עיוורון האינטלקטואלים ושובו של השכל הישר

אין זה מקרי שדווקא דונלד טראמפ, הגבר הנהנתן והמחוספס שלא עבר דרך מנגנוני הסילוף של האקדמיה והתקינות הפוליטית, רואה את המציאות לאשורה ומגדיר בבהירות אויבים וידידים

טראמפ בכותל היום. צילום: נתי שוחט, פלאש 90

ברק אובמה הוא המודל לחיקוי של השמאל הפרוגרסיבי. הוא כל מה שהשמאל רוצה שתהיו. הוא גדל במשפחה מפורקת, כאשר אמו מחליפה בני זוג ומקומות מגורים והוא נודד עמה מארץ לארץ. הוא למד באוניברסיטאות היוקרתיות ביותר קולומביה והרווארד, היה פעיל חברתי ופתח בקריירה פוליטית מטאורית. הוא שבר את תקרת הזכוכית ונבחר לנשיא השחור הראשון, בעודו אומר ומייצג את כל הדברים ה"נכונים" על צדק חברתי, צמצום פערים, שוויון ואחווה בין מינים, דתות ותרבויות וכינון שלום עולמי.

דונלד טראמפ מעולם לא היה מודל לחיקוי של אף אחד. הוא נולד עם כפית זהב בפה, וקיבל הון ראשוני מאביו שהכניס אותו לעולם העסקים. הוא הפך לאיל נדל"ן השולח ידו בהימורים, ולגבר שעשועים ניו־יורקי המתרועע במסיבות עם דוגמניות, קולנוענים ואנשי עסקים המותחים את קו המותר והמוסרי. הוא כיכב בתוכניות ריאליטי, התפרסם בזכות הפה הגדול ולעתים הוולגרי שלו, ופרץ לפוליטיקה עם הדימוי של מי שלא דופק חשבון לאיש ואומר את כל מה שאסור להגיד.

הפער בין החזות החיצונית למהות המוסרית מעולם לא נראה גדול כמו במקרים של אובמה וטראמפ. אובמה, על שפתו המצוחצחת, התדמית ההרווארדית ופרס נובל לשלום שקיבל, הפקיר את המזרח התיכון לרוצחים ולברברים. הוא טשטש את האבחנה בין טוב לרע, הפנה עורף לבעלות בריתה של ארצות הברית, וניסה להכניע את הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. מאות אלפי הרוגים בסוריה, בלוב, בתימן ובעירק רשומים על שמו בטאבו. בסוף הקדנציה שלו הוא סלל את דרכה של איראן לעשרות פצצות גרעיניות, ואפשר לה להפוך למעצמה אזורית השולחת את זרועותיה לכל רחבי האזור.

השנים שבילה אובמה בפקולטות היוקרתיות ביותר בארה"ב, לא רק שלא סייעו לו לפתח תפיסת עולם מוצקה וחוש מוסרי בריא, אלא הן שפגעו בפרגמטיזם שלו. דווקא ההשכלה המתוחכמת וה"מתקדמת" שלו הפכה את אובמה למנהיג עיוור האוחז בדוגמטיות בעקרונות "נאורים" ו"מתקדמים", ומתעלם מהשלכות מדיניותו בשטח.

בניגוד להרבה מאוד סכסוכים מורכבים על פני הגלובוס לאורך ההיסטוריה, לא נדרשת השכלה נרחבת או כושר אבחנה יוצא דופן כדי להבחין בין הטובים לרעים בהתנגשות הציביליזציות שבין האסלאם הרדיקלי למערב הדמוקרטי והליברלי. לא צריך יותר משתי עיניים ושכל ישר על מנת לתפוס את המציאות כפשוטה. מן העבר האחד ניצבים עשרות ומאות ארגוני טרור וכמה מדינות שרמתן המוסרית לא התקדמה מאז המאה השביעית, ושחוץ מלהתעלל בבני עמם או במיעוטים שנפלו לידיהם, נוהגים גם לשחוט כל יהודי או נוצרי שנקרה בדרכם. אם רק יוכלו, הם יחצו ימים ויבשות כדי להרוג כמה שיותר "כופרים" מן המערב. הם מכריזים בגלוי כי המערב הוא השטן, וכי אזרחיו אינם ראויים לחיות אלא אם יתאסלמו ויקבלו את שלטון האסלאם בעולם כולו. הם מדכאים נשים, סוקלים הומוסקסואלים ולסביות ומציבים מודלים אסלאמיסטיים שונים שהמשותף היחיד ביניהם הוא דיכוי, פחד, שנאה לאחר, כוחנות ורודנות.

