ארגון השמאל שסיכל פתרון בעמונה: כסף זר מסייע לנו להגשים מטרותינו

ארגון 'יש דין', שעתירותיו לבג"צ ביטלו את מתווה עמונה, נתמך בידי ישויות זרות התורמות בין היתר לארגוני BDS. דובר הארגון: "הכל חוקי, אנחנו משרתים את האינטרס הישראלי"

פינוי במימון זר; שוטרים ומתיישבים מתעמתים בעמונה. צילום: הדס פארוש, פלאש 90.

אחד השחקנים המרכזיים בפינוי היישוב עמונה הוא ארגון השמאל הקיצוני 'יש דין'. הארגון, שנוסד בשנת 2005, ייצג את העותרים הפלסטינים הטוענים לבעלות על הקרקעות בשטחן הוקמה עמונה, ועל שטחים הסמוכים ליישוב, אליהם התכוונה המדינה להעתיק מגוריהם של התושבים. ביום חמישי האחרון הגישו נציגי 'יש דין' עתירה לבג"צ בדרישה לביטול כולל של מתווה עמונה. היום (רביעי) קיבל בית המשפט את העתירה, וביטל את המתווה. "אנחנו לא שמחים לראות אזרחים מתעמתים עם שוטרים", אומר ל'מידה' גלעד גרוסמן, דובר 'יש דין', "אבל היום הזה הוא יום חשוב לשלטון החוק. אנשי עמונה היו אלו שהשתלטו על קרקע לא שלהם".

בשנת 2009 פורסמה ב'ניו יורק טיימס' כתבה נרחבת על 'יש דין', בה תואר הארגון כמי שמעודד פלסטינים להגיש תביעות פיצויים בגין תפיסת אדמותיהם, לכאורה, על ידי יהודים. לטענת דובר 'יש דין', במקרה הנוכחי אנשי הארגון לא היו אלו שיזמו את הפנייה לפלסטינים. "לא חתרנו למצוא אף בעל קרקע", טוען גרוסמן, "לא ידענו מי הם הבעלים עד שהם פנו אלינו".

גרוסמן טוען כי לארגונו "אין אג'נדה פוליטית", אך מנגד באתר הארגון נכתב כי 'יש דין' "רואה בכיבוש מקור מרכזי להפרת זכויות אדם של האוכלוסייה הפלסטינית ולפיכך שואפת להביא לסיומו". לדברי גרוסמן, "אנחנו חושבים שכל עוד הכיבוש נמשך אין דרך להבטיח זכויות אדם של הפלסטינים, אבל אנחנו לא אומרים שחייבים לסיים היום את הכיבוש".

 

אתם מייצגים גם יהודים הטוענים כי ערבים השתלטו באופן לא חוקי על אדמותיהם ביו"ש או במזרח ירושלים?

"לא, יש מספיק אנשים שייצגו אותם בצורה ראויה ומכובדת. הגדרת הפעילות שלנו מאוד ברורה – ייצוג קורבנות עבירה פלסטינים בגדה המערבית".

זו הגדרה פוליטית מובהקת.

"זה לא ענין פוליטי. אנחנו גם לא מייצגים פלסטינים בעזה או פלסטינים אזרחי ישראל, אלא רק פלסטינים בגדה. ברור שזה שאנחנו מייצגים פלסטינים ממצב אותנו בצד השמאלי של המפה הפוליטית, אבל אין לנו שליטה על האופן בו אנשים אחרים רואים אותנו".

היועמ"ש של הארגון העיד לטובת הרשות הפלסטינית

פעילותו של ארגון 'יש דין' מתבססת רובה ככולה על כספים זרים. לפי מכון המחקר NGO מוניטור, בין השנים 2014-2012, שיעור התרומות ל'יש דין' מישויות זרות עמד על 93.5 אחוז. בארבע השנים האחרונות קיבל ארגון השמאל מעל ל-18 מיליון שקלים מישויות אירופיות זרות, ביניהן האיחוד האירופי, נורבגיה, אירלנד, גרמניה, בריטניה בלגיה, 'מנהלת זכויות האדם והמשפט הבינלאומי' (פועלת במימון ממשלתי של שוויץ, שבדיה, דנמרק והולנד) ו'מועצת הפליטים הנורווגית' (נתמכת על ידי האיחוד האירופי, משרד החוץ הנורבגי וארגוני או"ם). 'יש דין' זוכה למימון גם מ'הקרן החדשה לישראל' התומכת בין היתר בארגוני שמאל קיצוני דוגמת 'בצלם' ו'שוברים שתיקה'. בשנת 2015 תרמה הקרן, באופן ישיר ועקיף, מעל ל-286 אלף שקלים ל'יש דין'.

