סותמי הפיות מכים שנית

השמאל אוהב סאטירה, אבל רק כשהיא יורה את חציה לכיוון "המחנה הנכון". מול הניסיון לסתום לימין את הפה, יש לקדם את הצעד ההכרחי והמתבקש: הפחתת הרגולציה, ופתיחת שוק התקשורת לתחרות

העליב להם את הסתיו שפיר; אראל סג"ל. צילום מסך

בכייני קץ הדמוקרטיה מתגלים פעם נוספת כסותמי הפיות ואויבי חופש הביטוי הגדולים ביותר.

הסיפור אותו סיפור – מה שלשמאל מותר, לימין אסור. כאשר מציגים בערוץ 2 ו-10 את ראש הממשלה וחברי-הכנסת הימנים כנאצים, מושחתים, מחרחרי מלחמה, פאשיסטים וטפשים – זה חופש אומנותי; כאשר מציגים חברות-כנסת מימין, כמו ציפי חוטובלי ואיילת שקד, נמרחות על דמוי מזבח מבית המקדש, ומתחרמנות מסיפוח שטחים – זו סאטירה. אבל תעזו לגעת בחברת כנסת אחת מהשמאל – אוהו, על כך תשלמו ביוקר.

אז מה קרה הפעם, אתם שואלים? הפעם, חברות וחברים, היה זה קטע סאטירי קצר בתוכניות האקטואליה של ערוץ 20, 'הפטריוטים', שלעג לחברת הכנסת סתיו שפיר. הרקע היה טור שכתבה זו האחרונה, שנדמה כאילו חובר בהשפעת חומרים אסורים אי שם במסיבת היפים בשנות ה-60. מנחה התוכנית, אראל סג"ל חבש לראשו פאה ג'ינג'ית ויחד עם חברי הפאנל צחק על הטקסט שפורסם ב'הארץ'. באווירת ההומור ששררה באולפן, הקריא סג"ל מהטור: "כשראש הממשלה אומר לעד נחיה על חרבנו, זה מקומם". ואז הוסיף משלו, ובלשון זכר: "גם אותי זה מקומם. אני רוצה להיות חופשי. אני רוצה לרכב על אופניים. בלי כסא". מאוחר יותר זרק לאוויר עו"ד ארי שמאי: "אם סתיו שפיר נהנית לרכב על אופניים, ממה נהנית ח"כ איילת נחמיאס ורבין?".

כמה מחבריי עיקמו פרצוף. אמרו "זה לא בטעם טוב". בסדר, לגיטימי – "על טעם וריח". הרי לא מכריחים אתכם לצפות. אני, למשל, לא צופה ב'ארץ נהדרת', המציגה כבר שנים מתנחלות ומתנחלים עם סטריאוטיפ שלקוח מדר-שטרימר, ומשדרת מערכונים שממחיזים מאמרי דעה הזויים בעיתון 'הארץ'. לא מצחיק אותי. רואים? זה די פשוט העניין הזה, "הליברליזם והפלורליזם" כמו שסג"ל היה אומר: לא אוהבים את 'הפטריוטים'? החליפו ערוץ או כבו את הטלוויזיה.

אבל אתמול בלילה, גילה השמאל מחדש את קיומו של ערוץ 20, ומאז שנפתחו חרצובות דובריו הפך ידידי אראל סג"ל לבני סלע של הטלוויזיה בישראל. הטרדה מינית, מיזוגניה, מה לא כתבו כבר. גם האופוזיציה כבר באקסטזה. ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני), ראשת שדולת חופש הביטוי והעיתונות! הח"כית שהשוותה ממש לא מזמן בין סג"ל לבנצי גופשטיין! הגישה תלונה ל'מועצת הכבלים והלוויין'. אז מה אם הוא דיבר על עצמו, ולא על שפיר? למי אכפת שישבה בפאנל גם אישה, ח"כ לשעבר ענבל גבריאלי, שנראתה די מבודחת מכל העניין?

"בעיקר עצוב לי על אותן צעירות מוכשרות שצפו בתוכנית הזאת. צעירות שאפתניות שאולי רוצות להיות נבחרות ציבור בעתיד, שבוער בהן הצורך לשנות ולפעול למען החברה הישראלית", כתבה סתיו שפיר בדף הפייסבוק שלה. "תחשבו על מישהי כזו – מישהי אפילו בגיל של הבת של אראל סג"ל – שרואה איך חבורה של גברים מדברים על שתי חברות כנסת, ואז פתאום חושבת שאולי בעצם עדיף לה לשמור את הדעות שלה לעצמה. לא להעז. לא להסתכן. לא לקרוא תיגר. לוותר מראש לגברים מהסוג שאוהבים בערוץ 'היהדות והמורשת'."

