חנין זועבי לא לבד

למה מתכוונים מנהיגי הציבור הערבי בישראל כשהם מדברים על "פתרון שתי המדינות"? האמירות הגלויות אינן מותירות מקום לספק: הקמת מדינה פלסטינית לא תשים קץ לשאיפה לחסל את המדינה היהודית

חברת הכנסת חנין זועבי. צילום: יונתן זינדל /פלאש90

לאחרונה נחשף סרטון שבו מציגה חברת הכנסת חנין זועבי את פרשנותה לפתרון שתי המדינות, ולפיה אף אחת משתי המדינות איננה צריכה להיות מדינה יהודית, ולצד המדינה הפלסטינית צריכה לשכון מדינה לא ציונית ולא יהודית. מכיוון שזועבי נתפסת כסמן הקיצוני של נציגי הציבור הערבים, הנטייה הדומיננטית היא להתייחס לדבריה בביטול ולראות בהם אמירה שולית ולא מייצגת.

יחס דומה מקבלים גם נציגים אחרים של בל"ד בכנסת. אף אחד לא התייחס ברצינות רבה לדברים הקיצוניים שאמר עזמי בשארה עד שהתגלה כי הוא מסייע לחיזבאללה בזמן מלחמה, או ליורשו בראשות התנועה ג'מאל זחאלקה שפועל באופן עקבי נגד הצטרפות בני נוער ערבים לשירות הלאומי. בחודשים האחרונים עלה לכותרות גם חבר הכנסת באסל גטאס שמרשה לעצמו לפעול נגד מדינת ישראל ולקרוא באופן מוצהר לחרם נגדה. כל אלה מצטרפים להשתתפות של חברי סיעת בל"ד במשטים אלימים נגד מדינת ישראל, לביקור משפחות רוצחי אזרחים ישראלים ועוד שלל הפתעות.

אלא שבדיקה מעמיקה של עמדות הנהגת הציבור הערבי בישראל מוכיחה כי לפחות בשאלת פתרון שתי המדינות, זועבי וחבריה למפלגת בל"ד מייצגים את עמדת המיינסטרים. לא מדובר במגמה חדשה. כבר לפני כעשור פרסמו כמה ארגוני חברה אזרחית של הערבים בישראל שלושה ניירות עמדה, ובהם מובעות עמדות דומות לדבריה של חברת הכנסת זועבי.

בשנת 2006 פרסמה ועדת המעקב העליונה לערבים בישראל את מסמך 'החזון העתידי לערבים הפלסטינים בישראל', ובו נכתב במפורש כי ערביי ישראל נאבקים למען "הקמת המדינה הפלסטינית העצמאית ופתרון בעיית הפליטים באופן מוסכם וצודק". במקביל נכתב במסמך כי ערביי ישראל אינם מעוניינים שמדינת ישראל תמשיך לשמש כמדינה יהודית, משום ש"הגדרתה של המדינה כמדינה יהודית… מציב אותנו בעימות עם טבעה ועם מהותה של המדינה בה אנו חיים… הגדרתה הרשמית של ישראל כמדינת העם היהודי היא בבחינת חומה אידיאולוגית מבוצרת בפני אפשרויות הנהגת שוויון מהותי מלא לאזרחיה הערביים". בכתיבת נייר זה היו שותפים 37 נציגי האליטות הפוליטיות, האינטלקטואליות והאזרחיות, ובהם גם מי שיהיה בהמשך ראש הרשימה הערבית המשותפת, איימן עודה, לאחר ששווק לציבור הישראלי כמנהיג המתון של ערביי ישראל.

במאי 2007 פורסמה על ידי ארגון 'מדה אל כרמל' הצהרת חיפה, ובה נטען כי "הפיוס דורש גם הכרה בזכות השיבה… סיום הכיבוש, פירוק ההתנחלויות מכל השטחים…". בד בבד, "הדבר מחייב שינוי במבנה החוקתי של ישראל, שינוי בהגדרתה – ממדינה יהודית למדינה דמוקרטית המבוססת על שוויון לאומי ואזרחי בין שתי הקבוצות הלאומיות…". גם על מסמך זה חתומים עשרות ממנהיגי הציבור הערבי בישראל, בהם שוב איימן עודה וחנין זועבי. לצד כל אלה חתומים על הצהרת חיפה גם נציגי שתי"ל (הזרוע הביצועית של 'הקרן החדשה לישראל'), האגודה לזכויות האזרח, עמותת סיכוי, עיריית חיפה, אגודת הגליל, מכון ון ליר, עדאלה ועוד.

בין לבין, בפברואר 2007, פרסם ארגון עדאלה טיוטת הצעת חוקה למדינת ישראל, ובמסגרתה הם מציעים להגדיר את ישראל כמדינה "דו־לשונית ורב־תרבותית". גם בעדאלה לא נמנעים מהתייחסות לסיום הסכסוך עם הפלסטינים ודורשים מישראל "לסגת מכל השטחים הכבושים משנת 1967". בהקדמה להצעה מעידים הכותבים כי יש זיקה חזקה בין שלושת המסמכים: "לכל מסמך מהשלושה ייחודיות משלו, ושלושתם משלימים זה את זה".

זו שלנו, זו גם כן

חשוב לציין כי הציטוטים המובאים כאן הם תמציתיים, ועיון בניירות המדוברים יחשוף את הקוראים לאמירות עוינות רבות לרעיון המדינה היהודית ולעצם קיומה. ניירות אלה נכתבו על ידי קשת רחבה של מנהיגי ערביי ישראל, בהם רבים הנחשבים למתונים יחסית מבחינה לאומית. אם כבר, מי שבולטים בהיעדרם הם דווקא הקיצוניים יותר דוגמת ראאד סלאח וחבריו לפלג הצפוני של התנועה האסלאמית.

דברים אלה אינם מותירים מקום לספק: ערביי ישראל אינם מתכוונים לוותר על שאיפותיהם לחסל את רעיון המדינה היהודית, גם לאחר שתקום מדינה פלסטינית. העיתוי של פרסום הניירות, בשנים 2006-2007,  יכול לשמש ראיה לכך: זמן קצר לאחר יישום תכנית ההתנתקות מרצועת עזה. מה הקשר? תכנית ההתנתקות העבירה מסר ברור: מדינת ישראל איננה רואה בשטחים ששוחררו במלחמת ששת הימים חבלי מולדת, ולמעשה מודה בצדקת טענתם של הפלסטינים. משהיה נראה לערביי ישראל שהקרב הרעיוני על המדינה הפלסטינית הוכרע, עבר כובד המשקל לעיסוק בצביונה של ישראל עצמה כמדינה דו־לאומית.

מי שמבקשים להבטיח את עתידה של המדינה היהודית באמצעות הקמת מדינה פלסטינית צריכים להיות הראשונים לתת מענה כיצד בכוונתם לעשות זאת. בשנת 2008, לאחר שלמדנו במכון לאסטרטגיה ציונית את המסמכים לעומקם, הגענו למסקנה ברורה: הפתרון לדרישותיהם הרדיקליות של מנהיגי ערביי ישראל מחייב את עיגון מעמדה של מדינת ישראל כמדינה יהודית בחוק יסוד, ולשם כך הצענו כבר אז לכונן את חוק יסוד 'ישראל מדינת הלאום של העם היהודי'. עשר שנים לאחר פרסומם של ניירות אלה, טרם הוצגה כל דרך אחרת להתמודד עם האתגר שמניחים ערביי ישראל לפתחם של תומכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

__________________

הכותב הוא מנהל הפרויקטים של המכון לאסטרטגיה ציונית

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. ועל כך אני אומר – חנין זועבי צריכה להיות חברה בכנסת, ועל היהודים לעשות ככל שביכולתם בכדי לאפשר זאת.
    מעטים עושים שרות כה טוב לשמירת יהדותה וביטחונה של מדינת ישראל, כמו שזועבי עושה, ויהי רצון שתמשיך לעשות.
    ——–
    ללא קשר לנ"ל, ללא המן, לא היינו זוכים לחגוג את פורים. סתם נקודה למחשבה, וכל מי שקושר את המן לנ"ל עושה זאת על דעת עצמו בלבד.

  2. לדוגמה:
    1. עראפאת בראיון אמר בחיוך כובש לבבות למראיינת ששאלה אותו האם הוא בעד המדינה היהודית "אני רוצה לחיות ליד הישראלים". לכאורה התשובה טובה, אך גלומה בה האידיאולוגיה של הערבים לפיה יש ישראלים אבל אין הכרה במדינה יהודית.
    2. בכל הזדמנות, הערבים נזהרים לומר שתי מדינות. ולא מפרטים שכוונתם לכך שמדינת פלסטין זה אחת, והשניה היא מדינת כל אזרחיה.
    חנין זועבי התרשלה ופלטה בגרמניה את האמת הידועה הזו, אבל זה מה שכולם אומרים וחושבים.
    הם מהתלים בתקשורת לאורך שנים, עם רזי, עם אילנה, עם כולם.
    צריך לשאול אותם ישירות: "האם אתה בעד מדינת ישראל היהודית לצידה של מדינת פלסטין?"
    האם מראיין שאל אותם פעם כזו שאלה?
    ואם ישאל, ההתפתלויות תהיינה מענינות והתשובה תהיה שהמילים לא משנות. המהות היא העיקר ולא הניסוח, והמראיין יסכים וישתתק. אתם תיסגו ותקימו לנו מדינה וזה העיקר. את האמת המרה נגלה אחר כך.

  3. חולים על השלום
    ומסרבים להתעורר מהאובססיה
    אצל כל אומות העולם וביניהן המצבים משתנים. רק אצלנו אין מסתפקים ב"שלום בר-קיימא"
    היוזמה הרוסית, והידיעות הלוך ושוב על הרעיון של שלום קבע ובר-קיימא בין ישראל והפלסטינים הוא ללא ספק האיוולת המגוחכת ביותר בתולדות המעשה הפוליטי. כדי להאמין בשלום בין יריבים אלה, צריך להשכיח ולבטל ממוחם של המאמינים כל לקח היסטורי, כל שיקול אסטרטגי, כל מרכיב גיאוגרפי ודמוגרפי, כל עקרון דתי, כל תכונה לאומית. נדמה כי אדם שמתמסר לדת השלום בא מפלנטה אחרת ומגלקסיות מרוחקות, בלי לדעת כלום ובלי להבין דבר בהווי העולם שבו אנו חיים, להיות מנותק מכל אירוע שהיה, מראשית הציונות ועד לימים אלה. בקיצור, רק חף מכל הכרה של המציאות יאמין כי אפשר להשכין שלום נצחי, אמיתי ואמין בין הציבור היהודי ומדינת ישראל מצד אחד והציבור הקרוי פלסטיני והעולם הערבי והמוסלמי מצד שני. יש כמובן מקום לדו-שיח, הבנות, הסדרים, ושיתופי-פעולה מזדמנים. אבל הגיעה העת להתעורר: שלום אמת – אין ולא יהיה.
    טיפשות לא הפסקה?
    איך יכולים בני אדם עם טיפה של שכל והיגיון לעסוק לאורך עשרות רבות של שנים בסוגייה מופרכת ומטופשת, לא רק בלי להתעורר מההזייה, אלא אף להפוך אותה לנושא מפתח של קיומה ועצם הווייתה של המדינה, שלמען קידומו מוכנים אף להעמיד בסכנה את חייהם של תושבי המדינה?
    הרי כל מעשה שלום שנעשה הוא לא שלום. לא היה שלום בין ישראל והערבים ואין היום שלום בין ישראל והערבים. לא עם מצרים ולא עם ירדן. רק הסדר, הפסקת אש, תן-וקח, "שלום" קר. כמובן עדיף "שלום" קר שאינו מעורר אשליות, בלי גבולות פתוחים וללא מפגשים עממיים, ולא שלום שיחבק ויחנוק אותנו עד מוות. נראה כי עם שכנינו, "עם לבדד ישכון" הוא המתכון היחיד האפשרי.
    הרי גם בלי שנמנה את הסיבות המסויימות לחוסר תוחלת בשלום ישראלי-פלסטיני בכלל, ראוי לציין את האמת התקפה ביחס לקשרים בין מדינות ואומות בעולם מאז ומתמיד. שום מצב אינו "בר-קיימא", נצחי או לתמיד. הכל ניתן לשינוי, כל הסכם יופר, כל מילה תישכח, כל חתימה לא תהיה שווה את הנייר שעליו היא כתובה כתוצאה משינוי האינטרסים, שינוי במשטרים, שינוי במגמות. אין קביעות ורציפות בהסכמים בין מדינות. את זה מלמדים דברי ימי האנושות. הנה רק אתמול בא הקץ למלחמה הקרה, וכבר היום זו שבה אלינו.
    היה ניתן לסבור כי בני אדם יפסיקו עיסוק שאינו מביא תועלת, במיוחד אם הוא כה תובעני, ועוברים לפעילות אחרת. אבל לא אצלנו. דורות של פטפוטים ומסמכים, מגעים וועידות נרשמו ללא הועיל, ולמרות כל זה, המאמצים חסרי טעם והצלחה נמשכים ללא סוף. נראה כי זוהי אובססיה בלתי נשלטת.
    אולי השנה, אחרי שהשלום יתאדה באוויר המחניק של קיץ תשע"ו, יוזמן צוות רופאי-נפש מן המעלה הראשונה על מנת שיבחן איך העם היהודי, למוד הסבל ובעל ניסיון היסטורי עצום, נופל בפח הטיפשות של אמונה בשלום עם האכזרים והנפתלים שבאויבי עמנו; יבדוק כיצד חברו יחד השכחה ושטיפת-המוח אצל מקדמי פתרונות אוויליים, זורי חול בעיניים ומפיצי מנטרות חסרות בסיס, שבמשך כל כך הרבה שנים מטמטמים עם חכם ונבון כעם ישראל.
    מתוך אתר מראה
    *ד"ר מרדכי ניסן הוא מרצה וכותב על ענייני ישראל והמזרח-התיכון

  4. חנין ז?
    שתי מדינות כשהאחת דמוקרטית ולא יהודית זהו חזונן של הקרן לישראל חדשה וגרורותיה!
    במימון גורג סורוס, מדינות אירופה ובתמיכת הארץ וקרן פורד.