מדוע נפגש איימן עודה עם מתכנן רצח השר רחבעם זאבי?

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה עורך ביקורים בכלא הישראלי ומשוחח עם אחמד סעדאת, מזכ"ל החזית העממית לשחרור פלסטין ומתכנן רצח השר זאבי. עודה סירב להגיב ל'מידה' "מתוך עיקרון"

דואג לאסירים הפלסטינים; ח"כ איימן עודה. צילום: באסל עווידאת, פלאש90

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, נפגש עם מזכ"ל החזית העממית לשחרור פלסטין, אחמד סעדאת, מי שעומד מאחורי רצח השר רחבעם זאבי וכיום אסיר בכלא הישראלי – כך עולה ממידע שהגיע לידי 'מידה'. הביקור התקיים בתחילת הקדנציה הנוכחית של הכנסת. לאחר הפצרות רבות, בלשכתו של עודה אשרו את הפרטים.

גורם בחד"ש אישר גם הוא את הדברים והוסיף כי חד"ש קוראת לשחרור "כל האסירים הפוליטיים". עוד חשף כי כי ראש הרשימה המשותפת, איימן עודה, "ביקר את אחמד סעדאת כבר כמה וכמה פעמים". בתגובה לפנייתנו נמסר מח"כ עודה כי הוא מסרב להגיב לשאלות 'מידה' "מתוך עיקרון".

כזכור, השר רחבעם זאבי נרצח ב־17 באוקטובר 2001 במלון 'היאט' בירושלים, על ידי שלושה מתנקשים מארגון החזית העממית לשחרור פלסטין. מתכנן הרצח היה מזכ"ל הארגון, אחמד סעדאת. לאחר ההתנקשות נמלט סעדאת למתחם המוקטעה ברמאללה, כדי להסתתר תחת חסותו של יאסר ערפאת. לאחר לחצים בינלאומיים הושג הסדר שבמסגרתו יוחזק סעדאת בכלא יריחו, בפיקוח הבריטים והאמריקנים. מיותר לציין כי סעדאת, מי שאחראי למעשה לרציחתם של יהודים רבים, נהנה בכלא מתנאים טובים למדי, וזכה לביקורים תכופים ועליות לרגל של אנשי אש"ף.

לאחר ניצחון חמאס בבחירות בעזה ב־2006 הכריז אסמאעיל הנייה על שחרורם של רוצחי זאבי, ובהם סעדאת. בתגובה לכך יצא צה"ל למבצע 'הבאת ביכורים', שבמסגרתו פשטו הכוחות על כלא יריחו כדי לעצור את רוצחי השר זאבי. בסופו של דבר ולאחר כמה שעות של קרבות, רוצחי השר זאבי ובהם סעדאת הסגירו עצמם לידי צה"ל והשב"כ.

בקרב הפלסטינים נחשב סעדאת לדמות נערצת, וקריאות לשחרורו נשמעות בכל קמפיין או הפגנה למען שחרור אסירים. גם המפלגות הערביות בישראל משתתפות בהפגנות למען שחרור אסירים פלסטינים.

אחמד סעדאת בבית המשפט. צילום: ארי דודקביץ', פלאש90
אחמד סעדאת בבית המשפט. צילום: ארי דודקביץ', פלאש90

ח"כ אוסאמה סעדי, מספר 12 ברשימה המשותפת ונציג מפלגת תע"ל בראשות אחמד טיבי, אומר ל'מידה' כי גם הוא נפגש עם סעדאת וכן עם מרואן ברגותי, אם כי לעת עתה מעדיפים חברי הכנסת של המפלגה להתמקד במאבק למען עציר אחר, בילאל כאיד. כאיד עצור במעצר מנהלי לאחר שישב 14 שנה בכלא בעקבות השתתפות בפיגועי ירי ופעילות בארגון החזית העממית.

