התרגיל המתוחכם של הרוסים והסעודים

הן אולי נלחמות ביניהן בשדות הקטל של סוריה, אך בכל מה שקשור לשוק האנרגיה סעודיה ורוסיה יודעות לשתף פעולה. במיוחד אם זה תרגיל מתוחכם לאיראנים

שיתוף פעולה נגד איראן; פוטין וסעודיה בוועידת G-20. צילום: Kremlin.ru

הרגע שרבים בשוק הסחורות חששו ממנו, הגיע. סעודיה הכריזה על הסכם הקפאת תפוקת הנפט שחתמה עם רוסיה. משמעות ההכרזה ברורה: שתי המדינות מבקשות לעצור את הגידול בהפקת הנפט שלהן, ולא להעלות אותו מעל לכמויות השיא שהפיקו בחודש יוני 2015 – כעשרה וחצי מיליון חביות ביום. במילים אחרות, השתיים מודות לראשונה כי אין ביכולתן לעמוד ברמת המחירים הנוכחית, שצנחה משמעותית בהשוואה לתקופות קודמות; המשך ירידת המחירים, כך נראה, עלול לפגוע קשות בכלכלתן. ההסכם נעשה בתיווכה של קטאר וככל הנראה יכלול גם את ונצואלה.

בימים אחרים הייתה הודעה מעין זו מרעידה את השוק, שחווה בשנה האחרונה ירידות חדות. אך למרות זאת, איש בתעשייה אינו ממהר להגיב להודעה הדרמטית של ענקיות האנרגיה הללו, שאגב נאבקות בצורה עקיפה בשדה הקרב בסוריה. יתר על כן, בהודעה שפרסם שר הנפט הסעודי בעקבות ההסכם, נאמר כי זהו ראשיתו של שיתוף פעולה בין מדינות ארגון אופ"ק ובין מדינות שאינן חברות בו, דוגמת רוסיה.

שיתוף פעולה זה אמור להביא את יצרניות הנפט הגדולות למשמעת הפקה, שתכליתה: הפסקת מלחמת המחירים בין שחקניות כמו סעודיה, רוסיה, איראן ועיראק, שהגדילו בשנה האחרונה את השאיבה כדי לזכות בנתח שוק גדול יותר – בעיקר בשווקים האסיאתיים והמזרח אירופיים. כך למשל, בעקבות ההסכם תדרוש בחזרה סעודיה את נתח השוק שלה בסין שעבר לידי רוסיה, בעוד שהאחרונה תדרוש את צמצום ייצוא הנפט הסעודי למזרח אירופה.

מדד מחירי הנפט; אתר אינבסטינג, investing.com
מדד מחירי הנפט; אתר אינבסטינג, investing.com

ואולי בעצם לא?

אולם, אחרי הכל, בחינה נוספת של ההסכם עשויה לגלות כי הוא למעשה ריק מתוכן. בדומה להצהרות קודמות שהלכו כלעומת שבאו, נראה שמדובר בעוד תרגיל מבית היוצר של בית המלוכה הסעודי. ראשית, מדובר בהכרזה של מדינות שלמעשה הגיעו לשיא התפוקה שלהן, ולכן אין מבחינתן כל משמעות להקפאה.

המטרה היא אפוא להקפיא את תפוקתן של מדינות בעלות יכולת גידול משמעותית בתפוקה, כמו איראן ועיראק. כלומר, בהעדר הסכמה עם האיראנים או העיראקים, הרי שהסיכוי להעלות את המחירים בעקבות ההסכם נמוך מאוד. איראן, למשל, היא יצרנית הנפט החמישית בגודלה בארגון אופ"ק, ובכוונתה להגדיל בשנה הקרובה את התפוקה בלפחות מיליון חביות נפט. מה שכמובן יוריד את המחירים על אפן וחמתן של רוסיה וסעודיה. הקפאה מבחינתה של איראן היא ויתור על נתח שוק נוסף, לאחר שכבר איבדה את השווקים היפני, הקוריאני והסיני בשנים האחרונות לטובת סעודיה.

לעומת איראן, ממשיכה עיראק לבסס את עצמה כמעצמת נפט. בחודש ינואר הגיעה התפוקה העיראקית לכדי 4.35 מיליון חביות ביום, והיא מבקשת להגיע בשנים הקרובות לתפוקה של 7 מיליון חביות נפט ביום. מה שאומר שאף לא אחת מהשחקניות בעלות פוטנציאל הגידול בשוק הנפט, תתפתה להסכם שאמור לפגוע בעיקר בה.

ולמרות זאת, עצם ההסכם מלמד על שיתוף פעולה מעניין בין רוסיה לסעודיה, ואולי יש בו כדי לשמש סימן לעימות הצפוי בין רוסיה לאיראן על השליטה בשוק האנרגיה, ובייחוד בתחום הגז. רוסיה כזכור, מחזיקה ברזרבות הגז הגדולות בעולם, לאחריה איראן, ושלישית היא יוזמת ההסכם קטאר – אשר לה אינטרס גדול לפגוע במעמדה האנרגטי של איראן, שאף חולקת עמה שדה גז משמעותי: אל-פארס.

____________

ד"ר יוסי מן הוא ראש המחלקה ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת בר אילן, מומחה לשוק הנפט במזרח התיכון ובכלכלת מדינות המפרץ

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *