החלטתו האנטי-ציונית של השר דרעי

רק מספר ימים בתפקיד, וכבר השר דרעי בהחלטה אנטי-ציונית אומללה: מינוי ראש מועצה פרו-סורי לראשות הכפר מסעדה, במקום מתחריו הציוניים.

בכתבה שפרסמנו באתר מידה לאחרונה ("תמונות של היטלר והכחשת המדינה, מחדל המינויים בכפר מסעדה"), חשפנו הקלטות ופגמים לכאורה שנפלו במינויו של סלמן בטחיש, המזדהה כדרוזי פרו-סורי, לראשות מועצת הכפר מסעדה.

כזכור, עד היום אין בכפרי הדרוזים בצפון בחירות דמוקרטיות למועצות המקומיות. במקומן, משרד הפנים ממנה 'מועצה ממונה' שתנהל את ענייני הכפר ותבחר מתוכה ראש מועצה. הכל בכפוף לחתימת שר הפנים.

אולם, לאחר שבעקבות החשיפה ב'מידה' הוקפא מינויו הבעייתי של בטחיש לראשות מועצת מסעדה, אישר שר הפנים החדש אריה דרעי את המינוי. בכך העדיף דרעי גורמים פרו-סוריים ואנטי-ציוניים, ונתן סתירת לחי מצלצלת לגורמים המתונים והציוניים בחברה הדרוזית.

הגיע הזמן לערוך שינוי היסטורי

"בירושלים רחוקים מתמונת המצב שקיימת ברמת הגולן. הם לא מכירים אותה", אומר ל'מידה' עורך הדין פהד ספדי, תושב הכפר מסעדה. "הרשויות הממונות יוצרות בעיות רבות, זו דרך להעסקת מקורבים ודילים פוליטיים. המועצות הממונות מעניקות כוח לגורמים במשרד הפנים בקביעת מינויים, העברות תקציבים וכדומה".

לדבריו, המצב הנוכחי מאפשר לחלק מהתושבים הדרוזים ברמת הגולן ליהנות מכל העולמות "גם מישראל וגם ממשטר סוריה. הם מכריזים על השתייכות לפי האינטרס הזמני ולא לפי האמונה. לצערי הרב הדבר הזה מקובל על משרד הפנים".

ספדי ותושבים אחרים סבורים שהגיע הזמן לערוך שינוי. "מה שהיה נכון לפני 40 שנה כבר לא רלוונטי. מאז השתנו הרבה דברים, סוריה מתפרקת לנגד עינינו וכולם מבינים מה קורה. פעם היו הפגנות של מאות שחיכו למחבלים שהשתחררו מהכלא. היום כשמשתחרר אסיר בטחוני דרוזי מחכים לו 15-20 איש לכל היותר. ההשתייכות למדינה מתעצמת בשנים האחרונות. יש 200 בקשות אזרחות בשנה, ויש מאות שהמדינה עדיין לא אישרה. הדרוזים נוהרים למרשם האוכלוסין ומגישים בקשות להתאזרחות. לכן אי אפשר להגיד שהדרוזים ברמת הגולן לא מוכנים".

הדיון הזה מוביל את ספדי לשאלת הנאמנות למדינה היהודית. "כמעט כל הדרוזים ברמת הגולן ביקשו את האזרחות בעצמם, ולא ירשו אותה. הם מבינים את המשמעויות של הנאמנות למדינה. יש דרוזים רבים ששילמו מחיר משפחתי וקהילתי על הנאמנות הזו", הוא אומר. ולא. אין לו בעיה עם הזהות היהודית של המדינה. להיפך: "יש זהות יהודית למדינה הזו, וזו הזהות שעליה היא מבוססת כמדינה דמוקרטית. אבל קודם כל היא יהודית, כי אם היא לא הייתה יהודית היא לא הייתה דמוקרטית. ככה זה במזרח התיכון. אין מדינה ערבית דמוקרטית".

