למסות את גוגל? הצעתו של ח"כ קיש מסוכנת עוד יותר

מעבר לעובדה שאין היגיון כלכלי של ממש בהצעת החוק החדשה של ח"כ יואב קיש, היא פותחת פתח מסוכן להתערבות יתר של המדינה ולהגבלת החופש האינטרנטי. מאדם כמותו ניתן היה לצפות ליותר

נגרר לפופוליזם - וחבל שכך; עו"ד אופיר וח"כ קיש. צילום מסך מאתר YNET

הבלון המעופף שהפריחו ח"כ יואב קיש (ליכוד) ועו"ד גיא אופיר ביום א' מול משרדי גוגל בישראל, כשעליו הכתובת "גוגל חייבת לשלם מסים", נראה מבטיח מאוד. עו"ד אופיר גרס כי חברות זרות, כמו גוגל, פועלות בישראל "בלי לשלם מס חברות ומע"מ" והבטיח ש"רק מגוגל לבד יש אבדן של מיליארד שקל בשנה לקופת המדינה". אלא שמאחורי ההכרזות הפופוליסטיות של אופיר את קיש, אורבת מזימה צינית מאוד ומסוכנת מאוד — ניסיון נוסף של המדינה להשתלט על האינטרנט, לא פחות.

נסביר: הצעת החוק של קיש — כלומר, של עו"ד גיא אופיר; קיש רק חתום עליה כח"כ — היא סוג של העמדת פנים. ישראל חתומה על אמנות למניעת כפל מס, בהן מול ארצות־הברית (מעונן של גוגל, אמאזון וחברות בולטות אחרות), מה שמונע מהרשויות בישראל לגבות מס חברות, מס הכנסה או מס רווחי הון בנוסף לאלו שנגבים במדינת המוצא של החברה. חשוב לציין כי כאשר לחברה זרה יש נציגות פיזית בארץ, עובדיה משלמים מסים, כמובן, ומשולמים מסים גם על כל הרכישות שאותה נציגות מבצעת. למעשה, אם מרכזי המו"פ של חברות זרות בישראל היו רושמים רווח והפסד, הם היו רושמים בדרך כלל הפסד, שכן מחקר ופיתוח הם בדרך כלל סעיפי הוצאה.

גם היקף הגבייה האפשרית שנוי במחלוקת. ברוח העתים, עו"ד אופיר מנסה לגרות את התיאבון הפופוליסטי באמצעות הבטחה למלאנתלפים כסף. מיליארד שקל, לא פחות(!). בכסף הזה, הוא אומר, "אפשר יהיה לעלות [כך במקור] את משכורות המורים ב-20%, או להקים בית חולים נוסף בפריפריה". הבסיס לקביעה זו אינו ברור וסביר להניח כי נקבע באמצעות שיטות חישוב מתוחכמות כמו קריאה בקפה, פתיחה בקלפים, חלומות באספמיה, ומה שנשמע כמו סכום גדול ויפה.

מה שעובד באירופה לא יעבוד בישראל

אולם המספרים האמיתיים מרשימים פחות. שירות הידיעות רויטרס מדווח מפי מקור אנונימי בצרפת כי רשויות המס שם תובעות כמיליארד אירו מגוגל עבור תשלומים בעשר השנים האחרונות, בתוספת ריבית, הצמדה וקנס פיגורים. עוד מדווח כי ממשלת בריטניה הגיעה באחרונה לעסקה עם גוגל על תשלום מסים בשיעור של כ-130 מיליון ליש"ט (כ-700 מיליון שקל). לפי "פורבס" האמריקני גם רשויות המס באיטליה תובעות את שלהן מגוגל, והפעם בשיעור של 300 מיליון אירו על שש השנים האחרונות.

רשויות המס מוחות כאן בעיקר על שיטות תכנון המס (החוקיות) של גוגל. כלומר, בשורה התחתונה, הן פועלות ב"שיטת כלפון": הן מביאות את החליפה של האיומים, ומנסות לנער את גוגל כדי לקבל משהו שהן אינן זכאיות לו כלל, וזאת בזכות גודל השוק שלהן, שלטעמן מאפשר להן להפעיל שיטות סחיטה מעין אלו.

ספק אם לישראל יש יכולת דומה של סחיטה, אבל גם אם הייתה יכולת כזו, מיצוע של ההכנסות השנתיות ממס שהמדינות תובעות או קיבלו והתאמה לגודל האוכלוסייה ולרמת החיים בישראל מעלים אפשרות לתוספת הכנסה במס בגובה של כ-26 מיליון שקל לשנה בממוצע. הנתון הזה חביב, אבל קשה לראות בו מה שיאפשר "לעלות את משכורות המורים ב-20%, או להקים בית חולים נוסף בפריפריה".

מה שמשאיר אותנו עם המע"מ. כפי שמודה גם קיש, כוונת הצעת החוק אינה לא למסות חברות זרות ישירות כי אם לגבות מע"מ: "ישראל כפופה לאמנות בינלאומיות [ולכן לא יכולה לגבות מסים ישירים]… אבל מע"מ אפשר לגבות". זו גם רוח הדברים העולה מתזכיר חוק של רשות המסים, הנסקר ב"גלובס". הרעיון נשמע על פניו תמוה למדי. רוב צרכני הפרסום בגוגל הם עסקים וחברות המזדכים על מע"מ, מה שמאפס את המונים: על כל אגורה שתיגבה מגוגל במע"מ, יזדכו החברות באותה אגורה ממש בזיכויי מע"מ.

אך הכוונה האמיתית כלל אינה לגבות מע"מ מגוגל. הכוונה האמיתית, כפי שמבהיר תזכיר החוק, היא לחייב חברות זרות להירשם בישראל, להגיש דוחות מס, ולשלם מע"מ על הוצאות כמו אספקת תוכנות, מוצרי בידור, ספרים, מוזיקה, הימורים, משחקים, תוכניות טלוויזיה, סרטים, שידורי אינטרנט ושירותי הוראה מרחוק, שירותי טלפוניה, פקס, שירותי גישה לאינטרנט, וכדומה. וכאן העסק מתחיל לגלוש למחוזות אפלים.

מי שיפגעו לבסוף הם הצרכנים הפשוטים (אילוסטרציה). צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש90
מי שיפגעו לבסוף הם הצרכנים הפשוטים (אילוסטרציה). צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש90

האחראי על האינטרנט

עבור חלק הארי של החברות האלו — ובמיוחד ספקיות של שירותים בהיקף קטן יחסית — אין שום כדאיות להירשם כעסק בישראל. שירותי מלונאות, מוסיקה, מכירת ספרים, בידור, בגדים, סרטים, אתרים וכו' יעדיפו בדרך כלל פשוט לחסום את אזרחי ישראל מלהשתמש בשירותים אלו. חברות אחרות, שיש להן נציגות בישראל, עלולות לסגור את עסקיהן לרגל "החכמה היתרה" של המדינה המארחת ולמצוא להן מקום אחר בעולם. החברות שלהן יהיה כדאי להישאר פשוט יגלגלו את ההוצאה אל הצרכן הישראלי: החוק בישראל קובע, ולכן תשלם מע"מ.

לפי גרסה אחרת, זו של עו"ד אופיר, יחול המע"מ רק על תאגידים בינלאומיים ש"מקיימים מסחר בישראל, בעברית, תוך סליקת כרטיסי אשראי מקומיים, עריכת קידום מכירות ושיווק בעברית בישראל, חיוב לקוחותיהם בשקלים, רישום עשרות סימני מסחר בארץ, אחזקת לוגיסטיקה, רואי חשבון ועורכי דין בישראל". הגרסה המרוככת הזו תהיה אסון מינורי יותר, לכאורה, ותרומתה המידית העיקרית לתוצר תהיה, כך נדמה, קידום ענייניהם של עורכי דין העוסקים בדיני אינטרנט. למען הסר ספק: אין כמובן כל בסיס לחשוד בעו"ד אופיר, המתמחה בדיני אינטרנט, בקיומם של מניעים זרים. הייתי מזהיר כל אדם הנוטה לחשוב כך להפסיק תיכף ומיד.

אם כן, בטווח הארוך, זו הנעל בדלת. המסחר האינטרנטי הוא קוץ בבשרן של ממשלות העולם. המסחר המקוון מתנהל במובנים רבים מחוץ לשליטתן ופוגע בכוחן של מדינות לשלוט באזרחיהן ולמסות אותם כרצונן. ככזו, האינטרנט היא כלי של חירות המרסן את כוחו של השלטון.

חיובה של חברה אינטרנטית להירשם כעסק בישראל יוצר עבור השלטון כוח כפול: ראשית, הוא יאפשר למדינה לכפוף חברות זרות לכללים כרצונו, ובכך להגביל את החירות שהן מזמנות לצרכן. למשל, בפני המדינה תיפתח הדלת להטיל חובות נוספות על העסק הרשום כמו חיובו למכור ספרים ביוקר גם בחו"ל, אם עלה מלפני המחוקק בישראל שטוב יהיה אם ספרים ימכרו ביוקר גם בישראל. שנית, ואולי חשוב יותר, הפיכת הרישום כעסק לחובה חוקית תאפשר למדינה להרחיב במידה ניכרת את כוחה לתחום המקוון. כך, לדוגמה, ניתן יהיה להלכה לחסום גישה לאתריה של חברה לא רשומה, לצנזר פעילויות וסוגי פעילויות באמצעות איסור של רישומן, וצעדים עריציים דומים.

