הימין ההודי מתחזק, וזה טוב לישראל

ניצחונו של ראש הממשלה נרנדרה מודי בבחירות המקומיות שנערכו בשבוע שעבר בהודו, הוא בשורה טובה עבור ישראל. השוק ההודי הצומח עשוי להיות מוקד חשוב ומרכזי ליזמות ישראלית

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי. צילום: CC BY SA 2.0

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי ממשיך לבסס את שלטונו, וישראל עשויה להרוויח מכך. בשבוע שעבר נערכו בחירות בחמש מדינות בהודו, ובניגוד לתחזיות המוקדמות מודי ניצח בפער עצום, בעוד מפלגת האופוזיציה הראשית, 'הקונגרס', נחלה תבוסה קשה. שיעורי ההצבעה הגבוהים לטובת מודי משקפים מגמה מתמשכת של צמיחה בפופולריות שלו בקרב הקהל ההודי מאז עלייתו לשלטון. הצלחה זו מקנה זריקת מרץ לקשר הישראלי־הודי, שהחל בכינון היחסים הדיפלומטיים לפני 25 שנים, ותפס תאוצה מאז עלייתו לשלטון של מודי במאי 2014. בקיץ הקרוב עתיד מודי לקיים כאן ביקור היסטורי, ושעל פי הדיווחים לא יכלול מפגש עם אבו־מאזן ברמאללה. על ישראל לשקוד על ביסוס והעמקת הברית עם המנהיג שנראה כי ימיו בתפקיד עוד ארוכים ופוריים.

מדינת אוּטַּר פּרַדֵש, המדינה המאוכלסת ביותר בהודו עם 220 מיליון תושבים, נחשבה מאז ומתמיד כפרס היוקרתי ביותר של הפוליטיקה ההודית. 'מפלגת העם' (BJP), מפלגתו של ראש הממשלה המכהן, זכתה ב־80 אחוזים מ־403 מושבי המחוקקים של מחוז זה, בפעם הראשונה מאז שנת 1977. ניצחון זה מסמן תפנית חשובה, משום שמפלגת השלטון הצליחה הפעם לזכות בנתח משמעותי של בוחרים מוסלמים, הנחשבים לתומכים מסורתיים של מפלגת הקונגרס. למעלה מ־25 אחוזים מהמיעוט המוסלמי הצביעו למפלגתו של מודי, הורידו את האוויר ממפרשי פוליטיקת הזהויות הישנה, והוכיחו כי התמיכה במדיניותו של מודי משותפת לשכבות רבות בחברה ההודית.

אירועים אלו מייצרים השלכות מקיפות עבור ישראל. בזמן שרבים מפנים מבטם מזרחה אל עבר סין, יש לזכור שפוטנציאל הצמיחה שלה מוגבל בשל כוח העבודה ההולך ומצטמצם עקב מדיניות הילד האחד. על פי דו"ח של 'ארנסט אנד יאנג', כוח העבודה ההודי עשוי לגדול ל־900 מיליון איש עד שנת 2020. לשם השוואה, כוח העבודה האמריקני המדורג כשלישי בעולם כולל 160 מיליון בני אדם. כוח עבודה גדול לצד טכנולוגיות מתקדמות הן המנוע העיקרי לצמיחה הכלכלית של תת־היבשת ההודית. נקודות פתיחה אלו עשויות להוות מוקד חשוב ומרכזי ליזמות ישראלית שתביא שירותים ומוצרים לקהל ההודי המונה למעלה ממילארד איש, או בפיתוח רעיונות שמדינה כמו הודו צמאה אליהם כדי לסייע בפרויקט הפיתוח הלאומי.

הודו מתקדמת היא התפתחות מבשרת טובות לישראל. ככל שקצב הצמיחה שלה יגדל, כך תצטרך הודו לחמש עצמה כיאה למעצמה במעמדה. בהתאם לכך רכישת מערכות הגנה מתקדמות מישראל צפויה להימשך, וכך גם הרחבת שיתופי הפעולה הקיימים בתחומים רבים כגון רפואה, חקלאות, וטכנולוגיית התפלה וחקלאות.

התחזקותו של מודי מבשרת על מהפך טקטוני ביחסה של הודו לישראל. בפעם הראשונה יוותר ראש הממשלה ההודי על פגישה עם הנשיא הפלסטיני עבאס. הדבר עשוי לחזק ברית חשובה לישראל בזירה העולמית, ובעיקר בחזית האו״ם. על רקע זהות האינטרסים הפוליטיים, הצבאיים, והכלכליים של ממשלות הימין בישראל ובהודו, מקבלי ההחלטות ניצבים בפני הזדמנות פז לסלול את הדרך לתחילתה של ידידות מופלאה.

____________

הכותבת היא דוקטורנטית במחלקה ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת בר־אילן, ומתמחה ביחסי הודו והמפרץ הפרסי

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר