החבר'ה הטובים

בניגוד למה שמה שמספרים לכם, בעצרת שהתקיימה אתמול בכיכר רבין היו הורים לחיילים, עצמאיים, שכירים וסטודנטים. הם באו לתמוך בחיילים ובצה"ל, ולמקרה ששאלתם: זו דמוקרטיה במיטבה

לא רק להב"ה; העצרת אתמול בכיכר רבין. צילום: תומר ניוברג, פלאש90

"אנחנו פה כדי לחזק את החיילים" אומרות לי שתי נשים בגילאי ה-40, כשבידן מונפים דגלי ישראל. אנו צועדים יחד ברחוב אבן גבירול לעבר כיכר רבין. "זו לא הפגנה נגד הרמטכ"ל ולא נגד שר הביטחון. זו הפגנת תמיכה בחיילי צה"ל, אפילו לא בחייל הזה [אלאור אזריה] ספציפית". מה גרם לכן לבוא לכאן? מה הטריגר, אני שואל. "הנושא הפך להיות ציבורי בגלל טעויות שנעשו במקרה הזה". קולות דומים עלו מעשרות האנשים שעמם שוחחתי אתמול בעצרת התמיכה. כך למשל גם חגי מחולון, שעמד לצד חבר וגם בידו דגל ישראל. לא שאלתי, אך הם נראו לי בגילאי החמישים פלוס. "אני אב ללוחם מחטיבת כפיר, כמו אלאור, בגלל זה אני פה" מסביר חגי. "אני לא נגד בוגי ואייזנקוט, בשום פנים ואופן. אבל אני כן חש שנעשה כאן עוול. החיילים שלנו צריכים לקבל גיבוי".

יש משהו מעורר השראה באופן הספונטני שבה התגבשה העצרת הזו. לא היו שם שלטים מודפסים, הסעות אורגנו בקושי. 50 דקות עברו מתחילת האירוע עד שהתאורה עבדה כמו שצריך. ובכל זאת, ערב חג הפסח, אלפים רבים, אולי אפילו עשרת אלפים איש, פינו את זמנם כדי להגיע. לפני כשבועיים, 57% מנשאלי סקר חדשות 2 השיבו כי את החייל אלאור אזריה לא היה צריך לעצור ולא לחקור. 68% חשבו כי היציאה בפומבי של הרמטכ"ל ושר הביטחון נגד החייל היא צעד שגוי. אלו הפנים שלהם.

לצד אלו שבאו להביע תמיכה, היו גם כאלו שבא מתוך תחושת מחאה, כאשר הביקורת המרכזית הייתה על שר הביטחון. היה למשל אדם עטוף דגל בית"ר שניגש אלי ואמר "וואלה, במצב כזה אני הייתי מוציא גימ"לים". מדוע? שאלתי. הוא מספר כי הוא חש שיעלון הפקיר חייל בשטח. אותו אדם, אגב, הגיע כל הדרך מבנימינה, שם הוא עובד כאיש מועצה. "כן, באתי להפגין נגד בוגי" הוא קובע. כמותו הייתה גם חבורת צעירים, בני 19, שאחר כך הסתבר לי שהם חיילי כפיר בלבוש אזרחי. "כן, ההפגנה נגד שר הביטחון" אומר לי אחד מהם, גם הוא תושב רמלה כמו אלאור אזריה. העובדה שחיילים מפגינים נגד שר הביטחון אכן מטרידה. אך הוא מיהר והוסיף כי "יותר מזה באנו להפגין בעד החייל. היום זה הוא, מחר זה אני. ואם יכניסו אותי לכלא כי באתי להפגנה, יאללה עשרים יום לא נורא".

"אם רק בוגי היה שומר על שתיקה, או מסתפק בהודעה גנרית, שום דבר לא היה קורה. הרי לא על כל חייל שהולך לבית המשפט מתעוררת זעקה ציבורית" אמר לי בעצרת ליאור, סטודנט תושב תל-אביב.