פופוליזם, וחבל

בהקשר רחב יותר, עצוב לראות את ח"כ קיש מתגלגל בביצה הפופוליסטית. בשנים האחרונות, ובמיוחד מאז "המחאה החברתית" מהלכת בכנסת רוח רעה בניחוח יחימוביץ-צ'אבס של שנאת עסקים, הסתה, קנאה, הטרדה, אקטיביזם-פח, הפצת שקרים סיטונאית וגישת תמות-נפשי-עם-עשירים. ח"כ יואב קיש, שעורר תקוות רבות בפעולתו המבורכת לביטול חוק הספרות, נסחף כאן שלא בטובתו לבוץ הטובעני של היחימוביצ'אבסים, עם הצעת חוק שכולה פגיעה בציבור הישראלי.

זה לא כדאי, ח"כ קיש, זה לא כדאי. בפופוליזם, אין לך שום סיכוי מול הסתיו שפירים של העולם. לעולם לא תצליח לתמרן את המציאות טוב כמוהן. בין הציפורים האדומות שעל חוט החשמל הפופוליסטי אתה תבלוט מיד בנוצותיך הזרות, מיד תזוהה כנטע זר וחושב, כמי שאולי רוצה להיות כמותן, אך יכולת ההבחנה שלו מונעת זאת ממנו.

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. מע"מ הוחל בישראל ב 1976. קופת המדינה היתה ריקה והמצב דחוק ביותר. היום קופת המדינה מפוצצת בעודפי כספים ולא מצליחים להוריד את יוקר המחיה המטורף של האזרחים. יבטלו נא את המע"מ והנה צניחה מרשימה של יוקר המחיה, צמצום אדיר של ביורוקרטיה, פשיעה ובזבוז עצום של אנרגיית סרק (הוספת מע"מ למוצרים, קיזוז המע"מ מהספקים דרישת החזר מרשות המיסים, ביקורות, בילבולים ושיגועים). כמה פשוט ככה נכון. מי תמנגד ולמה?

  2. הבעיה האמיתי זה ביטוח לאומי שיש שם עודף כסף ןאיך לעזעזל לא מעלים את תקציב סל הבריאות המגוכך אבל זורקים כספים על שטויות? אם כל הכבוד לעניין הפלסטיני כליליל והוויכוחים כולם מתעלמים מהביטוח לאומי ממשרד הבריאות .
    ולמה לא לעשות מס אחיד? איפה כלכלנים הגאנים של מדינתנו שלא יכולים לחשוב על תוכנית של מס אחיד במקום מעמ +מס הכנסה+ביטוח לאומי ובכלל הכספים הולכים לאיפה שהם אמורים? ממש לא!!!!
    כמו הדיור כחלון במקום להתעסק עם רשות מקרקעי ישראל וקק"ל בשביל לשחרר קרקעות וכל הכספיחם הרצים שם ומתבזבזים שם הוא מתעסק עם שטויות "מחיר למשתכן" ….
    פשוט ממשלה בדיחה

  3. אפשר היה להעלות את שכר המורים ולהקים בתי ספר, בית חולים נוסף בפריפריה, לשפר באלף אחוז את סל התרופות רק מהכספים שהביבי נתן כאתנן לבנט ובטח ובטח מהכספים שאפשר וצריך לגבות מגנב כמו עידן עופר, שרצח וגם ירש ושאר מעלימי המס כאן במדינה.
    למסות את גוגל? פייסבוק? מזה הטמבל רוצה להתעשר?

  4. אתם טועים ומטעים.
    הם צריכים לשלם מע"מ . והקשקוש הזה שמימילא העסקים מזדכים על המעמ ואז המונים מתאפסים אינה נכונה.

