יועמ"ש משרד התיירות מציג: שוברים שתיקה מעל החוק

סיורי 'שוברים שתיקה' מנוגדים לכאורה לחוק, אך היועמ"ש מגן דווקא על ארגון השמאל הקיצוני ומגדיר את התלונה נגדו "ליקוי מאורות". משרד התיירות: "בכוונתנו לנקוט צעדים בנושא"

מפיצים שקרים נגד צה"ל, בניגוד לחוק. שוברים שתיקה. צילום: תומר ניוברג, פלאש 90.

'חוק שירותי התיירות', שנחקק בשנת 1976 ומבקש להסדיר את סוגיית ההדרכות בתשלום, מהווה דוגמה לפגיעה שלילית של הרגולציה הממשלתית בענף התיירות ולייקור הטיולים בארץ. ועדיין, הכול יסכימו כי כל עוד החוק קיים יש לאכוף אותו באופן שוויוני והוגן.

התכתבות שהגיעה לידי 'מידה' מעלה תהיות בנוגע למוטיבציה של יועמ"ש משרד התיירות, עו"ד אליהו ליפשיץ, לאכוף את החוק המדובר נגד הסיורים הבלתי־חוקיים לכאורה של ארגון 'שוברים שתיקה' בחברון. ליפשיץ התבקש להשיב לטענות שלפיהן מדריכי הסיורים ("מורי דרך") של שוברים שתיקה פועלים ללא רישיון, ואף גובים תשלום על סיוריהם (50 שקלים לסיורים בעברית, 120 באנגלית) – פעולות המנוגדות לכאורה ל'חוק שירותי התיירות'.

לטענת עו"ד בן־ציון אדורם, ששיגר מכתב תלונה בנושא לשר התיירות יריב לוין, פעילי שוברים שתיקה "מודעים לכך שהם עוברים על החוק", ולכן מנסים לעקוף אותו באמצעות "ניסוח מתפלמס" בפרסומיהם.

תגובתו של יועמ"ש משרד התיירות לטענות לקתה בערפול ובסתירה פנימית. מצד אחד הוא מאשר כי מורה דרך "אינו עוסק בהדרכתו בנושאים פוליטיים", ואף מדגיש כי מדובר ב"דרישה בסיסית מקצועית הנדרשת ממורה דרך". מנגד, בהמשך תשובתו קובע היועמ"ש של משרד התיירות כי "ברור שבעידן חופש הביטוי יכול מורה דרך לבחור ולהדריך במסגרת פעילות פוליטית", אך "גם אז אסור לו להסית או להתנהג בהתנהגות שאינה הולמת".

ליפשיץ אף הודה בתגובתו כי סיורי 'שוברים שתיקה' מהווים פעילות "שנויה במחלוקת" וכי הארגון "עושה שימוש בהדרכה על רקע פוליטי", אך באורח אבסורדי הוא טען כי דווקא התלונה נגד ארגון השמאל היא זו המהווה "מעשה שאינו ראוי" שיש בה "ליקוי מאורות". לא פחות.

טענה בעייתית אחרת של יועמ"ש משרד התיירות הייתה כי 50 השקלים שגובה ארגון השמאל הקיצוני עבור סיוריו אינם מגיעים לכדי "תשלום הנושא רווח". במילים אחרות, היועץ המשפטי של משרד התיירות ביקש לכאורה לפטור את 'שוברים שתיקה' ממילוי הוראות החוק, בטענה כי הסיורים שמפעיל הארגון אינם רווחיים עבורו. "האם עו"ד ליפשיץ מכיר את פונקציית הרווח של שוברים שתיקה?", תוהה עו"ד אדורם במכתבו לשר התיירות, "האם יש לו הכשרה ככלכלן? האם יש לו סמכות גם לחקור וגם לשפוט? האם ביצע בדיקה כלשהי?"

היועץ המשפטי של משרד התיירות אף רומז כי ההטיה הפוליטית המובהקת של 'שוברים שתיקה' מהווה מבחינתו שיקול מרכזי מדוע דווקא לא לאכוף את החוק על ארגון השמאל הקיצוני. וכך הוא כותב:

נניח לדוגמה שמורה דרך מורשה משתתף בפעילות המעלה צל כבד של חשש בהסתה, או בדומה לה, [האם לדעתך] על המשרד לבדוק (נושא שכבר עלה בעבר ונבדק על ידי) האם מלבד הפן הפלילי לא עבר מורה הדרך על האתיקה המקצועית כמורה דרך?! בנסיבות הנושא שבנדון, נניח שהארגון 'שוברים שתיקה' ישתמש במורה דרך מורשה האם תנוח דעתך?! וכך הגענו למעגל שוטה שאינו רועה בשדה המתאים.

 

"בפנייתך באה על רקע שאינו מתאים ויש בה ליקוי מאורות". מתוך המכתב של היועמ"ש

"פנייתך באה על רקע שאינו מתאים ויש בה ליקוי מאורות". מתוך המכתב של יועמ"ש משרד התיירות

"שערורייה שמוכרחים לשים לה סוף"

סאגת הסיורים של 'שוברים שתיקה' בחברון עלתה שוב לתודעה הציבורית לפני כחודש, בעקבות פוסט בפייסבוק שבו נחשף כי מדריכי הארגון מצהירים בריש גלי כי הם חלק מארגון פוליטי, ותואר כיצד הם מציגים את המציאות בחברון באופן מגמתי ומסולף במטרה להשחיר את פניהם של המתיישבים היהודים ושל חיילי צה"ל המשרתים באזור. בעבר גם תועדו פעילי שוברים שתיקה חולקים עם תיירים מחו"ל 'חוויות' משירותם הצבאי, שלא תמיד עלו בקנה אחד עם המציאות.

במכתב ששיגר עו"ד בן־ציון אדורם, בא כוחו של פעיל הימין שי גליק, לשר התיירות יריב לוין, הוא טוען כי תשובתו של היועמ"ש "מעלה צל כבד" של חשש כי למחלקה המשפטית של משרד התיירות "אין שום כוונה להכניס את שוברים שתיקה לתכנית האכיפה אי־פעם" – לא מסיבות טכניות או בירוקרטיות, אלא דווקא מטעמים מהותיים של "שיקול דעת". לטענת עו"ד אדורם, יועמ"ש משרד התיירות "אינו מתעניין בשאלה האם נעברה עבירה על החוק" מצד שוברים שתיקה, ובמקום זאת ממהר להתמקד במניעיו ה"פוליטיים" של מי שמתלונן נגד הארגון.

החשש שמביע עו"ד אדורם מתחזק אם לוקחים בחשבון שכבר במאי האחרון כתב היועמ"ש לגליק כי יבחן את סאגת הסיורים של שוברים שתיקה, אך בחצי השנה שחלפה מאז הוא לא עדכן על כל התקדמות בנושא, ובינתיים הסיורים של ארגון השמאל הקיצוני נמשכים.

ביוני 2011 השמיע יריב לוין, אז חבר כנסת מן השורה, אמירות נוקבות וחד־משמעיות נגד הסיורים של 'שוברים שתיקה', בעיקר אלה הפונים לתיירים מחו"ל. לוין הגדיר את הסיורים הללו "שערורייה שמוכרחים לשים לה סוף", וקבע כי "אף מדינה לא הייתה מרשה שדבר כזה יקרה בתחומה". הוא קבל על כך ש"אנחנו יוצרים במו ידינו שגרירים שליליים לישראל", וקרא ל"התערבות רגולטורית מהירה" של משרד התיירות בנושא.

כעת, כשהוא יושב על כיסא השר הממונה, בידי לוין הכוח והסמכות להורות "על פתיחת חקירה כנגד שוברים שתיקה", כפי שמבקש עו"ד אדורם. אם יתברר כי 'שוברים שתיקה' אכן עוברים על על החוק, תיסלל הדרך להפסקת הסיורים של ארגון השמאל הקיצוני ולהטלת סנקציות עליו, כולל החלת אחריות פרסונלית על פעיליו.

ממשרד התיירות נמסר בתגובה: "בכוונת משרד התיירות לנקוט בצעדים ולהשתמש בכלים העומדים לרשותו כנגד מורי דרך הפועלים שלא כחוק".

בקשת תגובה נשלחה לארגון 'שוברים שתיקה', והיא תפורסם לכשתתקבל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. תחליטו, אתם אנשי ימין? אתם בעד שוק חופשי? אני נגד שוברים שתיקה – אבל זה עלול להיות חרב פיפיות.
    מצידי שכל אחד ידריך ויקח כסף ממי שבא לו.
    ואת אנשי ש"ש יש להכניס לכלא על בגידה

    1. שים לב – הם התחילו בלציין שהם נגד רגולציה בתחום הזה. באותו זמן, אם יש חוק – צריך לאכוף אותו בלי משוא פנים. מעבר לזה, אם הארגון הנ"ל גם משתמש בשקרים כדי להסית, יש כאן כבר זליגה לבעיות נוספות, וזה מצדיק חקירה בעניינם.
      אין כאן עניין של חרב פיפיות – גם אם ארגון ימין היה עושה שימוש לא חוקי במדריכים מטעמו להפצת שקרים והסתה, צריך היה לפעול נגדו. כך יוצא שזה לא מה שאנחנו רואים בשטח, ולכן טענה כזו נשמעת כאותה קריאה נודעת של הקוזאק הנגזל.

  2. מכונת יריה (עד 20 מ"מ כמדומני נקרא קליע, מעבר לזה נקרא פגז\כדור, מה שלא יכול להחיל על זה את השם "מכונת יריה" שמכוון לדבר שהוא (יחסית) נייד בצורה קלה) עם רדיוס הריגה (!!!) של חמישים מטר?!?!

    אפילו פגז של טנק אין לו כזה כוח הרס (לא הריגה)!

    והאירופאים באמת מאמינים לזה, אתם רציניים???

    אוי מה היה לנו, הביטה וראה את חרפתנו!

    באמת הגיע הזמן לשבור את שוברים שתיקה.
    השמאל כבר עבר את גבול ההזיות.

  3. כל משרדי הממשלה וכל מוסדות המדינה מוצפים באנשי אגנדת הקרן לישראל חדשה ולא יהודית ולכן כולנו עומדים לטבוע כי הם מנקבים חור בסירה. יש להקים ועדת חקירה פרלמנטרית שתבדוק הכל מכל כל בנושא הקרן הזרה במימון זר שמטרתו חיסול המדינה היהודית והפיכתה למדינה ערבית. עד אז תמשיכו לישון ולפחד מהגויים וכשיגיע רגע הטביעה אל תשכחו להתאמן בשחייה.

  4. האמת שאני מכיר את ליפשיץ, הוא יהודי דתי וימני מתון אבל מאוד מאוד פחדן. הוא לא עושה את זה כי הוא תומך בשוברים שתיקה.

    1. יש למר ליפשיץ ממה לפחד. בימינו, החלטות נועזות מדי של בעל משרה ציבורית, עלולות לגרור בעקבותיהן תפירת תיק פלילי בעוון שחיתות, או גרוע מזה – בעוון הטרדה מינית. וכידוע לכל, בהיעדר עדויות וראיות, ניתן תמיד לפברק אותן, כיד הדמיון היצירתי של דרוקר ודומיו. גם הכסף הדרוש למבצעים כאלה מצוי בשפע; לא על קרן הצבי, אלא בקופתה של קרן אחרת. קרן חדשה להפליא, שכולנו מכירים ואוהבים.

  5. הכרזה מאחורי הפעיל של שוברים שתיקה בתמונת השער, נראית כמו דגל של דע"ש. רק חסר כיתוב בערבית.

  6. כל כך הרבה עמותות ימניות מדריכות בארץ. החל מעיר דוד וכחה בסיור בעיר האבות. כולן יכולות להחשב פוליטיות. כל תיירות יש"ע יכולה להחשב פוליטית ברור שאליהם השלטון הימני לא יבוא בתלונות.

    שוב תוגדר כל פעילות שלא תואמת את השלטון הנוכחי, אגב גם לא בהכרח את דעתי, פעילות חתרנית נגד המדינה.

    לאט לאט נסתמות הפרצות הדמוקרטיות ואנחנו הןפכים מדינה טוטאליטרית שבה אסור לדבר נגד השלטון. כי אם אתה אופוזיציה אתה בוגד.

    1. כן, כן, יש כאן ממש סתימת פיות. זו הסיבה שהשמאל מיילל וצווח כבר שנים, בכל ערוצי הטלוויזיה ובכל העיתונים ובכל תחנות הרדיו, על איך שסותמים לו את הפה ולא מרשים לו להתבטא. יום ולילה אנחנו שומעים רק את יבבות אנשי השמאל, על כך שלא נותנים להם לייבב.

  7. ביום שבו תגידו ״הם משקרים, אבל אם זה היה אמת זה אכן היה לא בסדר״, אוכל להאמין שאתם לא נותנים לפוליטיקה לבלבל את העובדות.

    אבל אתם רוצים גם וגם: זה גם לא נכון, וזה גם בסדר שזה כן נכון.

  8. הגיע הזמן להוציא את הבוגדים השקרנים האלו מחןץ לחוק

  9. זה היה רק עניין של זמן עד שהימין יפעל בגלוי להוצאת פעילות שמאלנית מחוץ לחוק. מזל טוב, פרצופכם נחשף ברבים.