הסוף לפארסת חוק הספרים, הפרחים למירי רגב

בשורה טובה לציבור: חוק הספרים, שפגע בשוק והזיק לסופרים, להוצאות ולקוראים, סוף-סוף יבוטל, ועד שבוע הספר יחזרו המבצעים והשפע לחנויות. צעד נכון ומבורך של השרה רגב

צעד ברוך בכיוון הנכון. צילום: יונתן סינדל /פלאש90

בשורות טובות: ממשלת ישראל החליטה להחזיר את שוק הספרים בישראל לשפיות. השרה מירי רגב ביקשה מהממשלה – ונענתה בחיוב – לשים קץ לפארסה הקרויה "חוק הספרים", אבל צריכה להיות קרויה "החוק לחיסול התחרות החופשית בשוק הספרים ופגיעה בצרכני תרבות שידם אינה משגת". שוק הספרים והספרות, שמאז פברואר 2014 עבר טלטלה קשה, יכול לנשום לרווחה ולחזור לשגשוג והצמיחה שאפיינו אותו לפני שהושת החוק.

כאן ב'מידה' ליווינו את סאגת חוק הספרים מתחילתה ועד סופה. עוד מראש התרענו שוב שוב שהחוק יפגע בשוק הספרים, בסופרים הצעירים ובצרכני הספרים. לאחר שהוחל החוק עקבנו אחרי הנתונים, והראינו כי בעוד שלפני החוק שוק הספרים צמח ב-10%, בשנה שאחריו צנחו המכירות ב-15% והכותרים החדשים צנחו ב-35%. כשנתיים לאחר החוק הסתבר לנו כי מחיר ממוצע של ספר עלה מ-44 שקלים ל-51, ומחירו של ספר חדש עלה ל-68 שקל. גם היקף המכירות הכללי ירד ב-12%, וספרי ביכורים ירדו ב-21%. סקרים אף הראו כי 38 אחוזים מהאוכלוסיה רכשו פחות ספרים.

אלו היו נתונים מטלטלים, שכל אדם בר-דעת צריך להזדעזע מהם. אבל לא פחות מרעישה הייתה חשיפתנו כי הממונה על חוק הספרים במשרד הכלכלה הציג נתונים באופן בעייתי, כך שהמעיטו בנזק החוק. את חשדנו אישר הממונה על ההגבלים העסקיים, שהביע חוסר שביעות רצון מניתוחי משרד הכלכלה.

החוק היה יומרני ביותר ביכולתו לשלוט בשוק המורכב מאנשים חופשיים שמחליטים מה ברצונם לעשות עם כספם. הפיקוח והרגולציה המופרזים השיגו, כפי שקורה כל-כך הרבה פעמים, את ההפך הגמור מרצונם. התמלוגים לסופרים נפגעו, הוצאות הספרים החדשים ירדו, סופרים חדשים הרוויחו פחות, הוצאות קטנות התקשו יותר, והציבור קרא הרבה פחות. במקום להרוויח, התרבות הישראלית הפסידה, והכל רק בגלל שתלטנות חקיקתית, לובי של סופרים ותיקים וחלק מהוצאות הספרים, אי-הבנה כלכלית, והתבטאויות רגשניות ולא רלוונטיות ברוח "ספר זה לא עגבניה".

הדבר היחיד הטוב שיצא מחוק הספרים הוא אישושה של האמת הידועה: הממשלה לא יכולה להועיל לשוק מעבר לאכיפת חוק וסדר באופן כללי. ההתערבות הממשלתית הפרטנית תמיד משרתת מישהו, בדרך כלל גורם שהוא כבר חזק בשוק, ופוגעת באחר, בדרך כלל בשחקנים חדשים וקטנים, באופן לא הוגן וללא קשר ליכולות השחקנים ולטובת הציבור. כי כשהממשלה בוחרת את המנצחים והמפסידים בשוק, כולנו מפסידים.

ביטול החוק יהיה טוב לתחרות, לסופרים הצעירים ולהוצאות הקטנות, אבל יותר מכל הוא יהיה טוב למיליוני צרכני תרבות ישראליים, שאינם בעלי אמצעים. היצירה התרבותית וצריכתה תהיה זמינה יותר כעת גם עבור השכבות החלשות יותר באוכלוסיה. דווקא משום שספר חייב להיות מוצר צריכה בסיסי במדינת היהודים, הוא חייב להיסחר בשוק חופשי. רק כך השגשוג והפריחה התרבותית, שנחנקו מחיבוק הדוב של החוק, ישובו למחוזותינו.

כידוע, האליטות כנראה חושבות אחרת מאיתנו, ומעדיפות שהתרבות לא תהיה נגישה לכלל השכבות באוכלוסיה. ולכן – טוב שיש לנו מירי רגב, שייצגה את האינטרסים של כלל האוכלוסיה ולא של פלח אחד בה. אל יקל הדבר בעיניכם. מול רגב עמד לובי חזק של הוצאות ספרים, התנגדות פוליטית ופלח רחב של תקשורת ואקדמיה סטייטיסטית ("מדינתית") שעורכת תעמולה נגד כל פעולה שמגדילה את החירות בישראל וקוראת "הפקרות" לכל פעולה שנועדה לשחרור השוק לעשות את פעולתו הברוכה.