לעומת זאת, מן העבר השני ניצבות מדינות המערב, שאזרחיהן בסך הכול רוצים לחיות את חייהם בשלווה. רבים מהם מפונקים, שבעים ממלחמות ומהקזת דם, מאמינים ב"חיה ותן לחיות". המחשבה שעליהם לשלוח את ילדיהם לצבא מעוררת בהם פלצות, ואפילו הצורך לשלם מסים כדי לממן צבא שיגן עליהם נתפס בעיניהם כשגוי ומיותר. בכל מדד אובייקטיבי אפשרי, מדינות המערב בימינו הן שיא ומופת – בלא שום תחרות היסטורית – של שמירה על זכויות פרט, שוויון אזרחי, שגשוג, איכות חיים והגנה על עקרונות יסוד ליברליים ודמוקרטיים.

אבל ההבדלים הברורים והמוחשיים הללו נסתרים מעיניה של שכבה רחבה, מבוססת ורבת עוצמה בעולם המערבי. האליטות האינטלקטואליות־תרבותיות במערב פיתחו בעשורים האחרונים גישות תיאורטיות ואידיאולוגיות המתייחסות למערב כאל מקור כל מה שרע בעולם.

במעגל הראשון ישנם עשרות ומאות אלפי חוקרים, מרצים, סופרים, אמנים ויוצרים, הבונים תלי תלים של מגדלי קלפים פוסט־מודרניסטיים ורלטיבסטיים. במעגלים השני והשלישי ישנם מיליוני אנשי תקשורת, אקטיביסטים, שחקנים, במאים, מחזאים, מעצבים, כוכבנים, גיבורי תרבות ואינספור סוגים של סוכני השפעה. הללו מפיצים במערב את בשורות הפוסט־קולוניאליזם, הנאו־מרקסיזם ופוליטיקת הזהויות, המתייחסות לעולם השלישי באוטומטיות ובכוללנות כקורבן של המערב החזק, השבע, המנצל והמדכא.

כשאמירת האמת הופכת לפשע תרבותי

עיוורון מוסרי בוטה שכזה לא יכול להתקיים בתנאים הוגנים. עליו לתחזק מנגנוני כפייה שיהפכו את אמירת האמת לפשע. בשנים האחרונות למדנו שבקמפוסים לא מעטים בצפון אמריקה לא די בכך שהאמת לא רק מועלמת ונמחקת מתכניות הלימודים, אלא ששימוש בביטוי לא תקין פוליטית יכול לעלות לאדם במשרתו או בהפסקת לימודיו. האמת חשובה הרבה פחות מהאיסור החמור שלא להעליב מישהו מתרבות שונה.

ברמה הטקטית, אובמה נאלץ להכיר במידה מסוימת במציאות. הוא המשיך בעצלתיים את מלחמתה של ארה"ב בארגוני טרור מסוימים, ואישר שורה ארוכה של סיכולים ממוקדים יותר וממוקדים פחות. אך בניתוח אסטרטגי לא קשה להבחין בכך שאובמה קידם מדיניות חוץ אוטופיסטית הסבורה שבכוחם של מילים, ביטויים ונאומים לגשר על פערי ערכים ואינטרסים שאין גדולים מהם.

