הודעת מנדלבליט חושפת יועץ משפטי תחת אש

הודעת היועץ המשפטי לממשלה אתמול אמורה להיות בשורה טובה, אך היא חושפת אמת מטרידה: מנדלבליט פועל תחת לחץ תקשורתי קשה ומתמיד שעלול לפגוע לבסוף במעמדו של שלטון החוק

מחפש שותפים לאחריות. מנדלבליט. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ההודעה שפרסם אמש היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט חושפת את עוצמת הלחצים שבהם הוא נתון מצד התקשורת וגורמים במשטרה.

הודעת היועמ"ש עוסקת דווקא בסגירת פרשיות שהטילו עננה על נתניהו, כאשר המרכזיות שבהן הן מימון טיסות על ידי בעלי הון ומימון כפול של נסיעות, במה שכונה פרשת 'ביביטורס'. השתיים הנוספות הן הטיית פריימריז בליכוד, ומימון אסור בבחירות 2009.

פרשיות אלו לא עמדו במרכז החקירה אתמול, שעל פי הודעת היועץ עסקה ב"טובות הנאה מאנשי עסקים". המידע על אודותיהן נאסף במשך חודשים אחדים, ובסופו של דבר התברר כי "אין עילה להמשיך את הבדיקה בעניינם בעת הזו". המשמעות היא שלרשות היועמ"ש עמד מידע המאפשר לסגור את הבדיקות הללו עוד טרם חקירת ראש הממשלה אתמול, וכי לפחות מזה מספר ימים – אם לא יותר מכך – התקבלה ההחלטה לסיים את הבדיקה בעניינן.

מדוע, אם כן, הודיע היועמ"ש על סגירת התיקים דווקא לאחר החקירה אמש? מדוע לא עשה זאת קודם? מדוע לא להודיע לציבור ולראש הממשלה על הסרת חשד באופן מיידי, כאשר מתברר כי אין עילה להמשך החקירה? מדוע להותיר עננה כה כבדה מעל ראש ממשלה מכהן בלי הצדקה?

התנהלות היועמ"ש מעלה חשד כבד לכך שהיועץ מנדלבליט מקבל החלטות גם משיקולים שאינם לגופה של חקירה. נראה לכאורה שהיועמ"ש יודע כי הודעה על סגירת תיקי חקירה כה רבים תגרום למתקפה תקשורתית נגדו – שכללה כבר הפגנות מחוץ לביתו והפעלת לחצים אישיים גסים – ועל כן הוא מתזמן את הודעותיו כך שהתקשורת תהיה מרוצה. בהתאם לכך, כאשר בטלוויזיה מראים את חוקרי יאח"ה נכנסים לבית ראש הממשלה, אפשר להודיע על סגירת חקירות.

החשש מתגבר לנוכח העובדה שבמהלך כל הודעתו לעיתונות היועמ"ש בורח מאחריותו כמקבל ההחלטות, ומשתף בהן בעקביות גורמים אחרים. שימו לב:

בכל שלב ושלב בבדיקה, ההחלטות בדבר המשך הבדיקה, היקפה וגדריה, כמו גם קביעת סוג הפעולות הדרושות לברור הטענות, ובחינת המסד העובדתי הנתון והשאלה אם יש מקום להפוך את הבדיקה לחקירה, התקבלו על ידי היועץ המשפטי לממשלה, בתיאום מלא ובעצה אחת עם פרקליט המדינה וראש אגף החקירות והמודיעין.

דוגמה נוספת:

נוכח ממצאי הבדיקה עד כה, ולאחר שהוצגה ליועץ המשפטי לממשלה חוות דעתם של פרקליט המדינה וראש אגף החקירות והמודיעין… החליט היועץ המשפטי לממשלה לאשר את חקירת ראש הממשלה באזהרה…

ועוד אחת:

בשלב זה, לאור ממצאי הבדיקה שנערכה בעניינם, ובהתאם להמלצת פרקליט המדינה וראש אגף חקירות ומודיעין במשטרת ישראל, החליט היועץ המשפטי לממשלה שאין  עילה להמשיך את הבדיקה בעניינם בעת הזו.

ואחרונה:

כאמור, חוות הדעת שהוצגו בפני היועץ המשפטי לממשלה, שאותן אימץ, מלמדות שבנושאים אלה ממצאי הבדיקה בשלב זה אינם יכולים להבשיל לראיות המצדיקות פתיחה בחקירה פלילית.

לאורך כל ההודעה ניתן דגש מיוחד לעובדה שלא היועמ"ש קיבל את ההחלטות באופן בלעדי, אלא הוא מאמץ חווֹת דעת של פרקליט המדינה ושל ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרת ישראל. הדגשת מעורבותם של גורמים אחרים בקבלת ההחלטות נובעת מכך שמנדלבליט מודע היטב לביקורת המוטחת בו בתקשורת על כך שהוא כביכול עושה הנחות לנתניהו בשל "קרבתם האישית", ושהוא "היועץ המשפחתי לממשלה".

התמונה המתקבלת היא של יועץ חלש ופסיבי, שרק "מאמץ" חווֹת דעת ו"מאשר" המלצות של גורמים אחרים. כפי שחשפנו ב'מידה', אלדד יניב הצביע כבר לפני כחודש על מערכת הלחצים שמופעלת על היועמ"ש מצד גורמים בתקשורת ובצמרת המשטרה, שמתכננים "להפוך עליו את השולחן" ולגרום לו לפתוח בחקירה.

אף שהודעת היועמ"ש מאתמול אמורה להיות בשורה טובה לראש הממשלה, עולות ממנה חדשות רעות הרבה יותר. ההודעה חושפת יועץ משפטי הנתון ללחצים עצומים, חושש מפני התקשורת ופועל תחת מעטה כבד של דה־לגיטימציה בסיסי ליושרתו.

ההודעה גם מתארת דינמיקה של בדיקות סדרתיות, כאשר בדיקה שלא נולד ממנה דבר גוררת בדיקה נוספת שבתורה מולידה עוד "חשדות" ועוד "בדיקות". האם בהינתן מערכת הלחצים שבה פועל היועמ"ש, ניתן בכלל להתייחס ברצינות לרשימה הארוכה והמצטברת של "פרשיות" שברור לכול שאינם אלא לקט של זוטי דברים?

האם במצבו הנוכחי מנדלבליט מסוגל בכלל לזכות את נתניהו, ולעצור את אובססיית החקירות והבדיקות?

עד שמשהו בסיסי לא משתנה, שאף אחד לא ידבר על "שלטון החוק".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

20 תגובות למאמר

  1. לחץ תמידי בהכרח שישפיע, אפילו על האדם החזק ביותר, הלא הוא שמשון הגיבור, לאחר שדלילה לוחצת עליו לגלות את מקור כוחו כדי להסגיר אותו והוא מגלה את זה כשלא מצליח לדלילה ולפלשתים והיא ממשיכה ללחוץ ולעבוד על הרגש שלו, והוא הגיבור נכנע למרות שזה מעמיד את חייו בסכנה .אז מה עם אנשים רגילים שהם לא נזירים מבטן ואין כוחם כה רב וכשהלחץ הוא רב ? ברור! מורים לפתוח בחקירה.

    1. לדלילה לקרדה:

      אז מי לחץ אותו שהוא החליט לסגור את החקירות הישנות והקטנות?
      אנשים של ביבי את חושבת?

    2. לאל העכוז –
      אולי החקירות נסגרו מפני שלא היה בהן כלום מלכתחילה, פרט ללחץ תקשורתי, ולכן הן הופרכו כל כך מהר? לעולם לא תודה בזה, אבל ברור שהאפשרות הזאת חלפה גם בראשך, עד כמה שמשהו יכול לחלוף שם.

    3. אני לא אודה בזה
      בגלל שאם פורסמו שקרים – צריך לתבוע על דיבה
      וזה משהו שעורכי-הדין הרבים של ביבי מכירים

      הרבה פעמים אני מניח שזה נסגר כמו אצל ליברמן
      יש גופה אבל אי אפשר להוכיח מעבר לכל ספק מי רצח

  2. אתה בעצם שואל למה היועץ המשפטי של הממשלה

    שמונה על ידי נתניהו
    שעבד אצל נתניהו

    סוגר תיקים של נתניהו?

    ככתב תומך ביבי אתה לא אמור לשאול את זה. אתה אמור להסביר את זה

    1. היועץ המשפטי עצמו כבר הסביר את זה. החשדות הופרכו ולא נמצאה סיבה מספקת להמשך החקירה. אבל כמובן שלשיטתך זה יועץ משפחתי ואי אפשר להאמין לו. ניתן להאמין לו במאה אחוז רק שהוא פותח חקירות, לא כשהוא סוגר אותן. אמונת פיפטי-פיפטי נחמדה יש לך.

    2. אהבתי את היציאה: יועץ משפחתי
      קשה לי שלא לחשוב כך אחרי שראיתי את סרטון מסיבת הפרידה מגיל שפר בו רואים את ביבי המנצח על התזמורת ומנדבליט נער המקהלה שלו.

      לכן הוגדר מלכתחילה הנושא של ניגוד עניינים. זה ידוע לכולם
      ביבי אוהב להתעלם מזה באופן עקבי (שמרון והצוללות) וזה מדליק הרבה נורות אדומות וחזקות
      נורות שצריך לעצום עיניים חזק כדי לא לראות אותן

  3. כמה שטויות עקיבא ביגמן הלחץ הכבד מגיע מכיוון משרדי החקירות לא מכיוון התקשורת.
    אחרי שהיה להם ראיות חדשות הם לחצו וביקשו לחקור את ראש הממשלה .
    כל הציורים שלך כדי להאשים עוד פעם את התקשורת כבר מגוכך .

    1. זה היה נכון בעולם הגון וישר, עולם חסך שמאל שהוא עצמו חסך שלטון כבר שנים רבות והוא אובססיבי להעיף את ראש הממשלה בכל צורה שהיא, במקום לשכנע את העם באידיאולוגיה ובדרך שלו.

    2. הלחץ לא מגיע מן התקשורת? אין לחץ לחקירות מהתקשורת? באמת? הרי אפילו אתה לא מאמין לשטויות שכתבת.

  4. המאמר מלא פריכות.
    הנה אחת מהן:"…האם במצבו הנוכחי מנדלבליט מסוגל בכלל לזכות את נתניהו,…" וזה אחרי שבפסקה השלישית למאמר נכתב:"…ובסופו של דבר התברר כי "אין עילה להמשיך את הבדיקה בעניינם בעת הזו". המשמעות היא שלרשות היועמ"ש עמד מידע המאפשר לסגור את הבדיקות הללו עוד טרם חקירת ראש הממשלה…"
    קוהרנטיות זו לא מילה גסה. היא קיימת גם ב"ימנית".
    עקיבא ל תהיה פראוודה. Pls.

  5. אלדד יניב ודרוקר, גמרו אומר להפיל את נתניהו בכל דרך אפשרית העומדת לרשותם – הכפשות, הסתה, המצאת סיפורי שחיתויות, בקבוקים, גלידה, ריהוט ומה לא…יעשו הכל בכדי להציג את ראש הממשלה כמושחת שאינו ראוי להנהיג את המדינה ואת אישתו, כאיוזת דיבוק ומטורפת.ככה בכבדים את הדמוקרטיה ואת שלטון החוק, לא? אבל זו דרו של השמאל הדיקטטורירטדף השליטה והשלטון.

    1. ביבי רצה לתבוע דיבה את דרוקר על טיסה אחת (מתוך 15) שהוא שילם אחרי תחקיר ביביטורס
      בעצת עורכי-דינו שכנראה ראו את החומר שיש לדרוקר – ביבי התקפל
      אני מצאתי את דרוקר דובר אמת בכל מה שהוא פרסם על ביבי

      לעומתו ביבי שיקר ומשקר וככל שאני נחשף לשקריו יותר ויותר – אינני רוצה שהוא ייצג את ישראל בעולם. גם ככה כבר כל העולם יודע שהוא שקרן וזה לא מוסיף לנו
      הספיק לנו ראש ממשלה אחד שקרן ("לא היו מעטפות"), אבל בעולם לפחות לא ידעו שהוא שקרן

      כמובן שאני לא מחזיק מעצמי אחד שיודע הכל אז אם יש לך השגות או פרט כלשהו שאני טועה בו – פרסמי בתגובתך.

      נ.ב.
      שמתי לב שיש מחסור חמור בעיתונאות חוקרת ימנית. אין תחקירים. יש למישהו הסבר?
      היה תחקיר אחד כנגד אדם אחד – נאווי וזהו
      איפה תחקירים על V15, על הקרן החדשה שאפילו אני לא יודע מי עומד בראשה!, על קונספירציית אובמה וקרי. יש מה לחקור, אבל אין חוקרים!

  6. קשקוש בלבוש…
    תחשבו לבד – חוץ מלרצות הבסו למה להודיע על סגירת חקירות ביום שנפתחה חקירה חדשה?

  7. עד שלא יופרד היועץ המשפטי לממשלה מתפקיד התובע של הממשלה, נמשיך להתברבר. אבל איך נכפה אז את חוקי בגץ על הכנסת? מה שווה יועץ גרידא שלא יכול לאיים על הנבחרים בחקירה?

    השמאל רצה לכפות את החוקה שלו על הכנסת דרך יועמש פעיל, ועכשיו קיבל תובע שמונה ע"י הממשלה. אז עכשיו היועמש מושחת ומקורב, מה עושים? אולי נמנה ועדה משפטית שתייעץ ליועץ?

  8. אני דוקא רואה את זה אחרת ממך. מנדלבליט עושה רושם של אדם ישר שלא נמצא בכיס של אף אחד. הוא פועל בחוכמה כשהוא מראה שלא מדובר בהחלטות של אדם בודד ושהוא בודק דברים לעומק. כך הוא מנטרל כל טענה להטיה אישית. ברור שיש עליו לחצים מצד גורמים פוליטיים כמו אלדד יניב דרוקר ואחרים שרוצים חקירות פליליות בכל מחיר ונתמכים בידי מחנה פוליטי גדול שמאמין בטענותיהם. בסהכ התברר עד עכשיו שהיו הרבה חקירות ולא נמצא בהן דבר שזו בשורה טובה לנו כאזרחים שראש הממשלה שלנו נמצא נקי וישר ואין ממש ברפש שהטיחו בו. די ברור מההתנהלות של נתניהו שהוא נהנתן אבל לא מושחת ולכן אני מניח שגם מהחקירה הנוכחית לא יצא דבר. אבל אם חס וחלילה יתברר שראש הממשלה מושחת הוא יצטרך ללכת.

  9. כתבה צודקת במאה אחוז. שמתי לב לזה גם כן. אבל משהו יש להעיר שביבי כמה שהוא מוכשר בכלכלה וכל מיני דברים וגם לא מושחת . בטח שלא ברמות של אולמרט או דרעי שהכל עשו עם שוחד. דבר אחד אין לו מזל עם המינויים כולם אמרו לו לא לשים את מנדלבליט כיועץ כי לא יוכל לעמוד בלחצים ומה גם שהוא צעיר ובטח רוצה להגיע לעליון. לעומת ויינשטיין שהיה פרקליט משופשף צחק על כל העולם, וביבי שוב טעה, כמה חבל על חכם כמוהו