המעורבות האמריקנית בהחלטת מועצת הביטחון: מה אנחנו יודעים עד כה

מידע שמתפרסם בימים האחרונים מאשש: ממשל אובמה עומד מאחורי ההחלטה נגד ישראל במועצת הביטחון של או"ם, והיה מעורב בשלבים שונים של תכנון, ניסוח וייעוץ

"יש אפשרות שאציג רעיונות לפתרון קבע"; ג'ון קרי. צילום: מחלקת המדינה

דובר מחלקת המדינה מארק טונר הודה הלילה כי חלק מההאשמות ישראל כלפי ממשל אובמה נכונות. בתדרוך לכתבים בוושינגטון אמר טונר כי ארצות הברית הייתה מעורבת בניסוח החלטה 2334 שהתקבלה במועצת הביטחון של האו"ם ביום שישי האחרון, מתוך כוונה להגיע לגרסה סופית מרוככת מעט שתהיה נוחה מספיק לארה"ב ותאפשר לה שלא להטיל וטו.

"כשהיה ברור לנו שהמצרים והפלסטינים מתכוונים להתעקש ולקדם את ההצעה, וכי שאר המדינות החברות במועצת הביטחון מתכוונות לתמוך בה, הבהרנו לנציגי המדינות כי חייבים לערוך בה שינויים כדי שהיא תהיה יותר מאוזנת" הסביר טונר, תוך שהוא חושף שארה"ב פתחה למעשה את הדלת בפני ההחלטה והנחתה את הצדדים כיצד לקדם אותה בצורה הראויה.

"במהלך השיחות הללו הבהרנו מה העקרונות שלנו… ומה אנחנו צריכים לראות כדי שנוכל לשקול את ההחלטה. זה חלק בלתי נפרד מהקח-ותן שמתנהל באו"ם" אמר טונר. בתשובה לשאלות עיתונאים הוא נאלץ להודות כי ארה"ב אכן סיפקה עצות לניסוח שיאפשר להצעה לעבור: "סיפקנו מידע בנוגע לניסוחי שלא יכולים לעבור או שלא יאפשרו לנו להצביע בעדה", אמר.

מארק טונר. צילום מסך

אחד העיתונאים שהיה נוכח בתדרוך הקשה על טונר וטען בפניו כי "אתם למעשה עודדתם אותם להביא בפני מועצת הביטחון החלטה שתהיה מנוסחת כך שתוכלו לאפשר לה לעבור". טונר בתגובה לא הכחיש: "ובכן, צריך להיזהר באופן שבו אנחנו מדברים על זה", אמר, "מכיוון שההאשמות הן שארצות הברית תכננה זאת מראש… וזה לא מה שהיה".

במילים אחרות, על פי דובר מחלקת המדינה, ארה"ב סידרה היטב את כל חלקי הפאזל וסייעה לצדדים לגבש ניסוח שיאפשר לה להימנע. בכך למעשה היא הייתה שותפה מלאה במהלך במועצת הביטחון, אף אם היא לא הייתה הגורם המרכזי שעמד מאחורי היוזמה עצמה. בהמשך הדברים הוסיף טונר כי ישנה אפשרות שההחלטה באו"ם נידונה בסדרה של פגישות בין ג'ון קרי למנהיגי מדינות אחרות, ביניהן ניו זילנד, מצרים והרשות הפלסטינית.

דבריו מצטרפים לשורה של ראיות ברמות שונות, המלמדות על מעורבות עמוקה לכאורה של ארצות הברית בהחלטה במועצת הביטחון. מחלקן אף עולה כי ארה"ב לקחה חלק פעיל ביוזמה וקידומה בקרב מדינות שונות.

הפרוטוקולים המצריים

חיזוק לטענות אלו עולה גם מהפרוטוקולים הסודיים שפרסם אתמול האתר המצרי אל-יום אל-סאבע. המסמכים מספרים על תוכנן לכאורה של פגישות שנערכו בין משלחת פלסטינית לבכירים בוושינגטון כעשרה ימים לפני ההצבעה במועצת הביטחון של האו"ם, ומעידים על תיאום בין הצדדים. על פי חדשות 'מבט' של הערוץ הראשון, המפגשים התרחשו בין ה-12 ל-15 בדצמבר בהשתתפות סאאב עריקאת, ראש המודיעין הפלסטיני מאג'ד פארג', השגריר הפלסטיני בוושינגטון ועוד, ומן הצד האמריקני השתתפו מזכיר המדינה ג'ון קרי והיועצת לביטחון לאומי סוזן רייס.

על פי הפרוטוקולים אמרו קרי ורייס לפלסטינים כי הם "מוכנים לשתף אתכם פעולה במועצת הביטחון בהצעת החלטה מאוזנת. הורינו לנציגה באו"ם (סמנתה פאואר) לעמוד בקשר עם הנציג הפלסטיני ריאד מנסור". הם הוסיפו כי "נתניהו רוצה להרוס את אופצייה שתי המדינות. עריקאת חזה זאת לפני 4 שנים וצדק. נתניהו רוצה להשאיר את הסטטוס קוו בשיפורים קלים".

לאחר מכן אמר קרי כי "יש אפשרות שאציג רעיונות לפתרון הקבע, בתנאי שיזכו לתמיכת הפלסטינים ברגע שיפורסמו. מציע שמשלחת פלסטינית תצא לריאד להציג את הנקודות לסעודים". רייס התנגדה והסבירה כי "אין טעם להציג רעיונות או פרמטרים לפתרון הסכסוך. ממשל טראמפ ידחה זאת על הסף. ממשל טראמפ מסוכן. העמדות שינקוט כלפי ישראל והפלסטינים יהיו שונות מכל הממשלים הקודמים מאז 1967".

סאאב עריקאת בתגובה מכחיש לחלוטין את תוכן המסמכים, טוען כי מדובר בשקרים ורומז שמאחוריו הפיברוק של הפרוטוקול עומד מוחמד דחלאן, יריבו הפוליטי של אבו מאזן.

לחץ על האוקראינים

פרסום זה מצטרף לידיעה נוספת שהופיעה היום: פקיד ישראלי אמר הבוקר (רביעי) כי אחד מבכירי הממשל האמריקני שוחח בטלפון עם הנשיא האוקראיני פטרו פורושנקו ולחץ עליו ישירות להצביע בעד החלטת מועצת הביטחון נגד ישראל. "או אובמה או ביידן שוחחו עם פורושנקו על הנושא" אמר הפקיד לאתר 'טיימס אוף איזראל'. בכך הוא חיזק את טענותיו של שגריר ישראל בארה"ב רון דרמר, שטען כי לישראל ראיות מוצקות למעורבותו של הממשל האמריקני בהחלטת מועצת הביטחון.

בשיחה אחרת אמר בכיר בממשלה בעל קשרים חזקים למקורות אוקראינים למגזין היהודי-אמריקני 'טאבלט' כי סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הוא זה שהפעיל לחץ על האוקראינים: "(הטענה) שביידן אמר להם לעשות זאת (להצביע בעד) היא נכונה ב-1000%". הן אוקראינה והן ארה"ב אישרו כי ב-19 בדצמבר התקיימה שיחה בין ביידן ופורושנקו, אך הכחישו כי הנושא עלה במהלכה. על רקע הפרסום באתר החדשות 'וושינגטון פרי ביקון', בלשכת ביידן דחו לחלוטין את הטענות. היועץ לביטחון לאומי של ביידן, קולין קאל, צייץ בחשבון הטוויטר שלו שורה של הכחשות. דוברו של פורושנקו סרב לאשר או להכחיש.

עוד על פי הבכיר הישראלי, במקביל ללחץ שהופעל על פורושנקו הפעילה שגרירת ארה"ב באו"ם סמנתה פאואר לחץ "באופן אישי" על השגריר האוקראיני באו"ם "ואמרה לו שהצד האמריקני לא מוכן לקבל עיכובים".

האופציה כבר שנים על השולחן

העובדה שהממשל האמריקני שקל לקדם החלטת במועצת הביטחון שתאכוף מתווה להסכם ישראלי-פלסטיני תפסה את תשומת הלב גם ב'וושינגטון אינסטיטיוט' – מכון מחקר אמריקני המתמחה במזרח התיכון – עוד בחודש מרץ. במחקר שפרסם אז החוקר ע'ית' אל-עמרי נבחן כיצד יגיבו ברשות הפלסטינית ליוזמה אמריקנית במועצת הבטחון. במסגרת הדברים ציין אל-עמרי כי מאז קריסת המשא-ומתן באפריל 2014, בכירים אמריקניים לא שללו את האפשרות "לנקוב באופן פומבי במתווה להסכם שלום, באמצעות נאום נשיאותי או החלטה של מועצת הביטחון של האו"ם".

אל-עמרי, ששימש יועץ של הרשות הפלסטינית לשיחות השלום בשנים 2000-1999, פרסם באוקטובר האחרון מחקר נוסף בו הוא מזכיר כי בכירים פלסטיניים הביעו בפניו בשיחות פרטיות חשש מפני מהלך בו "ממשל אובמה מציג מתווה להסכם במועצת הביטחון או בנאום נשיאותי", זאת, מפני שמתווה שכזה צריך להיות מאוזן ויחייב גם את הפלסטינים לוויתורים מסוימים.

במילים אחרות: אפשרות הפנייה למועצת הביטחון כבר הייתה על השולחן מזה שנתיים ימים לפחות, וזאת ציין גם ג'ון בולטון, לשעבר שגריר ארה"ב באו"ם. עתה מתברר כי בחודשים האחרונים בכירים ברשות הפלסטינית היו מודעים לאפשרות הקונקרטית לקדמה.

השתתפו בהכנת הידיעה: אריק גרינשטיין, עקיבא ביגמן

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. מספיק לחזור לא הרבה לאחור לנוכלות שבה שיווק ממשל אובמה את הסכם הגרעין – בן רודס – וכבר נכתב כאן באתר בנוגע לכך…
    ונבין שעומד מולנו ממשל מושחת ונכלולי שונא ישראל באופן מובהק.

    1. מדהים לראות יהודים בראיונות לתקשורת פה בוושינגטון, עולים אחד אחד ומגינים על אובמה וקרי האנטישמים. ללא בושה, מתנהגים כמו ז׳ידים גלותיים נגד עמם.
      מה עוד צריך לעזאזל כדי להוכיח להם שהם תומכים בנשיא וממשל אנטישמי. ?
      עליית טראמפ גרמה לעץ להזדעזע ולהתנועע וכך מתחילים ליפול כל הפירות הבאושים לקרקע.
      לפחות עכשיו נדע מי תומך בנו ומי לא.

  2. קרי ורייס מזהירים שממשל טראמפ מסוכן, מפני שתהיה לו גישה שונה לסכסוך הישראלי פלסטיני. אולי הכוונה שטראמפ יבוא בדרישות גם לפלסטינים ולא רק לישראל. האם זה באמת דבר כל כך רע? אולי זה דווקא יוריד את הפלסטינים מן העץ הגבוה עליו טיפסו בזמן כהונת אובמה, וישפר את הסיכויים להגיע לפשרה ולהסכם? הרי זה מה שכולם מעונינים בו, ואולי לא?

  3. לא יאומן, דפוס של נקמנות אינפנטילית, ולזה יקרא התנהלות דיפלומטית

  4. מה שיוצא מכך הוא מאוד פשוט. ההצעה הייתה על השולחן כבר שנתיים וחצי וככל הנראה חוק ההסדרה דחף את אובמה/קרי לפעול. שאם לא כן למה לא פעלו לפני חודשיים מיד עם סיום מערכת הבחירות באמריקה? וזה לכל החוכמולוגים. על תבונה ורגישות… קשה היה לחכות, העיקר להציל כמה קראוונים. אפשר לבוז לקרי שהוא מצטט ציוצים של סמוטריץ או בנט, מצד שני הם נתנו לו את מה שצריך בשביל להטיח כתב האשמה נגד ישראל. העיקר לצעוק יודעים.

    1. ממשל אובמה קידם את ההחלטה באום והיצע את זממו רק לאחר סיום הבחירות כדי לא לפגוע בסיכויים של קלינטון. מתוך הבנה שתרגיל נכלולי כזה יפגע בתמיכת היהודים בדמוקראטים כולל המימון

  5. המצחיק הוא שבכל ביקור של אישיות אמרקאית ברש"פ צהל מאבטח ולא החברים שלהם ברשות כשבשיא לפני 3 שנים בשלג הגדול בירושלים המפנות שלג נשלחו לפלס לקרי את הדרך בזמן שתינוקות שרק נולדו נפטרו בדרך לבית החולים שהיה פקוק בגלל מחסור במםנות

  6. הבנתי. ממש תיאוריה גאונית, מופת של פובליציזם מטורלל: האמריקאים לא בסדר כי הם דחפו להחלטה מתונה יותר, כזו שלא יאלצו להטיל עליה וטו. ממש מעשה נוכלות.

    1. כנראה גאון גדול אתה לא. שההצעה לא מרוככת היא פשוט הייתה חושפת את הכוונות האמיתיות של ה'פתרון' ולכן לא הייתה עוברת בכלל.
      זה לא עזר לנו שהם הואילו ברוב טובם לרכך את ההצעה