עולם ללא שוטר: קרבנות הפייסנות של אובמה

המספרים מציגים את האמת המרה: תחת כהונתו של אובמה נהרגו יותר אנשים בקרב מאשר תחת בוש, שניהל שתי מלחמות ארוכות מעבר לים. ההגיון הפנימי של השימוש בכוח מוכיח את עצמו שוב ושוב

Twice the victims. President Obama at Arlington military cemetery

מכל הנאומים של נשיא ארה"ב אובמה, דומה שנאומו בטקס קבלת פרס הנובל לשלום היה האופטימי והאוטופי ביותר. "למרות כל הרוע והקשיים שיש בעולמנו, איננו שבויים בידי הגורל", הצהיר הנשיא הטרי מעל הבימה באוסלו בשנת 2009, וקבע: "למעשינו יש השפעה, וניתן לכופף את ההיסטוריה לכיוון של צדק".

כך נפתחה כהונתו של הנשיא אובמה, המושיע שנבחר לסיים את המלחמות בעיראק ואפגניסטאן, להוציא את העולם ממצב של עימות ולהוביל את האנושות לעתיד של שיתוף פעולה, אחווה ואחריות גלובלית. כך התפייטה ועדת פרס הנובל: "רק לעיתים רחוקות מגיע אדם כמו הנשיא אובמה, הלוכד את תשומת-ליבו של העולם ומעניק לתושביו תקווה לעתיד טוב יותר".

היום, ממרחק של 7 שנים, ניתן לבחון באופן עובדתי את מידת הצלחתו של אובמה. שינוי מדיניות החוץ המיידי של ארצות-הברית ב-2008, מן התפיסה המתערבת של "השוטר הגלובלי" מצד ג'ורג' וו. בוש, לגישה הפייסנית של ה"הובלה מאחור" מטעם אובמה, מספקת לנו השוואה מאלפת.

את אחת האינדיקציות הטובות ביותר להשוואה מספק לנו מאגר הנתונים של המחלקה לחקר הסכסוכים והשלום באוניברסיטת אופסלה בשבדיה. המאגר כולל רשימה מקיפה של מלחמות וסכסוכים עולמיים, על בסיס נתונים שנאספו מ-1989. בין שלל הפילוחים והנתונים על עימותים צבאיים וסמי-צבאיים בעולם, יצרו חוקרי המכון רשימה מפורטת של "הרוגים כתוצאה מקרבות" ברחבי העולם, המספקת תמונת מצב מצוינת למצבו ושלומו של העולם.

הנתונים כוללים את כל ההרוגים כתוצאה ישירה מפעילות צבאית, כולל אזרחים שנהרגו מהפגזות, ירי תועה וכדומה. לא נכללים בנתונים נפגעים עקיפים, שנהרגו בשל התערערות הסדר, מחלות, תת-תזונה, פליטות וכו'. החוקרים נקטו במתודולוגיה שמרנית בספירת ההרוגים ומציגים במקרים רבים "הערכה נמוכה", "הערכה גבוהה", ו"הערכה המיטבית". בנתונים שיוצגו להלן השתמשתי ב"הערכה המיטבית". הערה אחרונה: הנתונים במאגר מגיעים עד שנת 2014, את 2015 וראשית 2016 השלמתי ממקורות אחרים.

הנתונים

במבט כלל עולמי בולט השינוי הדרסטי שחל מאז שנכנס אובמה לתפקיד. בין השנים 2001-2008 נרשמו 159,121 הרוגים כתוצאה ממלחמות, כולל פלישת ארה"ב לעיראק ואפגניסטאן. במאגר יש נתונים רק עד שנת 2014, אבל גם בתקופה חלקית זו, בהשוואה לתקופת בוש כולה, יש קפיצה של כ-80% במספר ההרוגים הכולל: 286,204 הרוגים!

יתר-על-כן, כאשר כעת אנו מוסיפים את שנת 2015 המדממת במיוחד (בסוריה ועיראק לבדן נהרגו יותר מ-75,000 איש), אנו מגיעים לזינוק של יותר מ-225 אחוזים! וזאת ללא 2016, וללא אזורי סכסוך נוספים. לא מן הנמנע שאובמה יסיים את כהונתו עם מספרים דומים לאלו של פייסן אחר, ביל קלינטון: 400,275 הרוגים.

