הנשים הפלסטיניות השקופות

רשימות המתמודדות בבחירות הפלסטיניות הקרובות בחרו להסתיר את שמותיהן ותמונותיהן של הנשים המתמודדות מטעמן, ועוררו סערה. בינתיים, תמונותיהן של נשים המבצעות פיגועי התאבדות מתפרסמות ללא בעיה

בית לחם. צילום: ניק ספן, פלאש90

המאמר שלפניכם פורסם באתר מכון 'גייטסטון', ואנו מודים למערכת על הרשות לתרגמו. מאנגלית: שאול לילוב

בצעד שעורר את זעמן של נשים פלסטיניות ושל פלגים שונים בחברה הפלסטינית, החליטו כמה רשימות המתמודדות בבחירות המקומיות שיתקיימו ב־8 באוקטובר להשמיט את שמותיהן ותמונותיהן של מועמדות מטעמן. במקום זאת מציגות הרשימות את הנשים המתמודדות לפי ייחוסן המשפחתי אל הגבר – "אשתו של", "בּתּוֹ של" או "אחותו של".

מבקרים רבים גינו את המהלך וכינו אותו "סימן לפיגור, קיצוניות וקנאות". פלסטינים אחרים הרחיקו לכת והשוו את הסרת שמותיהן ותמונותיהן של המועמדות לנוהג הטרום־אסלאמי האכזרי של רצח תינוקות ממין נקבה בשנה הראשונה לחייהם ('וואעד'). ההחלטה להסתיר את הנשים נתפסת בהקשר של האסלאמיזציה הגוברת בחברה הפלסטינית, הנחשבת כבר עתה שמרנית מאוד.

מלבד היותו מהלומה קשה למאבקן של נשים פלסטיניות לשוויון, המהלך מהווה הפרה של חוק הבחירות הפלסטיניות מ־2005, הקובע כי מועמדים חייבים להיות מזוהים באופן מלא לפי שם, גיל, כתובת ומספר הרישום ברשימת הבחירות. הדרת נשים מעין זו נעשית לא רק ברצועת עזה הנשלטת בידי חמאס. היא מרימה את ראשה המכוער גם בחלקים מסוימים של הגדה המערבית שבשליטת הרשות הפלסטינית בראשות אבו־מאזן, הממומנת על ידי המערב.

זו איננה הפעם הראשונה ששמותיהן ותמונותיהן של נשים פלסטיניות מוסרים מרשימות פוליטיות המבקשות את אמון הבוחר. בבחירות הקודמות ב־2012 – שהתקיימו רק בגדה המערבית לאחר שחמאס החליט להחרים את ההצבעה – החליפו הרשימות שמות ותמונות של מועמדות מהמין הנשי בתמונות של ורד או יונה.

נאהד אבו־טעימה, רכזת יחידת מגדר במרכז לפיתוח מדיה באוניברסיטת ביר־זית, הביעה תרעומת על היעלמותן של נשים מרשימות הבחירות וקראה לנשים להחרים את ההצבעה:

אני מתנגדת להשתתפותן של נשים באופן כזה. הניחו להם לגברים שישתתפו הם בבחירות. אם לא יאפשרו לנו להופיע באופן מכובד, איננו רוצות ליטול חלק בתהליך שמתעלם מהמציאות ומהממשות של נשים. ועדת הבחירות הפלסטינית איננה ממלאת את תפקידה כנדרש. זה מביש שהם משתמשים בתואר 'אחות של', 'בּתּו של' ו'אשתו של'. נשים הן לא של אף אחד, הן בני אדם בזכות עצמן, לא משהו שצריך להחביא או לטשטש ולהחליף בשמות בעליהן. זו תקיעת סכין בגב והתכחשות לקיום שלנו.

פעילה פלסטינית בולטת אחרת, נדיה אבו־נחלה, גינתה גם היא בתוקף את המהלך המיזוגני:

אנו רואות בכך רגרסיה חמורה בהתנהלות שלנו כפלסטינים, שכן אנו גאות בתפקיד המרכזי והבסיסי שלנו בחברה בתור נשים. נשים פלסטיניות היו תמיד שותפות בחיים הלאומיים שלנו, ולכן זו בושה וחרפה שרשימה פוליטית כלשהי – אסלאמית, לאומית או עצמאית – בוחרת להסיר את שמות הנשים. אם הם אינם מוכנים להכיר בכך שלנשים יש שמות, איך יצליחו לקבל אותן בתפקידן כשייבחרו? אם גם את השמות צריך להסתיר כאילו היו 'עַוְורה' [חלק גוף הטעון הסתרה לפי ההלכה האסלאמית], אסור לנו לתת את קולנו לרשימות שדוגלות בכך.

על פי האסלאם, 'עַוְורה' של אשה הוא כל גופה, למעט פניה וכפות ידיה. עם זאת, ישנם פוסקי הלכה מוסלמים שקבעו כי כל גופה של האשה הוא בגדר 'עַוְורה', כולל הציפורניים. לעומת זאת, 'עוּרה' של גברים כולל את החלק שבין סוף הטבּוּר ועד הברך. חשיפת ה'עַוְורה' אסורה לפי חוקי האסלאם ונחשבת לחטא.

פלסטינים רבים השתמשו במדיה החברתית כדי לגנות את הנוהג של הסתרת שמות הנשים המתמודדות ותמונותיהן. פעילים פלסטינים יצרו בטוויטר את ההאשטג השמות שלנו הם לא 'עַוְורה'. "מצער שעלינו לפנות למדיה החברתית כדי להוכיח ששמותינו אינם 'עַוְורה'", צייצה בטוויטר בלוגרית פלסטינית בשם אולה ענאן. "חבל מאד שיש עדיין גברים המתביישים להזכיר את שמות האמהות או הנשים שלהם. מצער לראות שהחברה שלנו איננה צועדת לאחור, היא פשוט חיה שם. השנים חולפות אבל החברה שלנו פשוט לא רוצה להתקדם, אפילו לא צעד אחד קטן קדימה".

מומחים ופעילים פלסטינים תמימי דעים כי המהלך האנטי־נשי הזה מנוגד הן לחוק והן למוסר. "הצעד שכמה רשימות עשו נגד נשים מהווה הפרה של זכויות אדם, של זכויות נשים ושל עקרון השוויון", מחתה חברת ארגון נשי פת"ח במועצה המחוקקת הפלסטינית, נאג'את אל־אסטל. "כל הנשים חייבות לדחות את הנוהג הזה, שכן התנאים להתמודדות מחייבים לפרסם את שמם וזהותם של כל המתמודדים, כולל הנשים".

כרים נשוואן, עורך דין ופעיל זכויות אדם, הסכים שהסרת שמות ותמונות המתמודדות היא בגדר הפרה של החוק הפלסטיני, וכי המהלך מבטא ניסיון להמעיט בערכו של תפקיד הנשים בחברה הפלסטינית. הפעילה אינתיסאר חמדאן גינתה את המהלך בהיותו "חלק מתרבות שמתביישת בשמותיהן של נשים".

חזרה לתקופת האבן

גברים אחדים יצאו גם הם נגד הצעד. יתר על כן, ועדת הבחירות המרכזית הפלסטינית קבעה כי הוא מהווה הפרה של תקנות החוק. זוהי בשורה טובה עבור הנשים המאיימות כעת להחרים את הבחירות, אך נראה שהרשימות שהסירו את השמות והתמונות מהמרחב הציבורי אינן נרתעות מקולות הזעקה והמחאה. הן אמנם הגישו את הפרטים המלאים של מועמדותיהן לוועדת הבחירות, אך הרשימות עצמן כפי שהן מוצגות בקמפיינים לציבור – שרובם מתנהלים ברשתות החברתיות – ממשיכות להופיע בעילום שם ותמונה בכל הנוגע לנשים.

דר' ואליד אל־קטטי, סופר ופרשן פוליטי המתמחה בעניינים ערבים ואסלאמיים, סיפר שהמהלך הזכיר לו הזמנות לחתונה הנשלחות ללא ציון שם הכלה:

במקום לכתוב את השם של הכלה מסתפקים באות הראשונה שלו ולפעמים גם בתמונה או איור, והמוזמנים יכולים רק לנחש במי מדובר. זה נראה כמו גרסה חדשה של רצח תינוקות בשנת חייהם הראשונה רק בגלל שאתרע מזלם ונולדו נקבות ולא זכרים. בעידן הג'אהילייה [התקופה הטרום־אסלאמית שהתאפיינה בבורות ובברבריות], היו קוברים נקבות בעודן בחיים. גם היום זה קורה, אלא שעכשיו הקבורה לא נעשית מתחת לקרקע אלא מעליה.

גבר פלסטיני אחר, חסן סלים, ציין את הצביעות של אותם פלסטינים המתפארים לעתים קרובות בשיפור שחל במעמד האישה בחברה הפלסטינית:

איזו צביעות! מצד אחד הם מתגאים בתפקידן ובמאבקן של נשים ומתארים אותן כמלאכים, אך מצד שני מתביישים אפילו להזכיר את שמותיהן, ואת התמונות שלהן מחליפים בתמונות של ורדים?… אנחנו מוכרחים להחרים את הרשימות האלה שמשפילות כך נשים.

חלק מהקבוצות הפוליטיות בחברה הפלסטינית יצאו גם הן נגד המהלך. מפלגת העם הפלסטיני (לשעבר המפלגה הקומוניסטית), פרסמה גילוי דעת בלשון זו: "אנושיות של אשה איננה 'עַוְורה'. שמה איננו 'עַוְורה'. קולה איננו 'עַוְורה'". המפלגה קראה לוועדת הבחירות הפלסטינית המרכזית לפסול תופעה זו שהיא "זרה וחריגה", והזהירה מפני ניסיונות "לגרור את הפלסטינים בחזרה לתקופת האבן או גרוע מזה".

כאשר נשים פלסטיניות מבצעות פיגועים נגד ישראלים, החברה הפלסטינית מאדירה אותן כגיבורות ושמותיהן ותמונותיהן מתנוססים על גבי שלטי חוצות למען ייראו ויריעו. אבל כאשר מדובר בנשים שרוצות לעשות משהו למען החיים, זה כבר משהו שהקיבה הפלסטינית לא יכולה לעכל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *