מאחורי הסיבוב: הבלוג של יהודה הראל

כיצד לחסל את תופעת "מורי הקבלן"

"הביטחון התעסוקתי" הוא "ההישג" החשוב של ארגוני המורים, אבל גם הנזק הגדול ביותר למערכת החינוך הישראלית

אפשר גם אחרת. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: משה שי /פלאש90

בשוני ממה שמשתמע מהכינוי "מורי קבלן", לא מדובר באלפי מורים המגיעים מדי בוקר לבתי הספר ו"נשפכים" מהטנדרים של הקבלנים. מדובר במורים מוסמכים ברובם, המועסקים על ידי רשויות מקומיות והורים לשם תגבור החינוך של משרד החינוך ועמותות גדולות הממומנות על ידי תורמים והממשלה שמטרתן עזרה ותגבור החינוך של ילדים משכבות חלשות . המשותף למורים אלה הוא שהם אינם מועסקים על ידי משרד החינוך, אינם חלק מההסכם הקיבוצי של איגודי המורים והממשלה ואינם נהנים מקביעות.

אף כי קשה לאמוד את ההיקף המדויק של התופעה המספרים מדהימים. על פי דו"ח מבקר המדינה משנת 2015  רק  במקצועות החובה מלמדים כ-4,000 "מורי קבלן". לפי ועדה של משרד החינוך בראשותו של בר-גיורא היו בשנת 2012, 13 אלף "מורי קבלן" שמחציתם הועסקו על ידי 'קרן רש"י', 'תכנית הילה', 'התכנית לחיזוק בתי הספר במגזר הערבי', החברה למתנ"סים ו'תכנית מילה'; והמחצית השנייה מועסקים ברובם על ידי תאגידים עירוניים בתכניות העשרה שונות.  בסוף 2011 העריך  מרכז המידע והמחקר של הכנסת את שמספר "עובדי הקבלן" הגיע ל 7,000. לאחרונה מסרו נציגי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לועדת החינוך של הכנסת את הערכתם שמספר "מורי הקבלן" לכל סוגיהם במערכת החינוך מגיע לעשרים אלף!

למה?

מדוע נוצר מצב זה? מה מניע את כל הגורמים הרלוונטיים להעסיק "מורי קבלן" כמה שרק אפשר, למרות הנזק הכבד שנגרם לאלפי מורים?

להחלטה זו סיבה אחת: הרצון להתרחק מהאיגודים המקצועיים של המורים ומהסכמי העבודה הקולקטיביים שלהם.

בישראל קיימים שני ארגוני מורים: "הסתדרות המורים" המקיפה 150,000 עובדי הוראה ופנסיונרים ו"ארגון המורים" המאגד מורים בבתי הספר העל יסודיים והמכללות, בו חברים 70,000 מורים ועובדי הוראה. בראש "ארגון המורים" עומד רן ארז ועד לאחרונה עמד בראש "הסתדרות המורים" יוסי וסרמן. שני השמות מוכרים לציבור מידיעות על שביתות, השבתות וסנקציות למיניהן וכן מחקירות פליליות בענייניהם.

שני האיגודים יצרו את המצב הדומה למתרחש בנמלים, בו הקליינטים האמיתיים של מערכות החינוך הם המורים ולא התלמידים. אפילו החופשות לא נקבעות לפי צרכי הילדים והוריהם. הילדים וההורים מתחלפים ורק המורים קבועים. בתי הספר אינם צריכים להתחרות, התלמידים מגיעים אליהם "מאזור הרישום" על פי חוק שביצועו נכפה על ידי "קציני ביקור סדיר". התוצאה זהה למצב ברוב הארגונים הממשלתיים שאינם חייבים להתחרות, ההוצאות משולמות מתקציב המדינה והעובדים נהנים מ"ביטחון תעסוקתי". אין הבדל בין מערכת החינוך ורשות השידור.

"בטחון תעסוקתי"

בדו"ח של מבקר המדינה שפירא משנת 2015 המתייחס לסכנות של "מורי הקבלן" נכתב שהעסקת "מורי הקבלן" "שוחקת את הביטחון התעסוקתי של המורים".