בעולמו של ברק אובמה, בוגר יחב"ל ומשפטים בקולומביה ובהרווארד, לא ניתן לבוא בהאשמות מוסריות או אפילו בטענות למדינות דוגמת איראן. דרכו הפרוגרסיבית של אובמה להתמודדות עם המצב המשברי במזרח התיכון החלה בהתרפסות בנאום קהיר, המשיכה בניסיון לכופף את הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, עברה דרך התחמקות שיטתית מהכרה במציאות ומהגיית צמד המילים "טרור אסאלמי", והסתיימה בכניעה לאיראן ובסלילת דרכו של המשטר המסוכן בעולם לעשרות פצצות גרעיניות.

דווקא דונלד טראמפ, הגבר הניו־יורקי הנהנתן והמחוספס ובעל החשיבה הפשטנית, החל אתמול להחזיר את השפיות, ההיגיון והריאליזם למזרח התיכון. הוא קרא למנהיגי ערב להילחם בקיצוניים ולסלק את הטרוריסטים מארצותיהם. הוא הדגיש את מחויבותו לבעלות בריתה של ארה"ב, והציב את איראן בראש אויבי הסדר והשלום בעולם. הוא ריסק וסילק את מורשתו ההרסנית של אובמה, והציב מחדש את האבחנה הנדרשת שבין טוב לרע.

אין זה מקרי שדווקא טראמפ הוא שמתחיל לשקם את נזקי אובמה. יש אפילו מידה רבה של סמליות בכך שהאדם שמתחיל להשיב את הסדר המוסרי העולמי על כנו הוא דווקא אדם פשוט שלא עבר דרך מנגנוני הסילוף, העיוות וההשחתה, שהפכו את ההתבוננות במציאות לאשורה ואמירת האמת לפשע תרבותי שאין חמור ממנו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

30 תגובות למאמר

  1. לטראמפ אין אף לא הישג אחד. בינתיים, הוא בעיקר ידוע בזכות כשלונותיו להגשים את הבטחותיו, או סתם החלטתו לסגת מהן. אז למה בימין הקיצוני בישראל ממהרים לחבק אותו? נראה שהוא מייצג בדיוק את מה שהם מעריצים: אידיאולוגיה ריקה וסמלים בומבסטיים, ובעיקר שנאה לכל מה שמריח מהשכלה, סובלנות, או שמאל באופן כללי. זו נקודה חשובה, כי באמת אין שום דבר אחר שטראמפ מסמל – שום הישגים, רק דיבורים.

    1. הבעייה היא שהסמול, ההסכלה והאיסלם הרעדיקלי הולכים יחדיו הלכו וזה מביא בסופו של דבר לסקילת אנשים. ייתכן שכעת צריך לבוא שינוי כאשר השכל הישר והריאליזם יהיו המובילים ולא הדמגוגיה העיוורת של הסמול.

    2. מעל לכל טראמפ מייצג שנאה לאיסלם הרדיקלי ושנאה להעמדת הפנים המתחסדת; ואכן, הימין תמיד אהד את המגמות הללו, ובצדק.
      ובקשר לכישלון, מספר המסתננים ממקסיקו בחודשים האחרונים ירד ביותר מ – 65% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, תודות לצעדים הראשוניים של ממשל טראמפ למאבק בהגירה הלא-חוקית. וכל זאת, אפילו ללא בניית החומה בגבול. אם זה כישלון, כן יירבו כשלונותיו.
      גם למפגש של טראמפ עם ראשי מדינות ערביות בריאד יהיו ללא ספק תוצאות רבות בעתיד הקרוב. קודם כל, כלפי התמנון האיראני, וחיסול מדיניותו המעוותת של אובמה ביחס לאיראן. ואולי זה מה שמרגיז אותך כל-כך…

    3. אתה בדיוק מפגין את העוורון עליו מדובר…
      כנראה בשל כך גם בחרת את הכינוי "ע"…

    4. אתנ גם כל כך גאה בדעה שלך שבחרת לכתוב ר-ק את האות ע' ובעיני "הימין הקיצוני" זה מסכם את כל הסמול בארץ…. =)

