שיחת חוץ: הבלוג של אריק גרינשטיין

פייסבוק מדירה תוכן חדשותי ימני

לא רק אלגוריתם: בפייסבוק עובד צוות הקובע אילו נושאים ואייטמים חדשותיים חמים ('טרנדינג') יככבו לגולשים בראש הניוז-פיד. עתה חשפו כמה עובדים לשעבר כי קיימת הטיה פוליטית במערכת

בחירה שרירותית; פייסבוק. צילום: Christopher CC BY SA 2.0 VIA FLICKR

מטריד ביותר: עובדים בפייסבוק נוהגים להדיר סיפורים חדשותיים בעלי עניין לקוראים ימנים משירות ה'טרנדינג' (Trending), "החדשות הלוהטות", כך חושף עיתונאי לשעבר שעבד בפרוייקט בשיחה עם אתר הטכנולוגיה הפופולרי גיזמודו.

שירות ה'טרנדינג', שהושק בשנת 2014, נועד לאסוף עבור הגולשים את הסיפורים המובילים והחמים ברשת (ראו אילוסטרציה בתמונה משמאל). נכון לעכשיו השירות אינו זמין בישראל, אלא רק בארה"ב, ובארצות דוברות אנגלית כמו בריטניה ואוסטרליה. כעת חושפים שורה של עובדים לשעבר בפייסבוק כי נושאים שמעניינים את הקהל הימני-שמרני בארה"ב, כגון כינוס שדולת CPAC, המועמד לשעבר לנשיאות מיט רומני, הסנטור מקנטאקי ראנד פול, כלי חדשות שמרניים כמו The Blaze וברייטבארט ועוד – לא נכנסו לקטגוריה, זאת על-אף שהיו 'לוהטים' באופן אורגני בקרב הגולשים.

פיד ה'טרנדינג' של פייסבוק
פיד ה'טרנדינג' של פייסבוק

רבים חושבים כי מדובר באלגוריתם. אולם בשבוע שעבר נחשף בגיזמודו דבר קיומו של צוות ה'טרנדינג' בחברת פייסבוק: קבוצה של עיתונאים לשעבר, בוגרי האוניברסיטאות המובחרות ביותר בארה"ב שכונו עד לא מזמן בשם "אוצרי חדשות" ("news curators"), מחזיקה בכוח לבחור אילו סיפורים יכנסו לקטגוריית ה'טרנדינג'. "אין סטנדרט אמיתי למדוד מהו אייטם חדשותי ומה לא. זה התפקיד של אוצרי החדשות להחליט" אומר אחד מאותם אוצרים לשעבר. מדובר בכוח עצום: כ-600 מיליון איש נחשפים לאייטמים חדשותיים דרך פייסבוק במהלך שבוע אחד, כך על-פי הערכות.

בראיון לאתר סיפרו מספר עובדים לשעבר בפייסבוק כי הם הורו להכניס באופן מלאכותי סיפורים לתוך קטגוריית ה'טרנדינג' אפילו אם הם לא היו פופולריים מספיק, ובמקרים מסויימים אפילו לא פופולריים בכלל. "במלים אחרות", כתב מיכאל נונז, "אגף החדשות של פייסבוק פועל כמו חדר חדשות מסורתי, המשקף את ההטיה שלו על עובדיו". נונז מוסיף כי אין בכך בעיה עקרונית, אלמלא הטענה של פייסבוק כי מודל ה'טרנדינג' מציף באופן טבעי "נושאים שהפכו להיות פופולריים לאחרונה בפייסבוק".

כלי עוצמתי

כאמור, שירות ה'טרנדינג' הושק בשנת 2014, ומהווה למעשה את אחד הכלים העוצמתיים ביותר באינטרנט, שמכתיב למשתמשי הפייסבוק – כ-167 מיליון רק בארה"ב – לאילו חדשות הם יחשפו בכל רגע נתון. "אייטמים היו נכנסים לרשימה שחורה או ל'טרנדינג' בהתאם למי שהיה במשמרת באותו זמן" מספר אוצֵר לשעבר, "אני מאמין שהיה לזה אפקט מצנן על תכני חדשות ימניים".

אוצר לשעבר נוסף אמר כי הפרוייקט סלד ממקורות חדשותיים ימנים: "זו הייתה הטיה מוחלטת. עבדנו באופן סובייקטיבי. הכל היה תלוי במי היה האוצר שבמשמרת, ובאיזו שעה ביום הוא עובד. מדי פעם היו סיפורים באתרי חדשות ימניים, אבל אנחנו נאלצנו ללכת למצוא את אותו הסיפור ממקור יותר נייטרלי שלא יהיה משוחד". סיפורים מאתרי חדשות שמרניים כמו ברייטבארט, וושינגטון אקזמינר וניוזמקס היו 'לוהטים' מספיק כדי שיבחרו על-ידי האלגוריתם של פייסבוק, אך רק כאשר אתרים מהתקשורת המרכזית כמו הניו יורק טיימס, BBC ו-CNN לא כיסו באותה עת את אותו הסיפור.

בגיזמודו לא הצליחו לקבוע האם נושאי חדשות של השמאל הודרו באותו האופן, ואין ראיות לכך שהנהלת פייסבוק הורתה או אפילו הייתה מודעת להטיה פוליטית מן הסוג הזה. מנהלים מצוות ה'טרנדינג', לעומת זאת, הורו באופן ישיר לאוצרים לתמרן את המודל, ולהכניס לפיד אייטמים שהגולשים לא קראו אך נראו להם חשובים. במקרים מסויימים, הצעד הזה כשלעצמו הפך את האייטמים הלא-פופולרים ל'לוהטים' באופן אורגני. אחד האוצרים לשעבר ציין את היעלמות המטוס המלזי ואת ההתקפות בשרלי הבדו כדוגמאות להתאמות מן הסוג הזה שבוצעו באופן מלאכותי: "היו צועקים עלינו אם זה היה בכל רחבי הטוויטר אבל לא בפייסבוק".

