התירוצים של אובמה פשוט לא משכנעים

כן, חשוב איך מגדירים את האויב, להפנים את פוטנציאל הסכנה וכתוצאה מכך לגבש אסטרטגיה לניצחון. אבל אובמה בשלו: ממשיך לסמא את עיני הציבור ולתקוף את הימין

המחבל מאורלנדו, עומר מאטין

אובמה מסרב לצעוד בראש הגדוד למלחמה. אחרי הטבח באורלנדו יש לאמריקנים סיבה לדרוש את התפטרותו של הנשיא. דבר מעניין: נשיא שמנהל מסע אידיאולוגי נגד אזרחי ארצו, שממסך את תודעת הציבור האמריקני בשעת משבר ומסרב להציג אסטרטגיה ברורה לחיסול הטרור האסלאמיסטי, יכול להמשיך בתפקידו. בעבר הלא רחוק כל כך, נשיא שבשמו נשלחו כמה סוכנים לשעבר כדי להתקין האזנות למפלגה הדמוקרטית, ריצ'רד ניקסון, נאלץ להתפטר או שהיה עומד לדין בקונגרס ומודח. כן, זה עד כדי כך חמור. אובמה מעדיף להתווכח עם טראמפ מאשר להתייצב למערכה.

אבל הצפייה היא עדיין שנשיא ארצות-הברית, מתוקף היותו מנהיג המעצמה הגדולה שוחרת החרות והדמוקרטיה, יכנס להאזנה, ויהיה מוכן לשנות את דעתו על עוד רצח המוני שהתרחש מתחת לאפן של רשויות הממשל האמריקני. כלומר, במידה רבה באחריותו. אך בהתאם לתפיסה הספינולוגית שלו, אובמה העדיף אתמול לענות לטראמפ ולרפובליקנים:

יריבי הפוליטיים מבקרים את הממשל ואותי שאיננו משתמשים במושג 'אסלאם רדיקלי'. לא נוכל לנצח את דאע"ש אלא אם נקרא להם אסלאם רדיקלי. מה בדיוק נשיג במיתוג הזה ומה זה ישנה?… אם יש מישהו שחושב שאנחנו מבולבלים באשר לאויבינו – זו תהיה הפתעה לאלפי הטרוריסטים שנלחמנו בהם בשדה הקרב… איפה זה יעצור? מוסלמים-אמריקנים. האם נתחיל להפלות נגדם בגלל אמונתם?

האם היינו פוטרים את הגרמנים מאחריותם לפשעים נגד האנושות בטענה שרק מיעוט מהגרמנים מעורב במעשים האלה? בטענה שמדובר בקיצונים שבגלל הסכמי ורסאי, שגרמו לאי-צדק היסטורי נורא, בחרו בדרך לא מקובלת למחאה שלהם? "שום דבר לא יכול להצדיק רצח בגזים!", היה אומר הנשיא צ'רלס לינדברג, וחוזר ליאכטה שלו בדרך לקריביים.

אז כן, זה חשוב כיצד מגדירים את האויב, מה פוטנציאל הסכנה, וכתוצאה מכך מגבשים אסטרטגיה לניצחון. ופוטנציאל הסכנה מהקהילות המוסלמיות הוא גדול: התמיכה בארצות מוסלמיות בדאע"ש נעה בין 4 אחוזים ל-10 אחוזים, ואפשר לטעון שזהו שיעור תמיכה נמוך. אך במדידה של אהדה שאינה תמיכה מובהקת מגיעים כבר ל-20 אחוז.

העלייה במספר הפיגועים על-ידי מחבלים אקראיים מטעם עצמם היא כשלעצמה עדות לאפקט דאע"ש. רוב הסקרים לגבי דאע"ש מיושנים, אבל גם הם מצביעים על כך שכ-42 מיליון בני אדם בארצות המזרח-התיכון תומכים בדאע"ש. זה עוד לפני ההצלחות המזוויעות בנובמבר 2015 במועדון הבטקלאן בפריז ובסן ברנרדינו בקליפורניה. ברוב הארצות המוסלמיות נהנו ארגוני טרור אסלאמיסטיים כמו חמאס וחיזבאללה מתמיכה של בין 30 ל-40 אחוזים, על-פי מדדי פיו. מי שלא יכיר בסכנת דאע"ש יקבל בתוך זמן קצר תמיכה מוסלמית של כ-30 אחוז במדינה האסלאמית עם כל ההשפעה שתהיה לזה על הקהילות המוסלמיות במערב ובארצות-הברית.