גרוסמן טוען כי 'יש דין' "לא תקבל" כספים מישויות או מגופים ה"שוללים את זכות קיומה של ישראל", אך נתונים שמספק 'NGO מוניטור' על פעילות חלק מהגופים המממנים את ארגון השמאל מספרים סיפור שונה. 'מועצת הפליטים הנורבגית', למשל, שבין 2016-2012 העבירה ל'יש דין קרוב ל-2.6 מיליון שקלים, תקצבה במעל ל-20 מיליון דולר פרויקטים של לוחמה משפטית נגד ישראל, כולל קמפיינים של דה-לגיטימציה. נכון לשנת 2013, המועצה מימנה 677 תביעות בבתי משפט ישראליים דרך ארגונים לא ממשלתיים, ביניהם 'יש דין'. עורך דין המקושר לתכנית של 'מועצת הפליטים הנורבגית' טען כי מטרתה "לנסות ולהשתמש בכל אמצעי משפטי אפשרי כדי לשבש את מערכת המשפט הישראלית" במטרה "להוסיף לעומס על בתי המשפט ועל בית המשפט העליון עד כדי חסימת המערכת".

גוף נוסע שתומך ב'יש דין', 'מנהלת זכויות האדם והמשפט הבינלאומי', שתרם לארגון השמאל קרוב ל-250 אלף שקלים בשנים 2014-2015, תמך גם ב"ארגונים המעורבים בלוחמה משפטית נגד בכירים ישראלים ונגד חברות בעלות קשרים עסקיים בישראל, מקדמים קמפיינים, ומשתמשים ברטוריקה דמונית וההאשמות שווא בדבר פשעי מלחמה ואפרטהייד". 'מנהלת זכויות האדם' תומכת לדוגמא בארגון הפלסטיני 'בדיל', המקדם את רעיון חיסולה של ישראל באמצעות שיבתם של מיליוני 'פליטים' פלסטינים, ומעודד טרור נגד ישראל. מנכ"ל המנהלת, מוסטפא מרי, השתתף בעבר בפאנל בו נידונה "המדיניות הקולוניאליסטית של ישראל אשר החלה בשנות ה-30 של המאה העשרים וייתכן שאף לפני כן".

בנוסף, היועמ"ש של 'יש דין', עו"ד מיכאל ספרד, העיד בעבר לטובת הרשות הפלסטינית במסגרת תביעה של נפגעי טרור נגד הרשות ואש"ף.

גם הקרן תורמת ל'יש דין'; מנכ"ל הקרן החדשה, דניאל סקוטאץ'; צילום: הדס פארוש, פלאש 90.

"כרגע, אנחנו לא פועלים להוציא ישראלים מהגדה המערבית"

לדברי גרוסמן, אין כל פסול בקבלת כספים מישויות זרות כדי לקדם מהלכים שנויים במחלוקת בתוך תחומי מדינת ישראל. "כל התורמים שלנו הם ממדינות אירופיות ידידותיות לישראל", טוען דובר 'יש דין'. "אחד הספינים שהצליחו לייצר בשנים האחרונות הוא שמי שמקבל כספים מישויות זרות גם מקבל מהן לכאורה תכתיבים. האמת היא שאף אחד לא מכתיב לי מדיניות. אני זה שמציג את תכנית העבודה שלי בפני התורמים הפוטנציאלים, והם מחליטים אם לתרום או לא. אני לא עושה משהו שאני לא מאמין בו רק כדי לקבל כסף".

הישויות האירופיות לא סתם תורמות ל'יש דין', אלא הן מעוניינות לקדם דרככם את האג'נדה הפוליטית שלהם.