במבט ממוקד למזרח-התיכון, הנתונים קשים אף יותר. בכל העשור שבין 1991-2000 נרשמו 49,853 הרוגים במלחמות באזור, בתקופה שכללה את מלחמת המפרץ הראשונה, מאבקים בין טורקיה למחתרת הכורדית ורשימה ארוכה של סכסוכים "קטנים", כולל שנות "הסכם אוסלו" העקובות מדם. והנה זה פלא: בשמונה השנים שבין 2001-2008, בהן פלשה ארה"ב שנית לעיראק ונאבקה בטרור הסוני והשיעי במדינה, נרשם מספר נמוך להפליא: 28,724.

הירידה במספרים השתנתה כמעט באופן מיידי עם עלייתו של אובמה לשלטון. אובמה זנח את המלחמה בטרור, והכריז כי בכוונתו להוציא את חייליו מהאזור. והתוצאה? כ-148,110 הרוגים נרשמו במזרח התיכון עד שנת 2014. כשמוסיפים את נתוני שנת 2015 ותחילת 2016 ממאגרים אחרים, המספר מזנק ל-243,000 הרוגים, רובם הגדול בסוריה ועיראק.

תופעה דומה מדגימים הנתונים על אפגניסטן. במדינה שסועת המלחמות נרשמו בעשור האחרון של המאה העשרים 47,931 הרוגים כתוצאה מקרבות. בשמונה השנים הבאות – בהן ארה"ב פלשה למדינה, הפילה את שלטון הטליבאן וניהלה מצוד אחר טרוריסטים ואנשי אל-קעידה – נהרגו בה הרבה פחות: 23,944 איש בלבד. ושוב, עם בחירתו של אובמה שהצהיר על הכוונה לסיים את המלחמה, מספרי הקרבנות עלו פי שניים ויותר: 50,057 הרוגים, ובתוספת נתוני 2015: 63,057 הרוגים.

כלל עולמי מזרח תיכון אפגניסטן
1992-2000 קלינטון 400,227 26,819 48469
2001-2008

בוש

159,121 28,724 23,944
2009-2014 אובמה 286,204 148,110 50,057
2015 135,000 88,000 13,000

אינדיקציות נוספות להשלכות מדיניות הנשיא אובמה ניתן לראות בנתונים אודות פעולות טרור אסלאמי בעולם. על-פי פרויקט "דת של שלום", המלקט נתונים אודות תקיפות של טרור אסלאמי ברחבי העולם החל משנת 2001, בשנות נשיאותו של בוש נרשמו 12,760 תקיפות טרור, בהן נהרגו 70,970 איש ונפצעו 108,718. לעומת זאת, בשנות נשיאותו של אובמה (ששנתו השמינית טרם הסתיימה), נרשמו 17,645 תקיפות, 119,996 הרוגים ו-160,152 פצועים ברחבי העולם. אם מניחים שבשנת 2016 יהיו נתונים דומים ל-2015, ניתן לסכם כי בנשיאותו של אובמה חווה העולם הכפלה של אירועי טרור אסלאמי.

העולם מבקש מארה"ב להיות שוטר גלובלי

סקירת הנתונים הללו מוליכה למסקנה ברורה: כאשר ארצות-הברית מתערבת ומפעילה כוח בעולם, הוא הופך למקום בטוח ויציב הרבה יותר מאשר כאשר המעצמה הליברלית ביותר בהיסטוריה נסוגה, מפייסת ומובילה מאחור. ב-7 השנים האחרונות חוקי הטבע של הפעלת הכוח והיחסים הבינלאומיים הוכיחו שוב ושוב את כוחם. בהעדר "שוטר גלובלי" נחוש ועוצמתי, מתגברים כוחות אלימים ומסוכנים.

תחת משטר הוואקום האמריקני צצו גורמים אנרכיסטיים וג'יהאדיסטים שהפכו את המזרח-התיכון לסיוט לתושביו. בהיעדר אכיפה אמריקנית של חוקים אנושיים וסדר, העולם גולש לכאוס, שמחלחל כבר היום לליבה של אירופה וזוחל לארצות-הברית. אכן, צדק אובמה, למעשינו יש השפעה והם בהחלט יכולים "לכופף את ההיסטוריה".

בשורה התחתונה, לתושבי המזרח התיכון היה בטוח יותר תחת בוש, כאשר ארה"ב פלשה לארצם והפציצה את משטרי הדיקטטורה, מאשר כאשר היא נטשה אותם למתקפות גז סארין ועריפות ראשים המוניות של המקומיים. זהו, כידוע, הפרדוקס של הפייסנות: כוונות טובות ורצון "להסתדר" לא מניבות רצון טוב ופייסנות מהצד השני. העולם מלא כוחות שליליים וכאוטיים, שחזונות חולמניים אודות שיתוף פעולה גלובלי וגישור עולמי לא מדברים אליהם, הריסון נתפס בעיניהם כחולשה, והאיפוק מזוהה עם חוסר אונים.