https://www.youtube.com/watch?v=qiPMD-cKn0E&feature=youtu.be

סוריה: שורש הרע

אחד מאלה שמשמיעים קול מחוץ לתיבת התהודה של אובמה ובן רודס זהו דווקא עורך החוץ של הניו יורק טיימס רוג'ר כהן. כהן טוען שאם לא יוכח אחרת, אז עומר מאטין, הרוצח מאורלנדו, הוא גברילו פרינציפה של מלחמת העולם המתגלגלת לנגד עינינו. פרינציפ, כידוע, הוא האחד שהתנקש בארכידוכס פרדיננד בסראייבו ב-1914, ובעצם לחץ על ההדק של מלחמת העולם הראשונה.

כהן חוזה שבגללו ייבחר טראמפ לנשיאות, ובעוד שבוע תחליט בריטניה לעזוב את האיחוד האירופי. אבל בעיקר הוא מאשים את מדיניותו הכושלת של אובמה בסוריה: היא שורש הרע, שהניב גם את פרי הביאושים של הטבח באורלנדו. "הנשיא אובמה תיאר את הירי כ'פעולת טרור ואקט של שנאה'", כתב כהן. "הוא הבהיר את התנגדותו לחוקי הזכות לשאת נשק. הוא קרא לסולידריות. הוא לא אמר כלום על דאע"ש ואיך המדינה האסלאמית מחזיקה בטריטוריה רחבה בסוריה ובעיראק, וכיצד המצב הזה מחזק את עוצמת המשיכה האידאולוגית של הארגון, שמתפשטת באמצעות האינטרנט".

"זאת ואף זאת אמר: 'גם לא לעשות כלום – פעולה של אי-עשייה – זו החלטה'".

"כן. פעולה מודעת של אי-עשייה בסוריה משך יותר מחמש שנות המלחמה גרמה לכך שלדאע"ש יש היום בסיס טריטוריאלי נרחב בארץ (סוריה), ואיפשרה למשבר הפליטים העצום באירופה להתפרץ; היא יצרה השלמה עם טבח ועקירה בממדים הרסניים, ואי העשייה חתרה תחת המלה של אמריקה בעולם; היא העניקה מגרש פתוח לוולדימיר פוטין ותעלוליו. כל זה מסתכם בכישלון הגדול ביותר של מדיניות החוץ האמריקנית בימי הנשיא אובמה. העולם הפך למסוכן בהרבה".

למעשה, מה שאובמה עושה הוא לתרץ: אבל אנחנו נלחמים! תשאלו את הטרוריסטים של דאע"ש. יתכן שאלו חדשות לנשיא, ויתכן שלא. יתכן שהנשיא אובמה מודע היטב לאסטרטגיית הלוחמה המתמשכת של ארגון מהפכני כמו דאע"ש, אך לא מוכן להסיק את המסקנות המתבקשות ממנה. ובכן כארגון מהפכני, שאחת מזרועות המלחמה החשובות ביותר שלו היא התעמולה והלוחמה הפסיכולוגית, לאחיזה הטריטוריאלית של דאע"ש יש משמעות אדירה שאותה הזכיר רוג'ר כהן. זהו אחד מיסודות הלוחמה המהפכנית.