למעלה משעתיים הסתובבתי בעצרת, פגשתי הורים לחיילים, עצמאים, שכירים, סטודנטים וכן, גם אוהדי בית"ר – כל מה שיש בעם בריא ונורמטיבי. התחושה הכללית הייתה די ברורה: בעד צה"ל, בעד החיילים. ההתמרמרות נולדה מהתגובה ההיסטרית של שר הביטחון וההתבטאויות החריפות שלו בהמשך: מ"חייל שסרח" הוא המשיך ל"ראשי כנופיות", ואתמול אפילו הגיע עד דאע"ש. תחברו את זה לעובדה שאת הסערה עצמה התחיל ארגון שמאל קיצוני, 'בצלם', שכל מטרתו היא לכבול את ידיו של צה"ל, ותקבלו אזרחים זועמים. ובצדק. אין שום בעיה להפגין נגד שר הביטחון או הרמטכ"ל, בוודאי כשהם טועים. צה"ל, צבא העם, גדול מסך רמטכ"ליו ואלופיו. אתם יודעים, דמוקרטיה, וזה.

 

צילום: אריק גרינשטיין
צילום: אריק גרינשטיין

נרטיבים ושקרים אחרים

זו הייתה הרוח הכללית שספגתי מהציבור ברחוב, ולא רק אני, אלא גם רבים אחרים שהשתתפו בעצרת. קריאות אנטי-ממלכתיות לא שמעתי שם, ודאי וודאי שלא בקרב הדוברים, אך גם בקרב הקהל. מדובר בציבור רחב שהביע תמיכה בחיילי צה"ל לצד זעם כלפי צמרת מערכת הביטחון שהפקירה חייל וחרצה את דינו, עוד לפני שנערך משפט. התמונה הכללית של העצרת לא הייתה "סכנה לדמוקרטיה". זו סתם השמצה שמפיצים גורמים בעלי אינטרס. להפך: זו דמוקרטיה תוססת.

יאמרו לכם שהיו בעצרת ימנים קיצונים שקראו "מוות לערבים" וצעקו על "התקשורת השמאלנית". נכון, היה קומץ של אנשי 'לה-פמיליה' ו'להבה'. מיעוט קטן שהתקשורת הפכה אותו לפנים של ההפגנה. אז הנה החדשות: זו לא הייתה עצרת שארגנה 'לה-פמיליה'. זו הייתה עצרת של אזרחים טובים שמביעים תמיכה בחיילי צה"ל, שאליה הגיעו גם אנשי 'לה-פמיליה'. מה הבעיה שגם הימין הקיצוני בא להזדהות עם מסר לאומי וחיובי?

אבל השמאל כמו השמאל כבר החליט מה הנרטיב, בלי קשר למציאות בשטח. לצערי, חלקים מסוימים בימין בלעו אותו כמו שהוא.

"אל תבואו לעצרת" אמר ראש העיר חולדאי, "זה הרס הדמוקרטיה". זוהי "מתקפה ברוטאלית, מרושעת, צינית והרסנית" נגד צה"ל, "עמוד השדרה הערכי שלו, מערכת הבקרה הפנימית ומערכת המשפט הצה"לית" טען יו"ר האופוזיציה בוז'י הרצוג, לא פחות. וכמובן – שלי יחימוביץ', שהחליטה בעיני רוחה כי "ההפגנה עכשיו היא הפגנה נגד צה"ל, נגד הרמטכ"ל, נגד המפקדים בשטח, נגד החיילים והלוחמים שנושאים בעול בלי הפקרות".

ושימו לב לפנינה שבה נתקלתי היום בבוקר בפייסבוק ביחס לעצרת, פרי מקלדתו של כתב 'הארץ' אורי משגב: "עיריית תל אביב החופשית צריכה לבחון מחדש למי היא מאפשרת להתכנס בכיכר העיר על שם יצחק רבין, ולשם מה. לתל אביב החופשית יש כיום תפקיד היסטורי במדינת ישראל, ולכן זו לא רק זכותה אלא גם חובתה המוסרית".

הנה לכם "מדינת תל אביב" על סטרואידים. הפגנות שבהן נשמעות לפחות 10 קריאות "נאצי" בשעה; מפגינים שקוראים לצה"ל וחייליו "רוצחים" ולראש הממשלה מסית, גזען ופאשיסט – אלו נכללים במדינה ה"שפויה" של משגב. הם חלק מהמרחב הציבורי, ולהם ראוי להשכיר מרחב ציבורי. אבל הורים, אחים וילדים של חיילי צה"ל, שיוצאים באופן ספונטני ובזמנם החופשי להגן על כבודו של הצבא, זו "סכנה לדמוקרטיה". עלוב.

שעתיים וחצי בין הנוכחים הספיקו לי כדי להגיע למסקנה שהרוב הגדול של הקהל היה חילוני, כנראה גם מזרחי. הכיפות הסרוגות נעדרו מן המרחב כמעט לחלוטין. אולי צדק העיתונאי קלמן ליבסקינד כשאמר הבוקר: "אם זה לא היה אלאור אזריה מרמלה אלא יהודה מהמכינה בעלי, יש לי תחושה שהיינו רואים אתמול בכיכר רבין גם את הציונות הדתית". העובדה שלא אפילו נמצא גוף אחד, מוסד אחד, או תנועה אחת במגזר שהתגייסה למען העצרת, זועקת דרשני. ייתכן שזו תסמונת אלי אוחנה.

במגזר טוענים כי ההיעדרות נבעה ממניע "ממלכתי". השאלה היא מי קבע שההפגנה הזו הייתה אנטי-ממלכתית ונגד צה"ל? מישהו שם קורא יותר מדי 'ידיעות אחרונות'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. אני חושבת שדברים קורים מיתחת לשטח אולי יריית הפתיחה.מדינת ישראל היא מותג תוסס פעיל.ומלא זרמים יש מיתחת לשטח.בתור לאומית מיזרחית נורא כואב לי על הזלזול וההיתנשאות כלפי עדות המיזרח.זו ארצי מולדתי.אני עיברייה.צריך להשאיר מאחורה את הגלות.היא כה מקוממת הגלות הנוראה הזו.וכן אני נגד הגמרא והתלמוד.אני לא באתי בשבילהם.הם קשורים לגלות.הם לא סדר העדיפויות שלי.הם אומרים שאדם דתי לא הולך לצבא או עם הנחות.זה זיוף ושקר ענק.סדר העדיפויות של ארץ ישראל הוא עיברי אחר לגמרי.כולנו ארץ ישראלים עיברים.כולנו בני ישראל.די לגלות די די די די .מיליון פעם די.כל נימי הנשמה מיתקוממים מהניפולציות הגלותיות.כה לא מוסריות. יש המון דברים מקוממים.הגיעה הזמן שהאדם העיברי.לא היהודי.מיליון פעם העיברי ורק אחרי זה היהודי ובמיוחד לא הגלותי.העיברי בן המאה עשרים ואחד שחושב שאלוהים נימצא בכל פרור של החיים.מלא דברים מקוממים את הנשמה בארץ.בעיני השיא זה הנבואה.שידרוג הערב רב הגלותי שטוען שהוא עם ישראל אל הנבואה העיברית הארץ ישראלית.

  2. טעות היא לחשוב שאזרחי ישראל שהגיעו לעצרת התמיכה בחיילי צה"ל (לא בצה"ל, שכולל גם את מפקדו שמתחרה עם הבוס שלו על התואר "השולף הכי מהיר במזרח התיכון", אלא בחיילים הפשוטים והקצינים הזוטרים), הם הבודדים שתומכים בחיילי צה"ל. רבים אחרים, לדעתי לפחות פי כמה וכמה, לא יכלו להגיע לעצרת משום שהתקיימה בתל אביב, והמרחק והתעבורה מקשים עליהם. לו היו מתקיימות כמה עצרות כאלו, בערים הגדולות שמחוץ לגוש דן, המספר הכולל של הנוכחים בעצרות היה נספר בעשרות אלפים, וגם אלו עדיין לא מהוים את כל התומכים.
    אם נתרגם למנדטים את כמות המזדהים עם חיילי צה"ל ותומכים בהם, הרי שלראש הממשלה נתניהו יש סיבה לדאגה. אפילו הוא, שנחשב לקוסם מנדטים, לא יצליח לעצור את הסחף של הציבור למפלגה שתחרוט על דגלה (והכי חשוב – תקיים ותממש את מצעה) תמיכה כמעט בלתי מסויגת בחיילי צה"ל. מן הסתם מפלגה זו תהיה ימנית יותר מהליכוד (שביחס למפלגות תש"ח כמו מפא"י הוא נחשב לשמאל הזוי), ובה יעלון לא יהיה חבר.
    אם עד כה חשבתי שבבחירות הבאות נתניהו (ולא הליכוד) יזכה בקרוב ל 40 מנדטים שיבטיחו לו שלטון יציב, הרי שלדעתי אם לא יקרה משהו יוצא דופן, נתניהו (שוב, הוא ולא הליכוד) יזכה לפחות מ 30 מנדטים ואולי אף לסביבות ה 20 מנדטים. אגב, ללא נתניהו, הליכוד עצמו היה מצליח להביא לא יותר מ 10 מנדטים, אולי.
    אם במערכות הבחירות הקודמות די היה בפיגוע אפילו קטן, בכדי להביא לקלפיות מצביעי ימין, הרי שבבחירות הבאות פיגוע, קטן או גדול, יזרים לקלפיות מצביעי ימין שלא יצביעו ליכוד, משום שמפלגה זו כבר נתפסת כבית מחסה לשמאלנים בהסוואה. מצביעי ימין אלו יתנו קולם למפלגה שתבטיח ותקיים פעולות נרחבות ומעמיקות לטיפול בטרור המוסלמי ובמקביל תקדם את חידוש ההתיישבות היהודית ביו"ש ובגולן. פעילות זו תתבצע על אף, ואולי אף בגלל, טענות מענות וצעקות שונות ומשונות מצד מדינות אנטישמיות המציגות עצמן כידידות ישראל ופועלות בריש גלי נגדה.

    1. בקיצור, סתם אנונימי, פייגלין עומד להפתיע בגדול…

    2. ליכוד זה בית מחסה לשמאלנים?בפעם הבא תגיד שבנט זה שמאלן אההה? יותר נכון להגיד שאנשים כמוך הלכו יותר ימינה

