מאחורי הסיבוב: הבלוג של יהודה הראל

"צדק חלוקתי"

הקמת "הוועדה לצדק חלוקתי ושוויון חברתי" אינה מבשרת טובות. במקום לדאוג לצמיחה שתשפר את חיי כלל אזרחי מדינת ישראל בוחרים פוליטיקאים ופקידים להעדיף קיצורי דרך פופוליסטיים

פופוליזם "חברתי"; מיקי מכלוף זוהר. צילום: יונתן זינדל, פלאש90

ועדה חדשה

ב-25 ביולי 2016 החליטה הכנסת, ביוזמת מפלגת הליכוד, על הקמת ועדה קבועה חדשה בראשותו של חבר הכנסת מיקי מכלוף זוהר: "הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי". בוועדה חמישה חברי קואליציה ושני חברים מהאופוזיציה.

בישיבת הכנסת הבטיח מיקי מכלוף זוהר שהוועדה שלו תזרים מיליארדים לפריפריות הגיאוגרפיות והחברתיות.

הוועדה החדשה הזו היא עדות נוספת להתרחקותה של ישראל מהכלכלה החופשית בנתיב הפופוליסטי.

חלוקה או צמיחה

בעולם ובארץ, וגם בדיוני התקציב, ניתן להבחין בשתי גישות מנוגדות: מדיניות המתמקדת בחלוקת העושר, לעומת מדיניות השמה את הדגש על יצירת העושר.

עוד בשנת 1991 כתב אחד מגדולי המקרו-כלכלה של המאה, פיטר דרוקר: "במשך 125 השנים האחרונות הפריון בייצור ובתחבורה במערב גדל בקצב שנתי מצטבר של 4-3 אחוזים והביא להרחבת הפריון הכולל פי 45 (ארבעים וחמש!). התוצאה הייתה עליה דרמטית ברמת החיים של העובדים, הקטנה בחצי של שעות העבודה השנתיות, והרחבה של למעלה מפי עשר של מערכות החינוך והבריאות".

כמו מרבית הכלכלנים באמצע המאה ה-19 היה קרל מרקס משוכנע שהגדלת התפוקה מתאפשרת רק על ידי עבודה קשה יותר וממושכת יותר של הפועלים, אשר ממילא עבדו בפרך. מסיבה זאת דגל מרקס בשיטה חדשה וצודקת יותר של חלוקת העושר.

החלוקה, בניגוד לצמיחה, בנויה על "משחק סך אפס" (Zero-sum game) : כדי שא' יקבל יותר, ב' חייב לקבל פחות. התוספת לא' פחות ההפסד לב' שווה אפס. מתוך כך קבע מרקס שהתעשרות הקפיטליסטים תלויה בהכרח בהתרוששות העובדים והעלאת רמת החיים של העובדים מחייבת מלחמת מעמדות, מהפכה והפקעת נכסי הקפיטליסטים.

הצמיחה והעלייה הדרמטית בשיטות היצור, במדע ובפריון שהביאה כלכלת השוק החופשית הפריכה את כל נבואותיו של מרקס. מהמערב נחסכה מלחמת מעמדות  אכזרית ורמת החיים של העובדים עלתה מעבר לכל חלומותיו של מרקס, ללא צורך בשינוי שיטת החלוקה.

חוזרים לחלוקה

עד כמה שזה נראה מוזר, גם בראשית המאה ה-21 רבה עוצמתם והשפעתם של אלה המוותרים על הצמיחה ומתמקדים בחלוקה.

הדוגלים ב"צדק חברתי" באמצעות תקציבי המדינה נקראים "חברתיים", והשינויים באמצעות חלוקה נקראים "תשלומי העברה", "מדינת רווחה", או "צדק חלוקתי".

פקידי ממשלה, פוליטיקאים, אנשי רוח ופובליציסטים נוטים לדגול בצדק חלוקתי כיוון שבתהליכי הצמיחה אין להם כל תפקיד ומשום שלתקציבי העברה יש אפקט מיידי. לעומת זאת, צמיחה (נטו) של 4-2 אחוזים בשנה משפיעה לאט, הרבה מעבר לקדנציה של הפוליטיקאי שהיא עד לבחירות, או עד לסקר של עיתוני יום שישי.