    5. נראה שאתה נמנה על אלו שקונים את כל הבדיות שהתקשורת האמריקנית (ובעקבותיה התקשורת הישראלית) מנסה למכור לציבור. רק שלשום פורסם סקר המצביע על ההטיה הגדולה של התקשורת האמריקנית כשהבולטים בהטייתם הם "ניו יורק טיימס" ו-CNN.
      לטראמפ יש לא מעט הישגים יחסית לתקופה הקצרה (4 חודשים) בה הוא מכהן. הוא הכניס שופט שמרן לבית המשפט העליון ויכניס שופט נוסף. זה יקנה לו שליטה חזקה בבית המשפט העליון וימנע מהשמאל האמריקאי להשתמש בבית המשפט בצורה דומה לזו שבה משתמש השמאל הישראלי בבג"צ. הוא הביא זה עתה עיסקת ענק של 400 מיליארד דולר למשק האמריקאי. בשל הצהרותיו והצווים שהוא הוציא הרבה מהגרים לא חוקיים עוזבים את ארה"ב ונוהרים לקנדה. הוא עצר את ההשתלטות ה"ירוקה" על תעשיית האנרגיה האמריקאית והפך את ארצו לבלתי תלויה אנרגטית. הוא התערב בצורה מינורית אבל משמעותית בסוריה והבהיר לנלחמים שם שיש מעשים שהם בלתי נסבלים מבחינתו וימי אובאמה "המוביל מאחור" הסתיימו. הוא הצליח להעביר – בינתיים בקונגרס בלבד – החלטה לביטול "אובאמה-קייר".
      אתה רוצה לדעת אם יש תוצאות ? תראה מה קורה בבורסה האמריקאית.
      אז אתה ודומיך תמשיכו לצרוך חדשות של Wishful thinking וטראמפ ימשיך לעשות את הדברים שהוא עושה.

    6. מורשת הסמול=אובדן עשתונות-זדון -עוורון אידאלוגי=אפס בבוחן מציאות=פורס כנפיים על אומללים וזייפני היסטוריה=אליטה אינטלקטואלית שמרחפת בחלל ההזיה=שמוש בסילוף כאמצעי לגיטימי!

    7. הסמאל - הסמול - השמאל מביא רק ואך ורק חורבן לאנושות הגיב:

      אתה מדבר על הסמאל בהערצה. בתלמוד שמו של השטן הוא – סמאל.

    8. איך הצלחת לא להגיד כלום ב5 שורות, זה מרשים

  2. אובמה לא הפקיר את המזה"ת, הוא הבעיר אותו בכוונה. הצעדים שלו כללו: תמיכה בגרעין באיראן, תמיכה באחים המוסלמים במצרים, תמיכה בחמאס בצוק איתן ובציר קטאר-טורקיה ובנוסף לחץ בלתי פוסק על ישראל, חוסר מלחמה בדאעש, חוסר מלחמה בבוקו חראם, הכנסת חברים באחים המוסלמים לממשל האמריקאי, נסיגה מעיראק ואפגניסטן לפני שהמצב התייצב, שחרור מחבלים מגואנטמו, הכנסת פליטים מוסלמים מעיראק וסוריה לארה"ב אבל מניעה מפליטים נוצרים להכנס ועוד שורה ארוכה של צעדים שקצרה היריעה כאן מלהזכיר.
    אין שום הסבר אחר לנשיא אמריקאי שעושה דברים כאלה, מלבד היותו של אובמה סוכן מוסלמי רדיקלי.

    1. איך אני אוהב שמיד קופץ שמאלני וכותב תגובה, ואחריה אלף תגובות נגד ימניות… זו כבר ממש תופעה.

      יש מצב שהשמאלני התורן הוא בעצם מישהו מ"מידה"?

    2. הסמאל - הסמול - השמאל מביא רק ואך ורק חורבן לאנושות הגיב:

      לאני רק שאלה:

      מה כואב לך? שיש לימין תשובות טובות ושהימין הוא הרוב בארץ? צבוע שכמותך!