"כל עוד זה חוקי ואני יכול לקבל מימון כדי להגשים את מטרות הארגון, אין עם זה בעיה. גם עמותת הימין 'רגבים', לצורך העניין, מגישה בג"צים נגד הממשלה".

אבל 'רגבים' לא ממומנת דרך מדינות זרות.

"אני חושב שצריך להיות מודאגים יותר מארגונים או פוליטיקאים שמקבלים כספים מגופים או מאנשים עלומים שהאינטרסים שלהם לא ברורים, מאשר מישויות זרות וידידותיות שהאג'נדה שלהן גלויה".

האג'נדה שלהן מנוגדת לעתים קרובות לזו של ממשלת ישראל, שנבחרה באופן דמוקרטי על ידי הישראלים.

"אנחנו פועלים מתוך מחשבה שמה שאנחנו עושים הוא חשוב, וכישראלים, אנחנו חושבים שהפעילות שלנו טובה לישראל".

היית מרגיש בנוח אם ישראל היתה תורמת לדוגמא לארגוני זכויות אדם מטורקיה המתנגדים לכיבוש הטורקי על צפון קפריסין ופועלים להוציא משם מתנחלים טורקים?

"זו אנלוגיה לא נכונה לדעתי. מעורבות כזו היתה פוגעת בישראל כי לא כל מה שמדינות אחרות יכולות לעשות גם ישראל יכולה לעשות, מבחינת התגובה הבינלאומית למהלכים שלהן. כרגע, אנחנו לא פועלים כדי להוציא ישראלים מהגדה המערבית, אלא לשמור על זכויות האדם של האוכלוסייה הפלסטינית".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. שאלה מטופשת בסוף הראיון. ובכלל,ענה לך בצורה הגיונית וברורה.לו מתווה עמונה היה מוגש לישוב על אדמות מדינה לארגון יש דין לא היתה שום טענה. אי אפשר מצד אחד לפנות בדואים כי בג"צ קבע שכך יהיה ולהתנגד לפינוי יהודים למרות שבג"צ קבע כך. אני לא שייך לצד השמאלי אבל אני חושב שלפעמים אנחנו נוהגים בטפשות ומשלמים מחיר כפול. גם כשלון התוכניות וגם התבזות .המתנחלים לעיתים קשי עורף ואנו נדרשים לשלם מחיר על כך. מחיר הפסד.

    1. אין לך מושג. ידעת למשל שאף טענת בעלות על עמונה לא בוררה בבית משפט? ושבגץ פשוט הסתמך על תשובה של פרקליטה שמאלנית בשם המדינה?
      ההבדל הוא שהבדואים ההם באמת השתלטו על קרקע פרטית של יהודים שהבעלות עליה ברורה ולא מפנים אותם כי בגץ קבע אלא כי בגץ לשם שינוי לא הצליח למנוע את הפינוי שלהם.

  2. מדובר ביהודוני מחמד מטונפים ,בעלי רקע ארוך של שתפ עם שונאי עמם, הם בעצמם גדולים בשנאת יהודים
    מאנטישמי מצוי. בלעדי זן רקוב זה של יהודים היטלר היה מצליח הרבה פחות במלאכתו

  3. שוטרים וחיילים של מדינת ישראל לא אמורים לפנות יהודים מביתם ועל כ ו ל ם מוטלת החובה לסרב לפקודה אנטי אנושית אנטי יהודית אנטי מצפונית כדי להשאר אדם ותודה לשוטר שסירב להשתתף בפוגרום נגד יהודים השם ישמרהו ויכוננהו

  4. מדובר בארגון שחי ואוהב כסף. לא משנה מי משלם אותו. הארגון הזה אין שום קשר לציונות .או סנטימנטים לאזרחי המדינה. גם במידה ויהיה פינוי מכל יהודה ושומרון. הארגון הזה ימומן עי מדינות אנטישמיות למטרות אחרות בישראל. תמיד אלה שחיים מכספים כאלו. יהיו מוכנים לרצות את אדוניהם..בארצות אחרות באירופה .הארגון הזה לא היה מתקיים. מכיוון ששם מוקיעים אנשים שפועלים נגד מדינתם..

