האם חדשות 2 פיברקו משבר עם ארה"ב סביב מינוי ליברמן?

בחדשות 2 דיווחו אתמול כי מינוי ליברמן עלול לפגוע בסיוע הביטחוני. בבדיקת 'מידה' התברר כי מקורות הידיעה מפוקפקים, ועולה חשד לבדיה. חדשות ערוץ 2 מספקים תשובות חלקיות

כתב חדשות 2 בוושינגטון, חבר הכנסת לשעבר ניצן הורוביץ. צילומסך

מי שצפה אתמול במהדורת סוף השבוע של חדשות ערוץ 2 בהגשת דנה וייס, נתקל בידיעה המרעישה הבאה:

בכירים בממשל אובמה במסר חריף: עם ליברמן כשר ביטחון – נתקשה להגדיל את הסיוע הביטחוני לישראל.

כך נאמר בכותרות המהדורה, ובידיעה עצמה דיווח הכתב החדש של ערוץ 2 בארה"ב, חבר הכנסת לשעבר מטעם 'מרצ', ניצן הורוביץ:

בהקשר לכך כותב ה'ניו-יורק טיימס': עזיבתו הפתאומית והזועמת של יעלון את משרד הביטחון, מעמידה את השיחות במצב מעורפל יותר מאשר אי פעם.

ידיעה זו נראתה לנו חשודה, בעיקר לאור העובדה שבהודעה הרשמית של הבית הלבן לא נמצא שום זכר לביקורת או הסתייגות מכל סוג שהוא: "אנו מעריכים את מנהיגותו של יעלון ושיתוף הפעולה עמו כשר בטחון, ומצפים לעבוד עם ממשיכו בתפקיד", אמר דובר משרד החוץ ג'ון קירבי, והדגיש כי "קשרי החברות שלנו עם ישראל בלתי-שבירים, ומחויבותנו לביטחונה נותרת אבסולוטית".

פיברוק? כותרות חדשות 2
פיברוק? כותרות חדשות 2

מכיוון שכך, הלכנו לבדוק את מקור הידיעה ששודרה בחדשות 2. מהר מאוד גילינו שמדובר במשימה קשה. קשה הרבה יותר מן הצפוי כשבודקים את מי שעוסק בחדשות, ודיווח אמין ומבוסס, לצד בקשת תגובות מהירות, היא לחם חוקו.

ובכן, בניו-יורק טיימס נכון לליל שידור הכתבה לא נמצא דבר – לא ברמז ולא בקריצה – היכול להעיד על משבר מדיני מצד הבית הלבן. הניו-יורק טיימס הסתפק בכתבה פוליטית מובהקת המתארת את ההתרחשויות והמגעים בין המפלגות בישראל, ללא כל התייחסות לעמדות הממשל או לסיוע הביטחוני.

כשראינו שהחשיפה של הורוביץ לא מופיעה במקור המיוחס לו, פנינו לחפש גם באתרים אחרים, אך לשווא: בשום מקום אין אזכור למסר חריף שכזה מהבית הלבן.

שאלנו את חדשות 2 מה המקורות לידיעה. וזו תשובתם:

הציטוט שהובא הינו מתוך ה'וושינגטון פוסט', לא ה'ניו יורק טיימס' (אבל מכובד וחשוב באותה מידה).

לא התעצלנו, ובדקנו שוב. בכל זאת, משבר מדיני לא קטן. אלא שבמהרה גילינו שגם תשובה זו אינה מספקת: הטור המדובר הוא טור פרשנות מאת כתב ה'וושינגטון פוסט' בירושלים, בו הוא משער כי "עם עזיבתו הפתאומית והזועמת של יעלון, עתידו של ההסכם מעורפל יותר מאי פעם". אמירה זו לא מיוחסת למקורות בממשל או לגורמים בכירים בשום מקום. זו איננה ידיעה עיתונאית אלא הערכה פרשנית של כתב המוצב רחוק מהבית הלבן ומהתדרוכים שם.

דובר חברת חדשות 2 הפנה אותנו למקור נוסף: שוב טור פרשנות, הפעם ב'וול סטריט ז'ורנל', בו נאמר כי "החלפת שרי הביטחון במהלך השיחות מציבה מכשול פוטנציאלי". גם כאן אין הפניה למקורת בממשל לא במפורש ולא ברמז. שוב, לא דיווח עיתונאי, אלא פרשנות פוליטית לגיטימית שאיננה חדשותית.

בשורה התחתונה הכותרת של חדשות 2 אודות "בכירים בממשל" המסתייגים ממינויו של ליברמן כנראה איננה ראויה. זוהי ירידה מתחת לסטנדרט העיתונאי שחדשות ערוץ 2 רגילים לו ומחוייבים אליו. כותרת מדויקת תהיה: "שני פרשנים כותבים את מה שאנחנו חושבים", דבר שהוא לא חדשות ובקושי עיתונות.

