"תסתמו את הפה המטונף בגזענות ושנאה שלכם!"

מאז נודע כי מאחורי חלק מגל השריפות עומדים מציתים לאומנים, חברי הכנסת הערבים לא מפסיקים להסית, להאשים ולהתקרבן. אחריות ציבורית? חפשו במקום אחר

סייען טרור; גאטס. צילום: הדס פרוש /פלאש90

"ארדן בנט ואלשיך וכלי התקשורת המגוייסים כמו עדר, תסתמו את הפה המטונף בגזענות ושנאה שלכם!". הציטוט המתלהם הזה לא לקוח מטוקבקיסט אקראי, אלא מדף הפייסבוק הרשמי של חבר הכנסת באסל גטאס מהרשימה המשותפת. הפוסט האגרסיבי של גטאס משקף היטב את מרבית התגובות של חברי הכנסת הערבים בנוגע לגל השריפות המשתולל זה שלושה ימים ברחבי הארץ. בעוד בכירים במערך הכבאות מעריכים כי חלק גדול מהשריפות נובעות כתוצאה מהצתות על רקע לאומני, קרי טרור פלסטיני, אנשי הציבור המייצגים את מרבית הציבור הערבי בישראל מנסים להסיט את האש, תרתי משמע, לכיוון הממשלה והימין, הזוכים על ידי גטאס וחבריו לתואר הלא-מקורי "גזענים".

"אולי מדובר בפירומן יהודי"

בתגובה לפניית 'מידה', למשל, בחר חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה לגנות דווקא את "ההסתה נגד ערבים" של הממשלה והתקשורת, והוסיף כי ״מטורף להוסיף תבערה פוליטית גזענית על התבערה בשטח״.

חברתם של גטאס וזחאלקה לסיעת בל"ד, ח"כ חנין זועבי, סירבה להתייחס במישרין לפנייתנו, אך במקומה זכינו להכיר את הדוברת של זועבי, יהודית אילני, שמיישרת קו עם הרטוריקה המתלהמת של הח"כית אותה היא מדבררת. אילני, שהשתתפה בספטמבר האחרון ב"משט הנשים" לעזה, טענה בפנינו כי ניסיון לטעון שהמציתים הם פלסטינים "מהווה חוסר אחריות וגזענות", והציעה הסברים אלטרנטיביים. "אולי מדובר בנער או גבר יהודי עם הפרעה קשה (רוב הפירומנים הנם גברים ע"פ נתונים סטטיסטיים)" [הסוגריים במקור], טענה אילני, וכינתה את כותב שורות אלו "גזען קטן". הדוברת של זועבי הוסיפה כי בניגוד לספק הרב שיש לה בנוגע לזהות הפלסטינית של המציתים, "מה שכן נכון זה שמתנחלים מציתים עצי זית של פלסטינים".

ח"כ עאידה תומא-סלימאן יישרה קו עם חבריה, ופרסמה פוסט בערבית שבו טענה כי "התקשורת ובכירים ישראלים מסיתים נגד הציבור הערבי".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, הפנה גם הוא את זעמו כלפי התקשורת. במהלך ראיון בערוץ 20 צעק עודה על המראיין שרון גל "תקרא אתה לערבים ויהודים ביחד לשתף פעולה בשביל להציל את המקום הזה וזה העיקר!", רגע לפני שפוצץ את הריאיון. בראיון אחר, בערוץ 2, נשמע עודה ביקורתי יותר כלפי המציתים. "זו בושה וחרפה", אמר. "זה פוגע בכולנו, גם באבו סנאן וגם באום אל פחם. מי שעשה את הדבר הזה הוא אויב של כולנו. לא חשוב הלאום, כי זה המקום של כולנו".

ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת לא השמיע גינוי להצתות, וייתכן שבכלל יש לו חלק בגל השרפות הנוכחי, לאחר שקרא לפני מספר ימים לציבור הערבי "לצאת למרד" בעקבות חוק המואזין.

הח"כ היהודי היחיד ברשימה המשותפת, דב חנין, נמנע מלגנות את ההצתות. "את הסיבות לשריפות ודאי שצריך לחקור", כתב בדף הפייסבוק שלו. חנין סבור כנראה כי הפניית אצבע מאשימה לעבר המציתים חמורה מההצתה עצמה, ותיאר את הסבורים כי ההצתה היא על רקע לאומני כמי ש"שופכים שמן של שנאה לאש הגדולה… אחרי שהאש הממשית תדעך, עוד נצטרך להתמודד עם הנזק שהם עושים".

שעתה היפה של זהבה גלאון

לצד הסירוב של מרבית חברי הרשימה המשותפת לגנות את ההצתות, בלטה לחיוב יו"ר מרצ, זהב גלאון, שיצאה באופן חד משמעי נגד ג'יהאד היערות. "אני לא יודעת מה האנשים האלה מספרים לעצמם", כתבה גלאון, "אבל לוחמי חופש הם לא. להצית שריפה שעשויה לחסל גברים, נשים וילדים, שעשויה לעשות נזק אדיר לרכוש, לקרקע, לצמחיה – זה מעשה איום, שכולו טירוף ובינו ובין מאבק שחרור אין דבר וחצי דבר. נורא לראות אנשים מתדרדרים למקום הזה. ונורא יותר לראות את המחיר".

