וגם את גלי צה"ל יש לסגור

כולם מדברים על השידור הציבורי, אף אחד לא מדבר על גל"צ. בפעם הראשונה מסתמנת הסכמה בין הרמטכ"ל לשר הביטחון להוציא את תחנת הרדיו מצה"ל, ולליברמן יש הזדמנות לתקן עיוות היסטורי

תכל'ס; גרפיטי ליד בניין גלי צה"ל ביפו. צילום: נתי שוחט, פלאש90

תהליך חשוב, כמעט היסטורי, מתחולל בימים אלה בתקשורת הישראלית. לא, לא מדובר על התאגיד החדש ורשות השידור. אין לי אשליות – למרבה הצער, הראשון יקום, ימשיך את השני, ואנו נאלץ להתמודד עם הדינוזאור הצעיר עד שיהפוך גם הוא למאובן. כוונתי לכך שישנו כיום סיכוי אמיתי להיפטר ממאובן נוסף חסר זכות קיום, האנומליה של התקשורת המערבית: גלי צה"ל.

את המושג "אנומליה", אגב, לא אני המצאתי. כך התייחס בעבר אל התחנה אפילו מי שמתנגד היום לסגירתה, דובר צה"ל לשעבר אבי בניהו: "גלי צה"ל זו אנומליה שלא הצלחתי להסביר לאף אחד מאורחיי הזרים שביקרו בתחנה. אין דבר כזה בשום מקום בעולם שאתה מתקשר לפרלמנט, מבקש לדבר עם לשכת היו"ר ובהמתנה להעברת השיחה אתה שומע ברקע 'כאן גלי צה"ל, שידורי צבא הגנה לישראל'. בכל מדינה אחרת זו הכרזת הפיכה. אין לי ספק שאם היום היה מתנהל דיון אם להקים תחנה צבאית, התשובה הייתה שלילית".

האמת היא שגלי צה"ל סיימה מזמן את תפקידה ההיסטורי. בן גוריון ייעד אותה כמכשיר הגנה שיאפשר "קשר יעיל ומהיר לגיוס ולאימון, לזירוז ולהפעלה של כוחות הצבא הסדיר וצבא המילואים", וראה בה גם מכשיר חברתי שיקדם את גישת הצבא ככור היתוך של החברה הישראלית. ברור אפוא כי כיום היא לא ממלאת אף אחד מהתפקידים הללו. וזה עוד מבלי לדבר על הרווח של משלם המסים מחיסכון תקציבה המסווג, שמוערך בכ-40 מיליון ש"ח בשנה (כ-20 ממנו חסויות). אם מישהו יכול לחשב כמה זה יוצא במיטות בבית חולים לזקנה ששוכבת במסדרון, אודה.

הזדמנות יוצאת דופן

זה לא סוד שהרמטכ"ל הנוכחי גדי אייזנקוט בעד להוציא את תחנת הרדיו אל מחוץ לצה"ל. בחודש מרץ האחרון דווח כי אייזנקוט התבטא בחריפות בנושא בדיון סגור של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת: "לא ייתכן שתהיה תחנה צבאית שמשדרת מחלוקות בחברה הישראלית. זה לא התפקיד שלה וזה לא דמוקרטי" אמר הרמטכ"ל, ולא בפעם הראשונה. הוא הביע את דעתו על כך גם בתקופת הדיונים במטכ"ל על תוכנית העבודה של צה"ל, בנובמבר 2015. והוא לא הרמטכ"ל היחיד – עוד בשנת 1985 אמר הרמטכ"ל משה לוי: "איני רואה סיבה שהצבא יחזיק במערכת שאין לה שום תרומה ביטחונית, אפילו לא בעקיפין". גם אהוד ברק הצהיר כשמונה לרמטכ"ל כי יסגור "כל דבר בצבא שאינו יורה" וניסה לפעול לסגירת התחנה, אך ללא הצלחה.

המלצתו של אייזנקוט לא התקבלה בגלל רמטכ"ל אחר, אחד שישב במקרה באותה עת בכסא שר הביטחון – משה "בוגי" יעלון. "יש שם [בגל"צ, א"ג] תקנים כמו לשתי טייסות קרב וחצי. זה לא יכול להימשך. אמרתי את דעתי לשר הביטחון אבל לצערי הוא לא קיבל אותה" הסביר אייזנקוט באותה ישיבת וועדת החוץ והביטחון.

אך הקלפים נטרפו בסוף חודש מאי האחרון, כאשר מונה לתפקיד ח"כ אביגדור ליברמן. יש מי שטוען כי ליברמן רואה עין בעין עם הרמטכ"ל בנושא גלי צה"ל. העובדה היא שבניגוד לקודמו, שר הביטחון החליט לבחון ברצינות את הנושא, והקים ועדת בדיקה בראשות מנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם. ההמלצות היו אמורות כבר להתפרסם, אך נדחו ככל הנראה לתחילת חודש ספטמבר. גורמים במערכת הפוליטית מעריכים כי המסקנות אכן יכללו את הוצאת גלי צה"ל מחוץ לצבא, ושליברמן יקבל את המלצתו של איזנקוט. על פי הדיווח ב-NRG, "השאלה היא רק אם התחנה תיסגר או שינסו למצוא מסגרת אחרת שבה היא תמשיך להתקיים באופן כזה או אחר".