נוגע ללב. אבל מעניין איפה היו כל אותן נשים אמיצות כשאחד מבכירי העיתונאים של 'ידיעות אחרונות' שמעון שיפר כינה בפריים טיים של ערוץ 10 את ח"כ ענת ברקו "בהמה"? טוב, מה לעשות, ברקו, היא מהימין, אתם יודעים. אז זה מצחיק. כי השמאל אוהב סאטירה, אבל מבחינתו סאטירה קיימת רק בתנאי שהיא מופנית כלפי יריביו. בדיוק כמו שהוא אוהב אקטיביזם שיפוטי, אבל רק כשהוא ממשיך את מורשת אהרן ברק, או מגן על "עצמאות אקדמית" – אבל רק כאשר שאנשי מגדל השן מחזיקים בדעות הנכונות.

הניסיון להדביק לאראל סג"ל הטרדה מינית בעקבות הדברים מגוחכת ועלובה ומצביעה על המטרה האמתית של המתקפה עליו. ואם על אמירה כזו הוא "מטריד מינית", אני כבר לא מבין למה סאטירה זוכה להגנה.

Posted by Akiva Lamm on Wednesday, March 2, 2016

 

המטרה האמיתית: שימור מוקדי הכוח

אבל העניין בכלל אחר, קוראים יקרים. עובדים עליכם. ח"כ קרין אלהרר (יש עתיד) דיברה מעל דוכן הכנסת על המקרה, וחשפה בריש גלי מה הסיפור האמתי: הרישיון של ערוץ 20, לצד המינוי של סג"ל לגלי צה"ל. בגלל זה עושים קמפיין על כל פיפס שמתרחש בערוץ 20 ומחפשים את אראל ללא הרף.

השמאל אומר שמה שנעשה לסתיו שפיר הוא חריגה מכללי הרישיון של ערוץ 20 כ"ערוץ מורשת". אבל מה שמפחיד אותו באמת הוא שיקום ערוץ חדשות נוסף, בערוץ 20. משום כך כלי התקשורת בהיסטריה. זה סיפור דומה לזה של ידיעות אחרונות והנסיון לחסל את ישראל היום, בכל אמצעי. זוהי המחשה נוספת למה שכינה חברי עקיבא ביגמן "הקמפיין המתמיד של השמאל". מחפשים פרצה, ואז מבקיעים וכובשים עוד יעד. או במקרה הזה – מנסים למנוע רשיון ולסכל מינוי.

אני בטוח שנתניהו לא מאושר, בלשון המעטה, ממה שעושים לו ב'גב האומה' וב'ארץ נהדרת'. אבל הוא בא ומתארח בתוכניות הללו. וכמותו עושים גם בנט, שקד, חוטובלי וכל אותן דמויות שמוכפשות ברמה הנמוכה ביותר כל תוכנית מחדש. למה? יש שיאמרו שהם מתבטלים בפני השמאל. יכול להיות. אני מאמין שהם מגלים כאן בגרות. הם מחליקים את העלבונות וממשיכים הלאה, כי הם מבינים שהם לא צריכים להילחם בחופש הביטוי. שגם אם לא נוח להם, זו מלחמה שהם לא צריכים לנהל, ואם ינהלו – יפסידו בה. כי הימין הוא מחנה ליברלי באמת, והוא יודע שחירות היא win-win, בעוד שדיכוי הוא lose-lose. לקח השמאל מסרב בעקשנות ללמוד.

הדבר המרכזי שצריך לקדם כיום הוא מהלך שידחק את השמאל ממוקדי הכוח בתקשורת: לגרוס ולחסל את כל הרגולציה והחסמים שמונעים משוק תקשורת חופשי אמיתי לצמוח. מדוע בכלל צריך גוף רגולטורי אדוק כמו 'מועצת הכבלים והלוויין' במדינת ישראל 2016? מדוע חבורה מצומצמת של פקידים צריכה לדאוג ל"איכות החדשות" של עם ישראל? הלו, אנחנו במאה ה-21. הצופה יחליט מה מתאים לו ובמה הוא מעוניין לצפות. זה המענה הנכון, המתבקש וההכרחי, אל מול הניסיון לסתום את הפה של הימין באמצעות פיקוח ושליטה ממשלתית.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

21 תגובות למאמר

  1. ההבדל היחידי שהם באמת צודקים לגביו זה שאחת מוגדרת כתוכנית סאטירה ושנייה כתוכנית אקטואליה. יוסיפו את הdisclaimer שיש בהתחלה של גל תוגנית אקטואליה ומבחינתי הכל בסדר

    1. כן בטח, על זה כל המהומה. הגדרה שהיא אות מתה ולאף אחד לא אכפת ממנה.

