כך נוצלו פוליטיקאים מן הימין לטובת קמפיין V15

ארגון 'קול אחד' שהפעיל את קמפיין V15, השתמש בנוכחותם של אנשי ימין בכנסים שארגן כדי לשכנע את הממשל האמריקני שלא מדובר בארגון שמאל, ולזכות במימון נדיב. ח"כ לשעבר מיכי רצון: "יותר מאשר נוכלות"

V15 בקמפיין בחירות 2015. צילום: דניאל שטרית/פלאש90

בשבועות האחרונים התוודע הציבור הישראלי למעורבות העמוקה של הממשל האמריקני בבחירות האחרונות כאן, בניסיון להפיל את שלטון נתניהו ולהעלות תחתיו ממשלת שמאל. דו"ח של ועדת המשנה לחקירות של הסנאט האמריקני שפורסם לפני כחודש קבע כי מענק כספי נדיב שהעבירה מחלקת המדינה לארגון 'קול אחד ישראל', במטרה שיקדם בקרב הציבור הישראלי תמיכה במשא ומתן עם הפלסטינים, שימש את הקמפיין הנרחב והשאפתני של V15 בבחירות האחרונות נגד שלטון הימין. למעשה, V15 פעל כזרוע מבצעת של 'קול אחד', בחסות משלם המסים האמריקני.

על פי מחברי הדו"ח, המענק של מחלקת המדינה ניתן ל'קול אחד' אף שהיה ידוע כי הארגון היה מעורב בפוליטיקה פנים־ישראלית, וכי במהלך בחירות 2013, חצי שנה לפני בקשת המענק, הוא הפעיל "קמפיין שטח" כדי לסייע ב"הקמת ממשלה משורות המרכז־שמאל" באמצעות "הפעלת לחץ על ח"כים מהמרכז־שמאל ליצירת גוש חוסם נגד הצטרפות לממשלת ימין בהנהגת נתניהו ובנט". אגב, סכום המענק המדובר, למעלה מ־300 אלף דולר, נחשב לגבוה במיוחד. לשם השוואה, הסכום הממוצע של המענקים המחולקים מטעם מחלקת המדינה לארגונים מחוץ לארה"ב עומד על כ־15 אלף דולר בלבד.

כל זה פורסם וסוקר בתקשורת הישראלית. מה שפחות ידוע הוא האופן שבו סייעו אנשי ימין ישראלים להלבנת 'קול אחד' בעיני הממשל האמריקני, ולמעשה אפשרו את העברת המענק הנדיב לכיסו של הארגון. הדברים הללו עולים במפורש מעדותה של מישל דסטין ואן־ריין, הממונה מטעם מחלקת המדינה על המענק שניתן ל'קול אחד ישראל'. ואן־ריין אישרה בפני חברי ועדת הסנאט כי הפעילות הפוליטית של 'קול אחד ישראל' במהלך בחירות 2013 בישראל נלקחה בחשבון בספטמבר 2013, כאשר נבחנה מועמדותו של הארגון לזכות במענק מטעם מחלקת המדינה.

בהמשך עדותה תיארה ואן־ריין כיצד במהלך הדיונים הפנימיים במחלקת המדינה על ארגון 'קול אחד', לקראת ההחלטה האם להעניק לו את הסיוע הכספי, העלתה ואן־ריין בפני עמיתיה את החשש כי 'קול אחד ישראל' הוא ארגון "שמאלני" מדי במפה הפוליטית הישראלית. לראייתה, שמאלנות יתר של 'קול אחד ישראל' עלולה לפגום בסיכויי ההצלחה של הארגון לעמוד ביעד המרכזי שלשמו ניתן המענק לארגון: "להגיע לבסיס רחב של אזרחים ישראלים, במטרה לקדם את פתרון שתי המדינות".

מה היה הדבר שריכך את חששותיה של ואן־ריין כי 'קול אחד' מוטה פוליטית יתר על המידה, וכי לא יהיה זה נבון לעשות בו שימוש כדי לפנות לקהל הישראלי ? ובכן, הייתה זו השתתפותם בעבר של "נציגים מכלל המפלגות בישראל, כולל ממפלגות ימין קיצוני" בכנסים ואירועים של 'קול אחד ישראל'. נוכחותם של אותם אנשי מרכז וימין פוליטי בכנסים של 'קול אחד' היוותה הוכחה מספקת מבחינת הממונה על המענקים במחלקת המדינה כי לא מדובר בגוף "שמאלני מדי" בספקטרום הישראלי, ובכך הוסר המכשול העיקרי בדרך להעברת המענק הכספי לארגון.

עלה התאנה עשה את שלו

בדו"ח הסנאט לא מפורטים שמותיהם של אותם נציגים פוליטיים מהימין שנטלו חלק באירועים של 'קול אחד', אך ידוע כי לפני כארבע שנים, לפני כניסתו לפוליטיקה, השתתף נפתלי בנט, בתקופה שבה כיהן כמנכ"ל מועצת יש"ע, בכנס של 'קול אחד'. רק לאחרונה ציין מייסד 'קול אחד' העולמית, דניאל לובצקי, כי שותפיו הישראלים בתחילת דרכו של הארגון, בשנת 2000, "היו מכל הקשת הפוליטית, כולל חברי ליכוד. גלעד ארדן, מיכי רצון ויואל חסון (אז חבר ליכוד, ג"צ) היו מעורבים… כאשר היו לנו פגישות בין ישראלים לפלסטינים, הסתמכתי על אנשים כמו מיכי רצון וגלעד ארדן שייצגו את החשיבה של הימין". השרים יובל שטייניץ וגילה גמליאל השתתפו גם הם בכנסים של 'קול אחד', אך בתקופה מאוחרת יותר, לאחר שהמענק מטעם מחלקת המדינה האמריקנית כבר ניתן לארגון.

במילים אחרות, אותם אנשי ימין שחשבו לתומם כי הם נוטלים חלק בפעילות שמטרתה לגשר על מחלוקות בין חלקים בחברה הישראלית בנוגע לעתידה של ישראל, היוו בפועל את מגש הכסף שעליו ניתן ל'קול אחד' מענק שמן במיוחד מטעם מחלקת המדינה האמריקנית. עלה התאנה, בדמות אנשי הימין שהשתתפו בכנסים ואירועים של 'קול אחד', עשה את עבודתו נאמנה; מאות אלפי דולרים זרמו ממשרדו של ג'ון קרי במחלקת המדינה, לגוף שהיה שותף מרכזי בניסיון להמליך את השמאל בבחירות האחרונות בישראל.

בשיחה עם 'מידה' מודה מיכאל (מיכי) רצון, לשעבר חבר כנסת וסגן שר התשתיות מטעם הליכוד, כי השתתף בעבר באירועים של 'קול אחד', אך הוא טוען בתוקף כי השימוש בשמם של אנשי ימין כדי לזכות במענק ממחלקת המדינה הוא "יותר מאשר נוכלות". לדברי רצון, לפני כעשור "פנו אליי אנשי 'קול אחד' במה שנראה כתום לב, בבקשה שאשתתף בכנסים ואירועים שלהם כדי שיישמע בהם גם קול ימני. אני מדגיש שהגעתי לכנסים שלהם כדי להשמיע קול אחר, את קול הימין, ולא 'קול אחד'".

היית מודע לעובדה כי השתתפותם של אנשי ימין מאפשרת ל'קול אחד' להציג עצמה כתנועה המייצגת את כלל פלחי האוכלוסייה הישראלית?

"כמובן שלא, וב'קול אחד' גם בכוונה לא ביקשו ממני רשות להשתמש בשמי, כי הם ידעו שאני לא אתן להם אותה".

ב'קול אחד' כנראה הסתמכו על העובדה שאנשי מחלקת המדינה לא יתחילו לפשפש האם אתה או אנשי ימין אחרים שהשתתפו בפעילויות של 'קול אחד' מוכנים שישתמשו בשמם כדי 'לנקות' את הארגון מתיוגו כ"שמאלני".

"כנראה שזה מה שקרה. ההימור שלהם הצליח, 'קול אחד' הפכה בעיני האמריקנים לתנועה א־פוליטית, וקיבלה את הכסף".

רצון אמנם לא יכול לדעת בוודאות כי שמו הופיע ברשימת "אנשי הימין" שבזכותם קיבלה 'קול אחד' את המענק של מחלקת המדינה האמריקנית, אך לדברי סגן השר לשעבר מהליכוד, בבחירות האחרונות נעשה ניסיון נוסף מצד אנשי 'קול אחד' להשתמש בשמו – הפעם כדי לטהר את שמה של תנועת V15. "ב'קול אחד' ניסו להשתמש בי כדי להציג את V15 כגוף א־פוליטי", מספר רצון. "אין סיכוי שהייתי נותן יד למהלך כזה ומסייע לארגון שמנסה להפיל את שלטון הימין. זה מנוגד לחלוטין לתפיסת העולם שלי ולדרכי הציבורית".

מחית בפני מישהו מאנשי 'קול אחד' על השימוש בשם שלך?

"כמובן. דניאל לובצקי (כאמור מייסד 'קול אחד'; ג"צ) טען בפניי שהם לא השתמשו בשמי, אבל אני יודע שזה לא נכון. הלכתי גם לשפיגל (תא"ל במיל' ברוך שפיגל, חבר ועד מנהל ב'קול אחד' ולשעבר מח"ט גולני ומתאם הפעולות בשטחים; ג"צ) שהיה מח"ט שלי בצבא ואמרתי לו 'איך אתם נותנים יד לדבר כזה? אתם יודעים את דעותיי'. אחרי הבחירות הם אמרו לי שהם טעו ועשו שגיאה, ואפילו הציעו לי שוב לערב אותי בפעילות שלהם, אבל כמובן אמרתי שאחרי מה שהם עשו לי אני סיימתי איתם".

מגש הכסף של השמאל

מתברר שרצון לא היה איש הימין היחיד בשנים האחרונות שב'קול אחד' ניסו לעשות שימוש בשמו כדי להפיק לארגון 'תעודת הכשר' של מרכז פוליטי. למעשה, מדובר בדפוס של ממש. גילה פינקלשטיין, למשל, חברת כנסת לשעבר מטעם המפד"ל, נכללה בעבר ברשימת חברי הדירקטוריון של הארגון. כשנשאלה האם היא אכן מזדהה עם מטרות הארגון, השיבה פינקלשטיין כי היא כלל לא ידעה ש'קול אחד' עושה שימוש בשמה, ואף הבהירה כי "אני מתכוונת לתבוע אותם אם הם לא יורידו את השם שלי. זו פשוט חוצפה". פינקלשטיין טענה בזמנו כי הקשר היחיד שקיימה עם אנשי הארגון היה מפגש שקיימה עמם בלשכתה, ובמפגש זה התברר לה שמדובר בארגון שמאל קיצוני ביותר – "השמאל שבשמאל", כהגדרתה.

גם הרב הראשי לשעבר, יונה מצגר, מנע ברגע האחרון הפצת ברכה מוקלטת שלו לאירוע של 'קול אחד'. מצגר סיפר כי כשהוזמן לנאום בפני באי הכנס הגדירו באוזניו אנשי 'קול אחד' את מטרות הארגון כ"מתונות", אולם מאוחר יותר התברר לו כי מדובר בארגון פוליטי.

הניסיון להציג את 'קול אחד' כתנועה א־פוליטית או א־מפלגתית מגוחך, במיוחד לאור הקשרים ההדוקים בין חברי הארגון למפלגת העבודה, כפי שפרסם עדי בן־חור ב'מידה'. בימים אלו משמש מנכ"ל 'קול אחד' בעבר, טל הריס, כדוברו של ח"כ עמיר פרץ ממפלגת העבודה. מחליפתו של הריס, לורה טלינובסקי, עשתה את הדרך ההפוכה – ממפלגת העבודה למשרת מנכ"ל 'קול אחד' – לאחר שבתפקידה הקודם שימשה כעוזרת פרלמנטרית של שלי יחימוביץ' וכאחראית על דף הבית ועמוד הפייסבוק של יו"ר העבודה לשעבר.

מלכודת הדבש בפעולה

בסופו של יום, הפרויקט הגרנדיוזי והשאפתני של 'קול אחד' ו־V15 – להפיל את שלטון נתניהו והליכוד בסיוע חלקים נרחבים בתקשורת הישראלית ובממשל האמריקני – נחל כישלון חרוץ. בדברי הסיכום של דו"ח ועדת הסנאט מצוין כי ב'קול אחד' השקיעו למעלה מ־7 מיליון דולר (!) כדי להפיל את נתניהו בבחירות האחרונות, כולל תקצוב V15. רק לשם השוואה, כפי שמצוין בדו"ח, התקציבים המצטברים של כלל המפלגות בבחירות האחרונות עמדו על 51 מיליון דולר. נתניהו, למשל, גייס לבחירות האחרונות תרומות מחו"ל, נכון לינואר 2015, בסך 250 אלף דולר. לפי עמית סגל, הסכומים שנשפכו על 15V מארה"ב היו שווים לכלל תקציב הבחירות של הליכוד, ולסכום שבו תוקצבה 'יש עתיד' של יאיר לפיד על פי חוק מימון מפלגות בישראל.

למרות ההפסד הצורב בבחירות, בשמאל לא שוקטים על השמרים. לפני מספר חודשים נבלעה V15 בתוך תנועה חדשה בשם 'דרכנו'. גם כאן, הפלא ופלא, המוטו הוא להמשיך ולהתל במצביעי ימין ולנסות לשכנע אותם להצטרף לגוש השמאל בעזרת שש מילות הקסם: "זה לא עניין של ימין ושמאל".

מנכ"לית 'קול אחד' פולי ברונשטיין, מראשי V15 בבחירות האחרונות ומי שירון לונדון הפנה אליה את השאלה האלמותית "את חושבת שאנשים מטומטמים?", מוכיחה כי תשובתה ללונדון היא "כן" נחרץ. "הפעם", אמרה ברונשטיין בריאיון ל'הארץ' לפני קצת פחות משנה, "אנחנו מחפשים את האנשים שהם לא איתנו מהסיבות הלא נכונות: מצביעי ליכוד שמקומם במחנה המתון". ברונשטיין ממשיכה להיזהר מהמילה "שמאל", ובמקום זאת עושה שימוש במונח המכובס "המחנה המתון", שאליו היא שואפת לצרף את עדר "מצביעי הליכוד".

בהמשך אותו ריאיון מסבירה ברונשטיין כי "אנחנו תופסים את הליכוד כמפלגה שהקצינה ימינה והיא קיצונית יותר ממצביעיה". מנכ"לית 'קול אחד' מנסה, למעשה, לנתק בין מצביעי הליכוד ובין תנועת הליכוד – תוך התעלמות בוטה מהעובדה כי נציגי הליכוד נבחרים בפריימריז דמוקרטיים בידי חברי המפלגה. גם המחשבה שכמעט מיליון ישראלים בחרו בנתניהו מתוך הבנה מושכלת ורציונלית כי עתידם יהיה טוב יותר תחת המשך שלטון הימין – למרות מאמציהם העילאיים והיקרים במיוחד של ברונשטיין וחבריה לשמאל ומהממשל האמריקני לשכנע אותם אחרת – לא חולפת במוחה של מנכ"לית 'קול אחד'.

ברונשטיין מסיימת את דבריה בקריאה: "אם נוכל להיפגש פנים אל פנים עם מצביעי הימין הרך, נוכל להראות שיש לנו הרבה יותר מה במשותף מאשר מה שמפריד". אם כן, בניגוד לאווירה הציבורית שקנתה לה אחיזה מאז הבחירות האחרונות, שלפיה השמאל איבד את התקווה לשוב ולכבוש את השלטון – ברונשטיין ואנשי עמותות השמאל מבהירים כי הם נכונים להמשיך ולנסות לגרור מצביעי ימין למלכודת הדבש ה'א־פוליטית'.