גיזמודו מציינים כי פנו לפייסבוק לתגובה בכל דרך אפשרית, אך לא קיבלו מענה עד כה.

החשיפה הזו מעלה תהייה קשה: חשבו לעצמכם – כיצד יראה שירות ה'טרנדינג' בישראל?

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. שאלה מעניינת: כמה אנשים בעולם ייחשפו לידיעה הזו? התקשורת הממסדית לא תפיץ אותה כדי לא להפיץ את האלטרנטיבה, וכדי לא להפיץ את ההטייה שם. בפייסבוק לא יפיצו את הידיעה, כי היא אנטי פייסבוק.
    אז מי ידע? קוראי מידה?

    1. קוראי מידה ידעו.
      וכך גם קוראי הארץ – http://www.haaretz.co.il/captain/net/.premium-1.2939364
      קוראי הוושינגטון פוסט – https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2016/05/09/former-facebook-staff-say-conservative-news-was-buried-raising-questions-about-its-political-influence/
      קוראי טק-קראנץ׳ – http://techcrunch.com/2016/05/09/facebook-workers/

      בקיצור, צא מהסרט על התקשורת הממסדית.

  2. דב חנין בסקיי ניוז, ישראל מבצעת טיהור אתני.
    זה לא הופיע בכלי התקשורת המרכזיים, למעט כתבת תגובה של חנין במעריב אונליין, ועימות שלו עם אראל סגל בגלצ.
    ערוץ שבע, 20, רוטר דיווחו. (ותודה לגוגל).
    זה הטרנדינג שלכם.

  3. אריק גרינשטיין מה אתה עכשיו מתלונן אתה בעד שוק חופשי אז שקט

  4. אתר מידה מעביר ביקורת על החלטות פרטיות של עסק פרטי.
    כלו כל הקיצין

  5. לכל המבולבלים, שלום.
    שוק חופשי אין פרוש הדבר שאסור להעביר ביקורת, להפגין או לעשות חרם על עסק פרטי.
    כל זה חלק מהשוק החופשי.
    מה זה לא שוק חופשי? אם ממשלות יגידו לפייסבוק שאסור להם לעשות א או ב. ומה הבעיה בחשיפה הזו? נשגב מבינתי. הוא בפירוש לא קרא להגבלה כלשהיא.
    מבולבלים, מבולבלים בכל מקום. הקפיטליזם היום (למעשה רוב הזמן) מנוהל על ידי קומוניסטים מבולבלים. והם מבולבלים בעוד תחומים רבים, בלבול שמסב נזק רב לכולם. משום מה המבולבלים תמיד בסמול.

  6. כל עוד לאף גורם פוליטי אין את הכוח לנצל את השירות הזה לטובתו – אין עם זה בעיה אמיתית. עם זאת, זה טוב שמיידעים את האנשים שיוכלו לבחור מה לעשות עם המידע הזה לגבי השימוש שלהם בפייסבוק..

  7. זה הרבה קשור לדעתי ליהודי אמריקה רובם שמאל והם מאכלסים בהמוניהם את עמק סיליקון.ועוד המון מוקדי השפעה.מדהים.למה אין יהודים לאומיים באמריקה.למה כולם שמאל ועוד יותר שמאל.זה תסביך.אנחנו העם שהביא את האמונה המונותאיסטית לעולם.איך יכולה היתעלמות כזו.אולי זה גם פה אשמים.אין לנו בשורה פה בארץ.היא תבוא כניראה ולמרבה הצער בדם יזע ודמעות.כמובן בשורת האמונה המונותאיסטית האנטי גלותית.לא זו נוסח הישיבות הגטאויות.שם אין אמונה של ארץ ישראל.הם קשורים בעבותות תסביכיים לגלותיות של פולין או ערב.אם היתה יוצאת מפה אמונה חדשנית רעננה מוארת היא אולי אפילו היתה מיתפשטת לכל העולם.

  8. תוכן חדשותי ימני לא מביא פרסומות (שמהן מתפרנסת פייסבוק), ואף עלול לגרום למפרסמים לבעיות (ע"ע BDS ורדיפתו את כל מי שעושה עסק, בידיעה ושלא בידיעה, עם ישראל). תוכן שמאלני לא מעניין יותר מדי אנשים, אבל לא מביא נזק (גורמי ימין לא יחרימו מפרסמים בגלל שהפרסומות שלהם מופיעות בדפים בעלי תוכן שמאלני).
    שימו לב להבדלים בין הפרסומות שמופיעות בדפים בעלי תוכן ימני ודפים בעלי תוכן שמאלני.
    מכאן שהסינון של פייסבוק הוא מסיבות כלכליות בלבד. כסף זהו שם המשחק.
    למשל, מקדונלדס באופן מוצהר אינה שומרת על כשרות. אולם במקומות בהם הקהל דורש כשרות ויש למקדונלדס אפשרות להרויח מקהל זה, הרי שמקדונלדס תיפתח במקום כזה סניף עם הכשר למהדרין. זהו שיקול כלכלי.

  9. זה מרתיח אותי בתור ימני, אבל מה לעשות, זו זכותם. צריך לפתוח את שוק התקשורת לתחרות. אם ישראל היום יתחילו לשחק את המשחק של "ידיעות אחרונות" וישימו ידיעות כאלה בכותרת העיתון, זה יגרום לשיפור במצב