    3. ל-איציק,
      ייתכן שפייגלין יפתיע (אדם הגון וערכי, אבל לא פוליטיקאי), ייתכן שיעלה מישהו אחר מהבית היהודי במקום בנט (גם בבית היהודי ייתכנן הפתעות), וייתכן שיהיה מישהו אחר לגמרי שאף אחד לא חושב עליו כעת.
      אבל בקצב שיעלון משחרר כינויי גנאי כלפי כל מי שאוהב את המדינה ואת חיילי צה"ל (וביניהם גם מצביעי ליכוד שבבחירות הבאות יכונו כנראה מצביעי ליכוד לשעבר), נראה לי שנתניהו לא יצליח למתן אותו, אלא ייאלץ לשלוח אותו לטפל בפרות במקום בביטחון מדינת ישראל.
      ———
      ל-טרול,
      עברית יודעת קורא? כתבתי "נתפסת כבית מחסה לשמאלנים בהסוואה". האופן שבו יעלון מתייחס לרוב העם (כנופיות, דאע"ש וכו') מתאים לאנשי שמאל (גרבוז וחבריו), ולא לאנשי ימין. אגב, לא ידוע לי על מישהו מהימין, מאז קום המדינה, שהתייחס בזלזול ובגסות כלפי העם בכלל, ובטח ובטח לא כלפי מצביעי מפלגתו. כך שבמבחן התוצאה – יעלון אכן עושה רושם שהוא שמאלני שהיסוה את עצמו היטב עד שנקרתה בפניו ההזדמנות להשתלח בעם ישראל, כמיטב מסורת השמאל.
      אגב, אם יעלון מכנה את אזרחי מדינת ישראל היהודים בשמות גנאי כמו כנופיות ודאע"ש, הרי שבקרוב נוכל לשמוע את האנטישמים מכנים את היהודים כך. האנטישמים לא יהיו הראשונים להשתמש בכינויים הללו נגד ישראל ותושביה היהודים. ואז כולם יתפלאו מהיכן הגיעה האנטישמיות הזו, ומן הסתם השמאל יאשים את נתניהו. אז במקרה הזה השמאל צודק, מהסיבות הלא נכונות – נתניהו אשם בכך שעד כה לא זרק את יעלון ואיפשר לו להתיר את חרצובות לשונו כנגד העם בישראל.
      ולגבי ימניותו של הליכוד – כבר כתבתי "שביחס למפלגות תש"ח כמו מפא"י הוא נחשב לשמאל הזוי". אז לא אני ולא אנשים כמוני הלכו יותר ימינה, המפה הפוליטית זזה שמאלה, והרבה.
      תוכל לקרוא על הגירושים בתש"ח, על ההיאחזות באדמה גם במחיר מספר עצום של הרוגים (כפר דרום וגוש עציון וכו'), על לחימה ללא פשרות בפולש הערבי (כולל מעשים שנחשבים כיום לדגל שחור), וכו'.

  3. אולי בוגי יעלון ייתן הסבר איך ניתן לצאת מיד לתקשורת ולשפוט חייל בלי שיודעים את כל הפרטים . כשאצלו בבית יש בת סרבנית גיוס בשם אשבל יעלון .

    איך יתכן שהדבר הזה הושתק בתקשורת שר בטחון ששולח חיילים לקרב מגדל ילדה סרבנית גיוס , אותו הסיפור היה גם עם אולמרט בת סרבנית גיוס – וראש מממשלה ששולח חיילים לקרב.

    מי שמגדל סרבני גיוס לא יכול בשום אופן לכהן בתפקידי בטחון ולשלוח חיילים לקרב וכל שכן לא לגבות אותם.

    http://www.shofar.tv/m/?TOPIC=articles&ID=7540

  4. הייתי שם וגם בעצרות שמאל:
    1. הכיכר היתה מלאה והרחובות סביבה חסומים בדומה לכמות האנשים בעצרות השמאל.
    אם ההפגנה היתה משמאל התקשורת היתה טוענת ל100,000.
    בגלל 7,000 איש לא סוגרים את הרחובות מסביב.

    2. המראה שעבורי סימל את הישראליות היה – היה להכנס לבורגר קינג שבכיכר כשבדלפק העובדים הם ערבים עם תגי שם ומולם תור גדול של פעילי הימין מזמינים המבורגרים כשהם עטופי דגלי ישראל עם חולצות.
    המראה הזה העיד יותר מהכל שלא מדובר בקיצוניות ואלימות אלא בקבוצה גדולה של עם ישראל שבאה בדרישה לגיטימית ביותר להפעיל את עונש המוות כנגד מחבלים שהוא עונש צודק שכבר קבוע בחוק – שדינו של המחבל היה מוות ולכן החייל לא ביצע עבירה מוסרית אלא מנהלתית.

  5. אני הייתי שם. היו המון דתיים. משפחות שלמות עם ילדים, זוגות ובודדים. תפסיקו להאשים שלא היו שם דתיים. זה פשוט לא נכון