השרה עמדה באומץ מול כל אלה, לטובת הציבור, ויש להעריכה על כך. אנו שולחים לה מחמאות על ההישג החברתי והתרבותי הנפלא הזה. כן ירבו. ועכשיו: לכו לקנות ארבע במאה!

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 תגובות למאמר

  1. חחחחח עם כל מה שקורה עם בנט כחלון וביבי וזה מה שאתם רושמים??? ואחרי זה צועקים שאתם אתר אוביקטיבי

    1. צודק רונן. 10,000 כהניסטים בדרך לירושלים להשתלט על המדינה ולהכריז על משטר פשיסטי. מה קורה בדיוק עם בנט וביבי? עיתון הארץ קובע את סדר היום? השמאל מחליט מה חשוב ומה לא? אולי יש אנשים שמחפשים לראות מעבר למסך העשן של התקשורת ולדעת את הדברים שבאמת חשובים לו לדעת? עלתה במוחך האפשרות הזאת?

    2. סביר להניח שאתר מידה ואתר 0404 האתרי חדשות ודעה המהימנים ביותר שנשארו בארץ.
      אפשר ונכון לומר ששניהם מגיעים מהצד הימני של המפה הפוליטית – או כפי שאני אומר – הצד הפטריוטי של המפה.

      כל הכבוד "מידה" !
      אני מחזק את ידיכם !

    3. עיתון הארץ ? מה קרה לא קראת את NRG או ישראל היום? אותם הכותרות לך תחפש למישהו אחר למכור את השטויות שלך.

      עוד פעם שמאל? בנט זה שמאל? כחלון הוא שמאל? ביבי הוא שמאל? ליברמן הוא שמאל? כמה בורות ושטויות בתגובה אחת

    4. לא, רונן, אמה שמאל, וכמו כל השמאל כל מה שאתה יודע לעשות זה ״חחחחח״ ולהשמיץ במקום לתת תשובה עניינית. והנה הוכחת זאת שוב. מש״ל.

    5. לפחות אני לא הולך כמו עיוור אחרי אנשי הימין וטומן את הראש בחול ומקשיב למה שרק טוב לי או ליתר דיוק כותב.

      ורפי כנראה משהו מקולקל בחשיבה שלך אם חושב שכל מי שמגיב נגד הוא שמאל . אני רואה שאתה כאן מגיב הרבה ומה שמדהים שעדין אינך יודע להבדיל בין נושאים של שמאל ימין ולבין נושאים שלא. אתה רק קורא מאמר חיובי על הימין אתה בטח זורח כמו השמש ומקדש אותו בכל כוחך.

    6. תגיד לי רונן אם לזה התכוונת

      אז מה היה ויהיה לנו

      -דוח ביביטורס יפורסם היום
      -מחלוקות ונתק בין הליכוד לבית היהודי במה שקשור לליברמן
      -התנגדות כולנו לדרישת ליברמן
      -פרישת חברת הכנסת לוי מישראל ביתנו
      -ביקורת מהימין מתוך הליכוד כלפי ביבי לגבי פרישת יעלון
      -חבר הכנסת המחליף של יעלון עלה להר הבית וכבר ננזף ע"י נתניהו כאשר הוא אמר לו שחייל ממושמע
      -בנט חותר במילים חריפות כלפי הליכוד

      והאתר הזה עוסק בפזטות וכשיש טעות בעריכה בתחילת החדשות או דבר שולי אחר כותבים פה מאמרים שלמים כאשר כל מה שרשום למעלה לא כותבים שום מילה .

      הבנת רפי? או שאתה זקוק לפרשנות ושאני יצייר לך מש"ל?

  2. בקשה קטנה למען הצדק ההיסטורי: אם אפשר את רשימת התומכים בחוק המשוגע הזה והנימוקים שהעלו בשעתם. כדי שנדע להיזהר בדבריהם גם בהקשרים אחרים.

  3. אתם נשמעים כמו פראבדה קפיטליסטית. נכון, יש הרבה סיבות טובות להתנגד לחוק, אבל צריך לזכור למה הוא נחקק: מבנה השוק הריכוזי (שתי רשתות) שחק עוד ועוד את הנתח שקיבלו ההוצאות והסופרים, עד כדי הרס של הענף. מאמר הגון היה מציג את הנושא בצורה יותר מורכבת.

    1. כפי שצויין במאמר, מאמרים קודמים באתר זה כבר הגישו ניתוח של שאר ההיבטים המורכבים לרוב. אך מדבריך על ״פראבדה קפיטליסטית״ ספק אם יניחו את דעתך הכל כך נאורה.

    2. שום חוק לא יעזור ושום ביטול חוק לא יעזור המדיה הדיגיטלית תעלים את הספרים לאט לאט

  4. כיף לשמוע על חוק שמתבטל..
    בדרך כלל הם רק נחקקים, מתוקנים, והופכים לתסבוכת גדולה ובלתי נגמרת.

  5. סאברדיט ימני חדש! (כמו רוטר רק בחינם) בואו לשתף תוכן ימני ואת דיעותיכם
    reddit.com/r/IsraeliPatriot

  6. ב"ה
    תודה רבה לשרה רגב שהצילה אותנו.
    אני יכול להעיד על עצמי שקניתי הרבה הרבה פחות ספרים בתקופת החושך של חוק הספרים.