    לדוגמא: אני עסק שמפרסם בגוגל אשר מתלבט אם לפרסם באתר מידה . בשני האתרים יציעו לי פרסום לפי מחיר קליק, רק שבגוגל אני אשלם 100 שח לדוגמה ובאתר מידה 117, גם אם אני מזדכה על המעמ יש הרבה עסקים פטורים שאינם כמו ספרית קטנה שמחזור עסקאותיה לא עולה על 40 אלף שח בשנה. גם כל עמותה אינה גוף שמזדכה במעמ. יכולה העמותה להיות לחלוקת מזון , יכולה להיות בית חולים ענק כמו שערי צדק או הדסה ולהם תקציבי עתק של פרסום כמו כן גם רשויות , כגון עיריות שאינן גובות מעמ ואינן מזדכות בו, למה שעיריית ירושלים תשלם לאתר מידה על פרסום כאשר יש לה בגוגל מחיר זול ב 17 אחוז.

    כמו כן לפני שאני מזדכה על המעמ ומאפס מונים – עדיין אני צריך לשלם את המעמ לפני, דבר שבעסקאות גדולות מצריך מימון ומשאבים. האינטרנט יוצר תחרות לא הוגנת נקודה.השירות מתבצע בישראל קהל היעד הוא ישראלי והסליקה והבנק של הכסף ישראליים.

    1. ממקורותינו כבר נאמר: גם כסיל כי יחריש לחכם יחשב.
      חבל מאוד שנסית וחשפת בורות. ממליץ מאוד שתקרא שנית את המאמר וכשתבין את הכתוב תנוח עליך דעתך.

  5. אורי שלום,
    כמובן שזכותך להחזיק בדעתך ולהציגה, אך שים לב שבמאמר יש מספר שגיאות עובדתיות:
    1. גוגל לא משלמת מס על הכנסותיה מישראל גם בארה"ב. היא עובדת בשיטת תכנון מס הנקראת סנדביץ אירי עם סנדביץ הולנדי, וכך כל הכנסותיה מישראל משוייכות בסוף לחברת אם באיי הבהאמה, מקלט מס. לכן, אין פה עניין של כפל מס.
    2. המספרים שאתה מציג הם בגדר הסדרי כניעה של הרשויות בחו"ל, שהגיעו להסדרי פשרה על פיהם גוגל תשלם מס חלקי ביותר מכלל הכנסותיה באותן מדינות. בבריטניה, גוגל נתפסה מעסיקה עובדים מקומיים במכירת אדוורדס, ובשל זאת, הוטל עליה מס עבור החלק שנתפסה, והוא חלקי. לא מדובר במיסוי מלא, אלא חלקי. לכן ההשואה שעשית אינה מדוייקת או מתאימה.
    3. גוגל ופייסבוק לא יכולות להשאיר וואקום בשוק הישראלי, ולכן הן לא יעזבו. גם אם נחייב אותן במס.
    4. לא הבנתי מה בין הטלת מס לבין השתלטות על האינטרנט. היום מי ששולט באינטרנט הן גוגל, פייסבוק, טוויטר, אמזון ועוד'. אתה חושש שממשלת ישראל תשתלט על האינטרנט?! ארדואן ניסה ולא הצליח, אל חשש, גם אם הממשלה תנסה, זה לא יצלח, ולא נראה לי שזו כוונתה.

  6. הכותב לא מבין דבר בתחום מיסוי והברחת הידע שמתבצעת בישראל.
    כל החברות שפתחו מרכזי מחקר ופיתוח מציגות אכן את המרכזים כהפסדיים אבל לא משלמות מס אמת כשמעבירות את הידע מהחברה הישראלית המפתחת לחברה האמריקאית המשתמשת בידע לפיתוח מוצרים ומכירתם בעולם. הפטנטים בארץ נרשמים ע"ש החברה האמריקאית והידע הטכנולוגי עצמו מועבר כקבצי מחשב.
    אתה חושב שמרכזי הפיתוח נעשים כתרומת חסד למדינת ישראל ולכן מנוהלים בהפסד במשך עשרות שנים?
    או שיש סיבה נסתרת לתת דווקא להם פטור ממס ולא למשל לתעשיות אחרות כמו תעשיית התיירות למשל?
    ואם נותנים פטור, שיתנו אותו באופן חוקי כמו הטבות להשקעות שנעשו לאינטל ולא בצורה עקומה ושקרית כפי שנעשה כיום.
    רק כדי לסבר את האוזן, עשרות אלפי העובדים הישראלים בחברות האמריקאיות הללו היו יכולים לפתח כאן סטארטאפים נוספים שהיו מעשירים את קופת האוצר ומפתחים את התעשייה המקומית. המיסוי הזה הכרחי כדי לאזן בין עבודת ישראלי בחברה זרה לבין עבודת אותו ישראלי בחברה ישראלית שמשלמת כאן את מיסיה כחוק וצריכה להתמודד בתחרות מול אותה חברה אמריקאית.