נזקי החלוקה

הטרגדיה היא שהמעבר למדיניות חלוקה פוגע-עד-מקפיא את הצמיחה. הכספים שהפוליטיקאים לוקחים מהמשק לצורכי תשלומי העברה, מנגנוני רווחה, ו"צדק חלוקתי" חסרים להשקעות ממשלתיות בתשתיות ולהשקעות פרטיות בצמיחה.

הקצאת יותר ממחצית התוצר לתקציב המדינה והקפאת הצמיחה מביאות למלחמת הכול-בכול על "חלוקת העוגה" שכבר אינה גודלת. תלות כל המגזרים החברתיים והכלכליים בכספים המחולקים על ידי הפוליטיקאים פוגעת בדמוקרטיה ומולידה שחיתות במקום צמיחה.

כספי "הצדק החלוקתי" מעבירים את האחריות מהפרט, המשפחה והקהילה לממשלה ולפוליטיקאים.

הקמת "הוועדה לצדק חלוקתי ושוויון חברתי" אינה מבשרת טובות.

עוד משהו

מה שהממשלה רוצה לתת, היא צריכה לקחת; וכשהיא לוקחת – היא לוקחת יותר ממה שהיא נותנת.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. צדק חלוקתי אינו משחק סכום 0, נגיד אם הקיבוץ של הראל יעביר חלקת אדמה לקצרין או לכפר דרוזי אולי זה יהפוך מתנ"ס, או מכולת, בעוד שבקיבוץ זו חלקת אדמה חקלאית ששומרים עליה מתוך הרגל או מתוך צרות עין. הקיבוץ לא יהפוך את החלקה למכולת כי גרים בו 200 איש על 2000 דונם, וגם ככה יש בו עודף תשתיות, אבל העיר תמיד צריכה עוד תשתיות.

  2. הוועדה בראשות מיקי מכלוף זוהר לא טובה כי היא בראשות מיקי מכלוף זוהר. הוא לא טוב
    מרקס דאג מזה שאמצעי הייצור וההון יתרכזו בשכבה מצומצמת וזה ייצור מעמדות עד למלחמת מעמדות. בעצם שהקפיטליזם ייהרס מבפנים. עד כאן הוא ממש צדק.
    מרקס כתב גם על נושאים רבים אחרים. הוא פילוסוף מוערך ומעמיק
    הקומוניזם זה מימוש לא מוצלח של רעיונותיו של מרקס לגבי הסוציאליזם.
    להכפיש את מרקס בגלל הקומוניזם זה כמו להכפיש את איינשטיין בגלל התנגדותו לנכונותה של מכניקת הקוונטים

  3. לBR
    עובדות: המועצה האזורית גולן העבירה לקצרין קרקע, ככל שקצרין ביקשה.
    אלף דונם העבירה המועצה גם לחג'דל שאמס.
    לקצרין יש רזרבה לבניה של כמה אלפי דונמים ואם תצטרך עוד אין לי ספק שהמועצה האזורית תתן ככל שיידרש, היות שיש עדיפות לבניה עירונית על שטחי חקלאות ומרעה.

    1. נראה לי שקצרין שימשה רק כדוגמא שצדק חלוקתי אינו משחק סכם אפס, ואכן הראל טועה בנקודה זו

  4. כל מילה בסלע!
    בושה וחרפה שזהו החומר האנושי בליכוד המתיימרת להיות מפלגה ימנית שמרנית ליברלית. בינם לבין מדיניות שמרנית ליברלית אין דבר או חצי דבר.

  5. הויכוח שהתנהל כמעט למשך כל המאה העשרים הוכרע באופן מאוד ברור ברית המועצות קרסה בקיפאון רעב ועוני בעוד ארצות הברית היא מושא חלומותיהם של רוב בני כדור הארץ. ובכל זאת ממשיכים לבלבל וללהג על סוציאליזם.
    גם מדינות מערב אירופה המנוון והשוקע לא היו משגשגות ופורחות ללא מטריית ההגנה הכלכלית שמספקת להן ארצות הברית.
    לצערי הכשלון המהדהד של הסוציאליזם מתבטא בשמאל הישראלי המצטמק בעיקר בהחלפת המונח סוציאליסטי במונח החדש והנקי יותר כביכול חברתי.

    1. המדינות המשגשגות ביותר בעולם הן הסוציאל-דמוקרטיות הסקנדינביות.גם סין הקומוניסטית מפריכה את הטיעון.