ארגוני טרור משוללי אחיזה טריטוריאלית גוועים במוקדם או במאוחר, ואילו לאחיזה שהופכת לריבונות ולח'ליפות יש משמעות שמעבר למכפיל כוח רגיל. כך גם הקומוניזם – עד שלא הייתה לו מדינה כמו ברית המועצות, ההתפשטות שלו הייתה חלשה או לא קיימת. אפשר ללמוד מניסיונה של ישראל – גם בהגדרת האויב כ"אסלאם רדיקלי", וגם במחדלי האסטרטגיה המדינית והצבאית שלה. מצד אחד, השימוש במושג מחבלים פלסטינים או "טרור אסלאמי" לא הפריע אף פעם ליחסים עם ערביי ישראל או עם מדינות ערב. הסכסוך הוא כמובן גורם משבש ביחסים; אבל באופן כללי נשמר הדו-קיום ונשמר מרקם היחסים בין יהודים לערבים, גם כאשר יש הסכמה רחבה בציבור שהאסלאם הרדיקלי הוא אויב של ישראל. לעומת זה, הכנסת אש"ף לשטחים והענקת ריבונות ושליטה על שטח ואוכלוסיה, גרמה להתעצמות חמורה ביותר מבחינת ישראל בתעמולה נגד ישראל בעולם, עד כדי סכנה אסטרטגית.

אובמה תוקף אותו חזק יותר מאת דאע"ש; דונלד טראמפ. צילום: Gage Skidmore CC BY-SA 2.0 VIA FLICKR
אובמה תוקף אותו חזק יותר מאת דאע"ש; דונלד טראמפ. צילום: Gage Skidmore CC BY-SA 2.0 VIA FLICKR

במשמרת של אובמה

פשעי דאע"ש והאסונות שנגרמו בגלל ההשתלטות שלו, התרחשו במשמרת של אובמה. רק הפרשנים האוהדים שלו מצליחים זמנית לטשטש את האחריות החמורה שרובצת לפתחו. המדינה האסלאמית האוחזת בשטח, יחד עם הסיוע שהיא מקבלת מהמדיה החברתית, הופכת כל מוסלמי בעל אישיות גבולית לפוטנציאל של סוכן הרס ורצח. המטרה צריכה להיות כיבוש שטחי המדינה האסלאמית והשמדת כל מה שקשור בה; אבל אובמה ואנשיו עדיין מהמרים על כך שאזרחי ארצות-הברית, יותר משהם בוכים על יקיריהם שנרצחו, מעדיפים להתעלם מסוריה והמזרח-התיכון; וגם אם המחיר שהם משלמים גבוה, הם מעדיפים שלא יהיו חיילים אמריקנים בעוד מלחמה במדינה ערבית.

מי שמסתכל מהצד רואה כיצד אובמה טשטש עקבות והתעלם אפילו כאשר רצחו לו את השגריר בלוב. הוא התחמק גם מכל פשעי דאע"ש בפריז בשנתיים האחרונות, ומפיגועי הטרור נגד מטרות יהודיות. רק שניים קראו אותו לסדר: ראש הממשלה נתניהו ודונלד טראמפ.

אובמה לא מכיר בכך שהאסלאם הרדיקלי הוא אויב של המערב או של ארצות-הברית. הוא הרי לא מתרשם בכלל מתרבות המערב, ולא חושב שהיא שווה שיגנו עליה. בתמונת עולמו של אובמה יש מקום רק לאויבים פוליטיים: הרפובליקנים, גורמים ציונים, ראש הממשלה נתניהו, דונלד טראמפ. כל הדברת שלו מכוונת למטרות פוליטיות פנימיות – החל מהגבלת הזכות לשאת נשק וכלה בברברת על הומופוביה ודאגה למניעת אפלייה של מוסלמים.

אז כן, יש משמעות לסירוב להכיר בדיאגנוזה של הבעיה הג'יהאדיסטית. יש משמעות להעדפת האינטרס של מעצמה אסלאמיסטית כמו איראן, על-פני האינטרס הביטחוני של מדינה ידידותית כמו ישראל. ויש תוצאות לזה שנשיא כמו ברק אובמה נבחר פעמיים על-ידי הציבור האמריקני.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. כתבתם במאמר שלפי רוג'ר כהן אובמה "לא אמר כלום על דאעש". לשם ההבהרה כדאי רק לציין שהמאמר של כהן פורסם ב-13 ביוני והוא מתייחס לדברים שאובמה אמר בבית הלבן למחרת הפיגוע' שם הוא הקפיד לא להוציא את המילה "אסלאם" מפיו. למחרת, ב-14 ביוני, הוא נשא נאום אחר במשרד האוצר בוושינגטון, ושם, ככל הנראה בעקבות הביקורת עליו, הוא מקדיש מקום נרחב לפעולות שממשלת ארה"ב ביצעה נגד דאעש (קצת לפני שהוא מתחיל להתפלפל בשאלה איך השימוש במינוח "טרור אסלאמי" רק יחזק את הטרוריסטים. האסלאמים, כמובן).

    http://www.nytimes.com/2016/06/14/opinion/orlando-omar-mateen-pulse-florida-donald-trumps-america.html?_r=0

  2. אובמה לצערי תוקע את המסמר השני הארון של ארה"ב (הראשון היה בוש בגלל הגדלת הגירעון והחוב הלאומית יצירת בועת הנדלן יחד עם גרינספן וכמובן המלחמה בעיראק). אבל אובמה תוקע מסמר עמוק יותר וחזק יותר. הוא מפרק את יחסי החוץ של ארה"ב עם בעלות ברית ומתחנף לאיראן ולמוסלמים בעולם. הוא הורס את הכלכלה (כן כן אל תאמינו לדיווחים על התאוששות באמריקה – אם הייתה התאוששות טראמפ וסנדרס לא היו כאלה פופולריים). אבל הכי גרוע אצל אובמה שהוא מרוקן את אמריקה ממשמעותה. אמריקה נולדה על לחימה על חופש ודמוקרטיה, ממשלה מוגבלת שלא מתערבת לאזרחים בחיים, כור היתוך ולא רב-תרבותיות, כלכלה חופשית ויצרנית ולא כלכלת "הקלה כמותית" והתערבות ממשלתית, חופש ביטוי ולא פוליטקלי קורקט. הוא אנטי-אמריקה. הוא אסון. אפילו הילארי עדיפה עליו. בטוח שטראמפ.

  3. זה פשוט לא מובן לי, איך מישהו יכול לצפות שאובמה ילחם באיסלם הרדיקלי. הרי האיש גדל והתחנך בעולם המוסלמי. כל זכרונות הילדות הטובים שלו חוזרים לשם. זה ביתו, שם מצוי ליבו וזו מורשתו. מבחינתו, ארה"ב ותרבות המערב, הם הזרים, המנוכרים והעויינים לו. זה האיש, ובגילו, הוא כבר לעולם לא יוכל להשתנות.
    ובאשר לרוב המצביעים האמריקנים, שבחרו באובמה לנשיאם, ואפילו לא פעם אחת בלבד אלא פעמיים, זה כבר עניין למחקר מעמיק בפסיכולוגיית המונים ובשטיפת מוח תיקשורתית. אין ספק שמישהו יערוך מחקר כזה, אבל נראה שזה יקרה רק בעוד שנים, כשלפיתת החנק של הדעה המקובלת והפוליקלי קורקט בשיח האמריקני, תיחלש מעט.

  4. הסרוב של אובמה להשתמש בביטוי איסלם קיצוני נובע מהביקורת החוזרת ונשנת על היחס ליפנים-אמריקאים שהושמו במעצר במלחמת העולם השניה מחשש לבגידה. לא היה מקרה אחד של יפני שבגד או ריגל או שתף פעולה לצד היפנים. אבל יש להבדיל, אסלם קיצוני זו אידיאולוגיה וכבר היו מקרים של דור שני של אמריקאים מוסלמים ששתפו פעולה עם האיסלם הקיצוני במדינות אויב. גם הטכנולוגיה המודרנית והתעמולה מאפשרים יותר בקלות קשירת קשרים עם גורמים קיצוניים.

    מה רע בכך שארה"ב ואובמה מאפשרים לקיצוניים להלחם אחד עם השני על אדמת סוריה? לא הרבה יכול המערב לעשות ואין סיבה שחילים אמריקאים יאבדו את חייהם במלחמת חמוסלמים אחד בשני

    1. גם לעובדות יש משמעות.
      "לא היה מקרה אחד של יפני שבגד"?.
      פרט ליפנים שהתגוררו ליד פרל הרבור, והעבירו ליפן דיווחים שוטפים על הנמל והפעילות שבו.
      לפחות עד ההתקפה.

