדר חייב להיות). כל אחד ידע מה אפשר ומה אסור, ולעם היו נציגים (גם אם תיאורטית) בשלטון. וזה בדיוק מה שגרם להם להתנוון ולשקוע עד שהגיעו אויביה וסיימו מבחוץ את ההרס.
    ולגבי הטרור, קיראו את הספר "הנסיך" מאת מקיאוולי ותבינו כיצד האמריקאים פועלים.

    1. הגיוני שהאמריקאים, כמו כל מדינה אחרת, ינסו לאסוף מידע על כל ארגון וכל מדינה
      מפחיד לחשוב שישראל לא הייתה מסוגלת להגן אפילו על ראש הממשלה שלה. חוסר יכולת וחוסר אונים דווקא בתחום בו ישראל מתגאה בכישוריה

      הבעיה היא שהאמריקאים לא מפחדים להיתפס. ישראל לעולם לא הייתה מעיזה לצותת לבית הלבן. בהקשר זה, מוזר לחשוב שישראל חשפה כמה מרגלים לטובת בריה'מ. אבל, מאז הקמתה לא פורסם שהיא חשפה אף מרגל לטובת ארה'ב. אי אפשר היה לערוך הסכם חילופי מרגלים ולשחרר את פולארד. אשרי המאמין שלא היו / ישנם בישראל מרגלים מאוד בכירים לטובת ארה'ב

    2. ל- Anonymous,
      כבר ציינתי בתגובה שלי למאמר אחר באתר זה, ארה"ב גבתה מפולארד מחיר כבד הרבה יותר מערך מעשיו , והרבה הרבה יותר בהשוואה למרגלים אחרים.
      מדוע זה נעשה? לדעתי האישית, המחיר שנגבה מפולארד כולל גם את מחיר ההתקפה הישראלית על הליברטי. לא מדובר רק בענישת פולארד אלא גם בהשפלה וביזוי של הנהגת מדינת ישראל. לשיטת האמריקאים – payback is a bitch.
      ואני אגלה לך סוד קטן, ושישאר בינינו. תחנת הריגול הגדולה ביותר של ארה"ב בכל המזרח התיכון נמצאת ברח' הירקון בתל אביב. ויש לה שלוחות בנגב ובעוד מקומות שנמצאים תחת ריבונות ישראלית. רשויות החוק ומערכת הביטחון בישראל מודעות היטב לעובדה זו, וגם למה שמתרחש שם (אם כי רק באופן חלקי). ישראל מודעת היטב שכל דבר שמתבצע ונאמר במדינת ישראל נשמע היטב בוושינגטון, ומן הסתם ישנם כמה אנשים בישראל שמעוניינים בכך, מטעמים אישיים.
      למדינת ישראל יש דרך להסוות את התקשורת בין ראשיה באופן שאף מדינה או ארגון לא יהיו מסוגלים להבין מה נאמר, גם אם יפענחו את הדברים עדיין הם ישארו לא ברורים. קח קבוצה של חרדים ממאה שערים או בני ברק, ותן להם להעביר מסרים בינם לבין עצמם, כאשר הקוד הוא דברי תורה (שבכתב ושבע"פ). בכדי להבין את המסרים בצורה מדויקת, כל מאזין יהיה חייב ללמוד שנים רבות בישיבות יוקרתיות בישראל, דבר שגויים לא מסוגלים לעשות (מה לעשות, הם היו ונשארו חמורים), ויהודי מן הסתם לא ישתף פעולה אלא אם הוא שנה ופירש (אלא שאז חכמתו מסתלקת ממנו). יש פיתרון לכל דבר, השאלה עד כמה מוכנים להשקיע או ללכת רחוק עבור יישום הפיתרון.

  4. שרה"מ יבקש מהם הקלטות מתוך הבית כדי להוכיח בבית המשפט ששרה לא לקחה את כספי הבקבוקים לעצמה אלא לטובת צרכי האירוח בבית!

  5. תגידו, אתם קוראים גם כתבות או רק כותרות. אתם יודעים שמה שארה״ב גילתה בהאזנות זה שישראל מאזינה לשיחות סודיות בממשל האמריקאי? או שרק כשהאמריקאים עושים את זה מדובר בשערוריה?

    1. ומה שהם שמעו בשיחות הסודיות בממשל האמריקאי זה שהישראלים יודעים שהם נחשפו. זו דרמת ריגול / ריגול נגדי / ריגול נגד הנגדי / ריגול נגד נגד הנגדי