לסגור, סוף

למעשה, כל הטיעונים נגד השידור הציבורי חלים באותה מידה גם על השידור הצבאי (תאמרו את זה לעצמכם בקול רגע, תשמעו כמה אבסורדי זה נשמע במדינה דמוקרטית). במקרה הזה ישנן אפילו בעיות מוסריות ואתיות קשות עוד יותר. קשה לי להבין איך אותם אלה שמוצאים "פשיזם" בכל חצי התבטאות של ח"כ מהקואליציה, לא מריחים את הריח הרע העולה מצבא שמחזיק מיוזמתו מחלקת תחקירים מעל ראשם של פוליטיקאים. שתכירו, המקום הנוסף היחיד בעולם שבו קיימת תחנה צבאית שמשדרת לאזרחים הוא בתאילנד. שנספר לכם איפה היא ממוקמת במדד החופש העולמי?

בשורה התחתונה, אין הצדקה אינטלגנטית לקיומה של גלי צה"ל. לשר הביטחון ליברמן יש היום הזדמנות היסטורית לתקן עיוות שהתקבע בציבוריות הישראלית, ועוד בברכת הרמטכ"ל. אחורה פנה, קדימה צעד.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. למה לא לפתוח ערוץ טלויזיה צבאי?
    איזה טיעון יש נגד, שלא 'עובד' כנגד ערוץ רדיו צבאי?
    הערבים קוראים לו 'שופר התעמולה של הצבא"…. כמו לאל-אהרם בזמנו….
    עוד שופר כזה ואבדנו.

  2. הקמת התאגיד תחת שלטון נתניהו, שפירושה הנצחת שטיפת המוח של השמאל לעוד שנים רבות, היא מחדל חמור מאין כמותו.
    היא מעידה על ניהול עלוב, על היעדר הצבת מטרות, והיא תהיה גורם נוסף לכך שזו הקדנציה האחרונה שלו כראש ממשלה.
    זה לא הופך כמובן את הצבעתו של בנט בעד חוק סגירת ישראל היום לראויה. זו חרפה שבנט שלא יצליח להתנער ממנה.

    1. נכון
      בטוח התכנים בתאגיד יהיו כרגיל שמאלנים.כי נתניהו שמאלן קיצוני.הוא הוכיח זאת במהלך שנות כהונתו.צריך להפיל את שילטון הכובשים-אהרון ברק והמימסד החרדי שתפסו את מקום האדם הלאומי.שניהם חייבים ללכת הבייתה.שתי פרות קדושות שחיות על חשבון ההמון וממאנות לסגת. ולתת להמון הלאומי את חלקו.התיקשורת ביכולתה לעשות שינוי מבורך זה- שם מקור הכח.התיקשורת היא שהעלתה לשילטון את אהרון ברק והמימסד החרדי.למי שזוכר.תקופת יחימוביץ חיים יבין כרמית גיא…..התיקשורת היא ששברה את עמוד השידרה של ההמון המיזרחי בעיירות הפיתוח ודחקה אותם לכיוון שס.התיקשורת היא שהשיגה מיתנחלים ,לכיוון העולם החרדי .אחרי הגרוש מגוש קטיף.תיראו מהי עוצמה.העלאה מבורכת של תיקשורת לאומית תשנה את סדר העדיפויות ,המעוות והמעוקם .הקיים היום.עד כדי כך חשוב, שתהיה תיקשורת לאומית לאומית ,מאזנת.נתניהו סמרטוט של התיקשורת.ומאחר שהיא שמאלנית קיצונית אז גם הוא כזה.

  3. הימין החליט שזו תחנה שמאלנית ולכן עיתונאי הימין סימנו אותה כמטרה, אם היא היתה ימנית בעיניהם הם היו מוכיחים לנו באותות ובמופתים כמה חשוב לשמור עליה. אני, ורבים אחרים, נהנים להאזין לה ונצטער מאוד אם תיסגר. ה"אנומליה" הזו, כדברי בניהו (שמתנגד כמובן לסגירתה), עובדת לא רע כבר הרבה שנים, לכן צריך לדעתי למצוא הסדר קבוע לקיומה, אבל מחוץ לצה"ל.

    1. הימין החליט שגל"צ שמלאני? שדרני גל"צ החליטו! ומי שלא אוהב את התוצאה הבלתי נמנעת העומדת להתרחש כעת, שיבוא בטענות לרזי ברקאי, רינו צרור, יעל דן וחבר מרעיהם.

  4. אם הצהבא היה וולונטרי מיקצועי – אני לא הייתי הולך אליו ולא שולח אליו את ילדיי.
    הייתי שולח אותם ללמוד.

    החומר האנושי בצבא היה נראה כמו בחברות האבטחה.

    כדי שמיטב הנוער יגיע לצבא צריך גיוס חובה.

    כשיש גיוס חובה יש עודף אנשים ואפשר וצריך לתעל אותו לטובת החברה – וככה יוצא שעל הדרך הצבא מכשיר את הדור הבא של אנשי התקשורת/ מתכנתים/ מאבטחים/ נהגי המשאיות/ טבחים/ מדריכים/ נגני תזמורות/ חוקרי משטרה/ מוסכניקים/ חובשים/ מחסנאים…

  5. לא יעזור לכם כלום.גלי צהל תשאר כאן לנצח.