    2. "לונדון וקירשנבאום" היא תכנית אקטואליה, נכון? אז איך זה שמדי פעם המגישים היו פוצחים בשיר או מאלתרים מערכון?

  2. הענין הוא שחבל להתעצבן מהטמטמת של השמאל שכל פעם מחדש מכניס לעצמו גול ! ועוד נהנים מהגול שניכנס עד שנאנחים ונאנקים ממש כמו בסרט פורנו גרמני טוב…..

  3. אין לכם איזה עץ לעקור? חבורת מפגרים שלא מבינים מה זאת עיתונות. חבורה של סוטים חרמנים. לכו חפשו איזה קבר אבות לשבת עליו.

    1. סתום את הפה ותהנה מהמראה של ההגמוניה שלך מתרסקת קומוניסט שחצן. שמאלנים עלובים כמוך לא ילמדו אותנו מה זו עיתונות ומה לא עיתונות הבנת קומיסר בשנקל? זמנכם עבר. תפנים כבר.

  4. מעניין איך שבמוזיקה פופולרית איכותית – המצב שונה לגמרי. זמרים יוצרים לא מקבלים סיבסודיה ממסדית. אין שומרי סף. כל אחד יכול להגיע להל דרך יוטיוב, ואז למלא אולמות אינטימיים וגדולים.

    כצייר, אני מכיר היטב את שומרי הסף של הטעם הנכון ואג׳נדות נאורות. אך בנוסך לאוצרי מוזיאונים וגלריסטים, יש בעייה יחודית בקהל: כל נהג אוטובוס יכול לקנות ספר שירה. כל סטודנט כרטיס למופע.
    אך קהל האספנים הוא גם עשיר ותל אביבי, וגם קונה על מנת להוכיח את שייכותו אליטה בין לאומית. אמנות היונקת מן התרבות שלנו, נתפסת כירודה.
    אלא עם כותבים ״עזה״ בזפת, כמו שעשה ציבי גבע בביתן הישראלי בביאנלה וונציה. בעלות מיליונים.

  5. לא הבנתי איך להגיד ששפיר רוכבת ללא כסא זו סאטירה. על מה? היא התבטאה בנושא?

  6. יפה מאוד הצלחת לכתוב כמו שמאלני. ישר כוח.
    השנאה היוקדת לבשר מבשרך, השמאלנים שמדירים שינה מעינייך, יודעים מה נכון למדינה לא פחות מימך. הימין שמנסה להכריז עצמו כפטריוטים היחידים בסביבה גורמים למדינה נזק עצום. טוב שיש כמה ליברלים שונאי חירחורי מלחמה על ידך, כי השנאה לזר גרמה לך ולדומים לך לשכוח כי מדובר בסך הכל בבני אדם. אבוי וגם על המדיה המאוזנת יחסית תשתלט הרטוריקה האיומה שלך

  7. אראל סגל ישב שם ואמנם אמר את מה שאמר בלשון זכר, אך תחת הדמות של סתיו שפיר עם הפאה, אז לא צריך להיתמם. כאן יושבת חבורה של גברים, פלוס אישה אחת (מי אמר "אפקט דרדסית" ולא קיבל), ובצורה הכי גועלית צוחקים משל היו חבורת בני טיפשעשרה, מאיזו אמירה בעלת תוכן מיני-חרמני-מחפצן, ועוד אחכ נוסף שמן למדורה. באמת לא בטוב טעם. בלי קשר לימין ושמאל, עם קשר מלא ליחס לנשים.

    במסגרת מערכון של ארץ נהדרת, שם מגלמים תפקידים סטריאוטיפים מסויימים גם גברים וגם נשים, חלק מצחיק יותר וחלק פחות, ישנן אמירות בעלות תוכן מיני שעושות חיבור בין תחושת כוח מיליטנטי לפורקן מיני, ההקשר כאן די ברור ולחלוטין מכוון נגד גברים מאחר ובעיקר גברים מייצרים מלחמות וכיום ניתן למצוא גם לא מעט נשים המושפעות מהלך הרוח הפטריארכי הזה

    1. שטויות. ראיתי את הקטע המדובר. הוא דיבר על עצמו בבירור. הוא ישב עם הפאה הג'ינג'ית אבל בשלב ההוא הוא "יצא מהדמות." וראו שאין שום כוונה בוטה כלפיה במה שהוא אמר והוא מדבר על עצמו בלבד. אתם
      בשמאל פשוט אלופי ההתבכיינות ההתקרבנות והתירוצים למה כשפוגעים בכם זה פתאום "שונה" ו-"משפיל" ושאר המרורים שאתם מאכילים אותנו כבר זמן כה רב אם הייתם יודעים איזה גל של תסכול נצבר כאן במשך עשרות של שנים בימין מכל ההשפלות והרמיסות שלכם הייתם מתחילים להבין את עוצמת הסופה המשתוללת שעומדת להעיף אותכם ממוקדי הכוח היישר למקומכם הטבעי ומה שאתם רואים עכשיו הן רק הרוחות שמקדימות אותה.