  3. ארס,בל נשגה באשליות כבר אנשי מחלקת המדינה טיפטפו הארס לאוזנו דל טראמפ. אם לא נפעל על פי תורת המשחקים,ההטרדה תיגבר

    1. עם כל הכבוד לאנשי מחלקת המדינה , טראמפ חייב יותר להאזין לבסיס הבוחרים הגדול שלו – האוונגליסטים. מדובר באוכלוסיה של 90 מיליון נפש שהצביעה עבורו באחוזי הצבעה שעברו את 80%. טראמפ ניצח בפלורידה הודות לרבבות ההיספנים שהמירו את דתם מקתוליות לאוונגליזם.
      את כל הדברים הללו טראמפ יודע היטב. בנוסף , מנהיגי האוונגליסטים מחזיקים בידיהם מכתב התחייבות של טראמפ להעביר את השגרירות לירושלים. אין להם שום כוונה לוותר לטראמפ משום שזה צעד שתואם את בסיסי אמונתם. רק לפני שבועיים הם שלחו לטראמפ מכתב ובו דרישה לעמוד בהתחייבויותיו.
      ושלא תהיה טעות, הם לא מדברים על הבחירות לנשיאות בעוד 3 וחצי שנים, הם מדברים על הבחירות לסנאט ולקונגרס בעוד שנה וחצי. הם לא מאיימים להצביע נגד הרפובליקנים. הם מאיימים לא להצביע בכלל. וזהו איום מאד רציני על טראמפ. איבוד הרוב השברירי שלו בסנאט יכול להביא להתחלת תהליך impeachment (הדחה) נגדו. והוא לא מתכוון לתת לזה לקרות.
      בפעם הראשונה מזה שנים רבות מאד יושב בחדר הסגלגל אדם שיכול להגיד לפקידי משרד החוץ "שמעתי אתכם" ולהמשיך לעשות את מה שהוא מוצא לנכון.

  4. תיקון טעויות הקלדה.
    ארז,בל נשגה באשליות כבר אנשי מחלקת המדינה טיפטפו הארס לאוזנו של טראמפ. אם לא נפעל על פי תורת המשחקים,ההטרדה תיגבר .

  5. מאמר מצויין!
    הלוואי שטראמפ אכן היה כל הנ״ל (למרבה הצער נראה שהמרגע שנבחר הוא שבר חזק לכיוון הפרוגרסיבי-ממסדי בואך בעלי ההון). אף על פי כן ההבחנות של מר תדמור מדוייקות

  6. בואו לא נטעה.
    מאות אלפי ההרוגים מהמלחמות סביבנו הם לא תוצר מדיניותו הכושלת של אובמה אלא של הטירוף האסלאמי. יתכן וניתן היה למזער את הנזק ויתכן שלא.
    בכל מקרה את בעיותיו של העולם הערבי והאסלאמי גם טראמפ לא יפתור.

    1. "יתכן וניתן היה למזער את הנזק ויתכן שלא."
      נכון מאוד. אבל אובמה לא מיזער את הנזק, ואפילו לא הותיר את המצב כפי שמצא אותו. הוא החמיר את המצב, הבעיר כל שריפה אפשרית בכל מקום אפשרי, ותמיד תמך באנשים הגרועים ביותר. הוא עשה כך במצריים, בלוב, ויותר מכל בהתקרבותו לאיראנים ששלחו זרועות הרסניות לעירק, לסוריה, ללבנון ולתימן. אם היו לו עוד כמה שנות כהונה, חס וחלילה, אין ספק שעוד ארצות היו סובלות מן ה"הומניזם הפרוגרסיבי" של נשיא החבלה הזה.