כרגע נראה שמדובר במעידה ברורה של מי שחייב לדווח אמת בדוקה ומבוססת ולהבחין בין עובדה לדעה, בוודאי כשהוא מתאר נושא דרמטי כמשבר מדיני בין ישראל לארה"ב לנוכח חילופי שר הביטחון. הדברים מפתיעים במיוחד לנוכח העובדה ששאר האיתותים מהממשל מגלים אדישות מכוונת לנושא, ומשדרים עסקים כרגיל, בדיוק כדי לא ליצור אווירת משבר.

הגילוי הזה מעלה שאלות קשות רבות. האם, אכן, ניצן הורוביץ וחדשות 2 פרסמו חדשות מומצאות? כיצד הדבר משליך על אמינותו של הכתב ועל אמינות מערכת החדשות של הערוץ? כיצד יש להתייחס לדיווחים אחרים של הורוביץ – ובכלל לטיפול של ערוץ 2 בנושא היחסים עם ארה"ב?

שאלות קשות יש, תשובות מספקות אין.

שאלנו את חדשות 2 האם בכוונתם לפרסם הבהרה בנושא. אנו מעריכים את מהדורת החדשות העיקרית של ישראל, ומקווים מאוד שיבהירו ויתנצלו, ואולי גם יעשו חושבים מחדש על הפקדת תחום עדין ומורכב כל כך בידיו הגמלוניות של שחקן פוליטי רדיקלי כניצן הורביץ. בכל זאת, אמינות היא הנכס העיקר של מערכת חדשות.

נמשיך לעדכן.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

25 תגובות למאמר

  1. נפלא האתר הזה..
    גם אני שמתי לב לזה אתמול בחדשות ועבר לי בראש שחבר הכנסת ממרץ לשעבר שעובד ככתב פוליטי נשמע לי לא אמין בצורה קיצונית..

  2. אמינות? הצחקת אותי, כך עובדת השיטה הבולשביקית מההתחלה, אם המציאות לא מתאימה לאג'נדה, ממציאים מציאות מתאימה. הורביץ הוא בדיוק האיש המתאים לכך,וכן,גם אני שמתי לב בזמן אמת לידיעה המומצאת של הורביץ, וזו רק ההתחלה.

  3. כשהאדם אמתי נושא את מושא חייו,
    הוא אינו חש מעמסה כלשהי.
    אתה בדרך לקרוס, רק כאשר אתה נושא את מושא חייהם של טפילים,
    שכל הווייתם לטפול שקר.

  4. האמת שהדיווח של הורוביץ לא אמר מילה על בכירים בממשל אובמה, אלא הדהד את הפרשנות של הוושינגטון פוסט. האשמה, אם כבר, היא על העורך שניסח את הכותרת. אולי במקום לחפש איפה לתקוף את מרץ רצוי שגם מידה ינסו להיצמד לעובדות.

  5. אישית, חשתי מיד בדיווח בלתי אמין לחלוטין. אני משוכנע שהיו עוד רבים כמוני והרעיה הכתבה הזו ב"מידה". אגב זו לא הפעם הראשונה שניצן הורוביץ לא מדייק בעובדות בלשון המעטה. לדעתי יש מקום להכניס את הנהלת הרשות השניה לרדיו וטלוויזיה שיבדקו מה מניעיו של הורוביץ וכיצד משדרים אותם בערוץ 2 כלאחר יד.

  6. המקור המוסמך היחיד שלהם הוא הרהורי ליבם, ומשאת נפשם. מעניין אם למדו מהערבים או שהערבים למדו מהם. עתונות פרימטיבית.

  7. עקיבא, רק תיקון קטן: ג'ון קירבי הוא אדמירל בדימוס ודובר מחלקת המדינה, לא הבית הלבן (אלא אם כן זה השתנה ב-24 השעות האחרונות).

    יחסי ארה"ב-ישראל יחזרו לתקנם בשעה 12:00 ביום ה-20 לינואר 2017.

    1. למה אתה חושב שטראמפ יהיה יותר טוב לביבי, וזה אם בכלל הוא יבחר. למעשה זה הפוך אם ביבי רק יעז לעשות לו תרגיל אחד מסריח והוא יעיף אותו מהמדרגות. אל תתן למילים ה"יפות" שלו בגלל הבחירות ובגלל הצורך שיאהבו אותו במהלך השנים לעבוד אליך

  8. 2‏‎Dalia Lavy‎‏ ו‏רונן בן-משה‏
    תגובות
    מנשה גלעד
    מנשה גלעד בוגי כמו השליח ממנצ'וריה ….שטיפת המוח שעשו לו הבולשביקים כשהיה צעיר התפרצה החוצה בעוז ללא יכולת שליטה ….עכשיו נראה מה יתפתח עם אימפוטניהו אני מעריך שזה משהו בכוון הסי איי איי נחכה ונראה אין סודות בפני הקב'ה הכל יוצא בלחיצת כפתור כמו קפיץ ללא מעצור כמה שהאדם ישתדל הוא לא יוכל לעצור זאת והראיה אימפטניהו מסר ל00מול העויין מאד את כל זרועות השלטון ואת הארץ לערבים יכול להיות ששרה מעורבת בזה…שיר