"הביטחון התעסוקתי" הוא "ההישג" החשוב של ארגוני המורים והנזק הגדול ביותר למערכת החינוך הישראלית. מבין כ-150,000 מורים מפוטרים מדי שנה מסיבות של אי התאמה, "שחיקה" או סיבות פליליות כ-15 מורים, כלומר מאית אחוז…אין עסק או מפעל שהיה יכול לשרוד ולהתחרות בתנאי כזה: תחשבו על חברה עם אלף עובדים שרשאית לפטר עובד אחד פעם בעשר שנים…

"הישג" נוסף של איגודי המורים "הישג" המנוון את בתי הספר, הוא שכר שווה לכולם ותגמול רק לפי וותק.

ידוע מה חולל "הביטחון התעסוקתי" ברשות השידור, כיצד הוא משפיע על איכות ההוראה של הפרופסורים באקדמיה וכיצד "הביטחון התעסוקתי" והשכר השווה גרמו לבטלה סמויה וגלויה ולנפילה הכלכלית והחברתית של הקיבוצים לפני הפרטתם.

חוזה אישי

לא תהיה תקומה למערכת החינוך באם לא יבוטל "הביטחון התעסוקתי" של המורים. אם נדרשת אחריות מהמנהלים צריכה להיות להם הסמכות לנהל את כוח האדם במוסדם ללא תלות בארגון המורים ובמשרד החינוך. יציאת "מורים שחוקים" תאפשר כניסת מורים צעירים ושכר לא על פי וותק אלא לפי הישגים יביא כוחות מעולים. כמו בחברות ההיי-טק ובצה"ל שכר, תנאי עבודה, "ביטוח מנהלים", פנסיה וחוזה אישי מחליפים את "הביטחון התעסוקתי".

ביטולו של "הביטחון התעסוקתי" יחסוך כסף רב אותו המערכת חייבת להשקיע בשיפור השכר, תנאי העבודה והפנסיה של המורים.

הגנה על העובד תחליף את ההגנה על מקום העבודה. הרבה מורים "שחוקים" המחכים שנים בעבודה כפויה, לפנסיה, יקבלו באנחת רווחה את השינוי. הדור הצעיר מסתגל לניידות של המאה העשרים ואחת. מורים צעירים יעשו קריירה שנייה בעסקים אחרים וביזמויות ומהנדסים, מנהלים, מוזיקאים, מפקדים, טייסים ואמנים יעשו קריירה שנייה בחינוך.

גמישות כוח האדם בבתי הספר, חוזים אישיים, תנאי עבודה משופרים שכר גבוה יותר ובונוסים על פי הערכה והישגים הם רק חלק מהשינוי הדרוש במערכות החינוך, אך בלעדיהם הוא לא יתחולל.

שינויים אלה יהפכו גם את השיטה הפסולה של "מורי הקבלן" למיותרת.

עוד משהו

אם הסתדרות המורים הייתה צריכה לבחור את "מלכת היופי של המורות" הייתה נבחרת המורה עם הוותק המרבי…

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. יש גם הפתרונות, אבל לא כולם רוצים ליישם אותם. יש שתי פרויקטים טובים מאוד, גם עם לא מתיאמים לכל תלמיד, אבל טובים לרבים. זה פרויקט של בר אילן ללימודי בגרות למתמטיקה וחמדה תל אביב ורחובות ללימודי פיזיקה וכימיה. בשתי פרויקטים האלה מורים מקבלים חוזה אישי די סביר לרוב. הדרך לשיפור זה להוציא דברים חשובים באמת מבית ספר. בית ספר בנוי על ביינוניות . יש כל כך מאת יוצאי מהכלל שזה מוכיח את הכלל.כותב את זה כמורה בהובה. וזה לא רק בגלל הסטדרות. הלימודים לא יכולים להיות חובה.

    1. על איזה בטחון תעסוקתי אתה מדבר . אני מורה בתיכון 35 שנה על ארבעה תארים אקדמיים מאוניברסיטה במשפטים ובמדע המדינה . הפנסייה שלי היא 6000 ש"ח. פועלי נקיון שיצאו לפנסייה מרווחים יותר. איזה בטחון תעסוקתי. ??? רן ארז מכר את המורים בתיכון . יש הבדל עצום בין מורה ביסודי שיוצא עם פנסייה של תשע עד אחד עשרה אלף ש"ח בחודש למורים בתיכון שיוצאים כמוני.
      למי שיש שכל שלא יתקרב להוראה. אין כסף אין יחס רק השפלה.