לעומת זאת, לשימוש בכוח יש הגיון משלו: דווקא כוח צבאי חזק ונחוש המוכן לפעולה בכל מקום ובכל זמן, מייצר את התנאים לצמיחתו של רצון טוב לשיתוף פעולה וכבוד הדדי, או לכל הפחות לחשש וזהירות בשימוש באלימות. מדיניות הפיוס של הנשיא אובמה השיגה את תוצאה ההפוכה לגמרי מהרצוי. אז אנא, מעצמה יקרה, הפסיקי להוביל מאחור בנאומים ומשא-ומתן עם כוחות אפלים, וטלי חזרה את מושכות הסוס ואת הסמית' אנד ווסון. יותר מתמיד העולם זקוק לשריף.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

36 תגובות למאמר

  1. זה שרע לעולם שאמריקה לא מתערבת – זה ברור.
    אבל הטענה של תומכי אובמה היא שהם לא רוצים להקריב את עצמם למען השאר.
    השאלה היא בכהונת מי נהרגו יותר אמריקאים.

    זה הבדל פילוסופי, ואני בצד הרפובליקני, אבל אני מניח שאובמה אכן הביא לפחות הרוגים אמריקאים.

  2. נתן אלתרמן הדגול כבר כתב על כך:

    " …הדנים על שלום ברב-חפץ

    חייבים לשנן וללמוד

    כי שלום הוא אחד מחומרי הנפץ

    היכולים להחריב עולמות.

    ולכן הקמת השלום יש בה פחד

    כי ארגז דינמיט הוא, ומי יחזיקנו?

    ואמנם העמים מקימים אותו יחד –

    ומיד מתחילים לתרחק ממנו

    … כדי שאותו השלום בקומו

    לא יבשיל מלחמה חדשה בשקט,

    יש הכרח שיהיה השלום בעצמו

    מלחמה בלתי פוסקת

    מלחמה נגד כל השלמה ומורך,

    נגד כל עיוות-דין של יהיר ועם,

    ואפילו שמירת השלום, לעת צורך

    משומרי השלום בעצמם"

  3. אולי כן ואולי לא. ממש לא חובב אובמה אבל לולא הפלת סדאם חוסין יתכן והסדר היה נשמר ואובמה לא היה נהנה ממספרים כ"כ גבוהים.

  4. גם אם הנתונים נכונים (ואני משער שכך הוא), הגיע הזמן שחיילי ארה"ב יפסיקו להישלח להיהרג בעשרות סכסוכי השבטים, הפלגים והזרמים המוסלמיים ברחבי העולם. צבא ארה"ב צריך להתייצב על גבולות קנדה ומקסיקו, ולא לנסות ולהשית דמוקרטיה לתת תרבויות שכל ערך שכזה הוא מהם והלאה, ושטובחות האחת בשניה כבר מאות שנים ללא הרף. זה העולם שלנו, וזה מה יש. שינוי מגיע אך ורק מבפנים, לא ע"י גורם חיצוני.

    1. כמו השינוי מבפנים שקרה בגרמניה ויפן ב1945 ״ללא גורם חיצוני״?

  5. אוי כמה מביך. אובאמה הוא נשיא ארה"ב, לא נשיא העולם. אז אם אני אמריקאי ואצל אובאמה הבן שלי יחיה אבל עשרה אפגאנים ימותו ואצל בוש הבן שלי ימות – למי לדעתכם אני אצביע?

    1. עדו, יש הגיון בטיעון שלך.
      מעתה נאמר: הפרוגרסיבים טובים לארהב ,אבל רעים מאד לאנושות.

      בגלל שאמריקה היא מדינה מבודדת גיאוגרפית עשירה וחזקה מאד צבאית מזה דורי דורות, בדלנות משרתת אותה בטווח הקצר, עד שמישהו (פוטין/דעאש/סין) צובר אומץ ותוקף את זכר האלפא שהפך לסמרטוט.
      בכל מדינה אחרת, מדיניות האובמיזם המרתפס וחסר השיניים הייתה נגמרת באסון וחורבן. כך באירופה שנשלטת על ידי אובמות, וכך אם ישראל הייתה חלילה נשלטת על ידי אובמות (מרצ).

    2. כלומר, שכל הדיבורים של השמאל על הומניזם וזכויות אדם, הם למעשה בלוף אחד גדול? אכן מביך.
      ומלבד זאת, אם נדמה לך ולרבים אחרים, גם בארה"ב, שהכאוס בעולם המוסלמי לא יגלוש לאמריקה, כפי שהוא כבר גולש לאירופה, וכי תוצאותיו של התהליך הזה לא יהיו מחרידות ועקובות מדם, הרי שאתה וכל החושבים כמוך באמת חיים בגן עדן של שוטים. אבל לא נורא, מתי שהוא, כנראה כבר במהלך 2016 תתעוררו.

    3. אז השמאלן אומר: הוא נשיא ארה"ב, אז לא צריך להיות אכפת לו כש-500 אלף איש, אישה וילדים מתים למרות שהוא יכול למנוע את זה. יש לו את הכוח, אבל הוא מעדיף שהמוני בני אדם יהרגו.
      כמה מביך להיות שמאלני בימינו. הומנים גדולים.

    4. כמה מביך להיות ימני בימנו שחדבר כמו שאר הימנים , שטויות עם מששפטים לא קשורים כמו כל הכתבה סוג ג. עם כל הכוח שלהם מה כבר הם עשו בעירק?? באפגניסטן?? תפסיק לבלבל את השכל .

    5. ירון, דיבור תוקפני אינו תחליף למחשבה שקולה. הם עשו הרבה בעיראק, עד שאובמה החליט לשמוט את ההישגים בטענה ש "עד מתי נישאר שם", תוך שהוא מתעלם שהם עדיין גם באירופה ובקוריאה הדרומית.
      למעצמה יש אינטרסים גדולים יותר, ולו רק בגלל שהם תמיד יהיו המטרה של מי שימלא את הואקום שהם משאירים. בדלנות עובדת כשאתה שוויץ.

  6. העולם שהיה רגיל למלחמה לא יעבור למצב פייסנות בלי זעזועים. כדי שמדיניות הפייסנית תשתרש בתודעה אנחנו זקוקים לרצף מתמשך של נשיאים לאורך עשרות שנים. אם אובמה יסתלק ולא יקום מנהיג ממשיך דרכו העולם ישוב למנהגו – סדר עולם כפוי. אומה ניסה ליצור סדר עולם בהסכמה. הרבה אנשים הרגילים לכוחניות, שליטה וכפיה קשה להם לעכל עובדה זו!

    1. חבל שצ׳מברליין לא נשאר בתפקידו עוד כמה שנים וחבל יותר שצ׳רצ׳יל הכוחני בא במקומו.
      היה יכול להיות היום עולם מפויס בהרבה,דובר גרמנית ובלי יהודים.אכן החמצה.

      את ההצלחות של אובמה אפשר לראות מאוקראינה דרך סוריה ועיראק וכלה בלוב.
      אין ספק שכולם שם מייחלים לעוד אובמה שבעזרתו ישאר שם רק מדבר.(בהסכמה)

  7. עקיבה, המאמא אולי מצליח למוסס את הטיעון המוסרי בעד אי התערבות אמריקנית. אולם לא ברור מהו האינטרס האמריקני שיהיה שקט כמה אלפי קילומטרים מהמולדת. בפרט כאשר המחיר הוא גבוה וקשה, כמו שראינו בעיראק ובאפגניסטן. תוכל להגיב??

    1. השגשוג האמריקני מבוסס על הסדר העולמי שהיא יצרה ומעמדה כמנהיגת העולם החופשי. ברגע שהסדר הזה קורס, יקרוס איתו גם כל מה שאנחנו רגילים לראות באמריקה כמעט מאה שנה. כבר היום המאבקים בים סין הדרומית וכדומה מאיימים לפגוע באינטרסים כלכליים אמריקניים מובהקים, ושינויים במאזן הכוחות העולמי יחריפו את המצב

    2. עקיבא ביגמן כיום השגשוג האמריקאי מבוסס על הישגים טכנולוגים וכלכלה חזקה מה שנותן לארצות הברית כוח צבאי שנותןם לה את היכולת להשליט סדר ולא הפוך. קודם כל הנשיא אובמה דואג לאזרחיו אוי לנו ואבוי לנו אם זה היה הפוף . קל לך מאוד להגיד למה ארצות הברית לא שולחת חיילים למלחמות שלא היא יצרה.
      ובנוסף אתה מערבב מספרים מבלי לקחת את הסיבתיות לגורם של כל ההורגים של כל אזור וכל מדינה מבלי לקחת את הגורם המדיני הביטחוני וכו'

      מאמר מגוכך ומתסיס מבית היוצר של אתר מידה

    3. "מאמר מתסיס"?! מידה, אתם שולטים בעולם!
      שוב השמאל דורש שהימין יסתום ת'פה ןלא יפריע לו להרוס הכל, כולל הדברים שהוא מתיימר לדגול בהם?

  8. אם האמריקאים לא רוצים להיות השוטר, שלא יהיו זה בחירה שלהם. בסופו של דבר הם אלה שישלמו את המחיר על זה. כול מדינה צריכה לדעת שאי אפשר יותר לסמוך על אמריקה שתעזור גם אם זה מלחמה נגד טרור גם אם זה מלחמה נגד מדינות טוטליטריות. כול מדינה לעצמה.

  9. באפגניסטן ארה"ב מעולם לא ניסתה להשליט סדר.
    תחילה היא ניסתה לתמוך במוג'הדין כדי שילחמו ברוסיה.
    ב 2001 היא פלשה לאפגניסטן בטענה שהיא מסייעת לבן לאדן, כאמור אחרי שהיא סייעה למוסלמים הדתיים להלחם ברוסיה ובכך חיזקה את הכוחות האיסלמיים.
    13 שנה אחר כך עדיין יש כוחות אמריקאיים וכוחות נאט"ו באפגניסטן. הטאליבן כבר לא בשלטון אבל השלטון שנבחר בבחירות דמוקרטיות, כמובן רעיון שיובא מהמערב, לא מצליח להשתלט על מה שקורה שם.

    לא יודע, אני מבין קטן מאוד בדברים האלה, ועקיבא אתה מבין בזה הרבה יותר ממני, אבל יש לי תחושה שארה"ב עשתה יותר נזק מתועלת שם.

    1. והחלום הימני מאוד ישים מה אני יגיד לך … לעשות טרנספר למעל 2 מיליון אזרחיים .

    2. סליחה- אבל מי חולם את זה כיום? קבוצות שוליים חולמניות בימין. הימין היום מאמין בסיפוח. מדינה אחת. ויתור תמורת ויתור, (הסכמה להשתתף במו"מ היא לא ויתור, ולא עילה לשחרר מחבלים!) ולא התרפסות כמו של אובמה. אנחנו צריכים לעמוד על שלנו. זה משהו שמכבדים.

  10. יפה מאד. וההשלכות על פייסנות לא מגובה בכוח ועוצמה בישראל 'הגדולה' ברורות.

  11. לעקיבא ביגמן: לאחרונה פורסם שבסוריה לבדה יש כמעט חצי מיליון הרוגים (כשיש הערכות הטוענות שמספרם כפול). המספרים במסמך זה שונים לחלוטין. הכיצד?

    זכותם של האמריקאים להעדיף שאלף אמהות במזרח התיכון ובאפריקה יבכו, ולא אם של חייל אמריקאי אחד. זכותם של האמריקאים אינה נופלת מזכותנו. מכאן, אם בוחנים רק את מספרי ההרוגים – ניתן להצדיק את מוסריות מדיניות הבדלנות האמריקאית של אובמה.

    אבל, הסיפור האמיתי הוא ההשוואה בין מספר מיליוני הפליטים שנאלצו לעזוב את ביתם בשל מלחמות – בתקופת בוש ובתקופת אובמה.
    גלי הפליטים, למעשה טיהורים אתניים ונדידות עמים, מערערים את היציבות, הכלכלה והחברה בכל המדינות אליהן הם מגיעים. החל מירדן ולבנון הכורעות תחת הנטל, וכלה בגרמניה ובמדינות סקנדינביה. במוקדם או במאוחר גלי ההדף ההולכים ומתפשטים יגיעו גם לארה'ב עצמה.

    כשהשוטר העולמי מעדיף להישאר בביתו במקום לצאת לעבודה – הפשיעה הגואה ברחובות תפגע לבסוף גם בביתו ובבני משפחתו. בדלנות ופציפיזם אולי נוחים ונעימים בטווח הקצר, אך משלמים עליהן מחיר מאוד גבוה בטווח הארוך.

  12. כי מי שבורח מפני המלחמה, המלחמה רודפת אחריו ובדרך כלל לא יבין איך עליו להתנהל. והתוצאות בהתאם.

  13. האמריקאים לא רוצים להיות שוטר? בסדר גמור, אבל באותו רגע הם מאבדים
    את הזכות להתערב בעיניינים של אחרים, אז שיפסיקו לצעוק כל פעם שמישהו בונה מרפסת בירושלים.

  14. אם באמת אובאמה הוא כזה אחד שלא רוצה להתערב מה שקורה במדינות אחרות, מדוע הוא כפה את הfatca על מדינות אחרות?

    1. אובמה מסתכל אך ורק על האינטרס האמריקאי:
      לאמריקה יש אינטרס שהעולם ובכלל זה העולם הישן ישגשג –
      חשוב לאמריקה שאפריקה והודו יתפתחו, שהנפט מהמזרח התיכון יזרום, ושאירופה תקנה מוצרים אמריקאים ותשלח לאמריקה תיירים.

      מנגד השמירה על שלום העולם גובה מארה"ב מחיר מאוד גבוה הן כספית והן מבחינת חיי אדם אמריקאיים.

      ההחלטה האמריקאית להוביל מאחור מתבררת כטעות לא בגלל האפגנים והעיראקים שנטבחים אלא בגלל הבעיות שחוות שותפות הסחר של ארה"ב מדינות המפרץ, אפריקה, תת היבשת ההודית שדאע"ש מסתער עליהן ובעיקר בגלל הקריסה של אירופה שמתרחשת מול עינינו – באירופה נולדו השנה 5 מיליון תינוקות נוצרים ואילו בעולם המוסלמי המקיף אותה נולדו 50 מיליון מוסלמים.
      מיליון מוסלמים נולדו השנה באירופה ועוד 2 מיליון צפויים להגיע אליה השנה רובם צעירים שעומדים להביא ילדים רבים.
      כלומר השנתונים של אירופה עומדים להיות 50% נוצרים ו50% מוסלמים כמו בלבנון ערב מלחמת האזרחים.

    2. גם יותר טוב להיות עשיר ובריא, אבל איפה התיחסת למה שששאלתי?

  15. ברצוני לדעת אם ניסיתם לתרגם לאנגלית את המאמר הזה, שמציג מספרים מאוששים, ולפרסמו כמאמר דיעה באחד העיתונים המובילים בארה״ב?

  16. בוש הבן חיסל את סאדם חוסיין, אלפי הרוגים ועשרות אלפי פצועים אמריקאים, מלחמה שתורצה בשקר עלוב, שקוף ומתוכנן – המהלך הנ״ל אחראי לפחות לפרוק עירק וסוריה; המלחמה באפגניסטן הזויה שקרית וארוכה אף יותר – ואובמה הגדיל את מספר החיילים מ-30,000 ל- 90,000. בקיצור עקיבא אתה קצת עצלן או טיפש או גזען – תבחר.

    1. למה גזען? מאיפה הבאת לפה גזענות? האם השמאלן המצוי באמת חייב לדחוף את המונח הזה לכל תגובה שלו?

  17. למי אכפת שסונים שוחטים שיעים?
    אובמה כמובן נאלץ להתערב בגלל השטויות של בוש אבל הוא מסרב לשלוח חיל רגלי אמריקאי. הוא משתמש בקואולציה של מדינות, מורדים ומזל"טים. זכותו. הגיע הזמן שמדינות שטוענות שהן נגד טרור ישימו יד. לגיטימי לחלוטין. עובדתית- לא היה נשיא שחיסל יותר טרוריסטים בכירים ממנו.

  18. אני מסכים עם המסכנה שלך על סמך אינטואיציה ונתונים כללים שאני שומע דרך התקשורת (עם כי ישנה הסתייגות כי אני לא סומך על 99% מהדברים שאני שומע בתקשורת בארץ ובעולם). בכל אופן, מה שעשית כאן זה פשוט פשע נגד הלוגיקה. הצגת קורלציה בין מעורבות ארה"ב לבין מספר ההרוגים בעולם. correlation is not causality!!! אם נשכח שניה את התחושה שלנו לגבי הנושא באותה מידה, גם יש קורלציה בין מעורבות ארהב לבין כמות הטבעונים ההולכת וגדלה. או לכמות האורז בעולם שהולכת וקטנה. ברור שהקורלציות האלה מקריות לחלוטין. ככה גם הקורלציה שהצגת בכתבה הזו לא תורמת כלום לשאלה האם טוב שארהב מעורבת או לא. תחושת בטן מלווה בבחילות של לוגיקה מקולקלת יש לציין.