למודי ניסיון מהעבר, ב'קול אחד' ממשיכים לנסות "להגיע ללבם" של מצביעי הימין דרך מתן ביטוי נרחב לנציגי הציבור של הימין – בראשם פוליטיקאים מהליכוד, מהבית היהודי ומהמפלגות החרדיות שרוב מצביעיהן מזהים עצמם כנוטים לימין המדיני – בכנסים ואירועים של ארגונים 'א־פוליטיים', לכאורה.

תמרור אזהרה בולט

בדיוק בנקודה זו, פרשת כספי מחלקת המדינה ל'קול אחד' והסיוע העקיף ל־V15 בבחירות האחרונות בניסיון להפיל את הימין, צריכים לשמש תמרור אזהרה בולט במיוחד לכל איש ציבור ימני שמוזמן ליטול חלק בפעילויות "לקידום הסובלנות", "בעד קבלת האחר", "נגד גזענות", "ליצירת דיאלוג" או "למען הדו־קיום".

לעתים אכן מדובר בכנסים ראויים וחשובים שראוי כי קול הימין יישמע בהם, אך רצוי מאוד לפשפש באישים ובארגונים העומדים מאחורי אותם כנסים, כדי שאותה השתתפות תמימה לא תחזור לאותם אנשי ימין כבומרנג. הלקח מפרשת מחלקת המדינה ו־V15 הוא כי לעתים אותן יוזמות 'משותפות' ו'חברתיות' משמשות כלא יותר ממכבסה של עמותות שמאל מובהקות, כדי להצטייר בעיני הציבור הישראלי והתורמים מחו"ל (כולל ממשלות זרות) כגופים המצויים לכאורה בלב הקונצנזוס הישראלי, ולשכנע אותם שהתרומה יתרמו להם לא יסתכנו בביקורת ציבורית. הדברים נכונים גם לראשי מאבקים חברתיים, לעתים צודקים ונכונים, שמקבלים לפתע 'הצעות מפתות' לסיוע, לרוב כלכליות ולוגיסטיות, מצד ארגונים הנתמכים בידי קרנות שמאל.

במקביל, אוזלת היד של מחלקת המדינה במקרה הטוב, או האסטרטגיה המונחית והחתרנית שלה לפעול להפלת נתניהו במקרה הרע, מהווים הוכחה נוספת לצורך האקוטי בהגברת השקיפות על פעילות עמותות שונות ומשונות הזוכות למימון ממשלתי זר – לעתים קרובות כדי לעוות את רצון הבוחר הישראלי. חוק העמותות, גם בגרסתו המרוככת יותר, הוא צעד בכיוון הנכון, אך חשוב מאוד כי גם 'חוק V15' של ח"כ יואב קיש מהליכוד, המבקש להכפיף ארגונים ועמותות דוגמת V15 לחוק מימון מפלגות ולביקורת של מבקר המדינה, יעבור במושב הכנסת הקרוב.

בדרך זו יבינו אולי פולי ברונשטיין ו'קול אחד', כמו גם אנשי מחלקת המדינה האמריקנית וממשל אובמה, כי בניגוד למה שהם חושבים, אזרחי ישראל ומצביעי נתניהו בתוכם הם ממש לא מטומטמים.

מארגון 'קול אחד' נמסר בתגובה:

ארגון קול אחד (חלצ) פועל בשקיפות בקשר ובפעילות עם נציגי ציבור מאז הקמתו בשנת 2003. הארגון אירגן בעבר ומארגן בעתיד אירועים, שדולות וכנסים עם משתתפים רבים, בהם חברי כנסת ואישי ציבור מכל הקשת הפוליטית. לכולם מוצגת התנועה וערכיה בצורה ברורה .

