שירות אנטי לאומי: עמותות המסתננים והאבסורד שמשגע את דרום תל אביב

מנכ"לית עמותת 'שלומית לשירות לאומי ואזרחי' עומדת מאחורי ההחלטה לפתוח תקנים לסייע לילדי מסתננים, בשיתוף עמותת 'אליפלט': "ריבלין העניק להם את אות הנשיא". שפי פז, ממובילות מאבק השכונות: "בעיטה בישבנם של תושבי דרום תל אביב"

תרומה לחברה?; מסתננים וילדיהם בדרום תל אביב. צילום: רוני שוצר, פלאש90

ארבעה ימים בלבד לפני הדיון המכריע בבג"צ בעתירה על העברת המסתננים למדינה שלישית, הודיעה היום עמותת 'שלומית לשרות לאומי ואזרחי' כי מתנדבי השירות יתגברו את פרויקט המועדוניות לילדי המסתננים של עמותת 'אליפלט'. תושבי שכונות דרום תל אביב, הטוענים כי נוכחות המסתננים פוגעת אנושות באורח חייהם ואף מובילה רבים מהם לעזוב את השכונה, רואים ב'אליפלט' את הגורם המרכזי שמונע הוצאת האריתראים והסודאנים משכונותיהם. בהפגנה האחרונה שקיימו התושבים אף הונפו שלטים שבהם נאמר: "אליפלט שופכים את דמנו".

בהודעה שהוציאה מנכ"לית עמותת 'שלומית', ארנה קוטלר, היא נקטה במונח "פליטים" כדי לתאר את הנתינים הזרים מאריתראה ומסודאן המתגוררים בדרום תל אביב – יש שיאמרו עמדה פוליטית כשלעצמה, זאת בשל העובדה כי רובם המוחלט אינם מוכרים בידי המדינה כפליטים. קוטלר הוסיפה כי העמותה בראשה היא עומדת "גאה לתרום את חלקה להקל על התנאים הקשים בהם גדלים חלק מילדי הפליטים ולסייע בעיצוב עתידם… אנו מקווים ופועלים להרחיב את היקף עבודת מתנדבי השרות הלאומי ואת שיתוף הפעולה עם עמותת אליפלט. אנו מודים למשרדי הממשלה שנרתמו לסייע לשלומית ולאליפלט ואפשרו להוציא את הרעיון מן הכח אל הפועל בזמן קצר".

בשיחה עם 'מידה', נשאלה קוטלר האם היא לא מזהה בעייתיות בעובדה שמתנדבי שירות לאומי ואזרחי יעמדו לרשות עמותה שפעילותה שנויה במחלוקת, דוגמת 'אליפלט'. קוטלר מצדה מסיטה את האש לכיוון ריבלין: "צריך להרים טלפון ללשכת נשיא המדינה ולשאול אותו למה הוא העניק ל'אליפלט' את אות הנשיא למתנדב". כזכור, ההחלטה של הנשיא ריבלין להעניק את האות ל'אליפלט' נתקלה כזכור בביקורת חריפה, הן מצד תושבי שכונות דרום תל והן מצד חברי כנסת מהקואליציה, אך לטענת קוטלר הענקת האות מעניקה לעמותה הכשר. "אין גושפנקא גדולה מזו", אומרת קוטלר.

'אליפלט' אינו גוף ממלכתי. עובדה שרק לאחרונה החליט צה"ל להפסיק את הקשר עם הפעילויות של העמותה למען ילדי המסתננים. זה לא הדליק לך נורה אדומה?

"אני סא"ל במיל' בחיל החינוך ואני יכולה לומר שהדיווחים בנושא לא היו מדויקים. מעבר לכך, יש הבדל בין שירות לאומי לשירות צבאי. השירות הלאומי בא לשרת את החברה האזרחית, ויש בחברה הזו ארגונים מכל גווני הקשת הפוליטית – מימין ומשמאל. כל אחד חושב שדרכו תורמת לביטחונה ולחוסנה של ישראל. אני בטוחה גם שיש גורמים במדינה שמלינים על כך שבני מיעוטים עושים שירות לאומי. אז מה? אין בני מיעוטים בשירות לאומי? בהחלט יש. זה היופי בשירות הלאומי".

סא"ל במיל' ארנה קוטלר. צילום מסך
סא"ל במיל' ארנה קוטלר. צילום מסך

"בסך הכל מאפשרים לצעירים לתרום לחברה"

במהלך השנה החולפת מבקשים ארגוני שמאל וימין קיצוני, דוגמת 'שוברים שתיקה' ו'להב"ה', לקבל תקנים של מתנדבי שירות, אך נכון לעכשיו הם נענים בסירוב. בימים אלו נידון בוועדת העבודה והרווחה חוק 'השירות האזרחי', שאמור למנוע מצב בו מתנדבי שירות לאומי פועלים במסגרת עמותות עם קונוטציה פוליטית. החוק צפוי להיות מובא במושב החורף הקרוב לקריאה שניה ושלישית. "כל עוד עמותה עומדת בקריטריונים שקבעה המדינה, ומדובר בקריטריונים מאוד נוקשים", אומרת קוטלר, "היא יכולה לקבל לשורותיה מתנדבי שירות לאומי. אליפלט היא אחת מהן".

היו בעבר גם מתנדבי שירות לאומי ב'בצלם', ועובדה שהיום כבר אין.

"גם 'בצלם' זה גם ארגון שאושר על ידי המדינה לקלוט אליו מתנדבי שירות לאומי. זה שאין כרגע מתנדבי שירות לאומי ב'בצלם' זה מסיבות אחרות, לא פוליטיות".

תושבי דרום תל אביב רואים ב'אליפלט' גורם שמאמלל חייהם, וטוענים כי העובדה שבני ובנות שירות לאומי מסייעים לפעילות של 'אליפלט' מהווה יריקה בפרצופם, וטומנת בחובה אמירה פוליטית.

"אני לא מסכימה אתם. אנחנו לא מובילים קו אידאולוגי או פוליטי. אנחנו לא בעד מסתננים ולא בעד שוהים בלתי חוקיים. אנחנו בסך הכל מאפשרים לצעירות ולצעירים לתרום תרומתם לחיזוק החברה על ידי זה שהם מסייעים לילדים שלא אשמים בכך שהם נולדו להורים כאלו או אחרים, וחלקם גם חוו טראומות קשות במיוחד בחייהם הקצרים. חשוב גם לציין שהמועדוניות בהן יפעלו מתנדבי השירות הלאומי מאושרות ע"י אגף הרווחה בעיריית תל אביב, והמתנדבים מסייעים לעובדי אגף הרווחה של העירייה".

העובדה הזו לא מנחמת את תושבי דרום תל אביב, שזועמים על רון חולדאי בנוגע לטיפול שלו במסתננים.

"אני לא עובדת מול תושבי דרום תל אביב או בכלל מול אנשים פרטיים, אלא מול רשויות".

האם ישנה כוונה להקצות מתנדבי שירות לאומי שיסייעו למשל לקשישות בנווה שאנן ובשכונות נוספות בדרום תל אביב לרדת בלילה לרחוב?

"מי אמר שאין? לצערי המדינה נותנת למי שמסייע לקשישים רק 330 שקלים. למה לא נותנים 3,300 שקלים? הלוואי והיו נותנים, אנחנו היינו הראשונים שרוצים לעשות את זה".

שק חבטות; תושבי דרום תל אביב מפגינים באחד הסיבובים הקודמים בבג"צ. צילום: פלאש90
שק חבטות; תושבי דרום תל אביב מפגינים באחד הסיבובים הקודמים בבג"צ. צילום: פלאש90

 

"לא פוליטי? אמירה פחדנית"

מובילת מאבק השכונות, שפי פז, לא נותרה אדישה להחלטה להקצות מתנדבי שירות לאומי לטובת פעילות עמותת 'אליפלט'. "ארנה קוטלר אמורה לדעת שילדי המסתננים הם נושא טעון ורגיש", אומרת פז ל'מידה', "זה שקוטלר טוענת שהיא 'לא פוליטית' הוא מעשה של פחדנות. לאשר בני שירות לאומי לעמותת אליפלט זה לתת בעיטה בישבנם של תושבי דרום תל אביב, ולחייך. השירות הלאומי, כשמו כן הוא, נועד לשרת את הלאום, לא את אויביו. רק לפני זמן קצר התחוללה מהומה שלמה סביב התנדבות של חיילים בעמותת אליפלט. אז עכשיו, כשסגרנו את הדלת הזאת, באים ופותחים חלון באמצעות השירות הלאומי?".

פז גם טוענת כי הסיוע של מתנדבי השירות הלאומי במועדוניות של ילדי המסתננים "מתמרץ את הילודה הפראית של האריתראיות", ומזכירה כי רק במוצאי שבת האחרון ספגו פז ופעילי השכונות "מטחי אבנים מילדי מסתננים שלא אהבו את נוכחותנו במרחב הציבורי 'שלהם'. היום מבשרים לנו שהילדים האלה, שאומרים "תודה רבה לנאצים", יקבלו שמרטפיות פרטיות על חשבון משלמי המיסים, ונערות תמימות עם כוונות טובות ימצאו את עצמם בלב המתיחות והכעס בשכונת שפירא".

פז גם שולחת מסר חד וברור לשר החקלאות, אורי אריאל, הממונה בין היתר על הנושא של השירות הלאומי. "קשה לנו מספיק עם האויבים הגלויים משמאל", היא אומרת. "לא צריך שגם מימין יבואו ויתקעו לנו סכינים בגב".

 

תגובת רשות השירות הלאומי-אזרחי:

"בשנת 2010 הקימה הרשות ועדה לאישור גופים מפעילים חדשים, הבוחנת כל גוף חדש לפני אישורו כמקום שירות בשירות הלאומי. בחינת הגופים נעשית בהתאם לכללים שנקבעו בתקנות ובנהלים. בהנחיית השר הממונה, ח"כ אורי אריאל, בחנה הרשות את מדיניות אישור הגופים המפעילים ושקלה לשנות את הקריטריונים לפיהם אושרו הגופים עד כה. החלטה בעניין שינוי המדיניות הובאה לאישור השר. לאחר בחינת העניין, המליץ משרד המשפטים להמתין עם אישור המדיניות החדשה עד לאחר סיום חקיקת חוק 'השירות האזרחי', אשר מסדיר את השירות בחקיקה ראשית ונידון בימים אלו בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת לקראת קריאה שנייה ושלישית.

במידה ויימצא כי הארגונים אשר מסייעים למסתננים ובהם עוסקת הכתבה אינם עומדים בקריטריונים שייקבעו, יבוטל אישורם כגוף מפעיל וייפסק שירותם של כלל המתנדבים בגופים אלו".

משר החקלאות אורי אריאל, הממונה על נושא השירות הלאומי, טרם התקבלה תגובה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. "בסך הכל מאפשרים לצעירים לתרום לחברה"…
    ולאיזה חברה מאפשרים להם לתרום? לחברה האפריקאית?
    מדוע זה לא יתרמו לחברה הישראלית???
    בושה וחרפה, עם העזרה הזאת למסתננים אנחנו משולים לגוף שתוקף את עצמו.

    השירות הלאומי, תתאפסו על עצמכם. אתם צריכים לשרת את המדינה ולא להרוס אותה.

  2. בכתבה מוצג כאילו יש :"השכונה" וכאילו יש "אחרים" מוסדות (קוטלר, אריאל, עירית ת"א, הנשיא)
    השכונה היא הגברת פז – היא נבחרה – היא מיצגת את כל אנשי השכונה והאחרים לא נבחרו ולא מייצגים
    אלא אג'נדות שמאלניות עוכרות ישראל

    הכתבה הופכת את "ילדי המסתננים" למשהו שלילי שיש להלחם בו, כולל הציטוט
    "מתמרץ את הילודה הפראית של האריתראיות" ו "תודה רבה לנאצים",
    שמענו כבר ביטויים כאלו בעבר, בעיקר כלפי בני עמנו.

    מצטער על הזמן הקריאה שהקדשתי לכתבה – המסיתה והמדיחה הזאת.

    1. יש מי שסובל מהמסתננים ואלה שלא.
      אותם מנכל"י עמותות ומשפטנים לא מתגוררים עם הסודאנים ולכן אין דרך להשוות ביניהם.
      תושבי השכונות בחרו בגברת פז ואף אחד לא בחר את העמותות מלבד הגוף החיצוני שמעביר מימון. המסתננים מייצרים עבודה למאות פעילים על חשבון אוכלוסיה מקומית חלשה ומקופחת. אותם אחרים טוענים שאוכלוסיה מגוונת כמו תושבי דרום תל אביב היהודים נושאים אלמנטים גזענים ופאשיסטים, מתעלמים ממצוקותיהם כדי להצדיק אג'נדה מסוכנת ולא מסוגלים לדיון או ביקורת.

  3. "לאחר בחינת העניין, המליץ משרד המשפטים להמתין עם אישור המדיניות החדשה עד לאחר סיום חקיקת חוק"

    התמנון של הקרן לישראל חדשה פועל יום וליל במשרד המשפטים, בצבא, חינוך והכל כביכול אזרחי ולא פוליטי. תראו מי מממן ותבינו מי במשרד המשפטים מאפשר לארגוני אנטי-ציוניים לקבל מהמדינה משאבים כדי להלחם בה.

  4. עוד ארגון עוכר ישראל הרוצה מימון ממדינת ישראל להרפתקאותיו כנגד המדינה והחלטותיה.