בגרמניה מודים: "מדיניות ההגירה הפתוחה שלנו כשלה"

הקנצלרית אנגלה מרקל מבקרת את מדיניות ההגירה של טראמפ, אך אחרי מאות אלפי מהגרים שהציפו את גרמניה בשנתיים האחרונות, בכירים בממשלתה מכים על חטא: "חשוב ללמוד מהטעות שלנו"

ביקורת פנימית גוברת. מרקל. צילום: נועם מוסקוביץ', פלאש 90

בכירים בממשלת גרמניה מתפכחים ממדיניות ההגירה המקלה של הקנצלרית אנגלה מרקל. "מדיניות ה'דלת הפתוחה' שלנו נחלה כישלון", הודה שר האוצר הגרמני, וולפגנג שויבלה, לאחר שבשנתיים האחרונות נכנסו בשערי מדינתו מאות אלפי מהגרים. בראיון ליומון 'די ולט' אמר שויבלה כי "מדיניות ההגירה שלנו סטתה ממסלולה", והוסיף כי "פוליטיקאים הם בסך הכל בני אדם וגם הם מבצעים טעויות, אבל חשוב לפחות שאחרים ילמדו מהטעויות שלנו". בעבר דיבר שר האוצר הגרמני בשבח המהגרים המוסלמים, וטען כי נוכחותם "מגבירה את הגיוון והעושר התרבותי" של גרמניה.

האמירות של שויבלה הושמעו על רקע דו"ח שפרסם משרד האוצר הגרמני, שלפיו בשנת 2016 לבדה הוציא הממשל בברלין סכום אסטרונומי של 21.7 מיליארד יורו על התמודדות עם משבר הפליטים. 2.1 מיליארד מתוכם הוקצו עבור "שילוב פליטים" באוכלוסייה הגרמנית. לפי סטטיסטיקות רשמיות של האיחוד האירופי, גרמניה הייתה המדינה שקלטה את מספר המהגרים הגדול ביותר מבין מדינות האיחוד. רק בין ינואר לספטמבר 2016 קלטה גרמניה כ־420 אלף איש שביקשו הכרה כ"מבקשי מקלט" – יותר משקלטו שאר 27 המדינות החברות באיחוד האירופי יחד. רוב מוחץ של המהגרים לגרמניה מגיע מסוריה וממדינות אחרות במזרח התיכון.

מאז ספטמבר 2015, תקופה החופפת את תחילתה של מדיניות 'הדלת הפתוחה' של מרקל, התרחשו ברחבי גרמניה חמישה פיגועי טרור שבהם נרצחו 15 איש ונפצעו קרוב ל־70 בני אדם. לשם השוואה, ב־20 השנים שקדמו לכניסתם של מאות אלפי המהגרים למדינה, התרחשו בגרמניה שלושה אירועי טרור בלבד שגבו את חייהם של שני בני אדם.

בפיגוע האחרון שהתרחש בגרמניה, ב־19 בדצמבר, נרצחו 12 בני אדם בברלין מדריסה מכוונת של נהג משאית. המחבל, אניס אמרי, היה מבקש מקלט מתוניסיה שבקשתו נדחתה אמנם על ידי רשויות ההגירה הגרמניות, אך גירושו עוכב מכיוון שלא החזיק במסמכים שיכלו לאשר את זהותו. ארגון 'המדינה האיסלמית' (דאעש) לקח אחריות על אותו פיגוע.

"מניעים פוליטיים"

לפני כשבועיים התפטרה מתפקידה הדוברת של מרקל לנושאי זכויות אדם, אריקה שטיינבך, כהבעת מחאה על מדיניותה המקלה, לטענתה, של מנהיגת גרמניה. שטיינבך טענה כי "דרכונים רבים שהגיעו למשרד ההגירה הוכחו כמזויפים, בלי שידענו כלל אם מדובר בפליטים", והאשימה כי מאחורי מדיניות 'הדלת הפתוחה' של מרקל עומדים "מניעים פוליטיים".

עוד לפני שהנשיא דונלד טראמפ הטיל מגבלות על כניסת אזרחים ממדינות הנחשבות ל"מעודדות טרור" לארה"ב, טענה שטיינבאך כי מדיניות ההגירה של מרקל מקלה על צמיחתם של תאי טרור בגרמניה ובכל רחבי אירופה. "כפי שרבים התריעו מראש, חלק מהמהגרים הם טרוריסטים", אמרה, "הביטחון הלאומי והאישי שלנו נפגע באופן משמעותי מאז שנפרצו הגבולות לכניסת מהגרים".

הכניסה ההמונית של מהגרים לתחומי גרמניה והירידה החדה בביטחון האישי של אזרחי המדינה צפויות להוות סוגיות מרכזיות בבחירות הקרובות. בשנת 2015 הכריז המגזין 'טיים' על מרקל כ"אשת השנה" שלו, בזכות מדיניות ה'דלת הפתוחה' שהנהיגה. "הקנצלרית של העולם החופשי", הייתה הכותרת המחמיאה שהעניקו ב'טיים' למרקל. עתה נראה כי מרקל מקשיבה לקולות המבקרים, ונסוגה במעט ממדיניות ההגירה שלה. מרקל אמנם מתחה ביקורת לאחרונה על טראמפ ואמרה שהמאבק בטרור "איננו מצדיק" את ההגבלות שהטיל על אזרחי שבע מדינות מוסלמיות מכניסה לארה"ב, אך הדבר איננו מפריע לה להקשיח את מדיניותה כלפי מאות אלפי המהגרים שכבר נמצאים בארצה.

לאחרונה הורתה מרקל על הקמת 'מחנות עזיבה' למהגרים במטרה לגרשם ליוון, החל מחודש מרץ הקרוב. הממשל בברלין גם הרחיב את כמות המדינות המוגדרות "בטוחות להגירה", ומרקל אף מאיימת בקיצוץ הסיוע הכספי למדינות שלא יסכימו לקלוט לשטחן פליטים מגרמניה. הקנצלרית אף בוחנת את המלצותיו של שר הפנים הגרמני להרחיב את סמכויותיהם של גופי הביטחון הגרמניים על חשבון חופש הפרט, בכל הנוגע ללחימה בטרור.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. הנכד שלי בן ה-4 היה מסביר לך את זה כבר פני שנתיים. (היום הוא כבר מסביר זאת הרבה יותר טוב).