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. הכספים שבאים מיבחוץ עושים בנו שמות.נגיד יש לך תפקיד בכיר ומציעים לך מיליון.כדי שתקדם אגנדה מסוימת.כאילו איך מונעים זאת.בחקיקה?אולי בחשיפה.צריך אולי לחשוף את אלה שהכי למעלה.בתיקשורת בכנסת בצבא במישטרה. בכל מקום.האם הם מקבלים כספים מגופים זרים? אני למשל לא מאמינה לאף מילה מהחדשות בשעה העגולה.הם הזויים.יש מעל לשטח ומיתחת לשטח.אתם לא מרגישים שמתכנתים אותכם והמון.הכניסו את המדינה כולה לאיזה מטריקס.כל כך מצער על העם שלנו.הוא מבולבל אבל גם מתוכנת.זה לא אנחנו.השמאל התיקשורתי מריץ חומרנות מדהימה.כמו בהוליווד בעמק הסיליקון במנהטן וולסטריט.הם כולם היהודים שם משועבדים לכסף.וככה בארץ.המכונות שולטות בעולם.הגולם מפראג.הקימו גולם והוא מתכנת את כל העולם.ומה עם הנשמה.הלו הלו.אני חושבת שעינבל זו שפשטה רגל היא סנונית.כולם לכודים באיזה מכונה מיפלצתית מפחידה.מי יודע כמה יפשטו רגל.כסף כסף כסף.הכל פה בארץ מיסתובב סביב כסף.אחנו כמו שיכורים.באמת.הישראלי הוא מין שיכור עיוור חרש אילם. ובמערבולת מיסתובבת.אין בינה.עצוב עצוב עצוב.

  2. יהודים יקרים.
    חובה ללמוד מהניסיון, כל מה שאינו יהודי, ציוני, ארץ-ישראלי. הוא תועבה של השמאל !!!
    אסור להתפתות למילים, אסור להתפתות לצלילים. כל מה שמריח מתינות, הוא מסריח. הוא אנטישמי.
    לא מאמינים ?
    ראו V15
    אין לשמאל הישראלי חלופה לאחרון אנשי הימין, כולם עד אחד, חסרי עמיד שדרה ציוני, ומקומת באבדון.

  3. תכונה אחת בולטת ועלובה מאד יש גם לימין ובמידה לא קטנה אצל חרדי ש"ס. הם כמהים ונמסים מכל תשומת לב הכי קטנה מצד השמאל, זה כאילו מאשר להם שהם נורמלים, אנשי העולם הגדול. די בשמינית חיון או ספק חיוך שזה יהפוך לכותרת ראשית חגיגית בבטאוני הימין והד"ל. כל הזמנה (בד"כ לבתי מלון מפוארים ואפילו לחו"ל) מלטפים היטב את האגו שלהם ומעוורים את עיניהם. את התכונות הללו הפסיכולוגים של השמאל זיהו היטב והם מלהטטים בתכונות אלו להנאתם ולטובת עניניהם.

  4. Cicero summed it up nicely here:-
    "A nation can survive its fools, and even the ambitious. But it cannot
    survive treason from within. An enemy at the gates is less formidable, for he
    is known and carries his banner openly. But the traitor moves amongst those
    within the gate freely, his sly whispers rustling through all the alleys, heard
    in the very halls of government itself. For the traitor appears not a traitor;
    he speaks in accents familiar to his victims, and he wears their face and their
    arguments, he appeals to the baseness that lies deep in the hearts of all men.
    He rots the soul of a nation, he works secretly and unknown in the night to
    undermine the pillars of the city, he infects the body politic so that it can
    no longer resist. A murderer is less to fear. The traitor is the plague"

  5. שמאלנות = נוכלות. לצערי חלק ניכר מנבחרי הציבור מימין, עוד לא קלטו ולא הבינו. אפילו איילת שקד השתתפה בכנס שאורגן על ידי ארגוני הקרן החדשה.

    אסור לנבחרי ציבור מהימין, ולאנשי ימין בכלל, לקחת חלק באירועים המאורגנים על ידי ארגוני השמאל או שיש בהם נציגות לארגוני השמאל. רק כך יועבר ויופנם המסר לפיו הארגונים הללו אינם לגיטימיים.

    מי שמשתתף בפעילות של הארגונים האלה או עם הארגונים האלה, מעניק להם הכשר מוסרי ופוליטי ושלא יתפלא על השימוש הנכלולי שהם עושים בשמו ובנוכחותו לצורך קידום מטרותיהם המכוערות.