  9. רק להזכירכם שבוגי היה האחד שקרא לקרי שר החוץ האמריקאי ״הזוי״ והוא היה זה שלא היה ביחסים טוב עם הממשל ובצדק דרך אגב

  10. קרעת אותי ביגמן להקשיב לך ולהאמין לך מאשר לאהרון דוויד מילר? הרגת אותי מצחוק ביגמן.

    1. זרובבל, כולי תקווה שהביטוח הרפואי שלך יכסה את כל ההוצאות.

    2. לא נראה לי שאתה אפילו יודע מי זה אהרון דוויד מילר בלי חיפוש בגוגל חמודי . אני מקווה שאתה לא שוכח ללכת מדי פעם

    3. זורבבל אהרון לפי מה שראיתי זה אכן טעות של העורך אני לא רואה שום מצב אחר ואהרון הוא עבד 20 שנה במחלקת המדינה למרות שהיום הוא פרשן יש לו קשרים עם הבכירים בממשל אז אני חושב שאכן ניתן להאמין לו ודבריו יותר מבוססים מאשר לעקיבא ביגמן . המשפט שלך אפילו מיותר כי כל אדם שבאמת בודק את הדברים יודע שמה שכותב עקיבא ביגמן זה שטות אחת גדולה .

    4. ולעניין נתניהו שכל אחד יודע שהוא עושה תרגילים פוליטים מסריחים טראמפט בדברים מהסוג הזה התגובה שלו כלפי נתניהו יהיה ליטוף עדין עד שיעשה לו את אחד התרגילים שלו ואז התגובה יכולה להיות יותר גרועה ממה שאתה מתאר הוא יכול לא להטיל זכות וטו או להקטין את הסיוע .לגבי קלינטון היא סימן שאלה כי דיברוים הם משהו אחד ומעשים הם משהו אחר.

    5. זרובבל, ממשלא אכפת לי מיהו האליל שלך. שקר הוא שקר, חמודי.

  11. יש כלכך הרבה ביקורות מתוך הליכוד על נתניהו ומחוץ לליכוד ועל זה ביגמן אתה עושה כתבה?
    ואם תשימו לב אכן הטעות היא אך ורק ב5 שניות הראשונות לא בכתבה עצמה (שזה נראה טעות ברורה של העורך) שכלל לא מוזכר הדברים האלו בכתבה עצמה.
    ועקיבא ג'ון קירבי אמר את הדברים האלה שכבר ציינו אותם בחדשות (לפי המהדורה הזאת) אבל כנראה את זה שכחת לציין. אם היית שם לב ערוץ 2 עוסק בחדשות האחרונות בלבד ומביא אותם כמו שהם לכן הוא הדגיש שזה הניו-יורק טיימס

    הפכת עכבר להר עקיבא.

    1. רמי גם אם ביבי יעשה החלטות שגויות ופטאליות ויגידו את זה באוזנו של עקיבא ביגמן הוא עדין ימצא איזה נושא אחר ושטותי לכתוב עליו וינפח אותו מכל פרופורציות.

  12. נו באמת, בעידן שבו איש תקשורת ממציא תקרית שבשולי הכביש לירושלים, שכתבת מדינית כותבת ידיעות רכילותיות בלתי מבוססות ממקורות ״שאינה יכולה לחשוף אותם״, אתה מצפה שהאג׳נדה של ניצן הורוויץ לא תכתיב לו את הדגשים שבסיקוריו?!…

    יעלון הפך לחביב התקשורת רק לאחרונה כשהמסרים שלו התאימו לאג׳נדה שלה, אותם עיתונאים שכינו אותו בימי צוק איתן ״בּוֹק עם קול עמוק״, עשו לו רומנטיזציה עכשיו.
    המזל הוא שבוגי איש ישר, ולא קובע את עמדותיו בהתצאם לאופנות התקשורתיות. נקווה שימשיך להיות נאמן לעצמו.

  13. אם הכתבה נכוונה לגבי העיתונאי הורוביץ למה הוא ממשיך לעבוד הוא צריךלהיות מפוטר לעוף הביתה.
    ערוץ 2 אף פעם לא היה אמין. מזמן ערוץ 2 היה צריך להיסגר.

  14. ואיך לעזאזל גורמים לכך שכתבה שערורייתית כזו, גורמת לערוץ 2 לשלם מחיר?
    את הרשות השניה זה לא מעניין, הדבר היחיד שמעניין אותם זה איך לדפוק את ערוץ 20