לחזק את הגורמים הציוניים בעדה הדרוזית. צילום: מרק ניימן, פלאש 90
לחזק את הגורמים הציוניים בעדה הדרוזית. צילום: מרק ניימן, פלאש 90

ספדי ותושבים אחרים מתכוונים לעתור בקרוב לבג"ץ במטרה לקיים בחירות מוניציפליות רגילות בכפרים הדרוזיים בצפון הרמה. "המדינה מפחדת מכל מיני פורעים, שיעשו בלאגן בקלפיות", אומר ספדי, "אפילו בבחירות הארציות לא מעזים לפתוח קלפיות ביישובי הדרוזים ואנחנו הולכים לקיבוצים היהודים להצביע". השאיפה של המערכת ל"שקט תעשייתי" מרתיחה את ספדי: "אני לא מבין את המושג הזה של שקט תעשייתי. שקט תעשייתי גובר על הביטחון שלנו? על הריבונות שלנו? על הזכות שלי כאזרח שקולי יישמע בקלפי? שנציגים שלי ייצגו אותי ולא מקורבים לפקיד זה או אחר?".

בינתיים, ספדי סבור שהממשלה הנוכחית צועדת בכיוון הנכון. "ראש הממשלה קיבל כמה החלטות חשובות בנושא הדרוזים בצפון הרמה. לפני שנתיים נתנו 200 מיליון שקלים ליישובים הדרוזיים, והוא בא לקראתנו בהטבות המס", הוא אומר, ועוקץ: "לא ראיתי אף תושב ברמת הגולן אומר לראש ממשלת הכיבוש הציוני המדכא, כפי שהם מכנים את ישראל, 'מדוע אתה מצרף אותנו לרשימת הטבות המס'. לא שמעתי אף אחד מהפרו-סוריים ולא מהפרו-נסראללה שהתנגדו לזה".

החלטתו האומללה של דרעי

יש לקוות שהשר דרעי יחזור בו מההחלטה האומללה. במקום לחזק ולהעצים את בני העדה הדרוזית המתגלים כפטריוטים ישראלים אמיתיים, הוא נותן את חתימת ידו לגורמים הבעייתים שעודם נמצאים בקרב העדה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. אם שר הפנים לא ישנה את החלטתו, מן הראוי שכבוד ראש הממשלה יטריח עצמו בעניין חשוב זה – גם לגוף העניין וגם כדי להעביר מסר לכל השרים בנוגע למדיניות הנכונה

    1. זה עוד כלום. הצרה הגדולה היא שדרעי הוא האיש שצריך לטפל מעכשיו בבעיית המסתננים. מפחיד לחשוב מה הוא עלול לעשות בנושא הקריטי הזה.

  2. בל נשכח שהרשימה הערבית המאוחדת היא שהביאה לאישור מינויו כשר הפנים בכנסת.לולי הרשימה הערבית ספק אם הכנסת הייתה מאשרת את מינויו. בהצטרפה למאשרים הביעה בכך הרשימה המאוחדת הערבית את דאגתה הכנה לתדמיתה של מדינת ישראל.

  3. עקיבא, תודה על חשיפת נקודות נעלמות וחשובות במציאות שסובבת אותנו.
    לגבי אריה דרעי: מעבר להיותו עבריין מורשע הוא גם פוליטקאי מסוכן, שמביא פעם אחר פעם למשיכת קולות ש"ס (ימניים ולאומיים ברובם המכריע) הרחק הרחק למחוזות השמאל.
    לדעתי ללא תמיכתו הפעילה וללא הובלתו את הרב עובדיה יוסף, יש סיכוי סביר שהסכם אוסלו הארור לא היה בא לעולם.

  4. בפגישה אישית עם דרעי על נושא ההתבוללות בדרום תל אביב הוא אמר שאלו סה"כ כמה עשרות ואין לו שום בעיה עם זה.