  5. קריסת המזרח התיכון היא לא דבר רע לטווח הארוך.
    הערבים המוסלמים הסונים נוטשים בהמוניהם.
    הקשיים הכלכליים מצמצמים את הילודה.
    המלחמות מגבירות את התמותה.

    סוריה דרוזית-עלאווית זה לא דבר רע.
    כורדיסטן עצמאית זה לא דבר רע.
    איראן השיעית שנלחמת נגד העולם הסוני במוקדם או במאוחר תפסיק לסייע לפלסטינים שהם סונים.
    ולכן עיראק שיעית ולבנון שיעית-נוצרית הן לא דבר שלילי.

    מדינת דאע"ש תקרוס בטיהור אתני תוך 3-4 שנים – יש להם יותר מדי אויבים – הם כבר הפסידו 40% מהשטח האוכלוסיה בורחת ולא נשאר להם מה לשדוד.

    הסובלנות המערבית נגמרת והפליטים יאלצו להמיר את דתם כדי לחיות במערב.

  6. אמנון לורד. אני מתפלאה על הפיתרונות הפשטניים שלך לאור המורכבות האדירה בסוריה ועיראק. בשבועות האחרונים הצבא העיראקי(השיעי ברובו) ביחד עם מיליציות שיעיות, ובסיוע אווירי אמריקאי התקיף את פלוג'ה הכבושה בידי דאעש. האוכלוסיה הסונית הותקפה בידי השיעים ונעשה שם טיהור אתני. סילוק הסונים ויישוב מחדש על ידי שיעים. שלא יהיו לך אשליות, המיליציות השיעיות לא פחות אכזריות מדאעש ולא מהססות לפגוע באוכלוסיה אזרחית כי "אולי הם דאעש".
    בקיצור – גם הסיוע האווירי האמריקאי שאובמה שלח לא פתר את הבעיה. וגם אם "תשחרר" שטחים שלמים מדאעש – יבואו השיעים והמלחמה לא תיגמר. התסבוכת של המזרח התיכון – דאעש, אלקעידה, ג'באהת אנוסרה, כורדים, יזידים, סונים, שיעים, דרוזים, עלווים – זה לא אשמת אובמה. זה בעיה אמיתית של ערביות, שבטיות, אסלאם. מה עושים? אני לא יודעת. ברור שצריך קודם להבין שהאוייב שלנו הוא פשוט האסלאם. כל המוסלמים. נקודה.

    אם הייתי טראמפ – הייתי מוציאה את כל כלי המלחמה שלי מהמזרח התיכון ומתרכזת חזק חזק בהגנה על אמריקה. זה אומר גירוש כל מוסלמי שיש עליו סימן כל שהוא שקשור לטרור.(הסתה בפייסבוק, או במסגד וכן הלאה) פשוט לעקוב אחרי כל המוסלמים שם. לא להכניס חדשים. לגרש כל מי שאין לו אזרחות. ואם צריך, לסגור מסגדים ולכלוא אימאמים. כאשר ארצות הברית תעשה כך – זה יביא אומץ גם לנו, וגם לאירופה להתחיל להגביל את "זכויות האזרח" המוסלמי באופן חוקי ולא לאפשר למערכת המשפט להגן על הטרוריסטים האלה.

  7. הוא פשוט לא מנהיג.
    הוא אולי אדם כריזמטי שסחף אחריו קהלים גדולים בזכות כושר רטורי מעולה, אבל כשמאזינים היטב לרעיונות שלו מבינים לאן הרעיונות האלו מובילים.
    ומי שלא הבין ככשמע את נאומי הבחירות שלו ב – 2007 , ומי שלא הבין את הנאומים שלו בתקופת נשיאותו הראשונה ובחר בו שוב לכהונה שניה,
    אוכל עכשיו את הכובע והמציאות טופחת על פניו ועלולה להגיע לסף ביתו (אורלנדו…..?) ולשלם במזומן מחיר כבד על תמיכתו , המציאות הזו כמו שרק המציאות יכולה להיות חזקה מכל הרעש התקשורתי , מכל מילה או הגדרה או ספין של איזה יועץ או פרשן עם אג'נדה פוליטית

  8. אובמה הוא ג'יהדיסט בחליפה שהשתלט על המערב. הוא מאד קונסיסטנטי במעשיו…