האירוע הנוכחי מהווה לקח חשוב עבור מי שתופס את הח"כים הערבים כגשר בין היהודים לערבים בישראל. בזמן שכלל אנשי הציבור היהודים, מראש הממשלה ועד פעילי הימין הקיצונים ביותר, גינו בשאט נפש מעשי טרור בודדים וחריגים שביצעו יהודים – דוגמת רצח מוחמד אבו ח'דיר או השריפה של משפחת דוואבשה – רוב חברי הרשימה המשותפת מקפידים למלא פיהם מים אל מול מעשי טרור פלסטיני, כמו גל ההצתות הנוכחי.

במקום להתקרבן ולטעון ל"הסתה" בכל פעם שהמציאות מכה בפניהם, ראוי היה שאנשי הציבור הערבים יקראו לחשבון נפש פנימי בקרב ציבור בוחריהם, אם לא למען הרגעת הרוחות, אז לפחות למען אדמת הארץ הזו, שלדבריהם הם כה אוהבים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

20 תגובות למאמר

  1. "מעשי טרור פלסטיני, כמו גל ההצתות הנוכחי"

    האמת היא שאפילו קשה לי לסווג הצתה כטרור. לעזאזל, איזו מטרה מדינית מקודמת ע"י מעשה הרס חסר אבחנה כזה? מצית מעיד על עצמו שהוא שונא יהודים יותר משהוא אוהב את הארץ; וכולנו מכירים מה קיבלה האישה שביקשה "גַּם-לִי גַם-לָךְ לֹא יִהְיֶה–גְּזֹרוּ"?!

    1. תתעשת חביבי, הצתה זה טרור.
      הערבים רוצים אותנו מתים, זהו זה. אין מקום להתפלסף או להתפלמס איתם, הם לא יבינו.
      את בולדוזר והטרנספר הם דווקא כן יבינו, ומהר.

    2. זה באמת מפתיע אותך? באמת חשבת שזה מאבק לאומי ולא מלחמת דת? באמת האמנת שהם רוצים מדינה לעצמם, ולא אך ורק להשמיד את המדינה שלנו?
      נו טוב, אז נראה שזו קריאת השכמה עבורך, להתעורר מן האשליות. בוקר טוב אליהו.

    3. לערבים לא אכפת לשרוף את העולם. "גם לי גם לך לא יהיה". ואם הג'יהד המוסלמי ישיג נשק אטומי הוא לא יהסס להשתמש בו. הרי כל ג'יהדיסט יזכה לחיי גן אדן עם בתולות אז איזה ערך יש לעולם הזה.

    4. זה ברור כשמש, ההסתה שלא מפסיקה ולו ליום אחד, וההסתה להצתות, בצורה ישירה ועקיפה כאחד, איננה אלה לזרוע הרג בין יהודי הארץ, הרס רכושם ושריפת הבית הלאומי של העם היהודי. כך היה מאז אפריל 1920 ללא הפסקה. אם לא נדע להתמודד עם תופעה זו והרחקת המסיתים מגבולות ארץ ישראל המערבית לטובת הציבור הערבי והיהודי כאחד, נשלם מחירים גבוהים, גבוהים מאד, כולל בחיי גברים, נשים, ילדים וקשישים.

  2. די להתיחס בכפפות של משי לזבל … זוג מספריים חדות ולגזור את התעודת זהות הישראלית ויאלה קדימה לסוריה , גם המצית וגם המסית , הם לא חייבים לחיות איתנו …

  3. הערה כללית, ובהקשר אחר: איבה לערבים על רקע סכסוך מתמשך אינה גזענות, היא איבה, לא פחות ולא יותר. גזענות זה משהו אחר וראוי שכל המנופפים במושג הזה ירדו כבר מהעץ. נמאסתם.

  4. מאוד מטרידים הביטחון והפשטות שבהם פולט כותב המאמר כי השריפה של משפחת דוואבשה מקורה ב"טרור בודדים וחריגים שביצעו יהודים". נראה שהוא משתף פעולה עם מלכודת הפי.סי. בה- כדי שישראלי יוכל לציין שאויבינו מנהלים מלחמה נגדנו- הוא מרגיש מחוייב, לשם השיוויון, להעליל על ישראלים.

    1. צודק גם אני שמתי לב לכך .
      מקווה שהדברים נאמרו בציניות

    2. עם כל הערכתי לאתר הזה, והעובדה שאני מסכים עם רוב הדעות המובעות כאן, הוא אכן סובל ממקרה קשה של התמכרות לאפולוגטיקה וזה מצער.
      כנראה שאנחנו עדיין לא לגמרי יודעים מה זה להיות באמת גאים במי ומה שאנחנו – יהודים וישראליים. ייקח זמן, נקווה שנלמד כי יש לנו במה להתגאות.

  5. קטעים, מידה מתלוננים על אי לקיחת אחריות. וזה שהטרור קורה במשמרת של הליכוד, זה לא גורם לכם לעשות חושבים? או שרק ממשלות שמאל אשמות אצלכם כשהמדיניות שלהן מעודדת טרור?

  6. הערבים מזכירים בהתנהגותם את הימין הדתי אחרי רצח רבין.
    בהתחלה מכים על חטא ואחר-כך הופכים את זה לרדיפה וחוזרים להתקרבן.
    קראתי את הציטוטים בעיון ולא ראיתי איפה עודה התקיף את התקשורת. הוא גם אמר שמי שעושה את זה הוא האויב של כולנו – הוא דווקא נשמע לי בסדר.
    בכל מקרה צריך לתפוס כמה מציתים, לראות אם הם ערבים ולהראות לעולם שבמשפט שלמה הזה – לערבים לא באמת אכפת מהארץ.

  7. לא כי ללכת עם סכין ברחוב ולרצוח יהודים זה כן מאבק לשחרור . אבאאאא עד מתייייייי עד מתי אדיוטים כמו גלאון ינהיגו אותנו

  8. שעתה היפה של זהבה? היתממות מעושה. לערבים המוסלמים בעיקר, יש משפט מנחה לחיים, שבלעדיו חייהם אינם חיים. "בדם ואש נפדה את ….." עם סכין וגרזן הדם מוחשי ודומיננטי. אז הנה. קבלי גם אש. למה לא נראה את השמאל השואף ל"מדינה יהודית-דמוקרטית", מתנתק מאותם גורמים שנחשבים לחלק ממחנהו ולבנות עצמו מחדש ולא מחד"ש.

  9. ה 15 מיליארד שהיו אמורים לעבור לציבור הערבי, נא להעביר אותם לשיקום השריפות.

  10. מהרתם לכתוב שעתה היפה של זהבה גלאון
    היום בבוקר )שבת( העלתה הזהבה פוסט בו היא תוקפת את רוהמ ואת הימין ומייחסת להם "הסתה" וזה מה שהגבתי לה על כך : הנה משפט שאמר עלייך ועל תומכייך לא ביבי .לא ליברמן לא בן ארי או מהו דומה אלא ברל כצנלסון :
    היש עם בעמים, אשר בניו הגיעו לסילוף כזה, שכלי ונפשי, שכל מה שעושה עמם, כל יצירתו וכל ייסוריו, הם בזויים ושנואים, וכל מה שעושה אויב עמם, כל שוד וכל רצח וכל אונס, ממלא את לבם, רגש הערצה והתמכרות

  11. לא יהיה חשבון נפש ערבי כי ערבים אף פעם לא לוקחים אחריות ואף פעם לא מתחרטים. יותר מזה, הם תומכים בהצתות. אז בוא נעשה לעצמינו טובה. נפסיק להקשיב למה הם אומרים ונתחיל להגיב למעשים. הם פתחו במלחמה איומה שגובה נזקים רבים מאוד ומסכנת חיים. הגיע הזמן שנשיב מלחמה ונחזיר את ההרתעה מיד

  12. ערביי ישראל לומדים לאט לאט מי לצידם ומי נגדם. אני מקווה שבבחירות הבאות הם יבינו יותר מי הן המפלגות העומדות לצידם ותומכות בהם ומי הן המפלגות הזורעות ארס ומפלגות

  13. עצי זית בכלל לא דליקים וגם אם ממש רוצים כלל לא ניתן להצית אותם. לא ברור איך אדיוטים גמורים הצליחו להשתרבב למשרות שבהם הם מקבלים 40,000 שקלים בחודש ולא מפסיקים לקשקש שטויות והמצאות

  14. יום-יום, שבוע אחר שבוע, שנה אחר שנה מסיתים חברי "הרשימה הערבית המשותפת" ומשתפים פעולה עם אש"פ, חמאס, "התנועה האיסלאמית" ועוד גורמים הפועלים לחיסולה של מדינת הלאום של העם היהודי ו"טהורו" של ביתנו הלאומי מיהודיו, בכל האמצעים ובשלבים אם זה מחוייב המציאות.

    אל חברי רשימה זו מצטרפים חברי "ועדת המעקב" של הערבים-המוסלמים וכן חבר הכנסת זוהייר בהלול מ"העבודה" שאינו מפסיק לקרוא לערבים מוסלמים לפגע בבנינו ובנותינו, לובשי מדי צבא ההגנה לישראל (צה"ל), משמר הגבול (מג"ב) והמשטרה הכחולה, רק משום שהם מגינים על ריבונותה של מדינת ישראל וחיי אזרחיה.

    אנו חייבים למצוא דרך לשים קץ לפעילותו של הגייס החמישי בתוך מדינת ישראל ולעשות זאת מהר ככל האפשר!!