  5. חלאות מדושני עונג. חיים בבטחה בתל אביב בזכות הביטחון שהמדינה מספקת ביהודה ושומרון.
    מוכרים את עצמם למען כסף אנטישמי ואנטי ישראלי.
    משתפים הזויים.
    למה לעזאזל המדינה לא אוסרת על קבלת אתנן לבגידה ושופטת את המשתפים הבזויים ?

    1. בושה וחרפה שיש יהודים כאלה שעוינים את המדינה! בהחלט מזכיר את תקופת הנאצים בהם יהודים כמו גורג סורוס ששיתפו פעולה עם הנאצים וזכו להטבות מפליגות!

  6. אין מה לבוא בטענות לארגונים אלו כל עוד הם לא עוברים על החוק!
    לכל ארגון יש תפיסת עולם.
    ואם יש חכ או שר שאומר שמדובר בפעילות לא חוקית אך חוץ מלברבר הוא לא לעושה כלום בנידון זו כבר חרפה וזלזול בבוחריו,במדינה ובאידיאולוגיה.

    1. הם עוברים על חוקי הבגידה לפיהם מי שיעשה בזדון ששטח מסוים לא יוכל להיכנס לרשות מדינת ישראל בעתיד הוא אשם.

  7. לא מאמינה לאף מילה של הארגון הזה
    ממליצה על חקירת משטרה מקיפה איך הם השיגו
    עדויות על זכויות כביכול של פלסטינים בשטח נטוש ולא מעובד כבר עשרות שנים.
    אסור להשתתף במשחק הצביעות של העבריינים האלה שהם כאילו פועלים על פי חוק…. צריך לסמן אותם כארגון פשיעה ולנהל חקירה יסודית.
    לא להסתפק בתפילות למחלות וקללות שיפלו עליהם ועל כל הסובב אותם… וזה יקרה רק עניין של זמן…
    צריך לדאוג שכולם יחשבו בכלא להרבה שנים.
    לא להסתפק בבית דין של מילה.

  8. ארגון עוין זה צריך להיות מוצא מחוץ לחוק! או לפחות לא לאפשר לו לקבל כספים מאירופה כי יש בכך התערבות בוטה וגסה בענייני המדינה!

  9. מי שפוגע הכי הרבה בזכויות ה"פלסטינים" הם ה"פלסטינים עצמם, גזל, ודיכוי פנימי אכזרי.
    אבל אני מנייח שארגוני השמאל לא פועלים נגד השלטון המושחט של החמאס והראשות.
    דבר שתואם את הגדרתו של גרוסמן.

  10. ארז משקר חופשי. אנשי אום אל חיראן הם ברי רשות המדינה נתנה להם להתיישב שם לפני 55 שנה לפחות ובג"צ ביקרו השופטים את המדינה על כך שמלכתחילה לא הוכללו התושבים הבדואים בהליכי התכנון, "אמנם, וכפי שצוין מקודם, יתכן כי מן הראוי היה מעיקרא להביא בחשבון את בתי הכפר בתכנון הישוב, הן בשל כך שבמקור התבססה תביעת הפינוי – אך לא הליכי התכנון עצמם – על הטענה כי המבקשים פולשים במקרקעין, אך בפועל היו בני רשות; והן בשל דברים שנאמרו מפי גופי התכנון, כי לא הייתה מניעה עקרונית-תכנונית לכלול את בתי המבקשים בתכנית המתאר לישוב." ובקשר לעמונה השקרים גולשים http://www.yesh-din.org/tag/%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%94/

  11. ליד ירושלים יש אדמות שיהודים קנו בשנות ה-20 של המאה הקודמת ובשנות הכיבוש הירדני ערבים בנו עליהם בתים. האם עכשיו לאור תקדים עמונה יש זכות לאחר עשרות שנים ליהודים בעלי הקרקע לדרוש פינוי של הדיירים הערבים תוך כדי הריסת בתיהם? האם אפשר לאור תקדים עמונה לדרוש הריסה של כל היישוב הערבי, כולל מבנים שאינם על קרקע פרטית יהודית? האם ארגון 'יש דין' יתמוך בצעד כזה? ואם לא, מדוע לא?