    2. בא ואל תיטעה ואל תטעה. הקטל סביבנו הוא אכן תוצר ישיר של מבצעים עם תודעה איסלמית, אך אובמה הוא זה זאיפשר לשד הזה לפרוץ מהבקבוק…

  7. לא מבין איך אף אחד לא קולט שטראמפ לא רק מחזיק בדעות שפויות ונכונות אלא הוא פשוט גאון – תופעה חד פעמית בהיסטוריה העולמית.
    רק תעקבו אחרי הספר שהוא כתב שהוא רב מכר עולמי.
    ועוד לא אמרתי מילה על הסיעתה דשמיה שיש לו ועוד תיהיה לו בעזרת השם, על כל האהבה שיש לו לעם ישראל.

  8. פשוט חבורת יהודונים בדיוק כמו החסידים השוטים של אובמה
    ראינו את המנהיגים בהתרפסותם לפריץ כשם שהתרפסו לפריץ הקודם
    זה שבתו הינה יהודיה וחתנו יהודי אינה ערובה לכלום
    הוא מונע לפי האינטרסים האמירקאים. וסעודיה ממלכת הרשע אם כל הטרור קנתה את ליבו בשוחד נאה של 350 מילארד. (ואם הנ״ל יעזור להם לרסן את תוצרי הטרור שקמו עליהם מה טוב הוא

  9. באמת אין פה טובים ורעים.
    מבחינה מוסרית,המאה השביעית היתה מוצלחת
    בהרבה מימינו אנו.אני לא רואה שום התקדמות מאז,רק נסיגה.כולל הטכנולוגיה.
    אובאמה ניסה לחרחר מלחמת עולם.רעיון לא רע בכלל.
    הוא לא תמים ולא טיפש.
    אתה מנסה לנכס לו טיפשות או תמימות כדי להמנע
    מהמסקנה שזה היה מתוכנן.
    גם הליברל הכי פנאט רואה שהליברליזם נכשל אפילו
    יותר מהקומוניזם.
    טראמפ לא יחזיר שום דבר.מאה מליארד של רכישת
    נשק עי מדינה שלא נלחמת בכלל.
    לאן חשבת הנשק הזה הולך ?

    1. לא נעים לי לבלבל אותך עם עובדות, אבל הסעודים ועוד איך נלחמים. הם מנהלים מלחמה בלתי פוסקת נגד החות'ים ותומכיהם, המגובים בחוזקה על ידי איראן, על השליטה בתימן ובמיצרי באב אל מנדב.

  10. ארז תדמור רהוט ואינטליגנטי, וקצר ולעניין. תענוג לקרוא. אין עוד כותבים כאלה!

  11. טראמפ למד בביה״ס למנהל עסקים וורטון באוניברסיטת פנסילבניה, חלק מליגת הקיסוס הליברלית שאתה מתאר

    1. אבל היה לו מספיק שכל לבור את המוץ מהתבן ולא לבלוע את כל מה שמאכילים שם את הסטודנטים. אולי זה קשור בכך שאמו היתה אשה פשוטה אך בעלת ערכים ואביו היה פילנתרופ קונסרבטיבי, בעוד הוריו של אובמה הקדישו את חייהם לשעשועים ליברליים:

      http://rotter.net/forum/politics/16807.shtml

  12. אין ספק שהגיע הזמן שמישהו יבין שבמזרח התיכון עין מקום לפוליטיקלי קורקט והקרנת הכוח הכרחית כדי להזיז דברים. אך אם נתכנס למקרה הפרטי שלנו מי שלא הבין שבחדרי חדרים עם ביבי טראפ התנה את חיבוק הדוב שלו בכך שישראל תצטרך להכיר בשתי מדינות לשני עמים והתהליך התחיל, עיניו לא בראשו. כל מזילי הריר מהימין כמו אופיר אקוניס ודומיו מפספסים את הנקודה . בתקופה הקרובה נתחיל לשמוע מביבי זמירות פחות ימניות…….

    1. שמענו עליכם, נביאי הזעם המתחפשים ל"ימין אמיתי" כדי להמליץ לנו לתמוך בברוך מרזל, איתמר בן-גביר ושאר תואמי אבישי רביב, וכדי להחליש את הימין הרציני ולהעלות לשלטון את השמאל.