טראמפ אותו טראמפ, והתקשורת אותה תקשורת

האם הנשיא האמריקני הנבחר כבר הספיק לשנות את עמדתו ביחס לסכסוך הישראלי־פלסטיני? אחרי שטעו והטעו בהערכת הבחירות, בתקשורת הישראלית שוב מתארים את המציאות בהתאם למשאלות לבם

לא למדו כלום; חדשות 2. צילום מסך

נשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ טרם נכנס לתפקידו, אך פרשנים בתקשורת הישראלית – אותם אלה שבישרו בביטחון לפני הבחירות כי המועמד הרפובליקני גמור – כבר תפסו אותו על חם: טראמפ זגזגן. הסיבה: טראמפ שינה את גישתו הפרו־ישראלית, ומחנה הימין נדרש לפיכך להחזיר למקרר את השמפניות שפתח עם היוודע התוצאות.

זה קרה בעקבות ראיון שהעניק טראמפ ל'וול־סטריט ג'ורנל', שבו הביע את תקוותו לשים קץ לסכסוך הישראלי־פלסטיני. לדבריו, מכיוון שמדובר ב"מלחמה שאינה נגמרת", הרי שמבחינתו זהו "ההסכם האולטימטיבי". בתכנית "חדשות השבת" בערוץ 2 טענה המנחה דנה ויס כי "הנשיא הנבחר לוקח צעד לאחור מלא מעט הבטחות שנתן במהלך הקמפיין". הפרשן המדיני של הערוץ, אודי סגל, הסביר בתורו כי טראמפ "שפך מים צוננים על התלהבות המתנחלים", ושהנשיא הנבחר "סתר את עצמו במהלך הקמפיין" בכל האמור לסכסוך הישראלי־פלסטיני. "טראמפ ממשיך בגרסת אפשר להבטיח אבל לא חייב לקיים", סיכמה ויס.

ב'ידיעות אחרונות' נפרסה על פני כפולת עמודים תמונתו של טראמפ תחת הכותרת "משנה כיוון". שליחת העיתון לארה"ב, אורלי אזולאי, דיווחה כי הנשיא הנבחר "נשמע כמי שמבקש לרדת מהעץ הגבוה שעליו טיפס". גם ב'מעריב' פתחו את כותרת הידיעה שהופיעה על שער העיתון במילים "טראמפ הפתיע", ומסגור דומה הוענק במגוון עיתונים וכלי תקשורת נוספים.

בכל הדיווחים בישראל תוארה אפוא סתירה לכאורה בין התבטאויותיו של טראמפ בנוגע לישראל לפני הבחירות, לאלה שהוא משמיע עכשיו. הדיווחים על הקבינט המתגבש של הנשיא החדש, המסתמן כקבינט הפרו־ישראלי ביותר שהיה אי־פעם בארה"ב, אכן הפיחו התלהבות מסוימת במחנה הימין, שגרמה אולי לכתבים ולפרשנים לרצות לצנן אותה. אולם מי שעקב אחרי אמירותיו של טראמפ בנוגע לישראל במהלך הקמפיין מבין כי בסוגיה זו הוא נותר עקבי למדי, ולא שינה את גישתו.

כך למשל, בעימות בין מועמדי המפלגה הרפובליקנית שהתקיים ביוסטון ב־26 בפברואר, הסביר טראמפ כי "אין דבר שאני רוצה יותר לעשות מאשר להביא שלום בין ישראל לפלסטינים", ואמר כי "אם אצליח להביא לשלום זה יהיה נהדר. זה יהיה אחד ההישגים הגדולים שלי". בעימות נוסף, ב־11 במרץ, ביטא טראמפ את גישתו כמתווך לסכסוך: "אם נעשה הסכם, אני רוצה שהצד השני יחשוב שאנחנו ניטרלים. רק כך נוכל אולי להגיע להסדר". גם בדברים שנשא בוועידת איפא"ק במהלך הבחירות הסביר טראמפ כי הוא מתכוון "לעבוד יחד עם נתניהו כדי להביא לשלום וליציבות". הקורא הנבון מוזמן לחפש את "העץ הגבוה" שעליו טיפס טראמפ, אליבא דאורלי אזולאי.

נאומו של טראמפ באייפא"ק מהווה לכאורה סתירה לאמירתו בעניין הנייטרליות, שכן שם הוא הדגיש כי הפלסטינים אשמים בכישלון השיחות, והבהיר כי "אין שוויון מוסרי. ישראל לא קוראת לכיכרות על שמות של טרוריסטים. היא לא משלמת לילדיה כדי לדקור פלסטינים אקראיים". טראמפ הוסיף ואמר אז כי "בחברה הפלסטינית הגיבורים הם מי שרצחו יהודים, ואסור לנו לתת לזה להמשיך להתרחש. לא ניתן להשיג שלום אם מעניקים לטרוריסטים תדמית של קדושים. האדרת מחבלים היא מחסום עצום לשלום, וזו דרך נוראית לתפוס את המציאות… אובמה לא מבין בעסקאות. הוא מטיל לחץ מתמשך על החברים שלנו ומתגמל את אויבינו". וזו, אומרים הפרשנים, לא בדיוק נייטרליות.

אך למען האמת אין כאן סתירה. כתבינו התרגלו כנראה לעיוות המוסרי של ממשל אובמה, שדורש מישראל סטנדרט הרבה יותר גבוה לעומת הפלסטינים. מבחינת טראמפ הסכסוך הישראלי־פלסטיני הוא עסק לכל דבר. תפיסתו היא שהסכם צריך להתקיים כשצד א' מעניק משהו לצד ב', וצד ב' מעניק בתמורה דבר־מה שווה־ערך לצד א'. בהיעדר כלל זה, לא יכולה להתקיים עסקה. כך הוא אמר גם בנאומו באיפא"ק: "עסקאות נעשות כאשר צדדים חוברים יחד, יושבים לשולחן ומנהלים משא ומתן. כל צד חייב לוותר על משהו. החלפת ערך בתמורה למשהו נדרש".

שערי העיתונים ה-13.11.16
שערי העיתונים ה-13.11.16

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. ומה שנשאר , זה הים הוא אותו הים , והערבים הם אותם ערבים!

  2. מאמר מצויין רק 2 הערות:
    1. היה כדאי להוסיף עוד פסקה לטובת המתקשים בהבנת הנקרא שתבהיר שכטראמפ אומר נייטרליות הוא מתכוון שהוא יהיה הוגן כלפי כל הצדדים ושלראשונה הפלסתינאים יתחילו לבצע את מה שהתחייבו ואולי אפילו לתת מחוות וצעדים בוני אמון מצידם ולא רק מצידנו.
    2. גם נייטרליות היא שיפור משמעותי לעומת המצב הקיים.

    1. נראה שהיו צריכים להוסיף להוסיף פסקת הבהרה שתדגיש את דבריו של רוביו. והיא שניטרליות פה היא בזבוז זמן!

  3. כבר מזמן הפסקתי לצרוך את התקשורת המרכזית- גם חוסך לי כסף וגם מצב הרוח של השתפר פלאים.

    לפני כן לא הבנתי מאיפה תחושת הדכדוך שאפפה אותי כל הזמן.

    ממליץ לכולם לא לצרוך את התקשורת המרכזית -יש המון חלופות כך גם תחסכו כסף , עצבים וגם לא תממנו את אלו שפועלים נגדכם.

  4. המאמר הזה בדיוק כמו התקשורת והפרשנויות וכל הספקולציות. משאלת לב…

    תחכו שהוא יהיה נשיא ולפי המעשים של טראמפ תשפטו

    1. רמי מדובר בדיווח…ראשית כל טראמפ שמר על עקביות השינוי הוא בכך שהוא בעד משא ומתן הוגן זה הכל.
      במקום לדווח את מה שכן ידוע לנו נטו ורק אחר כך להביא פרשנויות כלומר להפריד בין הדברים בין דיווח לפרשנות(שיפרשו איך שהם רוצים) התקשורת עיוותה את הדיווח והציגה בהתאם למשאלת הלב שלה.
      שים לב שמה שידוע לנו זה שטראמפ הוא שינוי לעומת אובמה , הוא כאמור תומך במשא ומתן ולא בלחץ ותנאים מקדימים ומתן וויתורים בשעה שהצד השני נקי כמעט מביקורת ולחצים כפי שאובמה עשה.
      זה שהוא ישתנה בהמשך את הגישה שלו בעקבות לחצים או שינויים בלתי צפויים את זה אנחנו לא יכולים לדעת.

      זה מה שידוע לנו.

      טראמפ יכול לשנות את הגישה שלו לנושא הזה ושזה יקרה צריך לדווח את השינוי.

  5. מפליא שהתקשורת שאמורה להיות אמונה על כל הנושא של הבנת "ההמון" מפשלת פעם אחר פעם.
    זה כבר הרבה זמן שהתקשורת פשוט מנבא בדיוק את ההיפך ממה שקורה באמת

    האם התקשורת עבר זמנה ?