  8. מתי השוו אנשי ימין לנאצים בערוצים 10 ו-2? הפרשן הנכבד כותב פה טור דעה עלוב ומטופש למדי. עוד בהמה מעדר בימין הלאומני-פאשיסטי שלוקח לנו החילונים את השליטה על מוקדי הכח. תהנו מזה כל עוד אתם יכולים.

    1. אה כן, כי ארץ נהדרת אף לא השוו את ליברמן להיטלר… וכשאתה מודה שלך החילוני יש שליטה על מוקדי הכוח שנגזלת ממנו, אתה מצטייר כאחרון הפאשיסטנים. אתה לא מבריק במיוחד, אה?

  9. שיא הצביעות של התקשורת השמאלנית!!!

    אל תעבדו עלינו, אין פה עניין של השפלת נשים, יש פה דעה ששונה משלכם! יש פה לגיטמציה חג צדדית!

    איפה הייתם כשירדו ללא הפסקה על חה"כ מירי רגב והעליתם את כל הטענות הללו על העצמת נשים ועידודן לרוץ לבחירות?! איפה?!?! לצחוק על מירי רגב ועל דגל ישראל שהיא החזיקה – לגיטימי, אבל סתיו שפיר- חלילה וחס!!!

    בתור פמיניסטית "הארד קור", מה שנקרא, אני אומרת קבל עם ועדה: אין כאן שום קשר או דאגה לנשים!!!

    עלי ועל אחרים אתם לא תצליחו לעבוד!

    אזלו התירוצים??? 😛

  10. אין צורך בהפחתת רגולציה אלא בביטולה. אם אתה משאיר רגולציה קטנה ככל שתהיה היא מיד תחזור ותצמח. אין גם הצדקה מוסרית וכלכלית לקיומה של רגולציה ואין בה כל יעילות. אין צורך בפתיחת שוק התקשורת לתחרות אלא התקשורת צריכה להיות חופשית ופתוחה מפני שזו זכות בסיסית המעוגנת בזכות האדם לחירות, ולא מפני שזה תורם לתחרות. גרינשטיין עדיין שבוי בסיסמאות סוציאליסטיות. השחרור צריך להתחיל מבית.

  11. כדי שבדיחה תהיה סתירה צריך שתהיה מאחוריה אמירה לגבי עיניין מהותי.
    בקטע שמוצג פה בארץ נהדרת הביקורת היא על האבסורד שמאחורי הרעיון ההזוי והמזוייף להקמת בית מקדש, במיוחד כשהו מגיע מחילונית גמורה כמו איילת שקד, ממסורתית בכאילו מירי רגב או מהמחנה הציוני הדתי. מה שנאמר פה הוא שאין להן באמת מושג למה צריך בית מקדש בימינו אבל זה הטרנד הפוליטי שהולך היום ביחד עם האוירה הפונדמנטליסטית הכללית וזה טוב להן מסיבות ציניות לחלוטין.

    עכשיו בואו תסבירו לי, מה היא האמירה המהותית מאחורי "סתיו שפיר אוהבת לרכב על אופניים בלי מושב"?

    1. אתה עוסק פה בביקורת על מוצר? לא מוצא חן בעיניך אל תצרוך אותו

  12. לדעתי לא היית צריך לקחת את זה לכיוון של "השמאלנים הם המיזוגנים האמיתיים". עצם הטענה השמאלנית שביטאה סתיו שפיר לפיה תכנית סאטירה שמציגה גבר בפאה מקריא טקסט תגרום לנשים צעירות "לא להסתכן" היא קשקוש מתקרבן. (וזה עוד מבלי להכנס לשאלה האם נוכחות פוליטית של נשים, נניח כמו גולדה או מרקל או שפיר עצמה, הועילה לעולם)

    מעבר לזה אני מסכים עם הנאמר – שמאלנים תמיד מציגים כל סטייה קלילה מהנרטיב שלהם, קומוניסטי או פרוגרסיבי, כ-"מתקפה חסרת תקדים של הימין הריאקציונרי" שכמובן מצדיקה השוואות לנאצים וכו'. התסריט מוכר. מובן שאם הם באמת היו חוששים מעלייתם מחדש של נאצים, הם לא היו שוקדים ללא-לאות על הפיכתה של כל מדינה בתבל למעין רפובליקת ואיימר, למשל ע"י קידום האינטרסים של אנשים עם זהות מינית לא-נורמטיבית על חשבון שאר האוכלוסיה. אופס, את החלק הזה השמאל שכח.