"המאבק שלנו כרגע מתמקד בבילאל כאיד", אומר סעדי. "הוא הורשע וריצה את עונשו ללא ניכוי של יום אחד. ביום האחרון לשחרור נתנו לו מעצר מנהלי לשישה חודשים. מדובר בתקדים מסוכן, ונגד זה אנחנו נאבקים. לגבי מרואן ברגותי ואחמד סעדאת, למרות שהם הורשעו אנחנו טוענים שהם אסירים פוליטיים. וכן, למרות שברגותי הורשע ברצח על ידי ישראל, אנחנו רוצים בסופו של דבר שהוא ישוחרר. זו ההנהגה הפוליטית של העם הפלסטיני, ואני מקווה שבהסכם שלום גם הם ישוחררו. כל חברי הרשימה המשותפת נפגשו עם מרואן ברגותי".

סעדי, שלפני כהונתו בכנסת שימש כעורך דין וייצג אסירים ביטחוניים, אומר כי במפגשים הללו עם סעדאת וברגותי מדברים על תנאי האסירים בבתי הכלא ועל המצב הפוליטי: "נפגשתי עם ברגותי וסעדאת לפני כמה חודשים. דיברנו איך לפתור בעיות בתוך בתי הכלא מבחינת האסירים, ועל המצב הפוליטי הכללי. בסופו של דבר הם ההנהגה הפלסטינית".

לאחרונה ארגנו פעילים מחד"ש ומבל"ד עצרת תמיכה למען כאיד בחיפה, בהשתתפות ח"כ יוסף ג'בארין מהרשימה המשותפת. במקום הונפו כרזות לשחרורם של אנשי החזית אחמד סעדאת, בילאל כאיד וג'ורג' עבדאללה (מתכנן רצח הדיפלומט הישראלי יעקב בר סימן־טוב; עבדאללה יושב בכלא הצרפתי).

'החזית העממית לשחרור פלסטין' הוא ארגון טרור פלסטיני המשמש גם כמפלגה פוליטית. מדובר באיחוד כוחות של ארגוני שמאל פלסטיניים בעלי אידיאולוגיה מרקסיסטית. בתחילת שנות השבעים התפרסם הארגון כשביצע כמה חטיפות מטוסים, בהן חטיפת המטוס לאנטבה והטבח בנמל התעופה לוד ב־1972. במהלך האינתיפאדה השנייה ביצעה החזית העממית פיגועי התאבדות, בין היתר באמצעות מכוניות תופת. הארגון אף הציב לעצמו כמטרה לפגוע במנהיגה הרוחני של ש"ס הרב עובדיה יוסף ז"ל, אך הפיגוע סוכל על ידי השב"כ. החזית העממית מוגדרת כארגון טרור לא רק בישראל, אלא גם על ידי ארה"ב, האיחוד האירופי, קנדה ואוסטרליה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. נתניהו נפגש עם רוצח ההמונים ערפאת, לחץ את ידו בחמימות והכריז שמצא ״ידיד חדש״ ואתם עוסקים בפגישה של עודה עם אסירים פלסטינים בכלא ?

    1. אתה מכיר בכך שעראפת היה רוצח המונים? זאת כבר חדשה ראויה לציון.

  2. חשבנו שהנה מגיע מנהיג פוליטי שייצג את ערביי ישראל ומסתבר שהוא ישראלי אולם דאגתו נתונה לערביי השטחים בעיקר לרוצחים שבהם היושבים בבץתי הכלא הישראלי. מדוע מאפשרים לחברי כנסת ערביים להיפגש עם רוצחים ביחוד שהם לא ישראלים?

  3. מעניין האם הם קוראים גם לשחרור "אסירים פוליטיים" יהודים או רק ערבים.

  4. מדוע שלא ייפגש? אחמד ערבי, איימן ערבי.
    ערבים נפגשים, מה הבעיה?
    תתחילו לדאוג כשהוא יפסיק להתנהג כמו ערבי ויתחיל להתנהג כמו יהודי.